Dit komt er van spijbelen .... Schijnbaar ....

Discussie in 'De lounge' gestart door monkeylove, 26 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. buonanotte

buonanotte Niet meer actief

Jeetje dat is heftig zeg..

Ik heb zelf ook heeeeeel wat gespijbeld maar zo ver is het (gelukkig) niet gekomen..

2. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    #102 wensdroom, 26 feb 2014
    Laatst bewerkt: 26 feb 2014
    ik heb beide doorlopen zie " KRO de wandeling van 22 maart" voor ons verhaal
    ik weet de wet en schop er ook niet tegenaan, ik heb wel mijn idee en mening en dat mag.. het is zo als het is en gaat zoals het gaat.. en ja het zijn ook gewoon mensen die hun werk doen.. en nee het is niet makkelijk te doorlopen maar je doet het omdat het de enige weg is als je dat wil.
    wij hebben overigens niet voor de rechtbank hoeven verschijnen voor de voogdij en draagmoeder niet om afstand te doen. het rapport van de raad was voldoende.

3. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Dit dus...nalatigheid van school vind ik dit. Wanneer een kind veelvuldig niet aanwezig is in de les, lijkt me dat je dan de ouders informeerd of vraagt hoe dit kan! En dan samen tot een oplossing komen. Mocht dit geen baat hebben, dankun je een procedure starten en achterliggende gevolgen onderzoeken/uitsluiten.

Succes, fijn dat hij de presentatie gehad heeft! Nu hopen dat je van de rest ook gauw af bent!

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.782
    113
    Maar vraag blijft waarom er niet na de eerste, tweede, derde, vierde keer met leerling of /en ouders is gepraat, of de leerplichtambtenaar eens met de ouders belt ipv een circus op te starten! Lijkt me toch stap 1 t/m 10 voordat je de kinderbescherming erbij haalt! Het onderliggend probleem kan relatief eenvoudig zijn. Met een school die keek naar de leerling ipv naar de protocollen was dit naar mijn idee allemaal niet nodig geweest.

5. Evientje

Evientje Niet meer actief

Waarom heeft school eerst de leerplichtambtenaar ingeschakeld als het al vaker is voor gekomen. Is het dan dermate veranderd in 13 jaar?
    Toen ik 17 was en op school zat en er werd gespijbeld moest je zodra je op school was op het matje komen bij de conrector en moest je vegen of een vergelijkbare straf, deed je het nog een keer werden je ouders gebeld en mochten die op het matje komen en bij de derde keer of bij nog meer gedrag wat niet door de beugel kon werd de leerplichtambtenaar ingeschakeld.
    Ik snap die school niet, Sorrie, weet heel goed wat een angst met presenteren met je kan doen, school had hier vroegtijdig op in kunnen springen en daar zijn ze volgens mij ook voor. Een leerplichtambtenaar is er in mijn ogen het uiterste redmiddel om uitvallers etc te voorkomen! Vind het de taak van school om vroegtijdig (na1 of 2x) de ouders te verwittigen en proberen erachter te komen wat de oorzaak is! We hebben het hier toch niet over doodsbedreigingen of iets dergelijks waarbij wapens zijn gebruikt!

Ts kan me je gevoel heel goed voorstellen!

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Seg, ze hebben daar tijd en geld teveel zeker?
    Als ze deze procedure moeten opstarten voor elke jongere die een paar uur spijbelt ...

Ja, hij had niet mogen spijbelen. Spijbelen is stom en verkeerd.
    Maar ga dan als school het gesprek aan met de ouders en het kind (zeker als ie 17 is en in zijn laatste jaar zit!). En roep niet ineens heel de cavalerie erbij!

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    We kennen maar 1 kant van het verhaal he ... Misschien dat het in de regels staat van de school dat bij bij spijbelen direct de instanties worden ingeschakeld. Kan goed zijn dat de school slechte ervaringen heeft, veel spijbelaars of wat dan ook om dit soort acties op te starten. Misschien heeft de ervaring geleerd dat de "harde" aanpak de beste resultaten geeft ... who knows! Ouders tegenwoordig staan nou niet direct bekend vanwege hun openheid om kritiek omtrent hun kinderen te ontvangen, laten we wel wezen. Misschien is er wel vaker met de leerling gepraat maar heeft ie dat verzuimd aan zijn moeder te vertellen, misschien zag de school zich genoodzaakt in actie te komen in combinatie met ander gedrag ... misschien verteld TS maar het halve verhaal maar misschien ook niet ... we weten het niet.

8. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik vind het schandalig, echt schandalig dat ze zo met jullie omgaan. Weer typisch alleen naar de regels kijken ipv naar de persoon in kwestie. Bah! Slecht ook van de school dat ze jullie niet eerder op de hoogte hebben gesteld.

Echt bizar dit!

9. Smnee

Smnee Niet meer actief

Belachelijk! Ik heb heel wat meer uur gespijbeld en nooit wat gehoord. Misschien loopt het met een sisser af! Sterkte.
    Ik snap hem trouwens wel hoor, zelf moest ik altijd spugen van de zenuwen als ik een presentatie oid had.

10. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Zwaar overtrokken reactie..
    Proces verbaal? Krijgt hij dan strafblad? goh dat zal zijn toekomst kansen goed doen zeg

wat fijn van de kinderbescherming dat ze proberen de ' juiste ' hulp te bieden die deze puber nodig heeft
    *sarcasme off

Moeder moet uiteindelijk nog zelf hulp regelen voor de presentatie angst ook tss

11. MissMo

MissMo Lid

7 apr 2013
    10
    0
    0
    Den Bosch
    Jeetje wat een situatie zeg, veel succes nog! Ik hoop dat het meevalt.

12. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

De school had jullie moeten inlichten. Ik vraag me af waarom dat niet gebeurd is. Heeft je zoon geen post achtergehouden oid?

Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Iemand met faalangst kan ver gaan om onder zo'n presentatie uit te komen. Mijn partner had vroeger faalangst. Die had enorm geleerd voor een examen mondeling, maar durfde uiteindelijk echt niet.

Ik vind het echt vreemd dat de school van jouw zoon dit niet doorzien heeft. Als hij alle andere lessen netjes volgt, behalve deze, dan zouden ze beter moeten weten.

13. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Nee hij krijgt geen strafblad zoals je denkt.
    Langdurig spijbelen kan gevolgen hebben voor bijv je studiefinanciering als je een opleiding gaat volgen. Ook een tegemoetkoming in studiekosten kun je terug gaan betalen of niet meer krijgen.

Ik zit ook in het onderwijs en ken de procedures wel een beetje.
    Pas bij 16 uur spijbelen binnen 4 weken wordt er een melding gemaakt bij de leerplichtambtenaar.

Krijgt je zoon 16 uur aan Nederlands in 4 weken? Of is er meer gespijbeld?
    Dat is hier in Noord Brabant in ieder geval de procedure. Je moet dan idd op het matje komen als leerling en met ouders maar het blijft vaak bij een waarschuwing. Bij een volgende overtreding gaan er meer dingen onderzocht worden. Tenzij dat eerder gebeurd omdat ze "onraad" ruiken.

Ik zou tot op de bodem uitzoeken hoe de cijfers (dus aantal uren gespijbeld en wanneer) ervoor staan.
    Ik vind ook dat de school nalatig is geweest. Ik ben zelf ook mentor van een groep en zodra er twee uur gespijbeld is, ga ik al in gesprek met de leerling. De volgende keer contacteer ik de ouders en bij een derde keer wil ik de ouders zien.
    Wij werken volgens de regels maar ik wil de leerling ook zeker kans geven zijn gedrag te veranderen en natuurlijk horen de ouders van alles op de hoogte te zijn!

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Goh ik wist niet dat ze zo streng waren met spijbelen...

Ik was vroeger meer niet op school dan wel ( Havo) nooit problemen gehad en gewoon uiteindelijk na 6 jaar geslaagd :D

Ik mis het contact met de ouders voordat de leerplichtambtenaar werd ingeschakeld. Heb je daar ook naar gevraagd? Ik vind de school wel heel nalatig als ze niet eerst met de ouders contact hebben opgenomen.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb verder geen reacties gelezen, dus het zal vast al wel gezegd zijn, maar hoe kan het in vredesnaam dat de leerplichtambtenaar EERDER op de hoogte was van het spijbelen dan jullie? School is enorm in gebreke gebleven, als ze eerst de leerplichtambtenaar inschakelen en dan pas jullie inlichten...
    Ik zou hier een enorme rel over maken op school en vanwege gederfde inkomsten ook een schadevergoeding vragen van school.
    Te zot voor woorden dit... laat je er niet door van de wijs brengen iig.
    Sterkte!

16. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Als ik jou was zou ik een flink gesprek aangaan met school met de vraag waarom ze dit zo hoog hebben laten oplopen zonder enig overleg met jou. Stap 1 lijkt me namelijk toch wel de ouders inlichten en hier zijn een hele hoop stappen, als ik je verhaal zo lees, overgeslagen.

17. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Als het nou zou zijn zo als mijn broertje een paar jaar geleden, het niet komen opdagen op school(angst??) en geen zin, dan snap ik het nog.. toen werd er ook een leerplichtambtenaar gebeld.. En zoals ik, die gewoon spijbelde omdat ik er geen zin in had..

Maar hoe ze erover doen tegenover jullie en je zoon, dat slaat echt nergens op.. Hoop idd voor je dat het gewoon verzet kan worden..

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Ja inderdaad...dit vind ik dus ook

19. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Wat een ongelooflijke kul...de school is zeker in gebreke gebleven en zou daar echt verhaal gaan halen en dit ook melden naar de andere instanties.
    Hoe moet jij je kind "corrigeren" als je van niets weet??

Vind het verder zo overtrokken, tenzij er inderdaad meer speelt, waarvan jullie niet weten...maar om dit in gang te zetten voor alleen maar een spijbelaar...kom op zeg...geen wonder dat we in een crisis zitten als we hieraan geld besteden. :cool:

20. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Ik moest me na spijbelen gewoon volgende ochtend 8u melden :)

Deel Deze Pagina