Ik sta al bijna 3 jaar ingeschreven bij een woonmaatschappij, helaas schiet het allemaal niet zo op en hebben we dus nog geen woning, en zijn we dus ook particulier aan het zoeken... Ik was wel verast toen ik zag dat ik bij 1 huis bij de woonmaatschappij al op plaats 3 sta en bij een ander huis op 6 er komt dus wel wat schot in de zaak Bij de woonmaatschappij is het zo dat je een huis krijgt op inschrijftijd, degene die het langste ingeschreven staat kan het huis krijgen, weigert hij dan komt de volgende etc etc. Ook hebben ze enkele huizen die ze verloten (geloof 25 % van de huizen) Maar nu zag ik regelmatig bij huizen waarop wij hadden gereageerd dat er bij stond dat iemand die net een maand ingeschreven stond ofzo het huis aangeboden heeft gekregen ondanks dat het op inschrijftijd ging Dus ik wilde wel even verhaal gaan halen hoe dat nu zit, want ook aan urgentie doen ze niet meer bij de woonmaatschappij! Nu blijkt dat het om mensen gaat met een WMO verklaring ofzoiets en die dan "voorrang" krijgen omdat ze een speciale aangepaste woning nodig hebben (maar het gekke is die woningen waar het over gaat zijn dus helemaal niet aangepast) en nog een andere optie was dat een Asielzoeker het huis heeft gekregen! Nou sorry maar mijn mond viel toen open! Ja ik snap dat een asielzoeker ook een huis nodig heeft maar echt de mooiste huizen worden vaak zo weggegeven aan hun als ze b.v pas net een paar dagen ingeschreven staan en ik (en nog zoveel anderen) staan al jaren ingeschreven en wij moeten maar plaats maken voor hun... Terwijl er wel gezegd wordt dat er GEEN urgentie wordt verleend... Zelfs niet als de huisarts het probeert! Dit is toch niet helemaal eerlijk? Begrijp me niet verkeerd die mensen hebben natuurlijk ook een huis nodig maar waarom doen ze dan niet gewoon een paar bepaalde huizen daarvoor beschikbaar stellen of niet anderen ook laten reageren om vervolgens het toch aan een ander te geven... Oh en nog iets die mensen mogen zelf het huis weigeren als ze dan al een aanbod krijgen dan moeten ze toch blij zijn met wat ze krijgen of zie ik dat nu verkeerd? MIsschien kom ik nu wat hatelijk over, dat is absoluut niet de bedoeling! Maar ik baal er gewoon enorm van!
ik zou er net zo erg van balen hoor als ik in jouw situatie zat.. ik vind het ook niet kunnen !... maarjah wie zijn wij.. hun maken toch hun eigen regeltjes, daar hoeven ze aan ons geen verklaring voor af te leggen.. belachelijk soms hoor
Hmmm dat is inderdaad wel een beetje apart! Ik werk bij een woningbouwvereniging en bij ons gaat het wel een beetje anders. Je hebt inderdaad WMO urgenten, wij adverteren zo'n woning maar zetten er duidelijk bij dat mensen met een WMO urgentie voorrang krijgen. Woningzoekenden zonder WMO urgentie kunnen ook reageren maar zien dit dus wel. Mochten er geen WMO urgenten zijn dan wordt de woning aangeboden aan de 1e normale kandidaat met de langste meettijd. En inderdaad worden er ook woningen toegewezen aan asielzoekers. Maar die woningen adverteren wij niet. Als wij een huuropzegging binnen krijgen van een woning die misschien wel geschikt is voor een statushouder dan gaat er meteen een telefoontje naar de gemeente en zij leveren gegevens van kandidaten aan. En bij ons zijn dat echt niet de mooiste of grootste huizen. Wel is het zo dat iedere gemeente verplicht is om asielzoekers te huisvesten, ik werk bij een kleine corporatie en wij moeten er al zo'n 50 per jaar huisvesten (vaak zijn het ook nog alleenstaanden dus moeten we 30/40 woningen per jaar vrij houden voor de gemeente). Een geluk heb je nog dat er verder niet met urgentie gewerkt wordt, dat doen we hier wel en we moeten 80% van onze huurwoningen beschikbaar maken voor urgenten. Gelukkig reageren lang niet op iedere woning urgenten maar toch, het maakt het voor starters wel erg moeilijk om aan een woning te komen. Hier zijn de wachttijden dan ook gemiddeld 9 (!!!) jaar Maar, wel een goed teken als je al wat hoger begint te eindigen, dan zal het vast niet heel lang meer duren. Succes ermee!!
