Vanaf welke leeftijd gaan kinderen echt elkaar herkennen en vriendschappen sluiten, denken jullie? Wij denken erover voor ons meisje van 14 maanden een andere dag opvang aan te vragen. De juffen zijn bekend, het lokaal en de bedjes zijn hetzelfde, het dagritme ook. Maar de kindjes zijn natuurlijk voor een deel wel anders. Denken jullie dat een kind van 14 maanden daar al erg veel van merkt? Zo van 'hé, jou ken ik niet?' of 'hé, waar is m'n vriendinnetje nou'? Ik hoor van de juffen van Ise dat zij niet echt vaste kindjes heeft met wie ze graag speelt, dus nog geen hechte vriendschappen. Toch vraag ik me af of een wisseling van dag voor haar misschien wel impact heeft, omdat ze in een andere groep komt waar misschien bepaalde 'rolverdelingen' zijn tussen de kindjes of vriendschappen waar ze dan niet tussen komt ofzo. Denken jullie dat dat op deze leeftijd iets is om al rekening mee te houden of niet? De reden dat we haar van dag willen wisselen is dat de verdeling door de week heen dan beter is. Zonder wisselen zal ze mij (en ik haar ) drie dagen achter elkaar moeten missen (van maandag t/m vrijdag is het dan: mama/kdv/papa/kdv/mama) en met wisseling zou het dan kdv/mama/papa/kdv/mama worden. De kdv-dagen liggen dan verder uit elkaar. En bovendien zou ze na wisseling haar lievelingsjuf weer zien, en als we niet wisselen ziet ze die juf niet meer. Dat is, samen met dat ik haar liever geen drie dagen achter elkaar wil missen, de belangrijkste reden om te willen wisselen. Deze vraag hangt ook samen met wat ik in het andere topic hier geschreven heb over twee dagen op twee verschillende kdv's. Ze gaat binnenkort voor één dag naar een nieuw kdv waar we haar hopelijk zo snel mogelijk twee dagen kunnen brengen. Maar tot die tijd blijft ze dus één dag op haar oude kdv. Omdat kdv2 een donderdag in de aanbieding heeft ipv de vrijdag die ze nu naar kdv1 gaat, gaat de hele week schuiven. Valt ook nog eens samen met veranderde werkroosters van mij en mijn vriend, dus een reorganisatie van de weekindeling was toch al wel nodig. Maar ja, voordat we de ideale weekindeling hebben bereikt (ideaal voor Ise, mijn vriend en mij) zijn we natuurlijk maanden/jaren verder, met alle wachtlijsten voor kdv's enzo... Het blijft dus even behelpen, maar wisselen van een dag zou het al wel ietsje beter maken (voor haar en mij vooral), denk ik. Zolang er geen tegenargumenten zijn natuurlijk, vandaar mijn vraag. Sorry dat het al weer zo'n verhaal geworden is...
Lianna heeft vanaf het begin op het huidige kdv twee vriendjes waar ze het meest mee speelt, sinds ze 14/15 maanden is gaat ze daarnaartoe. Een meisje dat 3 dagen ouder is en een jongen die 'n half jaar ouder is. Maar ik merk ook dat ze heel vlot aansluiting zoekt met andere kindjes. We hebben al wel afgesproken met de moeder van dat jongentje om ze nog regelmatig met elkaar te laten spelen, want dat jongentje heeft het thuis ook nog regelmatig over Lianna.
Silver heeft een vrienditje bij het zwemmen en ze trekken wel heel erg naar me kaar toen. en zien me kaar ook duidelijk van he jij bent het. maar denk niet dat Ilse er moeite me zou hebben da ze ander kindjes ziet. zie bij mijn op me werk niet dat kindjes daar moeite mee hebben
Onze jongen is bij 14 maanden verhuisd naar een ander kinderdagverblijf. Hij heeft echt moeten wennen, bijna een maand lang. Maar of dat nou kwam doordat hij de kindjes en de juffies niet kende, of de omgeving en het speelgoed? Geeeeen idee. Denk eigenlijk dat hij toen meer aan de spullen hechtte dan de mensen, maar zeker weet je het niet. Nu is hij 18 maanden en hij kent alle kindjes bij naam, en weet precies wie wie is. Van sommige kent hij ook de broer of zus, als die in een andere groep op dat kdv zit.
Hé meiden, dank voor jullie reactie! Het verschilt waarschijnlijk ook per kind hoe erg ze hechten aan bepaalde mensen. En om op deze leeftijd een 'hartsvriend(innet)je' te hebben, moet je natuurlijk wel toevallig een kindje in de groep hebben waar je die klik mee hebt. Ise heeft dat in ieder geval nog niet, volgens de juffen. En iemand zei van de week tegen me: misschien zit er juist op die nieuwe opvang wel een kindje waar ze 'hartsvriend(innet)je' mee wordt