hoi hoi... ik heb een probleempje, het zit zo... in het begin van de zwangerschap hebben mijn vriend en ik het er over gehad dat mijn zus en haar man peter en meter zouden worden en heb dat ook zo aan mijn zus door gegeven... nu is mijn mannetje dus van kort geheugen blijkt nu pffff, want hij zei vorige week ineens dat hij zijn zusje van 13 jaar petante wilde laten worden! ik vind het niks ze is nog zo jong en we hebben er ook niet echt veel contact mee. mijn mannetje geeft als argument aan dat het de laatste kans voor haar is dat ze ooit petante zal worden! wat moet ik nu doen? ik wil mijn zus, waar ik super goed contact mee heb niet voor der hoofd stoten het stond immers al vast wie het zou worden... maar ik wil ook weer niet tegenover het zusje van mijn man tekort doen. mijn voorkeur gaat uit naar mijn zus ze is immers ook petante van onze andere 2 kids. ik weet dat als ik voor mijn zus ga kiezen dat ik een boze man naast me heb, wie weet er een oplossing voor me? groetjes Mandy
Nou ik vind 13 nog veel te jong. stel dat jullie volgend jaar verongelukken? dan moet een meisje van 14 de verantwoordelijkheid nemen? Sorry maar peettante is niet alleen maar leuk, maar is ook een verantwoording toch.
Oei wat lastig. Maar ik vind wel dat een peettante wel ouder moet zijn dan 18 jaar. Natuurlijk blijft het zusje van je vriend niet altijd 13 jaar, maar nu is ze dat. Misschien kun je twee peettantes voorstellen. Allebei eentje die je graag wilt. Ik zou het anders niet weten. Twee peettantes mag toch ook wel? Het is geloof ik niet iets wat wettelijk wordt bepaald. toch? succes ermee
ja dat vind ik juist ook! ik gaf het ook al aan tegen mijn man, maar daar kan ik momenteel tegen aan praten maar niks dringt volgens mijn tot hem door wat dat betreft kan ik tegen de muur aan kletsen als het om zijn zusje gaat!
Wat angel eyes zegt, als er iets gebeurt dan kan je kindje dus niet naar dat zusje. Wij hebben het helaas moeten meemaken. Mijn vader overleed. Mijn moeder was toen 32. Alleen met drie kinderen van 12, 9 en 5 jaar. We kregen een toeziend voogd. Dat was mijn tante. Maar dan voor ons alledrie. Is trouwens erg goed gegaan allemaal. Mijn peter en meter waren in italie, dus die hadden er verder niks mee te maken. Dus misschien kan het zusje een peettante worden, maar regel je voor erge dingen jou zus. Dat lijkt me nog geen gekke oplossing.
Volgens mij is er ook wel een verschil tussen peetoom/-tante en een voogd. Peetouders krijgen niet automatisch de verantwoording over het kind/de kinderen, een voogd wel (dat moet via de notaris geregeld worden). Wat in dit geval verstandig is, tja...daar zullen jullie denk ik toch samen uit moeten komen. Heel veel succes daarmee...
De officiele rol van peetoom/tante is ervoor te zorgen dat het kind een goede katholieke opvoeding krijgt. Het heeft dus idd niets met voogdij te maken. Het is meer een soort van ere baantje tegenwoordig. Misschien kan je bij de kerk vragen of je ook twee peettantes mag hebben. Denk dat dat misschien de makkelijkste oplossing, en het is wel leuk twee peettantes! Groetjes Daphne
nou, ik heb een peter en een meter en dat waren allebei mijn oma's dus de ene oma peter en de andere meter. Dit om geen van beide tegen het hoofd te stoten. Maar hun waren niet mijn voogd.
Mijn neefje heeft ook twee peettantes, allebei de zussen van mijn tante. Haar tweede kind, mijn nichtje, heeft een peter en meter: mijn neef en ik.... Het hoeft dus niet persé een (getrouwd) stel te zijn of zoiets..... Vraag gewoon je zus en zijn zusje, is ook wel bijzonder denk ik.....of niet?
