en ik wil dat graag even kwijt... Ondanks ik weet dat mijn schoonzusje hier ook leest en schrijft en het eigenlijk hun zoontje betreft (Sorry Marijke ) Afgelopen zondag, moederdag bij smoeder. Laat ik vooropstellen dat we een lieve schoonmoeder hebben die ontzettend veel van haar kleinkinderen houdt!! Maar tóch merk je verschil in opvoeden, gewoontes e.d. in tegenstelling tot mijn eigen ouders.... (niet dat mijn eigen ouders heilig zijn... zeker niet! Onze kindjes lagen lekker te spelen buiten op het speelkleed. Onze L is bijna 5 maanden en J is 8 maanden. J begint heerlijk te tijgeren over het kleed om de boel te ontdekken. Vlak langs het kleed stond een lampenolie fles. Dát was natuurlijk reuze interresant voor J dus die tijgert er naar toe. Wij zaten er bij en smoeder ook. Na 2 x J bij de fles weg te halen tijgert hij er voor de 3e keer naar toe. Smoeder pakt J bij zijn arm en "sleurt" hem naar zich toe want naar die fles mag niet! En dít zit me dwars... in mijn ogen (maarja... mijn ervaring is ook nog maar tot de 5 maanden) doe je dit toch niet?? En kind van 9 kilo aan 1 arm ergens vandaan "sleuren" Er hangt dan 9 kilo aan 1 armpje! J is 8 maanden! Of zie ik dit verkeerd!??? Ik durfde er niets van te zeggen omdat ik wat dat betreft een scheiterd ben. En omdat het niet mijn kind is. Als het onze L had betroffen had ik denk ik uit mijn naad geschoten... denk ik. Zó wil ik niet dat onze L "gestraft" of "gecorrigeerd" word.... niet op die leeftijd... dat al helemaal niet! Zo... ik ben het kwijt Groetjes Cyntje78
Ik vind in dat in eerste instantie de ouders zelf hier iets van moeten zeggen als het hun stoort! Heb je het er met je schoonzus over gehad? Daarbij begrijpt een kind dat zo jong is nog echt niet wat 'niet doen' betekent, en zou in dit geval de fles lampenolie weggezet moeten worden, en niet het kind weggesleurrd
Op deze leeftijd had ik inderdaad de lampenolie weggezet en niet het kind weggehaald (en idd al helemaal niet op die manier! pak hem/haar dan gewoon even op).
Dat kan ze idd niet maken. lampenolie hoorde helemaal niet in het grijpvelt van een kind te staan hoe oud dan ook. Jij en je schoonzus hadden het weg moeten zetten. Wel even vragen natuurlijk maar had schoonmoeder gezegt moeten ze maar leren er van af te blijven! Had ik gezegt niet met gevaarlijke producten die horen hoog te staan. Voor alle kinderen jonger dan ze het pas snappen. Kortom alle drie een beetje fout.
Hm ja mijn eerste gedachte is eigenlijk ook; wat doet die fles op de grond?? Los daarvan; ik vind dat je er best iets van kunt zeggen, ook al gaat het niet om jouw kind. Ik zou iiets vragen als "moet dat zo hardhandig?" je hoeft het immers niet altijd eens te zijn met je je schoonmoeder en je maakt gelijk kenbaar dat je dat dus ook niet wenst bij je eigen kind.
Helemaal eens! Wat een achterlijke reactie! Waren de ouders van J er niet dan om er wat van te zeggen?
Hey cyntje, ben helemaal niet boos hoor dat je dit post!! Waarom zou ik hier een probleem van maken. Even goede vrienden dus hoor (offuh...familie eigenlijk ) Wel zal ik denk zelf ook even reageren over het voorval. Misschien wel zo duidelijk dat ik zelf ook even hierover reageer. als eerste...cyntje...ik snap je reactie goed hoor!! echt, maar het klopt dat we beiden verschillende mensen zijn. Dat is denk ook maar goed, want iedereen is natuurlijk anders. Denk wel dat ik even moet zeggen dat het niet om de fles met lampenolie ging, maar over een rieten mandje waar een lamp met lont in zit waar lampenolie in gaat. Dus ab-so-luut niet de fles waar puur de lampenolie in zit die je zo in de winkel koopt!!! Deze had inderdaad niet daar moeten staan, daar ben ik het mee eens. Aan de andere kant willen wij J leren dat hij sommige dingen niet mag. Nu is hij daar nog te jong voor...dat weet ik ook, maar toch. Daarom spreken wij J dan eerst even aan en pas daarna halen wij iets weg. Zo krijgt hij wel zelf de kans om dingen te leren (en ja...nogmaals...hier is hij nog veel te jong voor, maar jong geleerd is oud gedaan) Over de manier van weghalen heb ik zelf eigenlijk weinig moeite mee. Het was niet zo dat ze het hardhandig deed ofzo. Ze pakte J inderdaad wel bij zijn arm vast om hem zo rond te draaien de andere kant op zeg maar. Het is niet de juiste manier, dat zal ik ook niet tegenspreken, maar moet bekennen dat ik het zelf ook weleens doe Zelf ben ik ook makkelijk met het oppakken van J. En bey the way...ik vind ook dat als jou zoiets dwars zit je het gewoon mag zeggen hoor. Zelf zou ik het denk ik ook niet durven, want qua dat lijk ik heel veel op jou!!! Heb zelf ook weleens zoiets hoor.
ik snap a niet wat die lampenolie daar deed.die had in de schuur ofzo moeten staan en zeker niet naast een baby/dreumisspeelkleed. en b niet dat ze dit doet en dat de ouders van het kindje er niks van zeggen ik zou het zeker ook niet goed vinden je hebt helemaal gelijk.
edit, ik lees al dat moeder het zelf niet zo erg vond blijkbaar. dan moet je dat inderdaad maar respecteren. hoe vreemd eht voor jou ook eruit zal zien ( en voor mij ook hoor) maarja zo geven mijn broer en schoonzus nogal eens "opvoedkundige tikken" die ik toch iets anders zou benoemen. het is hun manier van opvoeden totaal niet te mijne.
