Ook weer niet te paniekerig mensen...mijn vader werkt op een camping en heeft zovaak teken. Plek en datum noteren en in de gaten houden. Hij heeft nog maar enkele keren rode plek en dus antibiotica gehad.. Ik snap wel dat je schrikt hoor, had ik bij mn dochter ok, maar de kans op lyme is nou ook weer niet enorm he.
Heeft iemand een duidelijke foto van hoe zo'n rode/witte kring eruit ziet? Dat ik gelijk moet bellen als het er zo uit gaat zien..
Je moet er ook weer niet te paniekerig over doen natuurlijk. De kans op de ziekte van Lyme is niet heel groot, zelfs al zou de teek drager zijn van Lyme. Als de teek zijn maag leegt tijdens het verwijderen is de kans groter dat je besmet wordt, verder is de kans niet zo groot gelukkig. Als je de teek goed hebt verwijderd zonder allerlei poespas, zeep, alcohol en weet ik het wat voor troep, maar gewoon met een pincet is de kans klein. Wees blij dat je nu gezien hebt dat hij er zat en hem verwijderd hebt, je kunt je kindje nu dus goed in de gaten houden de komende tijd en dan actie ondernemen. Lyme is goed te behandelen als je er op tijd bij bent en door het te noteren en in de gaten te houden ben je dat. Preventief antibiotica is ook niet goed, je moet een behoorlijk hoge dosis geven tegen de ziekte van Lyme en artsen weten ook niet wat voor effect dat heeft op de langere termijn. Daarbij loop je ook de kans dat je resistentie opbouwt en daar later dus problemen mee gaat krijgen. Dus blijf oplettend de komende tijd, maar maak je niet te druk.
Nergens voor nodig tussen de 15-20% van de teken in NL is maar besmet en kan dus ziekte van Lyme geven, dan nog is de kans het grootst wanneer de teek er lang op zit, dus volledig volgezogen is en dat was deze teek niet of op de verkeerde manier wordt verwijdert, dan laten ze gif los en ook dat was niet het geval dus de kans op besmetting is echt niet zo groot als sommige mensen denken en willen doen geloven. Er is in NL maar een klein deel van de teken besmet dus niet te veel paniekeren!!!! Gewoon in de gaten houden en meer kun je niet doen
Neem maar van mij aan dat je weet wat het is zodra je het ziet bij je kind. Mijn dochtertje heeft dat ook gehad en ik wist niet eens dat ze gebeten was door een teek. Die kring is zo herkenbaar, duidelijk een grote rode ring met daarbinnen wit.
Je kunt geen resistentie opbouwen tegen antibiotica. Het is hoogstens mogelijk dat de desbetreffende bacterie-stam resistentie opbouwt tegen antibiotica.
Mijn zoontje had er vrijdag ook een. Zat er zelfs al een dag, want de dag ervoor verschoonde ik hem s'avonds nog een keer in schemerdonker, en toen dacht ik dat het een korstje was. De volgende dag zag ik dat het een teek was. In eerste instantie ook wel even slikken, maar er is nu zo goed als niks meer van de zien. Maak me dan ook niet zo druk eigenlijk, maar als ik jullie dingen zo lees is dat bijn a naïef. Ach, ik kan er nu weinig meer aan veranderen. Heb hem er met een pincet recht uitgetrokken en daarna de plek ontsmet met alcohol, veel meer kan je er ook niet aan doen volgens mij. Ik heb de teek trouwens wel gemeld op een speciale website.
Ik wil je ook absoluut niet bang maken hoor. Maar heb iemand in de omgeving die dus een ernstige besmetting heeft opgelopen.
Komt goed, ik blijf het gewoon checken en als ze zich anders gaat gedragen of ik vind die plek vreemd ga ik bellen
Ik weet niet of het al gezegd is, maar de kans op Lyme is verwaarloosbaar als een teek (ik geloof) binnen 24 uur wordt verwijderd. Deze kan er nooit zo lang gezeten hebben, anders was ie wel groter geweest.
Noteren en in de gaten houden en mocht er alsnog een rode kring komen dan is het prima te behandelen.
er werd hier net een tip gegeven over een teek verwijderen met handzeep. doe dat maar niet. dan gaat het beest meer zn speeksel uit wisselen met jou bloed, eruit trekken met een tekenpen is het best. draai-trek beweging maken en de teek verbranden, of laten verzuipen in een dopje ammoniak. ik heb er misschien al wel 100 verwijderd bij mn beesten, en bij mezelf ook al een aantal. meld het idd even bij je huisarts, maar ik acht de kans erg klein dat je meisje er wat aan over houd!
Mijn jongste zoontje had er vorig jaar ook een. Ik heb hem er bij de HAP uit laten halen, dat viel nog niet mee, hij was dan ook nog heel klein. Ik vond het ook doodeng, maar gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden lijkt het. Klotebeesten!
Je kunt de teek ook opsturen naar een "tekencentrum". Daar kijken ze dan na of de teek ziek is. Het staat op tekenradar.nl. Gewoon de teek in dubbelgevouwen plakband doen.
Sowieso bellen. Preventief antibiotica nemen. Neem geen risico's want lyme is een verschrikkelijke ziekte.