ik weet niet meer wat ik moet doen. ik mag kiezen tussen een keizersnede omdat ik die ook eerder heb gehad maar ik mag het ook proberen op een natuurlijke manier. de gyn raad mij aan om het eerst op de gewone weg te proberen en mijn vriend wil ook dat ik het ook eerst gewoon probeert. maar mijn gevoel laat me nu erg in de steek ergens wil ik een keizersnede en aan de andere kant een natuurlijke maar ben alleen bang dat een natuurlijk fout gaat wegens litteken en dat het alsnog een keizersnede wordt. ik weet het niet meer als het een keizersnede wordt dan wordt het met 39 weken gehaald en anders loop ik tot 40 weken. wat zijn de voordelen van een natuurlijke bevalling en de nadelen en wat zijn de voor en nadelen van een keizersnede. pfff weet het even niet meer. hebben jullie tips ik weet nu niet wat me te wachten staat hoe kan ik me nu voor bereiden. gr jojo
Persoonlijk zou ik liever een natuurlijke bevalling hebben, ook al is het risico groter dat het weer een keizersnede wordt (ik heb zelf geen keizersnede gehad hoor, maar stel dat). Bij een natuurlijke bevalling geeft het kindje zelf aan geboren te willen worden en de weeen schijnen ook goed te zijn voor het kindje, een kindje wordt zeg maar voorbereid op het geboren worden. Een collegaatje van mij heeft bij de eerste een keizersnede gehad en bij de tweede een natuurlijk bevalling gehad, zij vond het laatste veel fijner! Ook al ging dat ook niet helemaal soepel en is ze weken erna nog heel moe geweest, het herstel ging veel sneller en beter dan na de keizersnede. Waarom zou je liever meteen een keizersnede willen? Het kan natuurlijk dat je uiteindelijk toch een keizersnede krijgt, maar de kans op een natuurlijke bevalling is ook erg aanwezig. Of ben je ook bang voor de pijn van een natuurlijke bevalling dat je daardoor twijfelt? Succes met je keuze!
Ik zou het ook via de natuurlijke weg proberen. Als dit niet lukt dan zul je hoe dan ook een keizersnede krijgen. Waarvoor heb je de eerste keer een keizersnede gehad?
Hey meid, Lijkt me wel moeilijk beslissen, je kunt het eerst natuurlijk proberen en als dan blijkt dat het niet gaat dan zullen ze overgaan op een keizersnede. Want als ze achtten dat het nadelig kan zijn voor het litteken zouden ze je toch niet ook laten kiezen voor een natuurlijke bevalling lijkt mij. Denk er goed over na en laat je goed adviseren door je gynaecoloog of verloskundige. Succes en wens je een voorspoedige bevalling! Gr
Persoonlijk zou ik altijd voor de natuurlijke bevalling gaan! Geen risico van een grote operatie (altijd een risico!!), goeie kans dat je veel mobieler bent en sneller op de been bent, 'natuurlijk' zegt al genoeg: veel sneller en vollediger herstel, enorm gevoel van trots voor prestatie~! Etc. Voor mij zou de keuze dus niet moeilijk zijn
Waarom had je bij de 1e een keizersnee? En waarom mag je dit keer kiezen? Ik had bij mijn 1e een spoedkeizersnee na 30 uur bevallen......mijn dochtertje bleek te groot voor mijn bekken. Bij mijn 2e hielden ze de groei in de gaten en werd er altijd uitgegaan van een normale bevalling. Pas toen bij 35 weken bleek dat het weer een grote baby zou zijn, is afgesproken dat een geplande keizersnee zou worden gedaan bij 38, 5 week. Daarbij stond de afspraak dat als het eerder spontaan aan de gang zou gaan, dan zouden we eerst een normale bevalling proberen! De baby bleef zitten tot de geplande datum en is toen gehaald.
