Ben ook boos op haar geweest.. Maar goed, uiteindelijk is het haar eigen verantwoordelijkheid en ik heb mijn zegje gedaan, meer kan ik niet doen! Gelukkig is mijn neefje een gezond en slim mannetje van nu bijna 5..
En ik vind dat gewoon helemaal niks roken goed kan praten, echt niet waar. Roken of drank tijdens de zwangerschap is gewoon not done vind ik! Dan mis je gewoon een stukje verantwoordelijkheidsgevoel ofzo. Echt ik zou alles laten voor zo'n hummeltje. Ik ben echt een filet americain verslaafde, hou van rood vlees. En de kroeg ben ik ook echt gek op hoor.. Maar heb 0 stukjes/hapjes filet of rood vlees op. En geloof me, ik was soms gewoon wanhopig aan het verlangen naar filet americain. Ben ook maar 3x in de kroeg geweest toen ik zwanger was, en als er veel rook hing ging ik naar buiten. Zelfs dat kon ik de kleine al niet aan doen! Zo zijn er wel meer dingen die ik beter kon laten toen ik zwanger was, maar dat doe je dan gewoon.
Achgos, ik maak me eerlijk gezegd wel een beetje zorgen over het toekomstige kindje, TS. Als jouw vriedin niet bereid is om te stoppen met roken en drinken... volgens mij is ze dan aan beide dus verslaafd of is ze gewoon ontzettend onverantwoordelijk. In beide gevallen maak ik me ernstig zorgen! En de vader is ook al weg. Ik probeer mensen altijd zo min mogelijk te veroordelen en ik realiseer me dat ik dat nu wel doe... maar ik vraag me af of ze wel doorheeft hoe erg het is wat ze doet. Ik hoop echt voor haar dat ze niet een kindje met een achterstand of een afwijking krijgt en zij zich de rest van haar leven zal moeten afvragen of het aan haar gelegen heeft. Maar eerlijk gezegd... ze klinkt niet echt als iemand die haar leven op de rit heeft en bereid is dingen te laten voor haar kindje. Offtopic, ik vind het zo raar als mensen zeggen dat het oke is om te roken, drinken of drugs te gebruiken. Als je een pasgeborene alcohol of drugs gaat voeren is iedereen meteen over de kling, maar als het kindje nog in de buik zit zou die er wel tegen moeten kunnen?
Euh... je bent jezelf ook aan het verdedigen. Weleens een sigaret gerookt. Kom op zeg.. dat is toch net zo onverantwoordelijk?
waar heb jij t nou weer over zeg waarmee ben ik me aant verdedigen dan? lees eens verder dan je neus lang is... ik rookte een pakje per dag en zoop ieder weekend een stuk in m,n la.. ik heb alles achterwege gelaten voor mijn kleine... en ja ik rookte weleens een sigaret.. ik en nog 100.000 anderen niks gedronken alleen met nieuwjaar, wat verdedig ik dan? ben toch eerlijk? en gaf iets aan de ts niet aan jou... waar maak jij je druk om dan... ts geeft aan dat een vriendin met haar zwangerschap veel rookt en ieder weekend drinkt... dat is niet normaal nee!!
Denk dat josje ook dat ene drankje met nieuwjaar en die paar sigaretten 'af en toe' ook onverantwoord vindt.
ja maar wat zij vind kan me gestolen worden...zou heel achterbaks van mij zijn als ik zou zeggen dat ik t niet gedaan had....toch? als ik hier de heilige ging uithangen.. nou nee hoor... ben nog steeds gestopt met drinken en rook een stuk minder als van te voren dus.. ik hoef me niet te gaan verantwoorden...(wat ik nu dus wel heb gedaan)
ik vraag me altijd af...is het verlangen even groot naar een kindje.. als van iemand die wel direct de kracht heeft zn kindje niet aan extra risico's te willen blootstellen? Natuurlijk roepen de (aankomende) zwangeren...ja ik wil het net zo graag als iemand die gelijk kan stoppen..en natuurlijk als hun kindje later een laag iq hebben of andere complicaties...zullen ze nooooit zeggen "mss komt het wel doordat ik rookte"...want ja dat is niet meer te achterhalen.. En dat willen ze ook niet, wnat dan weet je dat JIJ de schuldige bent... Zo ben je in feite ook schuldig als je heel ongezond eet...en er niet voor zorgt dat je kindje genoeg vitamines binnen krijgt.. ik rookte ook jaren lang 2 pakjes per dag...had al erg jong een rokers stem...alcohol was ook geen probleem...werk in horeca dus een shotje gaat er altijd in.. Natuurlijk had ik geen alcoholverslaving dus dat is makkelijk...maar ook mn 2 pakjes per dag kon ik opofferen..omdat ik zwanger wilde raken...zoooooo graag wilde ik een kindje...zoooooo graag wilde ik dat het gezond verwekt zou worden... En sinds mn zwangerschap zit ik ook niet in ruimtes waar mensen roken...of loop ff weg...wnat ja meeroken is OOk schadelijk Over dat alcohol heb ik echt geen woorden voor...leuk, als je kind ineens met een stompje ofzo wordt geboren...
Howwwlaaa! ik heb goed gelezen hoor. Wat ladyoxi zegt klopt precies. Je hoeft je niet te verdedigen hoor, maar dat is ook onverantwoordelijk. Dus daarom dat ik dat zeg. Als je het tegen de TS hebt prima, snap ik. maar je kunt verwachten dat je op een openbaar forum reacties krijgt
ik vraag me ook af wat voor voorbeeld ze straks aan haar kindje wilt gaan geven? als ze nu al gewoon doorrookt en drinkt!! gaat ze straks ook gewoon dronken thuis komen? ik vind roken en drinken echt not done. wij vragen zelfs de visite om buiten te roken. wij willen graag ons uit rookvrij houden. hopelijk kan je haar nog duidelijk maken dat dit echt heel gevaarlijk is voor haar kindje. hoe ver is ze?
dat klopt....maar ik als ik graag reacties zou willen hebben over mijn "onverantwoordelijk gedrag" had ik wel een topic geopent over mijn zwangerschap en t roken daarbij.... maar idd je mening geven mag, en dat respecteer ik... vind t alleen n beetje raar dat jij de eerste bent die daarop reageert... terwijl ik gewoon even mijn verhaal wil doen... t roken is ook niet goed te praten ben ik helemaal met je eens.. maar van een pakje per dag na 2 sigaretten op een dag... ja ik vind dat best knap van mijzelf... en van heel veel drank helemaal niks meer...vind ik ook best knap van mezelf....
Ik ben inderdaad de eerste, ik ben ook niet altijd helemaal netjes hoor! en zeker niet heilig. iedere mama doet het op zijn manier en wat het beste is voor zijn/haar kindje. Fijne avond ik ga slapen, ben helemaal moe. Groetjes..
Haha, die had ik over het hoofd gezien. Ik snap je ! Dat excuus gebruikte ik ook. Bij de 3,5 maand is het me pas gelukt om helemaal te stoppen. Mensen die mij commentaar gaven, dat had alleen maar averechts effect, van ellende stak ik er dan nog één extra op.