Ik geef je groot gelijk! Niets aan te doen helaas... Nu hadden wij mazzel dat we na 1,5 jaar een huis hadden (terwijl familie van ons langer ingeschreven stond en nu naar 3 jaar nog niets hebben), maar kan je frustratie goed begrijpen!
Tja hetzelfde als met loten, je weet nooit of dat loten van huizen eerlijk gaat! Ze kunnen altijd iemand laten "winnen" die zij willen! En tja ik heb mijn achternaam ook niet helemaal mee aangezien mijn vader wat problemen heeft gehad met de huurmaatschappij (hij heeft een huurdersbelangenvereniging gehad die het opnam voor huurders etc ) en soms heb ik het idee dat ik daar op afgerekend wordt! Maar goed dat kan je natuurlijk nooit bewijzen en hoeft ook niet waar te zijn natuurlijk...
Ja verschrikkelijk irritant is dat! Ik heb het zelf ook al meerdere malen meegemaakt in de familie, geen urgentie, maar een asielzoeker ( met soms nog meer spullen dan een gemiddelde nederlander...) mag zo het huis! Echt belachelijk...Doe het dan eerlijk en geef ze een tijdelijke woning maar geen gezinswoning aan 1 persoon!
Nou weet ik natuurlijk niet hoe het daar gaat, maar wij maken (helaas) de regels niet zelf! Kon dat maar! Wij krijgen ze opgelegd vanuit de Stadsregio en die werken weer nauw samen met de provincie. Wij hebben er geen bal over te zeggen en worden wel geacht om het maar tegenover iedereen te verdedigen, terwijl ik het met sommige dingen ook echt niet eens ben gewoon. Maakt het werk ook lang niet altijd even leuk helaas
wij zijn ook op zoek naar een huis via de woningbouw en staan nu 2.5 jaar ingeschreven. ik vind het ook allemaal soms erg scheef gaan. want wij zoeken een 1 gezinswoning en zoals ik de regels heb gelezen van onze woning bouw zijn er geen voorrang regels als je dus een baby/kind hebt dat je dan voorrang krijgt op iemand die met z'n 2en daar wil gaan wonen wat ik belachelijk vind want de naam eengezins woning zegt al genoeg vind ik. dan vind ik dat gezinnen voor gaan op 2 personen of 1.
Ik ben trouwens zelf ook 1 x "genaaid" door de woonmaatschappij! We mochten bij een huis gaan kijken ik en nog 5 andere waaronder mijn vriend die pas een maand stond ingeschreven... Omdat hij zovaak was geweigerd.. Toen werkte ze nog met clusters je kon je dan inschrijven voor een bepaalde groep woningen en vanuit daar werd dan gekeken wie het langste ingeschreven stond kreeg dan dat huis... Nou goed ik stond toen 2 jaar ingeschreven en ik achtte de kans groot dat ik het huis zou krijgen want van de andere had ik gehoord dat ze een half jaar of een jaar ingeschreven stonden... Dus mijn vader was erbij en vroeg aan die man: op de hoeveelste plaats staat zij eigenlijk... Dus die man zegt: ja op plaats 3... Toen vroeg dat meisje die een jaar ingeschreven stond en ik: Ja op plaats 2! Nou mijn mond viel open! Hij had er geen verklaring voor dus wij naar het hoofdkantoor toen beweerde hun dat ik zelf iets had gewijzigd en dus later ingestapt was in het cluster :O Maar dat was helemaal niet zo!!! Maar ja hun hadden net een ander systeem gekregen en ik kon het dus niet meer bewijzen dat het niet waar was... Dus toen voelde ik me wel even genaaid!
en weet je wat ik erg vind? Mijn moeder ging scheiden en heeft heel lang bij mijn opa en oma in moeten wonen. Dat met 2 jonge kinderen en maar 2 slaapkamers. De huur huizen werden voor haar neus weggekaapt door asielzoekers. Die kregen compleet ingerichte huizen met nieuwe fietsen voor elk persoon van dat huis. En mijn moeder stond daar met haar 2 weekend tassen.
hier is de wachtlijst minimaal 5 jaar. met als enige vorm van urgentie dat je levensbedreigend gevaar loopt in je eigen huis en daar politieraporten van hebt, kortom je moet eerst halfdood in het ziekenhuis liggen en daar moet de politie dan een rapport van willen maken anders kun je gewoon wachten tot je een ons weegt. dat vind ik dus ook wel een erg vreemde toestand maar wat doe je eraan hé.