Nou volgens mij kun je peter en meter zijn vanaf 17 jaar.. Toen mijn zus kinderen wilde hebben ze gewacht tot ik 17 was, want toen mocht dat ook pas vanaf die leeftijd, volgens het kerkbestuur. Ik zou even informeren indien je de kleine wilt dopen, of er een minimum leeftijd aan zit. Groetjes Monique76
oeps, ik heb het verward met Voogd indd. nou dan zou ik het zusje van je vriend peettante maken en jouw zus voogd. hebben beiden iets leuks. maar de verantwoording ligt bij de volwassenen
tsja... erg jammer dat je man het is vergeten, maar zoiets kun je toch niet zomaar intrekken lijkt me. Zeker niet wanneer je dit al geroepen hebt.. Of was je een beetje vlot met vertellen?
nee gupsie was er niet te vlot bij om het te vertellen... we hebben het er echt heel uitvoerig over gehad en hij was het met mijn voorstel eens toen heb ik het mijn zus en zwager verteld... maar toen zijn vader ineens belde dat hij op visite kwam ( na een tijdje niks vernomen te hebben) met zijn zusje toen wilde hij ineens zijn zusje dus peettante maken, waar ik het dus niet mee eens ben! je moet bij mijn man niets verkeerds over zijn fam. zeggen want dan heb je het gelijk gedaan... ik weet het niet wat ik moet doen ik vind het gewoon een slecht plan om haar als peettante te benoemen. ik weet wel dat het anders is peettante of voogd, maar toch ik vind het geen goed plan. mijn zus is ook al voogd/peettante over mijn 2 andere kids dus dat is geen probleem, maar gewoon het idee dat hij eerst ja zegt en vervolgens omdat zijn zusje ineens langs komt op visite zijn zusje te benoemen dat vind ik niet kunnen! normaal heb ik er ook geen contact mee, dus waarom nu ineens wel? nu zullen jullie wel denken: waarom doet ze dan zo moeilijk? omdat ik al eerder heb aangegeven dat zijn fam. heilig is en niemand mag daar iets anders over zeggen pffff en dus als hij iets in zijn kop heeft dan moet het ook zo, alleen nu ga ik er vel tegen in en dat brengt nu ff conflicten met zich mee :-D vind het gewoon heel moeilijk!
jeetje ja dat is idd even slikken dan, ik denk ook niet dat ik zo maar een kind van 13 peettante zou laten worden van de kleine maar goed daar staat tegenover dat je natuurlijk een gulden middenweg kunt belopen en wat er al geopperd is bij de notaris vast laten leggen dat je zuster voogd over de kleine wordt mocht er onverhoopt (klop klop) iets gebeuren.. heel moeilijk dit zeg, en vooral omdat jij zelf aangeeft dat ze nou ook weer niet echt een bar goed contact hebben lijkt me dat als je iemand "aanwijst"als peter en meter (peettante?) je over zoiets wel heel erg goed moet nadenken het is toch best wel iets waar goed over nagedacht moet zijn en dat je ook met diegene lijkt mij tenminste toch wel een heel goed contact moet hebben als dat er niet is zie ik er het nut niet van in dat zusje peettante te maken? misschien dat je hem deze reacties kunt laten lezen omdat wij wat dat betreft toch aan de zijlijn staan? succes meid
Peter en meter is alleen met dopen enz. De kerk zegt dat je dan 18+ moet zijn omdat je als peter en meter de belofte moet afleggen. Voogd kan ook pas met 18+. As hij toch graag iets van zijn zusje wilt dan plak je haar naam er toch achter als jullie daar natuurlijk allebei achter staan.
eej fleur.. het is niet helemaal waar want ik ben zelf ook peettante van mijn neefje en toen ik dat werd was ik zelf ook pas 14 jaar... toen op dat moment wist ik natuurlijk niet wat dat allemaal inhield, maar nu ik groter ben :-D en meer weet vind ik dat toch veel te jong!