taalniveau van de juf....

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Migga, 10 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Gisteren kwam mijn zoontje uit school met een zelfgemaakt boekje (hij zit in groep 3). Hij had een avontuur over monsters getekend en de juf had er tekst boven geschreven.
    Tot mijn grote verbazing zag ik in de tekst 2 spelfouten staan!
    “Het monster word….” en “….de twee slechterikken…”
    Ik vind dit echt schandalig voor een juf !! Ik heb echt de neiging om er op school wat van te zeggen.
    Wat zouden jullie doen?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tja - het zijn ook mensen. Ik zou misschien even een terloopse opmerking plaatsen dat ze nog niet oefenen met d en dt zeker -en dan de tekening laten zien. Zodat de juf er weer even alert op is.
    Maar ik vind 'schandalig' wat te zwaar als reactie. Als het vaak voorkomt, zou het anders worden.

Ik denk als je het te zwaar maakt, dat de juf dan de volgende keer dat verhaaltje maar achterwege laat, dan weet ze zeker dat ze geen negatieve reacties krijgt in elk geval...

3. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Haha ja, je hebt gelijk, "schandalig" is misschien wat te fel uitgedrukt. Maar het verbaasde mij wel. Ze zeggen wel eens dat het niveau van pabo-afgestudeerden vaak te wensen overlaat...

4. zarav

zarav Actief lid

14 feb 2014
    139
    0
    0
    NULL
    Zuid-West Frankrijk
    Ik vind dit heel erg! Ik zou er zelf waarschijnlijk niets van durven zeggen, maar toch, ik vind het eigenlijk echt niet kunnen...
    Het heeft misschien te maken met het feit dat ik zelf leerkracht Nederlands ben van opleiding (wel in het secundair onderwijs maar dat maakt niet uit) maar ik vind het toch wel een beetje schandalig...
    Wel leuk van haar dat ze een verhaaltje bij de tekening schrijft!

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Oei, kromme tenen! Ik kan zelf heel slecht tegen spelfouten,en al helemaal als je in het onderwijs werkt. Gelukkig dat ze geen taalonderwijs geeft op het secundair... ik zou terloops er ook wat van zeggen, maar niet aanvallend ofzo, gewoon een beetje losjes.

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Misschien heeft ze in grote haast dit op geschreven!

Ja kan het wel vragen denk ik misschien heeft ze wel dyslectisch. En heeft via veel om wegen toch de pabo kunnen doen en. Als ze grote haast heeft ze niet op let wat ze schrijft.

Zo iets?

7. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Schandaling, ik ben het helemaal met je eens! Iemand die onze kinderen de Nederlandse taal correct moet aanleren moet deze toch zelf wel goed beheersen?
    Ik kan me voorstellen dat je geschokt bent (dat zou ik ook zijn, hahaha) maar met actie ondernemen zou ik even wachten. Bewaar het 'bewijs' en als het nog een keer gebeurd zou ik naar de (adjunct) directeur gaan om het aan te kaarten.

P.S. grapje, het is natuurlijk 'gebeurt' :p

8. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik zou daarover wel klagen ja. "Het monster word..."?? Serieus, het moet niet gekker worden. Als je les geeft, dan behoor je gewoon foutloos te kunnen schrijven. Ook met d/t-tjes. Er zijn echt geen excuses want het is zo makkelijk.
    En als ze dit moeilijk vindt, dan is ze dus duidelijk niet geschikt voor het onderwijs.

En ik zou persoonlijk ook niet blij worden als de juf van mijn kind dyslectie zou hebben.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Slecht. Maar gelukkig geeft ze (alleen) les aan gr3..? Voor die kinderen heeft dit verkeerde voorbeeld denk ik nog geen invloed.

10. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Met rode pen corrigeren en retourneren aan de juf. Damn, dit is wel heel slecht!

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zelf ook een aantal keer bij het huiswerk van mijn dochter gezien. Rekensommen die goed waren, had juf verbeterd en andersom :$ Bij de peuters eens een kromme zin op het raam. Heb het wel aangegeven haha.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat zou ik zeker doen maar ik zou 'schandalig' weg laten.. ik denk dat de juf zich al voldoende zal generen.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

gelukkig alleen aan groep 3? Waar wordt de basis gelegd?

14. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

In groep 3 leer je nog geen -dt en moeilijke woorden volgens mij, maar ik vind het eigenlijk ook schandalig. Ik studeer Engels en vind dat ik bij correspondentie met ouders geen spelfouten in het Nederlands mag maken, terwijl ik alleen maar op de middelbare school Nederlands heb gehad. Ook in correspondentie met collega's vind ik dat niet professioneel overkomen.
    Een aantal maanden geleden werkte ik op een school waar een docent trots het geboortekaartje van zijn zoon liet zien, met een dikke jouw/jou fout. Iets als "zo blij met jou komst" ;) Daar krijg ik toch wel een beetje plaatsvervangende schaamte van.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik neem aan dat ze de woordjes waar t in groep 3 om gaat wel beheerst?
    Daar hoeven ze volgens mij nog geen werkwoorden te vervoegen of meervoud te maken van slimmerik, wat de regels daarvoor zijn. Ik geloof tenminste niet dat een groep 3-er erop gewezen wordt, ofwel dat er daar enig besef is van de 'stam' van een werkwoord..

Mijn s-moeder is ook juf geweest en héél secuur en goed in taal. Maar ik heb dr ook wel eens betrapt op foutjes met dt hoor..

Als ik er toevallig bij ben op t moment dat ze zo'n fout maakt, zou ik er wel wat van zeggen (beetje als grap), maar ik zou er niet mee teruggaan. Tenzij ik echt heel vaak fouten voorbij zie komen.

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Ik zou het wel even melden. Is ze weer scherp.

mijn neefje had in groep 5 of zo een fout op zijn rapport staa : jij word zeker etc

nou daar zou ik echt mee naar school zijn gestapt!!

17. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    De juf van mijn dochter (groep 3) zei vorige week bij een presentatie; HUN hebben goed geoefend!

18. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Oei ik vind het best grove fouten.. :)

19. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Ik heb het knutselwerk van mijn zoon nog even goed bekeken en er zit nog een spelfout in..... zelfs 2 in 1 zin... ik plaats even een fotootje.

Bijgevoegde bestanden:

20. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Even een ander zelfgemaakt boekje bekeken en ook daar is het mis.....

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina