Belachelijk als dit de standaard procedure is...dat hij straf moet krijgen..tuurlijk! Maar laat hem lekker nakomen of de hele wijk waarin de school staat prikken of in de lunchpauze verplicht in de kantine werken. Maar dit vind ik echt bizar en overdreven.
Ik voel me dus ook een echte crimineel en echt, het is echt een lieve jongen, hij heeft nooit wat aan de hand op school, staat er op zich goed voor met zijn cijfers. Het zal best een standaard protocol zijn, maar dit gaat gewoon te ver. Een vriendin van me heeft het ook een paar jaar geleden aan de hand gehad omdat haar dochter te laat op school kwam. Het is op zich wel een goed stuk, zal het hier even neerzetten. En ja, natuurlijk snapt mijn zoon dit, maar wie kan dit in zijn stoutste dromen verzinnen!!!!!
Idioot. Het gaat hier echt maar om TWEE uurtjes spijbelen? Verder doet hij het goed op school en zijn er geen negatieve aantekeningen? Kan er misschien iemand ooit anoniem een melding hebben gemaakt bij het AMK wat nog in het systeem staat waardoor ze nu extra alert zijn? Ik noem maar wat want dit is idd wel erg overdreven! Sterkte meid en probeer tocht te gaan genieten van je vakantie op Bali!
Wat een slechte zaak dat school niet eerst aan de bel bij jou heeft getrokken. Hopelijk loopt het toch nog met een sisser af.
Dit is het stukje wat die vriendin van me heeft geschreven, waar ik overigens nog wel om kon lachen. Commotie alom, voor je ligt een procesverbaal, je bent voor het gerecht gedaagd en de kinderbescherming zit je op de hielen. Dikke boetes, taakstraffen en zelfs een verblijf in het gevang hangen je boven het hoofd.. Misschien vraag je je nu af wat er dan in vredesnaam aan de hand is. Welke hoogcriminele activiteit heeft hier plaatsgevonden dat er dergelijke zware maatregelen worden getroffen? Nee beste kijkbuiskinderen, er is niemand in het middennachtelijk uur het leven uitgetrapt, geen onschuldig wicht op brute wijze op een bospad uit haar verschoning gerukt en er is geen overval op de plaatselijke buurtsuper gepleegd.. Sterker nog, er is nog geen appeltje gepikt! Wat is dan de reden voor deze drastische maatregelen hoor ik je denken, er moet toch immers iets verschrikkelijks gebeurd zijn dat er vanuit overheidswege zo ontzettend veel duurbetaalde mensen zijn ingezet om deze ongelooflijke criminele activiteit tot een halt te roepen en passend te bestraffen. Ik zal het nu maar opbiechten, ik heb je nu immers toch lang genoeg in spanning laten zitten. Hier komt het, rapapa rapapa: De criminele activiteit waar ambtenaren, ministerie, bureau jeugdzorg, raad van kinderbescherming, en kantonrechters zich en masse zo driftig mee bezighouden: Het te laat op school verschijnen van een 16 jarige puber! Geloof je het niet? Toch het is echt waar! Dit is waar in Nederland het hele overheids apparaat voor in stelling wordt gebracht.. Het schoolverzuimpje van een 16 jarige puber! En nee, er is niemand in het bewuste uur van het leven beroofd en er zijn geen vergrijpen gepleegd die het daglicht niet kunnen verdragen. Slecht een verstrooide puber die niet strak op tijd ten tonele is verschenen. Dat is alles... Wat is er gebeurd met papiertjes prikken op het schoolplein, de waarschuwingen van de mentor en, wanneer het helemaal uit de klauwen liep, het gesprekje met de ouders???! Wanneer er dergelijk groot materieel ingezet wordt om een spijbelende puber tot bezinning te brengen, moet de overheid zich dan niet eens achter de dovemansoren gaan krabben? Grappige bijkomstigheid is overigens dat de bewuste puber door dit hele circus aan duurbetaalde bemoeienis waanzinnig veel uren school moet missen om op te komen draven bij allerlei instanties die uiteraard alleen tijdens kantooruren hun bezwerende vinger kunnen zwaaien. Twee uur schoolverzuim voor een gesprek bij de leerplicht ambtenaar. Anderhalf uur voor een gesprek bij bureau jeugdzorg. Nog een uur om persoonlijk het procesverbaal te tekenen bij de leerplicht ambtenaar. Een halve dag om op te draven bij de raad van kinderbescherming. Een hele dag schoolverzuim voor de rechtszaak. Tel uit je winst! En dit alles vind dan ook nog eens plaats in de, niet geheel onbelangrijke, examenperiode. Één en ander werkt uiteraard ontzettend mee aan het terugdringen van het schoolverzuim en motiveert een toch al nukkige puber natuurlijk enòrm! Toch fijn dat het doel de middelen heiligt en dat ons belastinggeld niet aan totaal nutteloze projecten wordt verspilt! Zou de opdrachtgever van dergelijke praktijken ook met een kanon een mug van het plafond schieten? Je vraagt het je af..
Wow, dit had bij mij moeten gebeuren! (Ik spijbelde soms hele dagen/tot weken en daar is geen f*ck aan gedaan!) Ik hoop dat dat het uiteindelijk toch goedkomt en je van je reisje naar Bali kunt genieten.