de 1e was bij mij ook een keizersnede, omdat de ontsluiting niet vorderde. Bij de 2e mocht ik ook kiezen, maar ik wou het echt graag op de natuurlijke weg proberen en dat is dus ook gelukt. En ik kan voorop stellen dat dit vele malen mooier is, om zo te bevallen, het is niet te omschrijven hoe dat voelt en dat je naderhand direct je kindje op je buik krijgt gelegd, echt geweldig! Ik zou daar dan ook zeker voor kiezen. Ook het herstel is veel sneller. (ik had alleen pech dat de placenta niet wou komen en dat de navelstreng aan de vliezen vast zat en niet aan de placenta, de navelstreng is toen ook nog gescheurd en ben 2.5 liter bloed verloren en ze zijn met mij naar de o.k. toegerend.daarna nog bloedtransfusie gehad)
waarom had ik bij de eerste een keizersnede mijn zoontje was een sterrenkijker en was 8 pond nu krijg ik een meisje maar gaat ook al naar die grote. ik heb bij de eerste alles meegemaakt alleen de geboorte niet en bij mijn eerste waren de weeen erg heftig al bij 1 cm ontsluiting ik kon ze erg moeilijk opvangen maar daarvoor ben ik niet bang het hoort er bij ik moet wel zeggen dat ik niet echt problemen heb gehad bij de keizersnede was weer snel op de been. alleen ik heb een keizersnede gehad onder gehele narcose en daar heb ik het moeilijk mee gehad omdat ik me zoontje niet geboren heb zien worden. en ik wil ook wel graag een natuurlijke bevalling maar ben toch ergens angstig ze hebben we wel verteld dat het niet meer zo gaat als bij mijn zoontje heeft te lang geduurt voordat ze over gingen naar een keizersnede dus er wordt geen vacuümpompen gebruikt niks als ze zien dat het te lang gaat duren of het gaat niet lukken dan doen ze gelijk een keizersnede. en ze zouden goed op me letten wegens de litteken. maar ergens ben ik denk ik gewoon angstig dat het niet gaat lukken of dat ik het niet kan. ik heb ook al duidelijk gemaakt dat ik tot 40 weken wil lopen en niet langer omdat mijn zoontje met 41 weken en 3 dagen geboren is en daarna een longinfectie heb gekregen een dag na de geboorte en daarna anderhalve week op de couveuse heeft gelegen dus heb ook geen leuke kraamtijd gehad. dus ik denk dat ik het wel gewoon ga proberen tot 40 weken. ergens hoop ik dat het spontaan begint met 38 of 39 weken. ik denk gewoon dat ik onzeker bent en even niet weet wat me staat te wachten kijk zou ik een keizersnede hebben dan kan ik me nu daar op voor bereiden en dat kan ik nu niet omdat ik ga het normaal proberen en als ze dan op dat moment zeggen het wordt toch weer een keizersnede dan is het weer anders omdat ik ook geen ruggenprik kan krijgen omdat mijn ruggenwervel niet recht loopt en daar door de verdoving niet goed kunnen zetten. maar een gewoon bevalling is beter dat weet ik wel en ga het ook gewoon proberen. gr jojo
Ik heb bij de eerste een keizersnede gehad ivm een stuit. De tweede is via de natuurlijke weg gekomen. Een gewone bevalling heeft zeker mijn voorkeur. Bij de keizersnede heb ik bijna een week in het zh gelegen. Bv is door de slechte begeleiding daar mislukt. De eerste keer dat ik m'n dochter bloot zag was ze 5 dagen oud. De eerste keer in bad kon ik niet zelf doen etc. Ik heb erg lang moeten herstellen. De wond op zich viel me mee, maar het duurde zeker 9 maanden voor ik me weer een beetje fit voelde. Nu zat ik een paar uurtjes na de bevalling in m'n eigen bedje. Direct na de bevalling heeft m'n zoon 1,5 uur op m'n buik gelegen en is zelf naar de borst gekropen en gaan drinken. Echt, wat een verschil zeg, zo veel relaxter als dit was! Mocht er ooit een derde komen, dan hoop ik zeker weer op een normale bevalling. (ook al had ik een flinke knip hoor) Succes met je keuze.
Ik wilde zelf een vaginale bevalling (na eerst spoedkeizersnede gehad te hebben). Helaas mocht ik niet kiezen. Nu snap ik ook waarom niet en heb ik er vrede mee. Ik ben erg blij dat ik een keizersnede ga krijgen. Mijn herstel was de eerste keer heel snel en daar hoop ik nu natuurlijk ook op. Mijn bevalling die uitliep op die keizersnede was enigszins een trauma, dus doe mij maar een begeleide keizersnede.
Ik zou mijn tweede bevalling (natuurlijke manier) wel 3x over willen doen in ruil voor de keizersnee! Wat geweldig om - je kind op je buik te krijgen na alle arbeid - lekker te kunnen douchen als je kindje in slaap is gevallen - om helemaal bij kennis te zijn als je je kind daarna weer in je armen krijgt (en niet onder de morfine) Zo kan ik nog wel even doorgaan... Het bevallen was echt niet superleuk, maar zoveel beter dan een keizersnee!
Ik zit in precies dezelfde situatie... moeilijk he? Voor nu zegt mijn gevoel een natuurlijke bevalling, maar oooooh, wat wordt ik daar bang van
Ik kreeg gisteren op controle bij de gyn ook min of meer de 'keuze', maar het werd wel zo gezegd: in jouw situatie doen we in principe een keizersnede, maar als je echt héééél graag natuurlijk wilt bevallen willen we dat ook nog wel proberen. Tja als ze het zo zeggen dan klinkt het alsof het dus toch wel riskant is om voor een natuurlijke bevalling te gaan. (Reden bij mij is 2x eerder een keizersnede, plus deze keer de verwachting van een groot kind.) Ik heb dus toch maar de knoop doorgehakt voor een geplande keizersnede. Maar als het kindje een gemiddelde grootte had gehad, had ik het denk ik toch wel graag eerst natuurlijk willen proberen hoor! Het lijkt mij toch wel de mooiste manier om te bevallen en ik zal nu nooit weten hoe het is om zelf mijn eigen kind te baren. Dat vind ik best heel jammer. Maar het is gewoon niet anders, ik sta achter mijn keus gezien de situatie en mijn voorgeschiedenis. Jij sterkte met je keuze!
Dat je mag kiezen zeg. Kan me voorstellen dat je tegen de natuurlijke bevalling opziet. Met een keizersnede weet je in ieder geval 'zeker' dat de weeënpijn je bespaard blijft. Ik heb bij mijn eerste ook een keizersnede gehad en bij de 2e een natuurlijke bevalling. En om eerlijk te zijn, als ik nu de 3e keer mag kiezen weet ik niet zeker waar ik voor zou kiezen De keizersnede is me 100 % meegevallen, ook het herstel. Al was dat misschien wel wat langer. Maar de 2e, natuurlijke bevalling, is me 100 % tegengevallen... Al was dat moment dat mijn dochter eruit kwam dan wel weer zo mooi dat dat heel veel heeft 'goedgemaakt'. Ook: ik had mijn tweede dochter gelijk bij me, mocht heel snel naar huis en kon gelijk alles doen. Ik heb geen gevaarlijke operatie moeten hebben en heb de eerste momenten van mijn dochter en de bv van begin tot einde bewust mee kunnen maken. De keuze voor een volgende keizersnede zou ik in mijn geval alleen maken, vanwege de angst voor de pijn. Het was ondanks alles, toch een heel bijzondere ervaring die ik niet had willen missen... Dus als ik dit keer gelijk een ruggeprik zou kunnen krijgen, zou ik denk ik toch weer voor een natuurlijke bevalling kiezen. liefs Elea
Eigenlij vreemd dat we kunnen opzien tegen iets wat het wordt natuurlijk in zich heeft en wat miljarden vrouwen voor ons hebben gedaan en dat een grote operatie (want dat is het) met verdoving wordt gezien als makkelijker / fijner / beter! Een keizersnee blijft een grote operatie met alle risico's die daar bij horen!!! Misschien moeten we daar wat meer aandacht aan besteden
ik heb zelf ook geen problemen met de keizersnede gehad viel 100% mee. alleen mijn vk vertelde mij als het alweer een groot kindje zou worden dat er een keizersnede aangerade werd en ja dit wordt ook weer een vrij groot kindtje en de gyn zegt ik mag het gaan proberen. ik heb net de vk gebeld of ze wilden kijken naar het advies wat het ziekenhuis hun gestuurd heeft. daar moet ik nog van horen want vaak gaat het langs elkaar heen. het is niet dat ik niet op een normale manier wil bevallen alleen ben ik bang dat ik net als de eerste alles meemaak en dan alsnog een keizersnede moet bij de eerste kon ik me niet echt voorbereiden maar ik denk als ik te kleine bekken zou hebben dat ze dat gezien moeten hebben bij de echo. maandag moet ik weer naar de gyn en dan bespreek ik het even met haar. want nu weet ik het niet meer een natuurlijke bevalling is het mooiste maar ik moet het wel kunnen en wil mijn kindtje niet onnodig in gevaar brengen. gr jojo
