Ik sta op het punt om daar een melding te maken. Wil op ZP niet de situatie bespreken, wie wil weten waar het over gaat kan mij uiteraard een PBtje sturen. Ik heb de site doorgelezen, maar vroeg mij af hoe de ervaring hiermee is: * Op welke basis beslissen zij dat de situatie dermate ernstig is dat er een onderzoek word ingesteld? * Word het kind ondervraagd? * Heeft het kind hier veel last van? * Word ik op de hoogte gehouden van het onderzoek en de resultaten ervan? * Worden mijn gegevens daadwerkelijk anoniem gehouden/behandeld? Als je dit zelf niet in het openbaar wilt bespreken, is je PB ook welkom! Alvast Bedankt!
ik heb er beroepsmatig ervaring mee. Ik kan dus niet helemaal antwoord op je vragen geven. wel heb ik een tip, je kunt het amk om een advies vragen... ze denken dan met je mee over de situatie en kunnen je vrijblijvend advies geven. Je kunt dan altijd nog besluiten om een meldind te maken. Als jij wilt dat je gegevens anoniem blijven, dan blijft dat ook anoniem. of er een onderzoek komt ligt een beetje aan het verhaal dat je hebt. Als jij vage aanwijzingen hebt als: ik hoor wel eens een kind huilen en ouders schreeuwen, weet ik niet of ze een onderzoek gaan instellen. Als je echter daadwerkelijk dingen hebt gezien, of blauwe plekken, foto's etc, zal er zeker een onderzoek komen. Misschien ook goed om er achter te komen of er in het gezin (ga er van uit dat het daar omgaat) al andere hulp is... suces meid, lijkt me niet gemakkelijk!
Een collega van mij heeft eens een melding bij het AMK gemaakt over een vriendje van haar zoontje. Het jongentje had tegen haar zoontje gezegd dat hij thuis geslagen werd. Het AMK gaf aan dat ze er helaas niet veel mee konden, omdat het informatie uit 2e hand was, maw zij had het niet rechtstreeks van het jongentje gehoord. Het AMK heeft haar aangeraden contact op te nemen met de vertrouwenspersoon van school. Als de school dan een melding zou maken omdat ze bijv. ook al een vermoeden hadden dan kon het AMK wel actie ondernemen. Mijn collega heeft toen de school gebeld en die gaven idd aan al te vermoeden dat er iets niet in de haak was. Zij hebben toen ook contact opgenomen met het AMK. Ik weet verder niet hoe het afgelopen is overigens.
Dankjewel meiden. Ingef, heb handen vol 'situaties' meegemaakt waarbij de nekharen je bij omhoog gaan staan. Met de vader van het kind is niets bespreekbaar, zijn vrouw is het kind geestelijk aan het manipuleren. Word s'avonds laat de deur uit gezet met de woorden: oprotten met je k**kerkop, zodat het ineens in het donker voor mn deur staat en dat alleen maar omdat het aangaf niet zo'n zin te hebben in het huiswerk. Dit zijn nog maar kleine voorbeelden. De maat is nu gewoon vol. Het kind lijd eronder, is zo bang om een misstap te maken of het gevoel te uiten omdat het anders weer geestelijk de grond in word getrapt. Het moet klaar zijn, dit is geen gezonde situatie meer.
dat is meer dan genoeg om te melden meid... wat heftig zeg!.. ws zal er dan wel een onderzoek komen...sterkte meid!!
@ TruusdeMier: Wat goed van je dat je AMK melding wil gaan doen! Ik heb vanuit mijn werk met het AMK te maken, dus kan ook niet precies antwoord op je vraag geven. Het ligt er meestal aan wat het verhaal is of het AMK meteen wat doet. En verwacht niet dat 'meteen' binnen een week ofzo is, alles duurt helaas lang in de (jeugd)hulpverlening.. Of ze nou wat doen of niet, je hebt het iig gemeld. STEL nou dat ze er niets mee doen en over 1 jaar wordt er weer gemeld, staat dit wel al gerapporteerd. (maar denk dat hier wel wat mee gedaan wordt hoor!!) En idd, het is advies, meldpunt, kindermishandeling. Dus je kan hen ook om advies vragen. Ik wens je veel succes en ik hoop dat er wat met je melding gedaan wordt, want wat je net beschreef is echt niet goed voor een kind! Als je nog vragen hebt, hoor ik je graag.
Ik ga alles even uitschrijven op papier, als ik morgen ga bellen wil ik het wel zo 123 kunnen benoemen ipv dichtklappen. Normaal ben ik mondig genoeg, maar ben vreselijk bang dat ik de helft vergeet.
