We zijn het volgens mij niet oneens maar laten we nou eens open staan voor het idee dat voor deze specifieke vrouw kv nou eens de allerbeste oplossing is geweest... wat is er toch mis mee? Niemand die argumteert dat bv niet de allerbeste vorm van voeding is maar kunnen we nou niet de ruimte geven dat kv een alternatief is? Zo worden de echte bv mama's gek van de reclame over kv, de kv mama's worden iebelig van het gezever over bv. Laat iedereen toch lekker z'n keuzes maken. En laten we eens ophouden met discussie te voeren over wie het meest gelijk heeft! Zolang je voor jezelf maar de juiste keuze hebt gemaakt hebt en laat de rest van de wereld eens met rust! (geldt voor zowel bv als kv!)
Ik ken mensen voor wie kunstvoeding een oplossing was, maar mijn probleem met dit soort verhalen is dat ze vaak zo triomfantelijk gebracht worden (ik heb het nu over de bladen vooral hoor, niet over deze dame), zo van 'zie je wel borstvoeding is niet heilig'...en dat het niet heilig is weet ik ook wel. Maar waarom lees je WEL allemaal verhalen over mislukte borstvoeding, maar nooit over mislukte flesvoeding?
Ik denk dat er ook minder verhalen over 'mislukte' flesvoeding zijn. Ik bedoel: het drinken uit de fles gaat de meeste kinderen makkelijker af dan het drinken uit de borst. Bovendien is het lichamelijk minder zwaar voor de moeder. Dus wat dat betreft 'lukt' het allemaal. Dat een kind daardoor minder weerstand heeft of vatbaarder is voor allergieën, is een veel minder duidelijk zichtbaar verband. Want ook kinderen die wel bv hebben gehad, kunnen daar last van krijgen. (De kans is absoluut kleiner maar niet nul.) Dus houdt je altijd het idee, dat het kind die allergie misschien toch wel gekregen had. Ik vind dat iedereen zich goed moet voorlichten en dan in het belang van zijn eigen gezin een keuze maakt. En laten we dat dan respecteren. En niet over een weer een beetje beschuldigend lopen doen, omdat je vindt dat jouw keuze "beter" is. En laat die voorlichting dus van alle kanten komen. Want jij kunt wel zeggen dat er wel voorlichting mag worden gegeven, maar ik heb (zoals volgens mij vaker voorkomt) een vk die weigert voorlichting te geven over fv, onder het motto "het mag niet." Ik heb nog nauwelijks gelezen in "wij" en dat soort bladen. (Denk ook niet dat ik het ga doen, zie het nut er niet zo van.) dus ik kan niet meepraten over het aantal verhalen over gelukte / mislukte bv. Ik ben blij dat ik hier op het forum zie dat veel moeders het lang volhouden.
Dan zit je vk in de fout. JUIST zij als zorgverlener heeft de taak je voorlichting te geven over alle voedingsmanieren. En omdat ze geen commercieel belang heeft kan dat zonder een bepaald merk te noemen. Ze is wel verplicht om je op de voor- en nadelen van alle voedingswijzen te wijzen. En ik ken dus helaas gevallen waarbij de flesvoeding mislukt is. Dat werd een sonde. En dat is helemaal niet leuk. En daar lees je nooit over!
Dat klopt idd, daar hoor je weinig van... En dat is jammer, want volgens mij gaat zo'n beetje elke vrouw die KV geeft/gaat geven, ervan uit dat dat altijd prima loopt. Maar 't zou idd goed zijn als er over en weer eens gestopt wordt met dat gezever op elkaar, KV versus BV. Een deel daarvan zit 'm overigens in dat we als vrouwen eens op moeten houden alles waar anderen een andere mening toegedaan zijn, op te vatten als een persoonlijke aanval op onze eigen mening... Ik bedoel; ik persoonlijk snap er geen snars van dat er vrouwen zijn die -zonder medische reden- gewoon de BV helemaal niet proberen. Dat begrijp ik gewoon echt niet. Gewoon omdat het mij totaal wezensvreemd is: ik ben iemand die dingen uitprobeert om er daarna pas een mening over te vormen. Maar dat betekent bij lange na niet dat ik deze vrouwen slechte moeders vind. En omgekeerd: ik kan werkelijk waar zo moe worden van al die mensen die -hoe langer je voedt, hoe meer reactie je krijgt- steeds vragen of je nu NOG STEEDS voedt. Eh, ja, is mijn kind dan al in staat zelfstandig aan eten te komen? Nee toch? We hebben gewoon wel een borstvoedingsonvriendelijk klimaat, en ik merk ook aan mezelf wel dat je dan de neiging hebt om in de verdediging te gaan, (ik probeer daar zo veel mogelijk uit te blijven, maar uiteraard trap ik ook wel eens in die valkuil). En als je dan weer zo'n dozen-citaat leest van Dyanne Beekman, ja.... Kijk, kan goed zijn dat er in haar specifieke situatie dingen waren waardoor het niet mogelijk was om BV te geven, maar volgens mij zeg je dan eerder iets van: Had ik graag willen doen, maar lukte niet. Maar zij zegt gewoon dat haar borsten er niet voor gemaakt zijn. Nouja, sorry hoor, maar tenzij je geen melkklieren hebt zitten daar, denk ik dan toch dat je het bij het verkeerde eind hebt
@Rozemarijke: VERY GOOD POINT! Helemaal met je eens... en wat betreft die Beekman: die heeft duidelijk niet opgelet bij biologie vroeger... zat met d'r koppie waarschijnlijk in de Vogue te bladeren ofzo. JOEHOE! We laten iederen in z'n waarde. Ik ben helemaal blij Tof hoor. Ik hoop trouwens over een paar maanden hier weer veel steun te mogen vinden bij het borstvoeden van mijn tweede kind. En ik hoop dat ik dan langer kan borstvoeden (ivm mijn reuma)!
DAT is het 'm! Vaak wordt gedacht dat je, omdat je iemands keuze niet begrijpt, of niet goed vindt, maar meteen aangenomen dat je iemand een 'slechte' moeder vind, terwijl het daar helemaal niet om gaat. Ik ga er vanuit dat elke moeder probeert een goede moeder wil zijn.
Inderdaad Alsof ik ook alle houseliefhebbers of liefhebbers van bloemetjesjurken slechte mensen zou vinden...
Whaha, tis wel heel erg hier! Maaruh, dan moet ik die nieuwe jurk die ik afgelopen zomer heb gekocht dan dus toch maar weg doen...! Hahaha!
Bedenk me net dat er op mijn lievelings Desigual ook een stukje met bloemen zit...maar goed, hou niet van house. Hooguit gabber (of bestaat dat al niet meer?)