Praktijkexamen auto

Discussie in 'De lounge' gestart door OliveTree, 3 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. OliveTree

OliveTree Actief lid

29 apr 2016
    317
    33
    28
    Dames,

Ik heb morgen bij praktijkexamen auto met mijn 32 weken bolle buik. Ik ben enorm nerveus al een paar dagen. Als ik ‘m niet haal morgen dan kan ik pas ergens in februari terecht (in januari uitgerekend). En we hebben het echt niet breed, moet nog sparen voor een auto enz voordat k weer ga werken.

Maar goed, hebben jullie tips? Ik ben goed met kruispunten, kijken etc, maar invoegen op een drukke snelweg maakt me nerveus. En wat voor vragen kan ik verwachten? Iets met onder de motorkap?? Heb hier vijf minuten uitleg over gehad, waar de accu zit, de dynamo, de olie enz maar weet er verder niks over! Rij-instructeur meenemen? Heb het gevoel dat ik dan nog nerveuzer ga worden om er vier ogen zijn die op me gaan letten. Wauw ik heb gewoon hoofdpijn door de zenuwen:$

2. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    ik heb een hartslag verlagend pilletje gekregen van de dokter, daardoor heb je minder last van je zenuwen en dat hielp echt goed!
    probeer gewoon ontspannen te rijden zoals je zou doen als je zelf een auto had, maak een praatje met de examinator, dan kan hij zien dat jij kan opletten en praten tegelijk. schiet niet in de paniek als je een foutje maakt, je reactie op je fouten is belangrijker dan de fout zelf (ligt er wel een beetje aan wat je fout doet natuurlijk). probeer goed te laten zien dat je kijkt.
    ik heb geen vragen gehad over de technische aspecten van de auto, anderen wel?

3. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Het belangrijkste is heeeeeel goed kijken/spiegelen. Probeer zo rustig mogelijk te zijn. Qua vragen kreeg ik de vraag waar het lampje voor was dat brandde toen ik de auto aanzette (accu) en wat het kenteken van de auto voor me was (ogentest). Is wel al jaren geleden. Heel veel succes!

4. nosilla

nosilla Fanatiek lid

31 okt 2016
    1.584
    981
    113
    Vrouw
    Niet in Nederland
    Het is belangrijk om goed rustig te blijven (en ja, dat is niet makkelijk als je erg nerveus bent) en te laten zien dat je het voertuig beheerd. Als de auto afslaat, niet in paniek raken en gewoon rustig aan herstarten. Zorg dat je goed laat zien dat je in de binnenspiegel kijkt en dan in de autospiegels, dus echt je hoofd draaien en niet alleen je ogen. Let op als dat als je straatje moet keren of iets dergelijks dat je tussendoor nog een keer om je heen kijkt.

Ik kreeg zelf niet veel vragen, alleen over de accu, ruitenvloeistof etc. maar het is ook handig om wat over de bandenspanning en het profiel van banden te weten. Elke examinator stelt andere vragen dus focus je hier ook weer niet te veel op. Ik denk persoonlijk ook niet dat als je verder goed rijdt en niet weet wat het profiel op een band minimaal moet zijn de examinator je zal laten zakken.

Ik wens je heel veel succes in ieder geval!

5. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Spannend! Ik ben ook aan het lessen en ik ben ook niet heel ver meer af van een praktijkexamen.
    Ik vraag weleens wat en mijn rij instructeur legt ook al dingen uit wat te verwachten. Hier gaat de rij instructeur gewoon mee. Ook handig dat mocht je zakken hij weet waar er aan gewerkt moet worden.

hij legde uit idd heel goed kijken. Spiegels heel goed gebruiken.
    Parkeren vind ik lastig. Hij zei dat als je niet perfect staat je daarom niet hoeft te zakken. Hij legde uit dat het belangrijker was dat als je laat zien dat je veilig parkeert dat belangrijker is als perfect in een vak staan. Dus weer goed je spiegels gebruiken en over je schouders, richting aangeven.

En voldoende afstand bewaren ook op de snelweg.

Invoegen vind ik ook het lastigst. Dat vinden de meeste merkt hij.

Een vriendin raadde mij ook zo'n tabletje aan die je gewoon bij de ha kan krijgen. Daar wordt je wat eustiger van, maar is wel veilig.

Hij vertelde dat je echt geen fout mag maken met voorrang verlenen.

Ik hoop dat je het gewoon haalt. Zou mooi zijn om hem binnen te hebben voor je gaat bevallen. Heel veel succes.
    Laat je weten hoe het afgelopen is?

6. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik vond het ook heel spannend. En de dag dat ik af moest rijden was er ook slecht zicht door de mist. De instructeur heeft de spiegels zo gezet dat ik extra moest bewegen om ze te zien. Waardoor het voor de examinator duidelijker was dat ik goed keek. Ondanks faalangst in 1 keer geslaagd met deze tip.

7. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Kijk een keer teveel inplaats van te weinig. Vriendin van mij is van de week gezakt omdat er iemand achter haar zat te dicht erop en zei reed max snelheid en dus iemand daardoor geen voorrang gaf omdat ze bang was dat diegene achter haar op haar klapte wanneer ze zou stoppen.. En daar zakte ze op. Ik zelf ben tot 2x toe gezakt omdat ik niet genoeg keek, kon daar echt zenuwziek want ik ben zelf van mening dat ik anders langer bezig ben met kijken terwijl er echt niks is.. Maargoed.. Je kunt dus niet te weinig kijken..

8. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Ik heb wel al 10 jaar geleden, mijn rijbewijs gehaald. Ik ging als laatste weg en kwam als eerste terug dus ik ging er vanuit dat ik gezakt was. Maar toch geslaagd, in 1 keer.
    Wel had ik een "ingreep" stond een vrachtauto geparkeerd aan de andere kant van de weg, ik reed al naast de vrachtauto en toen kwam er even een auto keihard ons tegemoed rijden. Examinator en ik trapte tegelijk op de rem.
    Waar mijn Examinator ook erg op lette was het voorsorteren. Hij zijn dan bijvoorbeeld 1e stoplicht rechts en daarna gelijk links,en ik moest dan bij het 1e stoplicht al op de goede baan staan (2 baansweg)

9. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Ik denk dat je jezelf gek aan 't maken bent. Straks moet je ook alleen de weg opgaan en als je nu al zo paniekerig doet word het niks.

Vertrouw op jezelf en wat je geleerd hebt. Het gaat erom dat zelfverzekerd rijd en waar de dynamo zit etc. Tja dat is een bijzaak.
    Doe wat je geleerd hebt. Trek wat aan waar jij je fijn in voelt.
    ik had de eerste keer wel m'n instructeur mee 2e keer niet. Ik zou t niet doen. Is toch iemand extra aanwezig.

Ga optijd naar bed. Vergeet niet te ademenen. En doe rustig aan. Goed duidelijk kijken. De weg overzien. Laat zien dat je t kan en vooral geen paniek!! Succes.

10. OliveTree

OliveTree Actief lid

29 apr 2016
    317
    33
    28
    Jij ook heel veel succes gewenst alvast Ellen! Ik laat het zeker weten morgen.

Ik heb wel enige moeite met voorrang verlenen en nemen, maar schijnt dat ik dus verder moet gaan kijken. En ik heb helaas geen tijd meer voor de HA, maar een banaan schijnt ook een beetje te helpen(?).

11. OliveTree

OliveTree Actief lid

29 apr 2016
    317
    33
    28
    Nou ja ik rij al jaren zonder rijbewijs (oooo mag niet), en nooit iets geks meegemaakt gelukkig, ook nooit paniekerig geweest. Het is gewoon het feit dat het nu een 'examen' is.. bedankt voor je tips!

12. OliveTree

OliveTree Actief lid

29 apr 2016
    317
    33
    28
    Bedankt voor de tips dames. Ik moet er gewoon niet zoveel aan denken en hopen dat er geen eenden gaan oversteken hahah. En ik hoop ook niet datie gekke vragen gaat stellen over de onderhoud van de auto. Vraagtie me dalijk om de banden te verwisselen:D:D

Ik ga vanavond met mijn man alle mogelijke routes weer langs en hopen op het beste morgen.

13. Chilll

Chilll Bekend lid

13 okt 2016
    550
    187
    43
    Vrouw
    Ik volg ook rijlessen en mijn examen staat gepland in december. Maar dit is wat mijn instructeur mij meegeeft:
    - KIJKEN! Voor elke handeling, dus voordat je richting aangeeft en dan voordat je daadwerkelijk van richting verandert nacontrole. Binnenspiegel, buitenspiegel, schouder. In die volgorde.
    - Voorrang verlenen. Ook al wacht een voetganger voor een zebrapad. De voetganger heeft voorrang en die hoor je te verlenen.
    - Probeer te rijden volgens de nieuwste regels van het rijden. Dat wil zeggen; gebruik maken van het rollend vermogen van de auto. Vlot, veilig en milieuvriendelijk is de bedoeling.
    - Probeer bij het naderen van onoverzichtelijke kruispunten ruim van te voren te kijken hoe druk het is, wie heeft er voorrang, wanneer mag jij. Hierdoor voorkom je dat je wanneer je bij het kruispunt bent plotseling heel gehaast reageert.
    - De examinator kan je gaan vragen waarom je iets op een bepaalde manier hebt gedaan. Dit betekent niet dat je het verkeerd doet. Geef gewoon overtuigend antwoord waarom jij van mening bent dat de manier waarop jij het doet het beste is.

