Veel ouders lees ik dat ze absoluut moeten weten waar hun kind is en wat ze precies gaan doen. Dat ze dit echt niet vinden kunnen. mijn kinderen hebben deze leeftijd nog niet. maar ik denk dan. als ze naar de middelbare school zijn, weet je ook niet de hele dag waar ze zijn of wat ze doen toch? Of moeten ze straks ook precies laten weten waar ze in hun tussenuur zijn of wat ze precies na schooltijd gaan doen? Het hoort ook een beetje bij het loslaten van je kind. Mijn 5 en 7 jarige hebben kinderfeestjes, dan weet ik ook vaak niet eens wat ze gaan doen, soms zijn ze naar een binnenspeeltuin, een trampolinepark, voetbalveld, geweest soms moeten ze met de auto etc. dat is ook een verrassing en hoor ik pas na afloop. Misschien ben ik er wel heel makkelijk of naief in of heb ik vertrouwen in dat andere ouders ook het beste met alle kinderen voor hebben.
Ik ervaar dat ook wel zo. Mijn oudste zit nu op de middelbare school en hij geeft redelijk goed door wanneer hij veel later komt, maar hij maakt regelmatig nog even huiswerk af met een vriendje of zitten nog even samen in de zon. En dat is geheel zonder toezicht. Mijn zoon is even oud als de meeste kinderen nu in groep 8. Ik ga er in dit soort dingen vanuit dat andere ouders net zoveel van hun kinderen houden als ik van de mijne en dat mijn kind toch ook nog wel een beetje gezond verstand heeft. En dat ze dus niet gaan bungeejumpen, maar gewoon naar jumpsquare ofzo gaan.
Ik heb nog geen kinderen in groep 8 leeftijd dus misschien denk ik er tegen die tijd wel heel anders over maar je mag toch als ouder wel ongeveer weten wáár je kind is en wat de plannen zijn? Ze gaan 3 kwartier onderweg met de auto. Ik hoef heus niet exact het programma van voor tot achter in te zien maar ik vind het wel een fijne gedachte te weten waar mijn kind zich ongeveer bevindt.
Onze oudste is 19 en meldt netjes als hij wat later is en waar hij dan heen gaat. Onze dochter van 12 doet dit ook. Wij laten ze overigens erg vrij, maar ik vind het wel enorm fijn dat ze dit doen. We wonen dan ook in een stad en niet in een dorp..dat maakt voor mij ook verschil.
dit lijkt mij ook normaal als je thuis woont. Dat ze laten weten dat ze wat later zijn of dat ze niet mee eten, of goh mam ik ben bij vriendje x aan het gamen etc. al moet ik zeggen dat ik op mijn 19e al niet meer thuis woonde en dus alleen aan mezelf hoefde te laten weten waar ik was.
Ja dat is wel waar, het is fijn om te weten als ze een flink stuk moeten rijden. maar dat kun je dan toch ook weten op de middagdag dat ze vertrekken? Dat hoeft dan niet perse nu al toch?
Maar het is ook, wanneer is het wat later? Zoon gaf eerst elke 10 minuten vertraging door. Maar zijn rooster is, mede door corona, al 6 keer gewijzigd, dus ik houd echt niet precies bij hoe laat hij precies thuis zou moeten zijn. Dus alles van minder dan een half uur meldt hij niet meer. Wel nog als hij naar een heel andere locatie gaat, bijvoorbeeld ergens koffie drinken of naar een vriendje, maar hij meldt dan niet precies wanneer hij thuis zal zijn. En wie wonen ook in een stad, maar wel een middelgrote stad, geen Amsterdam ofzo.
Ik verwacht volgend jaar op de middelbare helemaal niet dat ik continue weet waar mn kind is hoor. Op een kinderfeestje weet ik soms ook niet wat de activiteit is, wel ken ik de ouders van de jarige en als ik zou vragen wat er gedaan wordt zou ik daar gewoon antwoord op krijgen hoor. Dit zijn misschien wel ouders die je amper kent en onder elkaar iets organiseren. Het feit dat ze zo geheimzinnig doen vind ik vreemd.
Mee eens hoor. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Maar soms maakt de plaats in het gezin dan ook wat uit. Is het de oudste die in groep 8 zit, dan kost het soms nog wat meer moeite om een kind los te laten. Ik zie dat heel erg bij mijn jongste dochter in de klas. De afgelopen jaren echt vaak issues geweest en zij heeft voornamelijk 'oudste kinderen' in de klas. Er zijn er maar een stuk of 5 die oudere broers of zussen hebben. Dus ik zou het zelf niet zo'n probleem vinden als ik pas op het laatste moment zou horen wat mijn kind ging doen. En eigenlijk niet alleen omdat ze al flink oudere zussen heeft, maar ook omdat ik na 8 jaar wel goed bekend ben met de andere kinderen en ouders, en van nature niet zo'n moeite heb met loslaten. Mijn oudste dochter wordt bijna 18. Die gaat al behoorlijk haar eigen weg. Dan is het: 'Mam, ik ben niet thuis met eten.' Of: 'Mam, ik ga dat en dat met die en die doen. Ik hou je op de hoogte.' Etc. Dus ik ben al wel wat gewend.
