ik heb een contract van 28 uur. paar jaar terug ben ik van 32 naar 28 gegaan omdat ik dit meer dan genoeg vond. nu mogen we vanwege de bezuinigingen, geen uitzendkrachten meer inhuren en moeten we alles zelf oplossen. er staan heel veel diensten open. (zorg). nu vind mijn collega dat mensen die een groot contract hebben, dus ook meer open diensten in moeten vullen. want: "hun hebben een klein contract en hebben hiervoor gekozen" ook vond ze dat de feestdagen onder verdeeld moesten worden op contracturen. dus een bepaald rekensommetje en ieder moet dan feestdagen lopen naar ratio. hield dus in dat ik dus zo'n 9 diensten moest doen en de andere maar 3 of 4.. dit akkefietje hadden we vorig jaar ook en gelukkig was iedereen er toen over eens dat iedereen evenveel diensten moest doen. ieder 5 over een jaar. en nu weer hetzelfde gedonder. is het nu zo gek dat ik dit een beetje raar vind IK heb gekozen voor 28 uur en heb al vaak al overuren. ik wil expres geen hoger contract omdat dit meer als genoeg is qua uren. wil ook mn kids niet steeds ergens onder hoeven brengen en heb hiernaast nog een baantje van 3 uur per week. en volgens haar redenatie zou ik dus dan nog maar meer diensten op me moeten nemen omdat ik een groot contract heb???
Nee ben er ook niet mee eens..! Ik ken wel dat mensen met een kleiner contract de feestdagen soms ook wat kortere diensten hebben.
Hier hetzelfde probleem op het werk alleen voelt hier niemand er iets voor extra te werken. Je kiest voor de uren die je op contract hebt en een keertje extra bij zieken geen probleem maar dit is nu een structureel iets aan het worden.. Niet ons probleem al brengt de werkgever het wel zo. Extra werken kan in nood verplicht worden maar niet op deze manier.. feestdagen gaan naar rato dus fulltimers draaien de hele diensten, partimers de korte. Maar iedereen werkt altijd iets. Dus kerst of oud en nieuw, pasen of pinksteren etc.
Ik vind dit heel raar, mijn redenatie zou zijn: zolang jij je 28 contract uur nakomt, kom jij de afspraken met je werkgever na. De rest is niet jouw probleem, bezuinigen of niet. Het zijn altijd de gewone werknemers die erop gepakt worden, laten ze van bovenaf maar wat inleveren.
ja, zo denk ik ook. ik zit nu al vaak over mn uren heen. en dat is nog geen eens door de extra diensten. die komen er nog bij. maar wat hebben die fl*kkers gedaan? ze hebben nu bij iedereen de contracturen veranderd:x ik werk al 14 jaar 32 uur en de laatste jaren 28 uren. voor vast. dus geen min/max contract. en wat staat er nu ineens op mijn loonstrook? 28-tot 36 uur. dat houd dus in dat ik minimaal 28 moet werken maar ze me in kunnen zetten tot 36 uur. lekker dan.... echt, we hebben zoveel open diensten en dan gaat er binnenkort ook nog eens een collega met pensoen. dus die diensten komen ook nog open te staan. en we mogen geen invallers inhuren
Uhm.. ik vind het niet collegiaal maar het is wel hoe het officieel mag. Ik ben van 28 naar 20 gegaan. Ook zelf voor gekozen. Ik hoef in principe maar 1 weekend per maand te werken doordat ik een klein contract heb maar werk net zoals andere. ( 2 weekenden per week ) Natuurlijk.. officieel hoef ik minder feestdagen te werken als iemand met een groter contract. Dit staat in het CAO maar bij ons op de groep trekken we alles gelijk. Ik werk bijvoorbeeld 8 uur op een feestdag... ik krijg er maar 4 uur voor terug... dus in principe kan ik zeggen.. ik werk 1 dag met een feestdag en dan krijg ik er 2 compensatie dagen voor terug. Dit heb ik nog nooit gedaan. Maar ik mag het wel. Je bent collega's en ik vind dat je niet zomaar dingen kunt opdragen. Je moet er samen uitkomen. Niet fijn om zo met elkaar om te gaan.
Ik vind het eerlijk gezegd niet collegiaal. Weinig mensen vinden werken op feestdagen leuk, maar ik vind dat iedereen best evenveel uren op een feestdag kan draaien. Tja, je zou de vakbond kunnen bellen en vragen of dit mag.
Hier ook feestdagen naar rato. Ik vind het echt onzin dat mensen met een groot contract meer diensten moeten opvangen, die werken toch juist al heel veel? Dan ben je dus amper vrij...
volgens mij mogen ze je contract niet zomaar naar een min max zetten zonder jou goedkeuring. (Ik ben juist op vaste basis gaan werken terwijl ze een min max wilde)
Bij ons werkt iedereen even wel feestdagen, maar het aantal uren wat je op zo een dag werkt is wel naar rato. Zo zal iemand die fulltime werkt, een 8 urige dienst draaien, en iemand die 8 uur werkt een 4 urige dienst.
Dat er ineens op je loonstrook min/max staat wil niet zeggen dat dat rechtsgeldig is lijkt mij.. Moet je eerst voor getekend hebben..
