Wanneer begin je?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door void, 24 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Nou ja , meer wanneer moet je toch echt een start gaan maken met het beginnen van inzamelen, inkopen van de baby uitzet?
    Ik werk nu leuk full-time dus wat dat betreft zou mijn financien nu juist op z'n piek zitten om juist nu te beginnen.. Maar om heel eerlijk te zijn, ik heb zelf nog een winterjas nodig, ik kom amper aan zulk soort dingen toe.. Ik heb gewoon geen flauw idee waar ik moet beginnen.. En waar ga ik dingen zoals flesjes en kleertjes opslaan? Op het moment hebben we geen baby kamer en gaat de baby zowiezo de eerste 6 maanden in onze kamer slapen.. De man wil een huis kopen, of in iedergeval nog verhuizen.. Want dat doen wij ook nog enorm vaak wat hier allemaal kennelijk de normaalste zaak van de wereld is.. Wel een beetje panish wordt ik er wel van.. Het komt vast wel goed maar ik zou toch wel graag op z'n minst een begin er aan gaan maken.. Iemand tips waarmee te beginnen en vanaf welke week er toch wel echt werk van te gaan maken?

2. langpootje

langpootje Actief lid

31 okt 2012
    164
    0
    0
    Met kleertjes en spulletje kopen ben ik begonnen toen ik wist wat het geslacht was.
    dat was met 15 weken toen ik het zeker wist.

rond de 19 weken zijn wij begonnen aan de babykamer maar dat is dan nu voor jou nog niet van toepassing.
    ik zou de spulletjes die je koopt in een kastje leggen waar nog wat ruimte is.

op internet kan je lijstjes vinden van wat ze adviseren sowieso in huis te hebben voor de kleine en dan kan je zelf altijd nog aanvullen.. maar zo heb je een beetje een hou vast wat er er MOET zijn.

er staat geen termijn voor wanneer je moet beginnen met inkopen.. gewoon kijken waar jij je het beste bij voelt.. de 1 begint al met 10 weken en de ander heeft met 30 weken nog lang niet alles in huis.
    op een paar kleine dingetjes na heb ik nu alles in huis voor de kleine.. maar dat is vooral omdat ik weet dat het voor mij lichamelijk na de 30 weken zwaarder gaat worden en ik dan niet nog van alles moet doen.. is ons 3e kindje al.

dus gewoon kijken wanneer jij tijd hebt inkopen te gaan doen en voor jezelf een lijstje maken met wat er in huis moet zijn en wat jij graag wil hebben.

3. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Maak eerst een lijst met wat je allemaal wilt hebben en hoeveel stuks.
    Dat creëert overzicht en zorgt voor rust.

Klein grut kan je kopen zodra je er tegenaan loopt. Neemt weinig plek in beslag. Pak een doos en "gooi" hier alles in.

Voor de meubels, kinderwagen etc zal je echt een shopdag moeten inplannen. Ik weet niet of ze in de uk ook een soort marktplaats hebben? Daar kan je ook nog op kijken.

Er is geen speciale periode waarin je alles MOET kopen. Niemand kan je dat verplichten.

4. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.646
    3
    0
    De kinderwagen had ik al uitgezocht rond de 15 weken met mijn ouders, omdat we die van hen krijgen en zij konden niet wachten ;) Maar er zat ook een lange levertijd op.

Met sinterklaas en kerst hebben we ook babyspullen gevraagd (was toen 20 weken) en hebben we kleertjes, hydrofielen, badspullen en speelgoed gekregen. Net als wat Bonkie zegt; ik heb een grote plastic bak gepakt en daar alles ingedaan.
    Tussendoor krijg je natuurlijk ook al veel kleine dingetjes van familie en vrienden (schoentjes, knuffels, speentjes) en je kan diverse dozen ophalen met allerlei proefpakketjes. Deze zijn allemaal in de de doos gegaan.

De rest hebben we rond de 22 weken gekocht. Ik heb van internet een lijst gehaald met wat allemaal nodig is en hierop gestreept wat we inmiddels al hadden en daarmee zijn we naar de babywinkel gegaan met het idee vast wat rond te kijken voor een babykamer. (ivm levertijden) Uiteindelijk werden we met het kamertje zo goed geholpen dat we samen met die mevrouw de hele lijst hebben afgewerkt. We zijn 4 uur (!!) bezig geweest. Dus we waren in 1x klaar :) Begin maart wordt alles geleverd.
    Nu moeten we alleen nog een babyfoon.

Er is ook geen 'moeten'. Volgens mij wordt geadviseerd om rond de 30 weken alles klaar te hebben. Het geeft mij wel rust dat over een maand alles wat we moeten hebben gewoon hier is. Waarschijnlijk is de babykamer dan nog niet af, maar dan hoef ik iig niet meer op jacht naar spullen. Je weet ook niet hoe je je op het laatst gaat voelen.

5. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Persoonlijk vind ik dat veel mensen wel erg vroeg beginnen met alle spullen kopen. Wij hebben zelf ervoor gekozen om na de 20 wk echo te gaan beginnen, want dat is toch een spannend moment, en bovendien weet je dan het geslacht. Als je dat wilt weten natuurlijk ;) Maar missch heeft onze afwachtende houding een beetje te maken met de twee mk die we hebben meegemaakt, merk dat we toch heel voorzichtig zijn.

6. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Wij wisten met 14 weken het geslacht. De dag er na ben ik een stapel kleertjes gaan shoppen.
    De weken er na zijn we de rest gaan verzamelen. Set flesjes gekocht omdat het in de aanbieding was, een speentje, dat soort dingetjes.

De kinderwagen hadden wij al in huis staan toen ik net 13 weken was. Eigenlijk veel te vroeg maar ik wilde graag een lichtgrijze joolz met een zwart frame en die stond voor een prikkie op marktplaats. Dus dat moest gewoon zo zijn.

Ik geloof dat ik met een week of 15 de commode gekocht hebt. Via een marktplaats, eigenlijk een dressoir. Was in de omgeving en ook weer voor een prikkie en precies zoals ik bedoelde dus die konden wij ook niet laten staan.

Wij moesten hier nog wat verbouwen om een extra kamer te creeeren en dat had ik nogal ruim begroot. Dus daar hielden we onwijs veel geld van over. En omdat we daar zo veel geld van over hielden heb ik daar de rest van de spullen gekocht. Dus de hydrofielen, beddengoed, nou de hele mikmak zeg maar.

Met het kamertje zelf zijn wij begonnen met 21 weken. Ook eerder dan gepland maar de verbouwing was sneller klaar dan gedacht dus zijn we maar gelijk door gegaan.

Vorige week het bedje gehaald en het matrasje en nu hebben wij eigenlijk alles wel al. Nog wat kleine dingetjes die ik graag wil hebben maar die niet echt nodig zijn.

Wij hebben veel opgeslagen op zolder en in de inbouwkast in de babykamer. Helemaal dat kleine spul kan je makkelijk ergens opbergen.

Ik ben blij dat wij eigenlijk alles wel in huis hebben, ik ben eigenlijk altijd zo met dingen.

Ik vond het ook moeilijk om uit te zoeken waar ik zou beginnen maar wij zijn uiteindelijk begonnen met de duurdere dingen. Dan hadden we die grote uitgaven maar gehad. En heerlijk om die duurdere dingen weg te strepen ;)

7. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    #7 Mireia, 24 jan 2013
    Laatst bewerkt: 24 jan 2013
    Ik ben 15 weken zwanger. Bij ongeveer 10 weken heb ik eerst op internet een baby checklist/baby uitzetlijst opgezocht. Toen ben ik begonnen met het kopen vd standaard verplichte dingen, hydrofiele luiers etc. Nog mee bezig. Ondertussen ben ik op internet naar kleding gaan kijken op vele verschillende sites (ik kijk naar alle kleuren behalve de cliche roze en blauw). Ben net begonnen met ook echt bestellen. Dus dat is ook op gang. Ook ben ik gaan surfen op het net (babydump/ babypark etc) om ideeen op te doen voor de wagen en alle andere grote en kleine benodigdheden. Heb meningen hier op deze site gelezen over de producten die ik mooi vond bijvoorbeeld. Zo weet ik nu welke (grote) spullen ik wil. De grote uitgaven ga ik met 20 weken ongeveer op gang zetten. Dus het gaat geleidelijk aan vanzelf. Succes!

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier eerst een lijst gemaakt, vervolgens zijn we met 27 weken 1 dag flink gaan shoppen voor alle grote spullen (kinderwagen, meubeltjes, maxi-cosi), vervolgens hebben we dat in de loop van een paar weken aangevuld met de kleine dingen (kleertjes, hydrofielen, verzorgingsdingen, beddengoed...). Ook veel via internet besteld trouwens.

9. suuz1986

suuz1986 Lid

7 jan 2013
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan ook bij Prenatal een afspraak maken om personal te Shoppen, is erg handig.

WIj zijn via een uitzetlijst alles stukje voor beetje bij elkaar aan het kopen.
    We hebben bij 13 wkn de kinderwagen gekocht, en de rest van de basis dingen.
    We gaan over een paar week het kamertje bestellen.
    Via internet kan je genoeg leuke dingen op de kop tikken.:)

10. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Veel mensen beginnen vroeg maar als financieel het toe laat kun je ook laat beginnen. Hier in NL kan je ALLES via internet bestellen, dus dan zou je in een (lange) avond klaar kunnen zijn.

Bedenk vooral wat je zelf wilt hebben. Maak een lijst met spullen die je belangrijk vind. Dat is denk ik voor je eigen rust het makkelijkst!

Zo heb ik een lijst gemaakt en wou ik graag alles van de Hema. Dus toen daar 15% korting was ruim een uur rond gelopen en ik had een hele boel. (beddengoed, kleertjes, doeken, bad spul en verzorgingsspullen) Ik was toen 30 weken.
    Kamertjes en kinderwagen hadden we met 25 weken.

