Pil beïnvloedt mogelijk voortplantingssucces totale bevolking

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 9 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    AMSTERDAM - Het gebruik van de pil heeft mogelijk niet alleen invloed op de partnerkeuze van vrouwen, maar ook op het voortplantingssucces van de totale bevolking. Dat beweren Britse wetenschappers in een nieuwe studie.

[​IMG] © Chris Heijmans

De wetenschappers van de universiteit van Sheffield hebben de conclusies bestudeerd van verschillende onderzoeken naar de invloed van pilgebruik op partnerkeuze.
    Steeds meer studies bevestigen dat vrouwen zich vlak voor de ovulatie meer aangetrokken voelen tot mannelijke en symmetrische gebouwde mannen die genetisch veel van hen verschillen. Dat biologisch mechanisme zou de vruchtbaarheid van koppels bevorderen.

Het gebruik van de pil lijkt dat proces echter te verstoren. Veel onderzoeken wijzen erop dat vrouwen die de pil slikken, eerder geneigd zijn om partners te kiezen die genetisch minder van hen verschillen.

Voortplantingssucces

Die neiging zou in theorie het voortplantingssucces van koppels kunnen beïnvloeden. Er zijn namelijk aanwijzingen dat mannen en vrouwen die genetisch op elkaar lijken een grotere kans hebben om samen geen kinderen te kunnen verwekken.
    De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Trends in Ecology and Evolution.
    De Britse onderzoekers vinden dat er meer onderzoek nodig is naar dit effect van pilgebruik.

Toekomstige generaties

“De grote evolutionaire vraag is of het gebruik van orale anticonceptiemiddelen tijdens het proces van partnerkeuze op de lange termijn van invloed is op het vermogen van koppels om zich te reproduceren”, zo verklaart onderzoeker Virpi Lummaa op nieuwssite ScienceDaily.
    “Als dit zo blijkt te zijn, kan het gebruik van de pil gevolgen hebben voor toekomstige generaties. We hopen daarom dat onze studie meer onderzoek in deze richting zal stimuleren", aldus Lummaa.
    © NU.nl/Dennis Rijnvis

--------------------------------------------

Hele generaties aan de pil en dan komen ze nou hiermee....

2. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Is net als met vaccins. Op de korte termijn zul je geen neveneffecten kunnen waarnemen, dat komt pas op de langere termijn.

Ik zelf heb de pil 4 jaar geslikt en ik hoef hem eigenlijk niet meer. Gewoon een slecht gevoel bij omdat het in mijn idee niet de meest gezonde situatie is.

3. 4days

4days Niet meer actief

Maar goed dan dat ik mn vriend heb gekozen voordat ik met de pil begon. :D

4. Alita

Alita Niet meer actief

ja ik geloof dat allemaal wel, want zo is de natuur he, vroeger hadden ze ook geen pil en het is allemaal zo op elkaar afgesteld!!!

5. 4days

4days Niet meer actief

Maarja zo zijn er wel meer dingen die de voortplanting van de bevolking negatief beïnvloeden... Dat men tegenwoordig veel later kinderen krijgt helpt bijvoorbeeld ook niet echt. Ik denk dat het in de praktijk wel meevalt.

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ah ja, in de praktijk zijn de effecten echt niet zo groot inderdaad.

Ik heb mijn man wel "uitgekozen" toen ik de pil nog slikte :D Gelukkig bleken we allebei zeer vruchtbaar ;) (of we hadden heel erg mazzel, kan natuurlijk ook)

7. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoe bedoel je? in zijn algemeenheid?
    dan kunnen we ook over kerncentrales en de straling van telefoons beginnen..
    al hebben vaccins vooral (meestal!) een positief effect, evenals het gebruik van de anticonceptiepil.
    Maar wel lullig als je niet zwanger kunt raken omdat je een `genetisch niet bij je passende man` hebt uitgekozen

8. melloncollie

#8 melloncollie, 10 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2009
    Uhm....oke.

