Dit komt er van spijbelen .... Schijnbaar ....

Discussie in 'De lounge' gestart door monkeylove, 26 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Er speelt serieus niet meer dan dat ik heb verteld. En ja, vierkant rooster heb ik ook van gehoord. Dus bijvoorbeeld 1 week van 8 uur tot 17 uur op school blijven. Maar dat heeft hij nooit gehad. En ik hoorde 1 iemand dat ze na 3 uur spijbelen aan de bel trekt bij de ouders, supergoed! Hadden ze dat bij mijn zoon maar gedaan, had ik zekers te weten meteen actie ondernomen!

2. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Wat belachelijk!! Heel slecht van school! Wel herkenbaar mijn bonus-dochter meed de rekenlessen dat ze deze zo moeilijk vond maar verzon dan elke keer dat ze niet lekker was. Hier gaan ze niks mee oplossen zo! Wat erg dat jullie zo behandeld worden, sterkte!

3. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Alleen op gelezen.

Wat belachelijk!
    Dit kan nooit de normale procedure zijn.
    Lijkt mij dat er meer aan de hand moet zijn voor dat zo'n proces als dit in gang wordt gezet.......toch? (hiermee wil ik niet zeggen dat er daadwerkelijk meer is dan jij zegt)
    De school hoort toch contact met de ouders op te nemen over spijbelen? Daarnaast straffen ze het spijbelende kind toch ook, vaak nog voor de ouders gebeld worden.

Vindt dit echt een hele aparte en zwaar overdreven aanpak!

4. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind spijbelen not done, maar deed het zelf ook weleens vroeger.
    Biologie op het 6e uur op vrijdag: toedeloe; wij gaan naar de stad!
    Nooit wat van gehoord. Heb ook het idee dat er nu veel strenger op gelet wordt. En dat is ook goed.

Maar ik snap niet dat jij als ouder niet gebeld bent. Een goede leerling die bang is voor een presentatie, dan hoort de school miz actie op te ondernemen en de ouders te bellen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De praktijk wijst helaas uit dat veel ouders nietsvermoedend in allerlei nare trajecten komen na dit soort akkefietjes. Als AMK en RvdK eenmaal je naam in hun dossier hebben dan is het heel lastig om weer van ze af te komen,ook als het onterecht is. Ze zijn er erg goed in het creëren van werk voor zichzelf.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jullie schakelen LPA in zonder eerst de ouders in te lichten?
    Dan blijven jullie m.i. in gebreke met jullie zorgplicht.
    Je zou dan aan mij als ouder een hele slechte hebben, ik zou nl. in zo'n geval school aanklagem voor nalatigheid.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Inderdaad. School is duidelijk in gebreke gebleven. Ik zou ook niet bellen of mailen, maar er langs gaan (gesprekken opnemen) en met aangetekende brieven communiceren.

Als een jongen die verder goed presteert bij één vak, bij één leraar opeens consequent wegblijft, dan hoort er bij een goede mentor een lampje te gaan branden. Dan moet er eerst binnen de school actie ondernomen worden, gesprek met leerling, leraar, ouders. Heeft leraar iets gedaan of gezegd waardoor leerling niet meer durft te komen? Dat valt volgens mij onder de zorgplicht van de school.

8. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    We horen nog steeds maar 1 kant van het verhaal. Met alle respect naar TS maar er is nog steeds niet bekend of er nu wel of geen contact is gezocht vanuit school. Misschien zijn er al lang gesprekken geweest met de jongen en heeft hij dat verzwegen?

Daarnaast vind ik wel dat het heel anders klinkt dat jouw zoon 12 keer niet naar de les is geweest ipv 'een paar keertjes'. Twaalf keer, uitgaande van twee Nederlands lessen per week is dus gewoon 1,5 maand gespijbeld bij Nederlands. Dat voor een examenjaar, geeft mij het idee dat er veel meer aan de hand is.

Maar nogmaals, je weet pas meer als je school gesproken hebt TS en als zij aan jou, face-to-face, kunnen uitleggen wat hier nu precies gebeurd is.

9. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Ookal is er met haar zoon gesproken, het zou een normale gang van zaken zijn als ook de ouders op de hoogte worden gebracht door school. Bij mij op school werden de ouders altijd gebeld na 3x ongeoorloofd afwezig. En dan alleen maar met de boodschap: Bent u ee van op de hoogte dat ... 3 keer niet in de les is geweest? En als het dan nog vaker gebeurde moesten ze eerst op school komen voor een gesprek.

Ik denk dat jgz en de kinderbescherming hier verder volgens protocol handelen, denk dat je je verder geen zorgen hoeft te maken hoor! Ze zien echt wel in dat je zoon niet te vergelijken is met de kinderen (en ouders) waar deze procedure eigenlijk voor is opgesteld.

10. dekilene

dekilene Niet meer actief

Wat belachelijk.
    hoop dat het allemaal goed afloopt!

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Blijf het te bizar en belachelijk voor woorden vinden. Weet niet hoe het in Nederland werkt, maar kan je niet ergens in beroep/bezwaar tegen deze idiote gang van zaken om te voorkomen dat je zoon bij al die instanties in het traject komt? Ik zou echt woest zijn! :x

12. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Noujaaaaaaaaaaaaaa zeg!