Nou goed mijn situatie is niet zo heel schrijnend! Maar doordat ik psychisch er een beetje doorheen zit, overspannen aan het raken ben omdat ik er eigenlijk zo goed als alleen voor sta (vriend is vrachtwagenchauffeur en veel weg, familie woont 60 minuten verderop waar wij dus in de buurt een huis willen) huisarts heeft geprobeerd contact op te nemen met de woonmaatschappij en wat zeggen ze? Ja sorry we kunnen niks betekennen ze moeten wachten op hun beurt (oke logisch!) en anders moet ze maar bij haar ouders gaan wonen (jaja met een kleine en ook nog een broertje en een zus en geen kamers meer over) Maar ja als je dan zulke verhalen hoort dat asielzoekers wel meteen een huis krijgen tja dan zakt mn broek wel af! Mijn vriend zei al: misschien moeten we ons ook maar onder een andere naam inschrijven (hij doelde dan op een buitenlandse naam) en dan kijken hoelang het dan duurt voordat je een huis krijgt en dan uiteindelijk als Nederlander er naartoe gaan en zeggen: Oh en nu kan het wel ineens? Maar ja dat gaat ook niet want ze moeten legitimatie hebben...
Kan me goed voorstellen dat je daarvan baalt, zou ik ook doen. In mijn woonplaats gebeurt het ook hoor. Er is 1 straat met de mooiste en duurste huurwoningen, daar wonen nu al 3 asielzoekersgezinnen in. Natuurlijk moeten ze ook een woning krijgen, maar in de mooiste en duurste straat? Beetje jammer. Hier kan de wachttijd ook makkelijk 5 a 6 jaar zijn, en dan lijkt het me wel frustrerend als je schijnbaar nooit aan de beurt komt.
Bij ons krijg je ook geen urgentie meer als je gaat scheiden o.i.d. Er moet inderdaad sprake zijn van een levensbedreigende situatie en dan kan je urgentie krijgen. Echt belachelijk, ik krijg zoveel schrijnende verhalen te horen en je kan helemaal niets voor die mensen doen. Je wil niet weten hoeveel mensen al huilend bij mij gezeten hebben die op straat staan met kinderen en echt nergens heen kunnen. Het is echt best wel K werk om zo maar te zeggen en je kan er goed depressief van worden Misschien dat ik daarom ook wel ander werk aan het zoeken ben
Wat een belachelijke situaties. Maar ik heb t lang geleden ook meegemaakt,in Moordrecht.Ik was toen 16 en kwam met mijn ouders en broertje terug uit Nieuw Zeeland.We moesten toen 4 maanden bij kennissen inwonen en hebben hemel&aarde moeten bewegen om een woning te bemachtigen.Uiteindelijk kregen we een mooie eengezinswoning van,jawel,asielzoekers die ervandoor waren gegaan! Van de buurvrouw hoorden we dat het vorige gezin gloednieuwe meubels kreeg vd gemeente maar plotseling waren ze met de noorderzon vertrokken. En wij,als Hollanders uit het buitenland? Mn ouders hebben alles bij de kringloop weg moeten halen,was verder niks mee hoor maar het is belachelijk dat zo'n asielzoekers gezin het wel allemaal zo krijgt? De buurvrouw was in elk geval laaiend en er kwamen nog maandenlang schuldeisers aan de deur bij ons(voor dat andere gezin)dus zulke lieverdjes waren het ook niet.
Asielzoekers zijn toch die mensen die (vaak) uit oorlogsgebieden komen? (vluchtelingen) he.. die rotmensen ook. we kunnen ze beter in de flatjes bij mekaar stoppen. of asielzoekercentra!
lekker denigrerend "flatjes".... Alsof dat te min is voor deze groep Ik denk dat menig tweeverdiener met een " flatje" wel 4x zoveel huur betaalt in de particuliere huur dan die gesubsidieerde sociale huur eengezinswoningen.
Ik vind flatjes helemaal niet goed of slecht genoeg voor niemand. Dat was helemaal mijn punt niet. Ik wilde het topic alleen een beetje nuanceren.
Wat een walgelijke reacties in dit topic! Ik hoop echt dat niemand van jullie ooit hoeft te vluchten en een start hoeft te maken in een vreemd land, verstoken van alles wat je lief is.
ja dat is natuurlijk ook wel veel erger dan een groot deel van deze asielzoekers die zijn gemarteld, hun halve familie zijn verloren, verkracht, onderdrukt etc etc..