Omg hebben ze geen andere taken ofzo? Ja spijbelen is fout maar sjees ga ouders aanpakken die hun kinderen mishandelen ofzo!
soow dit is wel een erg overdreven reactie zeg. mijn schoonbroertje spijbelde ook super veel paar keer gewaarschuwd en als t nog paar keer gebeurde moest ie naar bureau halt taakstraf doen. gelukkig voor hem werd ie 18 en kon ie doen en laten wat ie wou. maar de ouders welden wel toen ie nog 17 was overal van op de hoogte gehouden! slecht dat dat bij jullie niet gebeurt is.
Ja, en dan ken ik iemand die haar 15-jarige dochter thuis houdt om op haar dochter van 2 te laten passen en dat meerdere malen en .... NIETS!!!!
Ik vind het wel fijn om mijn verhaal kwijt te kunnen bij jullie, het lucht wel een beetje op. Dank jullie wel
vind het erg overdreven zeg.. en daarnaast erg slecht dat de school/mentor niet gewoon jou meteen gebeld heeft nadat hij 1x niet is komen opdagen. jeetje mina wat een overdreven gedoe
Ts: ik vind dit echt heel erg ver gaan! Ik heb een paar jaar geleden ook met leerplicht te maken gehad,maar ik vond ze eigenlijk heel schappenlijk. Maar zoals ze bij jou reageren vind ik echt heel erg overdreven! Als je mijn verhaal wilt weten mag je me pben. Sterkte met alles
Omdat een school dat wettelijk verplicht is. Na een x aantal uur ongeoorloofd verzuim MOET de school dat melden bij leerplicht. Doet de school dat niet, dan wordt zij door de inspectie op de vingers getikt en het wordt bij herhaald overtreden door de school ook meegenomen in het inspectieoordeel over de school. Dat oordeel waar ouders zo veel belang aan hechten bij de schoolkeuze. Al moet ik wel zeggen dat wij op onze school eerst zelf een brief naar ouders sturen als een leerling een aantal uren ongeoorloofd heeft verzuimd. En dan dus na een klein aantal uren, zodat het nog niet naar leerplicht hoeft. (Ik ben docent in het vo.) @ts: Ik zou echt even rustig adem halen en bedenken dat dit inderdaad standaard protocollen zijn. Gewoon rustig blijven, op komen draven wanneer je een oproep krijgt, en eerlijk zijn. De soep wordt heus niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Daarnaast raad ik aan om gegevens mee vragen van de administratie van school, om te bewijzen dat hij na die oproep van leerplicht niet meer ongeoorloofd heeft verzuimd. Daarmee toon je ook aan dat er nu niet meer een probleem is en kun je je verhaal over die angst voor die presentatie ondersteunen. Misschien kun je die gegevens zelfs wel zelf uitprinten, als je zoon via internet zijn eigen aanwezigheidsregistratie kan inzien door in te loggen in het leerlingvolgsysteem. (Bij ons op school kan dat.) Succes!
Voor een keer spijbelen? Vind ik het wel erg zwaar hoor en daar bij hij is 17. T.s wat vervelend voor je snap het wel een beetje en zeker die vragen lijsten. Hier nog geen spijbelen mee gemaakt maar kan vast en zeker gebeuren. Misschien kan hij een lichte taakstraf vragen?
Wat een overdreven toestand zeg. Zijn er dan pubers die nooit spijbelen (of zeg ik nu weer iets heel fouts ?)? Pfff, wat een gedoe.
Ik vermoed dat je de helft niet weet... Bij 10 gemiste dagen (!) moet school een melding maken bij de leerplichtambtenaar, bij 12 dagen volgt een gesprek met oftewel de schoolarts of de lpa, na 15 gemiste dagen volgt een tweede gesprek, na 20 dagen verzuim volgt een proces verbaal en een melding bij jeugdzorg. Aangezien jouw zoon boven de 16 is, is het goed mogelijk dat hij bovenstaand traject zonder jouw medeweten heeft afgelegd. Hij kan school rechtens verhinderen jou te contacteren hierover, maar die restrictie heeft bureau jeugdzorg natuurlijk niet evenals wanneer het tot een proces verbaal komt. We zijn pas halverwege het schooljaar, dus hij heeft het behoorlijk bont gemaakt. Tot zover wat ik er beroepsmatig vanaf weet. Van moeder tot moeder, wat ontzettend rot! Hoop dat de instanties wat coulance bieden en je zoon rusting richting eindexamen gaat (CJG geeft goede examen faalangsttraining).
Ik lees dat het niet 1 keer spijbelen is maar voor alle lessen Nederlands weg blijven. Wat is er mis met je houden aan de wet? De leerplichtwet? Wat is er mis met aangesproken worden op je gedrag als je AL 17 bent? Volgend jaar 18 en dan zal hij voor volwassene aangekeken als hij zich niet aan de wet houd. Goede leer voor een volgende keer: hou je aan de wet want je wordt flink aangepakt.
Hier sluit ik me bij aan. Toen ik klaar was met het tikken van mijn vorige pos waren er ineens bijna twee pagina's meer, waarop ik lees dat het slechts om 2 uurtjes zou gaan. Het is echter onmogelijk dat leerplicht en de hele rataplan in actie komt voor slechts 2 uurtjes spijbelen! Als een school dat bij leerplicht meldt, zegt leerplicht: "los dat lekker zelf op!" Er moet echt meer verzuimd zijn!