13. monkeylove

Nee, je kan er helaas niets aan doen, je staat met je rug tegen de muur. Ik had dit ook met school op kunnen lossen. Samen kijken wat er mogelijk zou zijn om hem zo min mogelijk angstig te maken. En ja, hij valt helemaal niet in de doelgroep waar het eigenlijk voor bedoelt is en wat ik ook gerust wel snap dat er wat aan gedaan moet worden.
    Ik zit hier weer eens te zenuwpezen. Heb de hele tijd een rotgevoel in mijn maag en een brok in mijn keel.

14. monkeylove

Leuk zo op de verjaardag van je dochter ... zucht ... Kan wel janken ...

15. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Meid wat een verhaal, echt verschrikkelijk. En wat nalatig van de school dat ze niet eerst contact hebben gezocht met jou om tot een oplossing te komen. Het was toch helemaal niet nodig geweest om dit allemaal in gang te zetten.
    Vind het heel erg voor je.
    Ik zou serieus een kijken of de school niet nalatig is geweest door jou als ouder voorbij te lopen (daar zou ik echt kwaad om zijn), en of je daar niet iets mee kan. Dit moet toch niet kunnen.

Als mijn kind 1 uur zou spijbelen dan hangt de school hier direct aan de telefoon om verhaal te halen hoor, dat zou nooit zo ver kunnen komen, jij hebt nooit de kans gehad om zelf iets te ondernemen en kunt nu bij de kinderbescherming/jeugdzorg komen opdraven:$

Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Die instanties kunnen zich beter bezig gaan houden met kinderen die het echt nodig hebben!

Probeer op de één of andere manier toch een beetje rust voor jezelf te vinden hoe moeilijk dat nu ook is. Ik zou ook kapot gaan van de zenuwen. Heel veel sterkte meid!!

En ondanks alles.. gefeliciteerd met je dochter;)

16. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Meid, hoe moeilijk ook, laat het een beetje los. Aan alles straalt af dat een hele goede moeder bent en dat het echt goed gaat komen met je zoon. Je bent nu zo ver mogelijk van alles op de hoogte en je doet wat je kan!

Geniet vandaag van het feit dat je dochter jarig is en sta daar bij stil, laat je niet gek maken want daar heeft niemand wat aan!

En gefeliciteerd met je dochter! *dikke knuffel*

17. monkeylove

Aaahhh dank jullie wel *jank*

18. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    sluit me hier volledig bij aan

19. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Ik vind dit zelf ook nogal een zware straf voor het spijbelen. Dat komt waarschijnlijk, doordat ik terugblik naar mijn eigen jeugd. Toen spijbelde ik ook wel eens. Als dat de spuigaten uitliep, werden mijn ouders gebeld en zat ik goed in de penarie, zowel thuis als op school. Die straf was genoeg om het niet meer te doen (of in ieder geval voor een hele lange tijd niet meer;))

Echter, als ik mijn herinneringen vergelijk met de leerlingen en hun ouders van tegenwoordig, zie ik een enorm verschil. Ik werk zelf in het basisonderwijs en daar wordt al vaak een loopje genomen met regels die er zijn. En in dit geval zijn het vaak de ouders die het doen.
    - vrijdag voor vakanties worden leerlingen massaal ziek gemeld, soms zelfs vanuit een rijdende auto met de kinderstemmen vanaf de achterbank..
    - vrijdagmiddagen worden gemist voor eigen (plezierige) dingen, omdat "ze dan toch alleen maar gym en handvaardigheid missen".
    - kinderen worden thuis gehouden, omdat ze niet lekker zijn (hoor je van andere kinderen, dat ze naar een belangrijke voetbalwedstrijd zijn geweest)
    - als het kind zich misdragen heeft en moet nablijven, moet de leerkracht maar even een dag prikken om dat uit te voeren, omdat het op deze dag niet kan, want kind moet naar dansles.
    -kind wordt ziekgemeld omdat er geen verlof wordt gegeven voor feestjes/lange weekendjes weg van vrienden van ouders.
    -kinderen die boos van school weglopen worden liefdevol thuis opgevangen en de leerkracht moet zijn handelen maar aanpassen, aldus ouders...

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Dit alles is voor mij een teken dat er een keus moet worden gemaakt tussen "meebuigen met ouders" en "streng aanpakken". Ik zou willen dat hier in de omgeving strenger wordt toegezien op het handhaven van regels. Helaas, is dat hier nog niet het geval.

In dit geval vind ik dat de school de ouders wel heeft moeten inlichten (misschien is dat per brief gedaan en is die onderschept?), maar kan ik wel begrijpen dat dit streng wordt aangepakt. Het is voor de zoon van TS misschien wel een te strenge maatregel, maar men kan geen onderscheid maken in de te volgen procedures, ook al zouden ze wel zien dat hier verzachtende omstandigheden waren.

Desondanks hoop ik voor TS dat het uiteindelijk met een sisser afloopt en dat jullie dit gauw achter jullie kunnen laten!

20. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    En wat voor doelgroep is dat dan?

Ik las net pas dat hij 12x afwezig is geweest.
    Waarom heeft hij dat niet tegen jullie gezegd?
    Hij is 17 en zit in zijn examenjaar, hij kan dan toch bedenken dat hij geen diploma krijgt als hij geen toetsen, tentamens of wat dan ook doet?

Ik blijf erbij dat ik het jammer vindt dat de school geen contact heeft opgenomen met jullie na een paar keer absentie.

Is je zoon trouwens nooit met zijn mentor/conrector wezen praten? Als een aardige goede leerling in zijn examenjaar bij 1 vak niet komt opdagen, dan hoort er met de leerling gesprolen te worden.

Deel Deze Pagina