hallo dames, even een vraagje, ik ben bezig met mijn dochter bewust maken van zinnelijkheid. ze zei net tegen me dat ze moest poepen en dus vroeg ik wil he op de wc of op het potje. ze zei toen ja, dus ik nam haar mee naar het toiler. ze.vons het een beetje spannend en ik liet haar een beetje kijken. ik maakte de bril even extra schoon en liey het toen een beetje aan haar wat ze wilde. uiteindelijk ging het noet maar goed. wat me nu angstig maakt is dat ze het toiletblokje aanraakte dat in de pot hangt aan de rand vd wc. je kent ze wel, die spoelen extra frisheid mee. hij was overigens leeg. maar toen ik onderweg van om haar handen te wassen stak ze precies die vinger waarmee ze dat blokje had aangeraakt ik haar mond! nu ben ik bang dat ze hersenvliesontsteking krijgt door restje ontlasting. dat ding hangt er lal een poosje en ik zag er niks op zitten. maar ja ik ga dat blokje niet schoon schrobben. hebben jullie dat nou ook? ik zie er tegen op dat als ze straks zindelijk is ze ook elders naar de wc moet. hebben jullie dat ook?
Hmm mja.. Meeste kinderen overleven het zindelijk worden wel zonder hersenvliesontsteking... Maar voor je eigen gemoedsrust... Je hebt ook blokjes voor in je stortbak. Dan kan ze daar in ieder geval niet aan zitten. En verder vooral snel wijsmaken dat ze moet proberen niet met d'r handen in de wcpot te zitten. Niet perse ivm ziek worden maar gewoon met algemene hygiëne dus
Ehm lijkt me niet helemaal fijn deze angst(en) van je en ook net fijn voor je dochter. Wel kan je haar natuurlijk leren dat ze niet met haar handen in de wc pot moet zitten en op openbare wc`s niet aan de bril/wc zelf. Moet wel zeggen dat ik op een openbare wc zoon er altijd op til, maar dat komt ook omdat hij er zelf niet goed op kan, maar ook wel voor de frisheid.
Inderdaad goed aangeven dat in de pot niet fris is. Wat betreft blok is dit misschien een oplossing: (hebben wij ook en is heel handig met aanbrengen en lost vanzelf op)
Moet je als ze straks op de kleuterschool zit eens halverwege of eind van de ochtend kijken hoe die w.c.'s er uit zien. De bril ondergeplast, kinderen die hun eigen kont afvegen waarbij de helft aan hun hand is blijven plakken wat weer aan de deur zit. Zo'n gore 'toiletketting' of wat voor systeem ze ook hebben op scholen als je naar de w.c. gaat waar al die kindjes met hun handen aan zitten, waarvan de helft zijn handen niet wast en die ketting ook niet schoon wordt gemaakt. Ik leer ze in ieder geval hun handen te wassen na toiletbezoek en als ze thuis komen na school, laat ik ze ook hun handen weer wassen. Eerder omdat ik geen zin heb ik diarree of worpjes, want de kans daarop is wel aardig aanwezig met zulke toiletbezoeken. Overigens bevatten de bril, het lichtknopje, het kraantje, de deurklink en de doortrekknop over het algemeen vele malen meer bacteriën dan de w.c. pot zelf.
Bedankt dames! Dat van school had ik niet eens bij nagedacht, maar dat klopt inderdaad! OOH die gore plasketting! Grr haahha
Kan echt geen kwaad. Let er wel op dat je je kind geen angsten aan gaat praten mbt vreemde toiletten.Mijn buurvrouw had daar ook een handje van en haar kinderen willen dus nergens op een toilet zitten want dat vinden ze vies.Op school gaan ze dus ook niet met als gevolg dat ze allebei helemaal verstopt zitten en amper meer kunnen poepen.Gewoon luchtig doen mbt niet aanraken wc bril maar ga niet lopen roepen van vies vies vies.
Haha nou... Daar hoefden wij dus echt niks voor te doen. Schijnt vaker voor te komen bij kinderen die net zindelijk zijn trouwens. Dieptepunt was wel toen ze op vakantie dus niet op het toilet wilde. Gelukkig sinds die tijd gaat het wel beter. Maar laat er geen druppeltje water of een flardje papier in/op/bij de wc liggen want dan gaat ze niet.
die heb ik 1x gekocht maar nooit meer. Meneertje trok hem zo los... En ts, laat het los, zo snel zijn ze niet ziek hoor, en anders geef je dr plastich handschoenen aan als ze naar de wc gaat
Leer je dochtertje meteen toilethygiëne, dus: - niet aan de wc-bril e.d. zitten - doortrekken (is hier na 2 jaar nog steeds een probleem) - handen wassen Ik nam in het begin altijd billendoekjes mee waar ik de 'vreemde' toiletbril mee poetste. Tegenwoordig wil ik ze wel eens vergeten. Ik heb mijn dochter wel verteld dat openbare toiletten vies zijn en dat ze daar absoluut niet aan de bril mag zitten. Ze pakt dan meestal mijn bovenbenen vast. Ik zou me niet al te druk maken over wat je dochter nu gedaan heeft. Kinderen eten zoveel vieze dingen & doen zoveel vieze dingen. Net als wij allemaal vroeger en wij zijn ook groot geworden!
Ik lees dit topic toevallig , kan een. Kind hersenvliesontsteking krijgen van bijv een vies toilet ? Nu poets ik ons toilet gewoon goed hoor maar mijn zoontje van anderhalf heeft al een paar x de deur open gekregen van t toilet en zit met z'n hand in de pot en likt t af , echt heel goog maar t is een kwestie van 1 sec niet opletten , ik was gelijk z'n handen natuurlijk . Maar dadelijk krijgt hij t ook !?
euhm... hersenvliesontsteking van een toiletpot??? Al zou ze een hele drol opvreten.... daar krijg je echt gene hersenvliesontsteking van hoor! Gewoon normaal omgaan met hygiëne zoals hierboven al beschreven. Een beetje viezigheid is juist goed voor de weerstand. Elders, zoals op school komen ze genoeg ranzigheid tegen Dochterlief zit ook geregeld met dr hand in de pot als mn zoontje staat te plassen!! Tsja, gebeurt zo in een onbewaakt ogenblik. Gewoon handjes wassen en dagelijks het toilet poetsen, meer kan je niet doen. Niet zo bang doen, straks krijgt je dochter nog smetvrees
Wat de anderen zeggen... meteen goed aanleren wat de bedoeling is en vooral ook wat de bedoeling NIET is. Dat duurt gewoon even, want kinderen zitten nou eenmaal overal graag aan met de handjes! Meteen erna handjes wassen en klaar... Als je overal zo panisch over moet doen, dan bouwen ze ook geen weerstand op. Hier eet ze ook wel eens gewoon nog wat op als het op de grond is gevallen of heeft ze zichzelf en het toilet helemaal onder gesmeerd met zo'n blokje... niks van gekregen hoor! Wel duidelijk gemaakt dat dat natuurlijk niet de bedoeling is... Probeer je eigen angsten wat te 'temperen' om te voorkomen dat je ze overbrengt op je kindje. Om de redenen die hierboven al beschreven staan... Kinderen die té hygiënisch opgroeien zijn minder bestand tegen bacteriën en virussen etc dan kinderen die wel eens een hap zand uit de zandbak hebben gegeten (bij wijze van spreke)! Relax...
@TS probeer je niet te veel zorgen te maken over 'alles'. Ik zie vaker dit soort topics van je langskomen. Ze gaat hier geen hersenvliesontsteking van krijgen!