Ik vind dit maar een raar topic, bespreek dat gewoon ff met elkaar prive ofzo, waarom hier via een forum?
Denk dat ze naar meningen vraagt wat anderen ervan vinden en dat ze t gwn even kwijt wilde .... ??? Denk niet dat ze hier ging posten zodat ze met schoonzusje t gesprek kon voeren, maar z egaf vanaf t begin aan dat schoonzusje hier ook zit en waarschijnlijk zal lezen Raar vind ik t topic niet, ze wil denk ik wel weten hoe anderen denken over de situatie.
Denk dat ik wel kan zeggen dat het inderdaad zo is. Heb toch goede contacten met mijn schoonzus, dus als ze het puur voor mijn reactie zou doen, dan zou ze me wel bellen of mailen o.i.d En moet zeggen...wil zelf ook wel de reacties lezen. Juist omdat ik het niet als zo erg/slecht ervaarden. Niet over die olielamp hoor!! Daar ben ik het mee eens dat we die eerder al op de tafel hadden moeten zetten waar hij hoort te staan. (al denk ik nog steeds dat sommige denken dat het om de hele fles met lampenolie gaat i.p.v. een lamp waar iets van die olie in moet) Maar ik ben benieuwd naar de meningen over het weghalen van J op die manier. Zelf zie ik namelijk geen kwaad in het weghalen op die manier. Voor de duidelijkheid...Jesse lag op zijn buik met de handen dus naar of op die lamp, oma pakt Jesse bij zijn handjes en draait hem terug naar ons toe. Dus een halve draai waarbij hij gewoon op zijn buik blijft liggen en niet van de grond wordt opgetild. (tenminste...zo herinner ik het me hoor. Als het iets anders was, dan hoor ik het wel. Toch cyntje??) Zou dit dan kwaad kunnen voor Jesse op deze manier?? Zo ja...zeg het me waarom, want dan kan ik er iets mee.
marijke@ er zit verschil tussen een kwart slag draaien en echt wegsleuren zoals ik het in eerste instantie begreep en ik vind sleuren en meter of meer. het laatste keur ik af. hij is veel te jong om het te kunnen snappen en ik ben tegen lijfelijke straffen. ik zou hem oppakken en terug leggen.meer daarover kun je lezen oa in het topic over de tik op de vinger en/of billen.daar staan heel veel meningen over dit soort dingen. en ik vind het ook veel te gevaarlijk om met zoiets als lampenolie of waar het inzit te gaan experimenteren of hij al dan niet snapt dat hij ervanaf moet blijven. we hebben het hier over gif. en een kindje wat nog veel te jong is om uberhoubt te kunnen snappen wat je wil.
Ben het wel eens met Umm, hadden jullie dit niet privé kunnen bespreken? Ik zou zelf raar staan te kijken als familie dit zo hier neer plant ipv het gewoon met mij even overlegt. Maargoed, het is ook niet mijn manier. Dan had ik de fles weggezet.
Ik vindt in de eerste instantie ook dat die fles daar gewoon niet hoort te staan. Ook heb ik een andere mening over straffen. Bovendien vindt ik, dat als de ouders erbij zijn, die zelf in moeten grijpen om kunt te leren wat wel en wat niet mag. Tuurlijk mag een schoonmoeder ook ingrijpen, maar persoonlijk doe ik dat liever zelf. Ik heb helaas niet zo'n goede band met mijn schoonouders, het zijn beide lieve mensen en we kunnen echt wel met elkaar opschieten, dat is het niet. Maar de klik is er gewoon niet, ik zou dan ook niet willen hebben dat mijn schoonouders mijn kind zouden straffen.
Over de manier van het kind wegdraaien: ik zou het kind even onder de okseltjes hebben gepakt en dan gedraaid hebben, i.p.v. aan de arm. Waarom? Omdat ik denk/vind dat baby's snel iets aan hun schoudergewricht kunnen krijgen. Ik snap wat dat betreft TS ook wel. Ik zou ook niet willen dat mijn kind zo werd weggedraaid.
Misschien heb ik het dan verkeerd gezien? Maar ik meende dus echt dat J toch zeker met het bovenlijfje van de grond af kwam. Ik vroeg me dus af of deze manier van iets afleren of duidelijk maken wel goed is voor een kind van 8 maanden. En die lamp had daar zowiezo niet moeten staan... al zat er een siermandje omheen. Hij is daarna ook weggezet hoor. Misschien ligt het ook wel aan mij.... een smoeder is toch altijd anders als je eigen ouders. Al zou ik het ook niet pikken als mijn ouders zoiets zouden doen. Ik zat op dat moment echt met mijn mond vol tanden. Pas later (op weg naar huis) begon ik er over na te denken... Maar IK vind het gewoon niet kunnen. Een kind van 8 maanden is m.i. te jong om zoiets te begrijpen. No hard feelings Marijke Iedereen doet dingen anders... zo ook schoonmoeders...