Ohja, Als het AMK het een ernstig genoeg vindt (wat me wel lijkt) doen ze een onderzoek. Onderzoek houdt meestal in dat het AMK met ouders gaat praten, en (afhankelijk van de leeftijd) met het kind. Ook zoekt het AMK contact met school. Hun 1e doel is meestal om ouders te motiveren dat om vrijwillig hulp te nemen. Als ouders dit inzien, worden ze bij bureau jeugdzorg aangemeld en gaan zij er mee verder. Weigeren ouders dit en AMK maakt zich wel zorgen om de ontwikkeling van het kind, dan gaat het verslag van het AMK naar de Raad vd Kinderbescherming en dan gaat de Raad er verder mee. Raad kan er voor zorgen dat ouders verplicht hulpverlening nemen. (krijgen ze een voogd) Hoop dat je er wat aan hebt!
ik heb twee maal melding gemaakt maar de des betreffende persoon stond ook al onder toe zicht van jeugd zorg en zijn moeder kan goed lullen geen idee of het iets heeft op geleverd. er komt deze week weer een melding binnen door iemand anders en ik hoop heel erg dat ze nu eens dat kind daar uit huis halen. 1 geen idee 2 hangt denk ik van de situatie af, maar mochten ze stappen willen/gaan zetten dan natuurlijk wel. 3 in hoe verre is het last hebben van. hangt natuurlijk ook van de stappen af en het is natuurlijk de bedoeling dat de situatie voor het kind verbeterd. 4 ik ben het niet 5 je bespreekt samen met de telefoniste wat je wel en niet kan melden zodat je echt anoniem blijft en er geen dingen gemeld worden die alleen jij kan weten. hoe meer mensen er melding maken hoe beter. heel veel succes
Ja het is wel het handigst om alles voor jezelf op papier te zetten. Voorbeelden zijn altijd goed om te geven. AMK snapt heus wel dat dit voor jou een hele stap is, dit doe je niet dagelijks immers. Probeer in je verhaal niet teveel de aanval tegen de ouders te doen, maar schrijf feiten voor jezelf op. Je mag natuurlijk wel je eigen mening geven, maar de feiten zijn belangrijk voor hen. (dus niet 'hij wordt verwaarloosd' maar 'hij wordt om 22.00u savonds buiten gezet') succes!
hoi Truus, Als antwoord op je vragen; *op basis van wat jij verteld en evt andere meldingen. Het amk kan aardig beoordelen of iemand serieus is of niet (niet altijd...blijft mensenwerk.) Voor jou is het belangrijk om met concrete voorbeelden te komen en evt. andere bronnen te noemen (school, andere ouders etc.) *het kind wordt niet 'ondervraagd' maar afhankelijk v/d leeftijd kunnen ze met het kind in gesprek gaan. Als dit problemen thuis kan opleveren, kunnen ze het kind ook op school opzoeken of ergens anders waar het zich veilig voelt en de ouders er niet vanaf weten. *Dat kan je niet van tevoren zeggen. Het kind heeft op zich geen last van de mensen van het amk en een evt. gesprek. Wel kan het in dat opzicht last hebben van de situatie, als de ouders alleen maar kwader worden van het amk en dit afreageren op het kind *nee, dit is privacy gevoelige info en het gaat om een kind, dit mag wettelijk niet. Als het goed is kijg je wel te horen of er een onderzoek wordt ingesteld. *ja, dit blijft geheim. Houd er wel rekening mee dat de betreffende mensen je misschien wel herkennen als melder als je info geeft die jij alleen kan weten... Succes ermee, en je doet er zeker goed aan... kinderen moeten beschermd worden.
wat ernstig zeg! je moet er wel rekening mee houden dat wanneer er een onderzoek word gedaan en het verder gaat via de rechtbank je dan moeilijk nog anoniem kan blijven....
Ik zeg je heel eerlijk. Als ik zulke dingen zou zien zoals jij hebt gezien dan zou ik niet twijfelen om nog een melding te maken. Ik vind juist dat het jouw plicht is om het kind te helpen. Ik krijg er kippevel van als ik eraan denk. Zulke dingen mogen gewoon niet gebeuren. Ik kan er best verdrietig om worden
Super van je dat je begaan met met het lot van dit weerloze kind en vooral ook de moed hebt er iets mee te doen. Hij zal je ooit op een dag heel erg dankbaar zijn. Petje af! Succes meid, houd je ons idd op de hoogte?
Hoi hoi, Ik ben nieuw hier en heb nog geen idee hoe alles werkt. Mijn oog viel op dit onderwerp en wil er graag op reageren. Even vooropgesteld dat ik het helemaal eens ben met alle voorgaande berichten !! Wanneer je een kind kan helpen, doen natuurlijk !! Maar..... ik wil het toch even toelichten van de andere kant. In mijn omgeving heb ik mensen meegemaakt die ervan werden beschuldigd maar het dus écht geheel onterecht was. Die mensen komen echt letterlijk in een hel terecht. Er staat voor de rest van je leven een stempel op je naam, je kan nooit meer naar een dokter zonder dat je kind geheel onderzocht wordt, alle mensen in je omgeving kijken je erop aan.... het is voor een normale ouder echt een verschrikkelijke beschuldiging waar je voor de rest van je leven aan vast zit. Er volgen ontelbaar veel gesprekken, rechtbank etc.. Dus, ik zou zeggen; als je hieraan begint, zorg dat je het héééééél erg zeker weet !! Kind moet er uiteindelijk ook weer niet de dupe van worden en sommige ouders gaan nou eenmaal ''anders'' met hun kind om, wat ook weer niet wil zeggen dat ze ECHT geestelijk of lichamelijk mishandeld worden. Dus zorg echt dat je feiten kan omschrijven, zorg voor ''getuigen/bewijzen'', let wat extra op etc etc... Maar nogmaals, het is hartstikke goed dat je een onschuldig kind wilt helpen ! Succes meid en hou ons op de hoogte !!