En bovenal is het belangrijk om uit te stralen dat je alles onder controle hebt. Dat je het voertuig onder controle hebt, dat je goed overzicht hebt van de verkeerssituatie en daar op tijd op anticipeert. Probeer je ook te bedenken dat je instructeur je niet had opgegeven voor examen als je er niet klaar voor zou zijn. Oftewel; je kan het prima. Rij zoals je al deed.

Daarnaast kan de examinator je enkele theorievragen gaan stellen en je vragen stellen over alle verschillende functies die de auto heeft.

En qua concentratie: Probeer zo goed als dat kan een goede nachtrust te krijgen. Wordt misschien lastig met de zenuwen en je zwangerschap. Daarnaast zitten in bananen inderdaad suikers die snel opgenomen worden door je lichaam en die je dus wat energie geven. Ook schijnt kauwgom kauwen goed te zijn voor de concentratie.

In ieder geval: Heeeel veel succes en ik ben benieuwd naar de afloop! Ik zal voor je duimen.

14. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ik ben 36 en heb drie maanden geleden in 1 keer mijn rijbewijs gehaald. Ik was nerveus... tot het examen begon, toen dacht ik ik ga ervoor, ik kan toch rijden! Ik had nooit gedacht mijn rijbewijs te halen, maar gedaan en ik ben er blij mee.
    Idd goed blijven kijken, dat vinden ze belangrijker als dat je auto recht in een vak staat, als je maar kijkt.
    Invoegen vond ik ook altijd lastig, tot ik de tip van mijn rij instructeur kreeg, zolang je in je buitenspiegel de koplampen van de ander ziet, kun je ervoor. Van te voren vaart maken en kijken kijken kijken.
    Als je je instructeur meeneemt zitten die en de examinator meestal te kletsen, dat haalt de spanning wel een beetje weg.
    Je kan het , dat weet ik zeker. Succes morgen!

15. Nachtzuster

Nachtzuster Actief lid

20 sep 2016
    140
    0
    16
    Ziekenhuis
    Ik ben ook weer aan het lessen. Deze tips ga ik zeker opslaan!

Succes TS!

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.185
    23.264
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ze is zwanger en zou ik niet nemen dan als ik lees wat erover gezegd wordt in het Farmacologisch Kompas: :)
    Farmacologisch effect: Contractie van de uterus, verminderde uterus- en placentadoorbloeding, intra-uteriene groeivertraging, remming van foetale autonome reflexen, intra-uteriene dood. Bij gebruik tijdens zwangerschap en partus kunnen bij foetus en neonaat o.a. nog optreden: hypoglykemie, hypotensie en bradycardie; het pasgeboren kind strikt controleren. De kans op cardiale en pulmonale complicaties bij de neonaat is toegenomen.
    Advies: Alleen op strikte indicatie gebruiken.

TS: succes vandaag!

17. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Laat je t weten hoe t gegaan is en of je je rijbewijs hebt?

18. 27denise

27denise Actief lid

7 jan 2012
    262
    0
    0
    leiden
    Succes je kunt het.Over 3 wk moet ik afrijden

19. OliveTree

OliveTree Actief lid

29 apr 2016
    317
    33
    28
    Helaas dames tis m niet geworden. Iemand enig idee tot hoeveel weken je mag afrijden? Kheb twee keer ingreep gehad, stom. Ik kreeg ook een route waar ik nog noooooit ben geweest. Een ingreep bij een rotonde, ik dacht dat haal k wel. En ergens heb ik de haaientanden over het hoofd gezien. Ik kan wel janken. Ene keer zegtie rij vlot met t verkeer, andere keer zegtie rij rustig. Nou ja hij kent zn vak, wat heb ik nou te zeggen he. Wel heel erg bedankt voor dr tips!! Mn instructeur gaat kijken of er plek is zsm..

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oh balen zeg!!!

Tips voor de volgende keer (of andere dames):

Kijken, kijken, kijken, kijken en nog eens kijken. Zowel goed vooruit kijken en vooruit denken, als goed spiegelen en je hoofd draaien.
    Met het verkeer meerijden, vloeiend, vlot. Niet te onzeker. Niet te defensief.

Deel Deze Pagina