Ik zou het wel prettig vinden om zelf de keuze te mogen maken. Ook bij mij is ons eerste kindje -na 24 uur bevalling/HEL + 10 cm ontsluiting- met 8,5 pond geboren via een Spoed KZ. Nu ik weer zwanger ben wilde ik "gelijk" zwart op wit dat ik een KZ zou krijgen, maar die toezegging werd niet gedaan. Eerst werd gez. kijken hoe de zwangerschap verloopt (oa dmv groei-echo's) en dan zien we wel verder. Kindje is nu bijna 30 weken, maar loopt qua groei 4!!! weken voor! Gyn schat nu in 9 a 10 ponder!! Echt over een natuurlijke bevalling hebben we het vd week tijdens de controle niet (meer) gehad....al staat wel beschreven/is toegez. dat ik gelijk een ruggenprik krijg zodra de bevalling begonnen is. Gyn had het nu over....geplande-KZ met 38 a 39 wk (hangt af van verder verloop nu natuurlijk) en mochten de weeen eerder begonnen dan een kz. Ik begrijp de moeilijkheid qua ideaal-beeld , en het gevoel van nooit zullen weten "hoe" mooi het is als je kindje geboren word vaginaal en gelijk op je buik gelegd wordt, maar ik heb me daar wel min of meer bij neer gelegd. Voor mij is het mooi, bijzonder genoeg dat m'n kindje gezond ter wereld komt en ik gun ;t de dames die wel vaginaal bevallen zijn van harte ,......maar weet ook dat in sommige situatie's (zoals idd met een groot kindje) je een keuze moet maken. Herstel na KZ ging heel goed, snel en is mij ook 100% meegevallen vond alleen de pijn de eerste nacht/dag naar en eng om op te staan. Het trok zo dat ik bang was dat het litteken zou scheuren. De ene dag ben ik bezig met de bevalling en die ik er tegenop, de andere dag probeer ik te denken: Mirre, je hebt er verder geen grip op! Je bent afhankelijk van het zh/gyn en de natuur ...laat het over je heenkomen. Suc6 met je keuze (maar je hebt geloof ik al -min of meer- gekozen) Mirre
Tsja, ik vond mijn eerste ingeleide bevalling tamelijk hellig! Erg lang, erg moeizaam, erg pijnlijk (werd ook beaamd door de gyn overigens). Dus ik vind het wel heel gemakkelijk gezegd dat het vreemd is dat we er tegen op kunnen zien. Ik wilde graag bij deze derde vaginaal bevallen, maar ben nu ook wel blij dat ik dat 'natuurlijke' kwijt ga zijn. Natuurlijk is het een grote ok. Maar we leven hier niet in de bundu en het is hier relatief veilig om te doen. Dus ja, dan toch een keizersnede.
@ Mirre:ik herken mezelf totaal in jouw verhaal! Mijn eerste dochter was dus 4700 gram bij haar geboorte en paste niet door mijn bekken en dat wist dus niemand. Eerste dys 1,5 dag geprobeerd en uiteindelijk net bij de persfase een keizersnede. Deze 2e dochter ging ook die kant op, werd bij 40 weken geschat op meer dan 4,5 kilo en dus werd een keizersnee gepland bij 38,5 week met de open optie van 'normaal' bevallen als het voor die tijd zou beginnen.. Hier begon de gyn zelf over ene keizersnee, omdat ze er een hard hoofd in had dat het gewoon zou lukken. En neem maar van mij aan dat het heel anders is dan! Ik was/ben veel mobieler, omdat ik fitter de bevalling in ging!
ik denk dat ik toch voor de keizersnede ga ik heb bij mijn vk even het verslag opgevraagt die het ziekenhuis toen die tijd had opgestuurd. en dit stond er/ in verband met hierboven beschreven bedenkingen op de caput-pelviene disproportie zal bij een eventuele volgende zwangerschap afhankelijk van het geschatte kindsgewicht een vaginale baring wel/niet worden aanbevolen nou mijn zoontje was al 8 pond en deze is ook weer groot. en de vk vertelde mij ook als het groot is wordt het een keizersnede dus ik denk dat ik geen risico neem om een natuurlijke manier te gaan bevallen hoe mooi en beter het ook is ze maken wel vaker fouten. en ik denk dat de gyn dit niet gelezen heb maar laat het haar maandag even lezen. gr jojo