In principe heeft een kind een bed nodig, een aantal kleerjes, wat verzorginsproducten, flesjes/voeding mocht je geen BV geven, autostoeltje en dan ben je al een heel eind.
    Veel dingen zijn makkelijk of leuk, maar niet noodzakkelijk!

Succes

11. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Dat heb ik zo ook gedaan ja. Lijstjes maken wat je waar vandaan wilt hebben en dan gewacht op kortingen. Ideaal, scheelt toch weer.

12. Kruidnootje

Kruidnootje Bekend lid

13 nov 2012
    931
    0
    0
    Ik ben nu langzaam begonnen en 17 weken zwanger. Ik heb een lijstje waar ik dingetjes op zet maar nog niet wil/kan kopen. Zo wil ik de babykamer pas kopen als de huidige kamer leeg is (is nu nog een bijkamer). Over de loop der jaren heb ik kleine spulletjes verzameld en in een doos gestopt. Sinds ik het geslacht weet, week 14 (vlokkentest gedaan) heb ik een aantal kleertjes gekocht. Maar dat is het. Vanaf week 20 gaan we aan de slag.

13. mamadk

mamadk Actief lid

29 jul 2012
    344
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb nog veel van mijn zoontje dus hoef niet zo heel veel bij te kopen mits ander geslacht. Wil wel op tijd beginnen met de basis dingen en na de twintig wekenecho gaan we de kamer opnieuw behangen.
    Ze komen samen op een kamer. Hoef alleen een extra ledikant te kopen en een wieg voor de eerste maanden want dan slaapt de baby bij ons.
    Als het een meisje word nieuwe kleertjes en wat persoonlijke dingetjes. Uiteindelijk wil ik met dertig weken klaar zijn want dan wil ik rust

14. Iesje

Iesje Lid

13 jan 2013
    24
    0
    0
    Wij hebben de kinderwagen en babykamer meubels al besteld die worden in april geleverd.
    Ook hebben we veel cadeau gehad en ik ben nu bezig om elke maand iets te kopen.
    Ik ken mezelf en raak in de stress als ik alles op het laatste moment zou moeten doen.

Zelf wil ik pas in april beginnen met de kamer van de kleine:)

15. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Mar wat heb je nu echt direct nodig als de baby er is?
    Wat kleding, maat 50\56, 3 setjes.
    Slaapplek voor de baby.
    Paar hydrofielen.
    Meer toch eigenlijk niet?

16. Juliave

Juliave Bekend lid

8 feb 2012
    603
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben ook vroeg begonnen maar vooral omdat ik het leuk vond :) ben begonnen met lijst te zoeken en die vul ik aan. Heb ook van veel dingen prijs opgezocht en nu zoek ik naar mooie aanbiedingen. Zo heb ik de week onze joolz kinderwagen besteld met 200.- korting. Toch erg luk! Als je wat langer tijd hebt komen er vaak leuke aanbiedingen langs.
    Ook marktplaats is een goede tip. Scheelt veel geld en er staan mooie producten op als e regelmatig zoekt :)

17. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier zijn de levertijden van kamertjes meestal rond de 6 weken.

Dus ik zou dat soort dingen maximaal in week 28 of zo bestellen.

Klein spul, dat is zo gehaald. Eventueel in webshops etc.

Hier begonnen na de 20 weken echo, toen we wisten dat alles goed was.

18. Annekeruiter85

Annekeruiter85 Fanatiek lid

10 aug 2012
    1.165
    92
    48
    Wij hebben de grote spullen gekocht na de 20 weken, deels ook 2e hands overgenomen.. Veel kleine dingen gekregen en soms zelf wat gekocht. Heb daar 2 grote bakken voor gekocht zodat alles bij elkaar ligt. Volgende week de box halen en over 2 weken babykamer inrichten, dan heb ik ook meteen overzicht wat er nog nodig is.. Wil voor mijn verlof, over 6 weken alles klaar hebben. In ieder geval de grote belangrijke dingen.. Kleertjes enz.zal ik tijdens mijn verlof vast ook nog kopen haha..

19. Saga

Saga Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.472
    0
    0
    N-Nederland
    Wij hebben gewacht tot na de 20 weken echo.

20. kahlen

kahlen Bekend lid

16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 3 dagen in een baby winkel rondgelopen voor de aankopen en op marktplaats de babykamer gekocht met 16 weken. Eerste keer babydump heb ik me gericht op het badderen. 2e keer heb ik me gericht op de kinderwagen en maxicosi en benodigdheden. 3e keer kwam het slaapgedeelte voor matrasje en zo. Toen nog een keer naar de hema voor alle doekjes en dingen.
    Ik ben nu bijna 32 weken en ik moet nog wat verzorgingsspulletjes in huis halen en de babyfoon en flesjes en dan ben ik gereed :) Dus echt alles stapsgewijs in huis gehaald en heeeeeeel veel op internet gekeken.

Deel Deze Pagina