In het algemeen ja. Bepaalde neveneffecten zie je gewoon niet direct. Dus dan vind ik het niet gek dat ze nu pas met dit onderzoek komen. Gaat me niet om het wel/niet gebruiken van vaccins,kerncentrales, de pil,etc. Dat is nu niet de discussie in dit topic dus ik blijf bij het onderwerp.
    Het voorbeeld met vaccins was puur ter illustratie. Er had net zo goed kunnen staan: de lange termijneffecten voor de gezondheid bij het langdurig eten van chocola. Pas als mensen dit veelvuldig gaan gebruiken, ontstaat er een situatie waarin je dus onderzoek kunt doen naar lange termijneffecten. Nou zo is dat ook met die pil, ze ontdekken nu dat vrouwen daardoor op een andere manier hun man uitzoeken.

9. Ons Kleintje

@melloncollie, Oke:)

10. melloncollie

:)

Doet me denken: mijn vent is een kop kleiner dan ik en heeft geen borsthaar! Ah oh! (we waren wel in 1 keer zwanger, maar toen ik hem leerde kennen was ik niet aan de pil).

:(

11. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Maar we moeten dus niet als we kinderen willen pas stoppen met de pil, maar als we een relatie willen al stoppen met de pil, hihi.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik denk dat we gewoon de pil helemaal de deur uit moeten gooien ;) Eigenlijk kunnen we beter aan geheelonthouding doen. Dus pas voor het eerst seks met de man met wie je bent getrouwd.

13. melloncollie

:$

Ik ben nie getrouwd!

14. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    haha is ook een optie

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Goed idee :D Voorkomt gelijk een paar andere erg vervelende problemen ;)

Maar dit onderzoek... tja. Ik ben hier iig met de pil begonnen toen we trouwden, en was snel zwanger. Dus dan zou ik een bevestiging van dit onderzoek zijn, hahaha.

Ben verder niet zo'n fan van de pil. Gaat hier ook nooit meer naar binnen, werd er hardstikke ziek van :( En ben bepaald niet de enige vrouw.
    Als ze daar nou eens onderzoek naar deden, lijkt me eigenlijk veel zinniger...

16. Alita

Alita Niet meer actief

tja het is een dosis hormonen die je naar binnen werkt ik vindt het ook niet fijn en dan te bedenken dat ik op mijn 11de al ben begonnen met de pil wegens menstruatie die niet stopte.

17. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Dit wist ik al...

18. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ook dit is weer 1 van die aspecten, daarnaast zijn er nog talloze te noemen. De vraag is natuurlijk, hoe groot is dat effect, hoe erg is dat het effect en kan het nog door andere factoren verergert worden ( ...ongetwijfeld). Ik vind het allemaal een beetje los-zand . De conclusie van het onderzoek kan ik mij wel in vinden en geloof ook dat het zo is, maar ja....wat moet je ermee....

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind de pil ook vreselijk... Ik slik hem al bijna 2 jaar niet meer en durf er ook niet meer aan te beginnen. Ik werd er nogal misselijk van. Maar aan de andere kant ben ik nu wel veel heviger ongesteld en heb ik ook ontzettend last van buikkrampen (vaak lig ik een dag op bed te creperen). Dat was niet zo toen ik de pil nog slikte...

20. Ons Kleintje

hoi, hier juist het tegenovergestelde
    ik voel me juist beter met de pil, was er een dik jaar vanaf ivm de zwangerschap en daarna borstvoeding dus ook geen diana-pil.
    Ik kreeg hem voor mijn acne, en daar heb ik nu helemaal geen last meer van door die pil. Ik zit er ook beter door in mijn vel:) Ik was dus blij dat ik hem weer kon slikken. Ik heb mijn man leren kennen terwijl ik aan de pil was, en in de derde ronde was het raak;) Geluk dus.

Deel Deze Pagina