Ehhh als ze naar de middelbare gaat dan mag ik aannemen dat ze dan ook op school is. Als ze dat niet is krijg ik bericht van school dat ze er niet is. Als ze een tussen uur heeft dan is ze in school of ze wandeld even door de wijk. ( naar huis is geen optie ivm afstand) En na school mag ze dien wat ze wil zolang ze maar even laat weten waar ze is. Dat is voor ons normaal, zodat je je geen zorgen maakt Als iemand in eens niet thuis komt. De kinderen weten ook waar wij zijn als we een keer weg moeten.
Zoon meldt alles maar die heeft dan ook ASS. Dochter vaak als ze langer dan een half uur staat te kletsen na schooltijd. Als ze na schooltijd nog even de stad in gaat meldt ze dit ook. Ze bericht dan ook vaak als ze weer op de fiets stapt als ze naar huis fietst. In mijn vorige werk waren er best veel ouders die gewoon geen flauw idee hadden waar hun kinderen waren en wat ze aan het uitspoken waren. En vaak was dat niets goeds. Ik vertrouw mijn kinderen daarin wel, maar anderen dus niet. Ik ben allang blij dus dat mijn kinderen dit zelf doen en zelf blijkbaar ook fijn vinden, want ik vraag ze er niet om.
Ik vind dit totaal anders hoor. Tuurlijk op de middelbare zal ik mijn dochter meer vrijheid geven, maar dan vind ik dit nog een meer gecontroleerde vrijheid. Je weet dat ze naar school is en je weet dat ze op een bepaald tijdstip weer terug kan zijn. Tuurlijk zou ik het fijn vinden als ze mij informeert als ze later is, met wellicht de reden daarvan, dat als er iets is dat ik dan weet waar ze dan is. Ook al is on topic nu een groep 8 kind en das eigenlijk al middelbaar leeftijd verantwoordelijkheid. Toch vind ik dit anders, ik zal oefenen met mijn dochter hoe het beste naar de middelbare school te fietsen (is in ander dorp hier) en waar ze op moet letten. Deze on topic situatie heb ik voor mijn gevoel geen zeggenspraak over. Ik weet niet wat ze doen en waar mijn dochter heen is, niet dat ik een controlfreak ben hoor. Ik ben juist heel flexibel, maar wetenschap hoe/wat/waar/wanneer zou ik wel heel erg prettig vinden als de locatie zoals eerder bekend was 45min rijden hiervandaan is.
Ja ik deed dat wel. Zo veel moeite was het niet om even een smsje te sturen. Mam we hebben tussen uur ik ben bij oma/stad/whatever. Of na school mam ik ga met vriendin x mee naar huis/stad/noem het maar. Ik hoop dit ook van mijn kind later. Ik vond trouwens dat ik heel veel vrijheid. Maar ik moest wel laten weten waar ik was. Ik hoef niet heel hun planning te weten maar in welke omgeving ze zijn vind ik wel fijn.
Maar ze gaan niet alleen op stap, ze gaan met begeleiding van meerdere ouders met de gehele klas op stap. Hoe erg is het dan om pas die dag te horen waar ze heen gaan?
Dat is ook niet erg, maar in eerste instantie wilden ze helemaal niets zeggen, ook niet nadat ik het in een (prive) app vroeg. Pas na lang aandringen werd de plaats van bestemming genoemd en toegezegd dat ze het op de dag van vertrek bekend maken.
Ik moet zeggen dat ik jullie meningen en ideeën in dit topic erg kan waarderen. Het geeft mij een goede inkijk in de gedachte van andere moeders. Ik zou dus gewoon een surprise event kunnen organiseren. Maar als ik hier lees dat veel moeders (En ook hun kinderen) dat toch wel lastig vinden. Zal ik daar tzt wel rekening mee houden. Je wilt het tenslotte voor iedereen leuk maken. En als dat betekend om dus wat meer te laten weten. Is dat goed om te weten en voor mezelf om in gedachte te houden!
Zo even een update. Vorige week dus een nacht op school geweest. Ze zijn begonnen met een bbq , tegen middennacht werden er warme hapjes gebracht (bitterballen etc) Ze hebben voetbal op een groot scherm gekeken , hebben 's nachts gelasergamed in school. 's morgens ontbijt gehad, daarna gaan kano-en, en patat eten. Ze zouden ook nog diverse spellen in het bos doen maar toen ze daar aankwamen bleken de bomen vol te zitten met processierupsen en heeft haar leraar besloten terug te gaan naar school met ze en heeft hij de brandslang open gedraaid en hebben ze watergevechten gehouden op het schoolplein. De dag hebben ze afgesloten met een ijsbuffet. Vandaag is ze dus op het uitje georganiseerd door enkel moeders. Ze gaan dus paintballen en tubing. Als ze terug komen wacht er in de tuin een water(buik)glijbaan op ze en gaan ze bbq-en.