Ik snap je wel. Bij mijn laatste opdracht was ik niet flexibel genoeg (werkte 50 uur in de week en werd maar 36 uur uitbetaald. Daar heb ik toen iets van gezegd (was ik gelijk onprofessioneel). Die uren die ik werk kan ik dus niet bij mijn gezin zijn en dan staat er ook nog eens niks tegenover. Dat vond ik niet fair.
ja, en dat was bij mij dus het geval. ik had bijna elke dag wel een dienst dus maar 1 dag, soms 2 dagen helemaal vrij. en die feestdagen vielen bijna allemaal steeds op mijn vrije dagen. met als gevolg dat ik dus 10-11 dagen achter elkaar werk had. weliswaar korte diensten maar ik had in die tijd dus geen 1 dag helemaal vrij. en dan wel "meelevend" lopen doen dat ik zo'n rot rooster heb en zoveel werk..... maar puntje bij paaltje zijn ze dat ineens helemaal vergeten en moet ik maar meer doen.
dat dacht ik ook en ik snap het eerlijk gezegt niet. mijn overuren werden altijd uit betaald en op mijn salarisstrook heeft altijd 28 uur gestaan. ze hadden het er inderdaad nog over dat dit met toestemming, veranderd kon worden in een min-max. maar ik kijk nu in mijn contract en daar staat alleen in dat ik voor minimaal 112 uur in dienst bent. niet echt duidelijk dat het echt 28 uur is. maar ook niet duidelijk dat het een min-max contract is..... dit contract heb ik nu zo'n 13 jaar. vind het erg vaag allemaal.
Wij deden alles altijd naar rato. Zo staat het qua feestdagen overigens ook in de CAO Gehandicaptenzorg
Een contract van 28 uur bestaat niet... het is altijd een FTE %. Dus volgens mij bij 32 uur 88,8% FTE. Dat mogen ze over een heel jaar uitsmeren, zolang de diensten passen bij de regels van de CAO. Dus voldoende rusturen tussen diensten en voldoende vrije weekenden.
10/11 dagen werken mag niet volgens de CAO dus dit kan je weigeren. Max is volgens mij 6 dagen waarna je minimaal 2 dagen vrij moet zijn... Sla je CAO erop na.. het staat er allemaal uitgebreid en duidelijk in
Nee... Als er CAO wijzgingen zijn krijg je daar (vaak) een brief over waartegen je bezwaar kunt maken... maar dat betekent volgens mij dat ze je contract mogen ontbinden
Wat mag.. heel veel mag. Maar wat is eerlijk. Tja.. hier juist andersom. Ik werk 12uur per week. Diensten van 4 uur. ik pak gerust een dienst extra als er diensten zijn. Maar er komt altijd commentaar op de mensen met kleine contracten. Die moeten maar extra diensten draaien ipv de mensen met grote contracten. ja hallo?? Ik werk bewust maar 12 uur. Laatst ook. Moest iedereeen x aantal diensten extra nemen in de zomer. Ja dikke neus. Dat was gewoon een hele werkweek extra voor mij. ik zeg niet wat eerlijk is of hoe het opgelost moet worden, maar het beeld dat mensen met kleine contracten maar extra diensten moeten pakken, dat is echt ook niet altijd fair. en advocaatvandeduivel, ik vind dat feestdagen dus ook naar rato(en niet ratio) verdeeld moeten worden. Ik werk normaal 2 weekenddiensten in de maand. zou ik dan ineens heel de kerst moeten werken? ik doe het met liefde hoor. Maar leuk en eerlijk voelt t niet altijd
Dat vind ik ook. Ik zie hier met angst en beven de feestdagen weer tegemoet. Ik hoef zelden tot nooit hele diensten te werken omdat ik een contract van 16 uur heb (44,4% voor de liefhebber ) Maar met de feestdagen ben ik altijd de sjaak. Dan heb ik ineens een hele vroege en een hele late. Terwijl ik in andere, gewone weekenden altijd halve of 3/4 diensten werk. En degene met de fulltime contracten zijn dan vrij of hebben de korte diensten. En dat laatste is voor een fulltimer ook niet fijn, want dat betekend een dag minder vrij, omdat je de uren die je tekort komt op een 8-urige werkdag, toch weer ergens anders in moet halen. Vorig jaar was het zo erg dat er een aantal collega's bij ons alle feestdagen in december hebben gewerkt, inclusief 1 jan, terwijl anderen alle feestdagen vrij waren. 1 collega had gevraagd of ze alles vrij mocht hebben omdat ze een week op vakantie ging met haar ouders die *zoveel* jaar getrouwd waren. Nou, prima hoor! Dat gunnen wij je van harte. Maar de rest had niks gevraagd en het zo gekregen. Dat is ook niet eerlijk, vooral omdat er dan mensen zijn die alles moeten werken. 2 collega's hadden zelfs laat/vroeg met oud en nieuw! Ik bedoel maar, dat zie je toch als roosteraar! Maar nee, de roosterraar werkt lekker 3 vaste dagen en hoeft thuis niks te doen.... (Sorry, frustratiepuntje, ik dank God op mijn blote knieen dat ik het niet hoef te doen... )