Iemand onlangs nog gesolliciteerd? Ik heb al jaren geen gesprek meer gevoerd en ben benieuwd wat er tegenwoordig gevraagd wordt.
Nou die ene uitzendig op sbs6 liet zien dat er tegenwoordig van je gevraagd wordt of je voor 100 euro sex wilt hebben met je collegas.... maar ff serieus, denk dat et niet veel verschilt met "vroeger"
Nou, ze vragen meestal waarom je die baan wil. En waarom je denkt dat jij degene bent die die baan moet krijgen. En natuurlijk je goede en slechte eigenschappen. Ik probeer meestal een eigenschap te noemen, waarbij een slechte eigenschap ook weer goed kan zijn. Of andersom. Bijv. dat je zegt dat je perfectionistisch bent, maar dat kan dan ook weer in je nadeel werken, omdat je dan te lang bezig bent met je werkzaamheden. Hoop dat je het snapt, beetje moeilijk uit te leggen
Vragen die we stellen, maar daarom niet voor elke functie / persoon geldig Woordje uitleg over je ervaring - overlopen CV Waarom dit bedrijf, wat weet je over ons? Waar zie je jezelf binnen dit en 5jr? 5 karaktereigenschappen (pos én neg) Welke rol neem je op in een groepswerk? Grootste realisatie in je leven (privé of professioneel)? Welk salaris verwacht je? Heb je nog vragen voor ons? Talenkennis - PC kennis En soms, plompverloren, een vraag zoals "hoeveel autobanden worden er op een jaar verkocht in het land?". Gewoon als test om te kijken of je uit je lood te slagen bent, en of je een redenering kan opbouwen... Succes!
hihi.. Het gaat niet zozeer om de vraag of om het juiste antwoord in deze, maar om de reactie op deze vraag. Sommige mensen zullen gaan stotteren als ze bijvoorbeeld uit het veld geslagen zijn "eh.. uh.. eh.. he?" waaruit blijkt dat ze van hun apropos kunnen geraken bijvoorbeeld. Sommigen zullen lachen en zeggen "Veel!" waaruit blijkt dat je wel tegen een onverwachte wending kunt bijvoorbeeld. En sommigen zullen zeggen "Dat zijn er 23.465 per maand en dus 12 keer zoveel per jaar." waaruit blijkt dat ze adrem zijn en humor hebben of enorm veel kennis bezitten .
Zoals Lintje al zei, hét juiste antwoord is er niet en kennen we ook niet (tenzij je toevallig in de branche werkt ) - gewoon zien of je op je pootjes valt!
Das wel grappig om zo'n vraag te stellen maar ik heb zoiets nog nooit gehoord, blijkbaar waren mijn gesprekken altijd standaard. Wij doen hier voornamelijk de vragen eigenschappen over jezelf, waarom zouden we jou nemen voor deze functie, vertel iets over jezelf en hoe flexibel iemand is.
Heb de belangrijkste vragen voorbereid: waarom wil ik weg bij mijn huidige werkgever? waarom deze functie? pos/neg eigenschappen nog meer? en ik wil zelf ook een paar vragen stellen!
- Waarom moeten we juist jou aannemen? - Goede/slechte eigenschappen. - Kun je tegen stress en dat toelichten door voorbeelden te noemen. - Hoe zouden je vrienden je omschrijven? Ik krijg altijd de neiging om te zeggen dat ik geen vrienden heb ofzo. - Wat zou je doen als......................... - Tig vragen over hoe je de kinderopvang hebt geregeld en of je echt wel naar het werk komt als je kinderen ziek zijn etc. - Waarom wil je bij dit bedrijf werken?
Vaak beginnen ze met:"vertel eens iets over jezelf"... en dan geen dingen opnoemen die op je cv staan want dat weten ze al. Maar gewoon dingen zoals woonsituatie, getrouwd, kinderen, huisdieren, hobby enz Wat weet je van ons bedrijf? Dus probeer je een beetje te verdiepen in het bedrijf. Hoe lang bestaat het al, hoeveel mesen werken er ongeveer, wat is hun filosofie enz. Kijk anders nog even op carieretijger.nl staat vaak veel info op.
Waarom moeten we juist jou aannemen? Dat vind ik zo 'n moeilijke vraag. Is het dan de bedoeling dat ik al mijn pos eigenschappen op ga noemen? Wat is nou een goed antwoord?
de tips die ik altijd in mijn omgeving geef is doe een paar online testen 1. de Jung persoonlijkheidstest Jung persoonlijkheidstest - Jung typen test | 123test.nl deze geeft heel duidelijk aan wat je voorkjeuren zijn.. je sterke en zwakke kanten 2. De Belbin teamrollen test De groepsroltest (Belbin groepsrollen) | 123test.nl Als je in een team moet werken, krijg je daar ook altijd vragen over..hoe functioneer je in een team etc.. Je komt redelijk goed voorbereid over als je deze testen gedaan hebt.. ze kosten je 5 minuten per test of zo, maar zijn erg duidelijk. Als je helemaal punten wilt scoren lees je je even in in Jung en Belbin. Vaak zijn de PZ medewerkers flabbergasted als je met deze kennis aan komt MIjn vriend heeft een tijdlang erg veel gesolliciteerd.. nadat hij de kennis van de testen ging invoegen in zijn gesprekken is hij eigenlijk altijd uitgenodigd voor een tweede gesprek Succes ermee
Heb die testen even gedaan, maar vond het niet heel bijzonder! Misschien even inlezen? Pff begin nu toch een beetje nerveus te worden voor mijn gesprek!
veel hoef je je niet in te lezen hoor. Ik vond juist dat aan het eind als alle persoonstyperingen van Jung in een samenvatting gegeven worden het een erg duidelijk beeld van mezelf geven. Jammer dat t voor jou minder duidelijk was. Ik weet niet of je ook veel met mensen moet samen werken/leiding geven, anders zou t ook intressant kunnen zijn om te kijken hoe je scoort op de roos van Leary. DIt is een interactie wijzer.
Ligt echt volledig aan de zwaarte van de functie en het soort functie. Sommige bedrijven zijn heel goed in dooddoeners (wat zeggen vrienden over jou, wat is jouw ambitie, wat doe je in je vrije tijd) bla bla bla. Zegt namelijk helemaal NIETS over iemand... En: iemand die onderaan jouw cv begint en dan bovenaan eindigt verstaat zijn vak NIET!