Dit zijn de plannen van het nieuwe kabinet allemaal op een rij

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 29 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Volgens mij is het zo dat als je 18 jaar of ouder bent je het lesgeld zelf betaald. ( in ieder geval wel zo bij het MBO )

2. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Wat ik onduidelijk vind, is of je bij je bruto-inkomen je vakantiegeld e.d. op moet tellen. Bij sommige rekentools wel, bij andere niet. We komen er trouwens bij deze tool positiever uit dus bedankt ;).

3. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Het collegegeld betaal(de) je inderdaad zelf (MBO/HBO). Dat noem ik ook in mijn post. Maar omdat er tot voor kort een basisbeurs én ruime aanvullende beurs beschikbaar was voor studenten met ouders met een laag inkomen, krijgen zij zoveel studiefinanciering per maand dat je daar dus makkelijk het collegegeld/lesgeld mee kon/kan betalen.

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Oh en de boeken krijg je sowieso niet vergoed ( tenminste mijn opleiding niet. )

Mijn boeken kosten toen 800 euro per kwartaal en ik moest nog een messenpakket aanschaffen a 1500 euro en kleding a 700 euro. Daar kreeg mn moeder niks van terug en was dus best een hoop geld

5. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Vakantiegeld valt hier ook onder, dus moet je er bij tellen..

6. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Natuurlijk is geld niet de enige motivatie, maar het is er wel een..
    Een studie kost ook flink wat geld, en wat jaren waarin je minder inkomsten kan genereren. Naast alle tijd die je kwijt bent voor een studie.

Ik wilde graag nog een deeltijdstudie doen, deze kost zo'n 10.000 euro.
    Plus de gigantische kosten (door inkomen partner) die ik 4 jaar lang kwijt zal zijn aan kinderopvang, terwijl ik nu indien nodig uren kan werken als partner thuis is. Door een eventueel extra salaris van mijn kant, worden bepaalde kosten nog hoger.

Hoeveel gaat die 4 jarige studie mij daadwerkelijk kosten, en in hoeveel jaar verdien in dit terug obv een parttime functie met de nieuwe ontwikkelingen? Dan gaat het niet eens om een baan die super goed betaalt.. Wel waarschijnlijk net genoeg om nog meer aan opvang kwijt te zijn, een hogere zorgpremie te moeten betalen en noem maar op!

Losstaand van het feit mijn kind 4 dagen per week naar een opvang te moeten brengen, terwijl ik ook met haar thuis kan zijn.

Sorry, maar op dit moment is verder studeren zwaar onaantrekkelijk, terwijl ik toch zo graag wil.
    En in dat geval speelt geld ook zeker een rol!!

7. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Natuurlijk kan 500 euro veel geld zijn voor mensen met een salaris van 70k. Natuurlijk komt dit door hun uitgavepatroon, maar veel dingen moeten zij ook zo doen omdat zij niet anders kunnen.

Zij zijn verplicht in duurdere huizen te wonen, moeten gigantisch veel zelf betalen aan kinderopvang, ontvangen geen toeslagen, vallen in een andere belastingschijf en noem maar op..

Zulke reacties zijn vaak zo kortzichtig. Reken eens uit hoeveel iemand alleen al overhoudt na aftrek van alle belastingen. Iemand van 70k houdt echt niet zo heel veel meer over hoor, gezien zij oa ook al in hogere belatingtarieven vallen.

Maar ach, ze kunnen altijd nog goedkoper gaan wonen. Je huis ben je namelijk zo kwijt en een restschuld komt ook al nooit voor???

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hoezo verplicht in een duurder huis te wonen?

Bedoel als je koopt dan he..

Dan kies je toch zelf voor een groot/duur huis. Dat word je niet verplicht..

Alleen met een huurwoning maar als je modaal verdiend heb je dat probleem ook al.

9. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Niemand, helemaal niemand zou in mijn optiek zoveel moeten betalen voor zorg. Niet als je 70.000 binnenharkt en ook niet als je het driedubbele of meer er van binnenharkt. Gewoon een principekwestie, het is belachelijk, absurde bedragen, gaat helemaal nergens meer over.
    En ga niet zeggen dat die mensen het wel makkelijk kunnen missen of dat ze het anders helemaal verkeerd doen, ten eerste weet je daar geen drol van en ten tweede ga je niet beslissen voor een ander waar het geld van een ander naar toe wordt gebracht of even lekker met je vingertje wijzen dat je daar en daar en daar wel op kan bezuinigen, belachelijk zeg.

Ik moet het nog maar zien wat het wordt, er worden nu zoveel verschillende dingen geroepen. Op de site van het RTL nieuws hebben wij ook een berekening gedaan, doordat man vrij veel binnenbrengt en ik wat minder lijken we bijna quitte te spelen. Wellicht raakt het ons dus niet eens, maar dan nog hoop ik van harte dat dit er niet door komt.

10. tulip

tulip Niet meer actief

eigenlijk zou ik heeeel graag een rekenvoorbeeld willen zien van iemand die dus idd aan 70k komt en wat jullie nu kwijt zijn per maand en wat er precies binnenkomt. Dus bedrag aan hypotheek, boodschappen, verzekering enz enz.

Over het wel of niet studeren, is overigens natuurlijk niet alleen afhankelijk van het wel of niet kunnen betalen van het lesgeld, niet iedereen is gezegend met de juiste brains. Daar kun je zelf helemaal niks aan doen...Ondanks dat men verwacht had dat ik met een klein mavotje van school zou komen is het mij door inspanningen wel gelukt om op hbo niveau te kunnen functioneren, maar advocaat zal ik nooit worden...

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je krijgt ook weer wat voordeeltjes Juul, dus je moet niet alleen naar de hoogte van die zorgpremie kijken, maar naar het totaalplaatje. Jullie gaan er iig géén 500 euro pm op achteruit!

12. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Nou ja, inderdaad dat.. Vanaf welk salaris dit opgaat weet ik niet. En wat is een duur huis? Het zijn natuurlijk niet alleen de woonlasten, maar dat is wel het enige dat je uit mijn bericht pikt. Het is uiteraard een verzameling van verschillende factoren.

En met een goed salaris mag iemand toch wel wat groter er duurder wonen?
    Dan vergeten jullie allemaal nog wat denk ik zo. Wat denken jullie van bijv gescheiden mannen met hoge inkomens. Weet je hoeveel alimentatie die soms moeten betalen? En dan nog eens 500 zorgkosten per maand? En zo zijn er nog vele andere situaties..

Je kent de financiële situatie niet van een ander, en het is dan wel heel erg makkelijk om te zeggen dat iemand met een inkomen van 70k dit makkelijk kan missen.

70k is dus echt niet zo veel, terwijl de echt hoge inkomens weer ontzien worden. Zij betalen namelijk ook maximaal 500 p/m ook met een inkomen van 300k.
    Dit terwijl zij wel profiteren van de verlaging van de IB. Die 500 p/m is een schijntje voor hen vergeleken met het extra salaris dat zij overhouden door deze verlaging.

13. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Als iemand 70k verdient, hoeveel zal deze netto overhouden? Nog geen 3.500 netto per maand. Natuurlijk is dit een aardig bedrag, maar 500 van dit bedrag is ook ontzettend veel. Of niet soms?
    Iemand met dit salaris moet zo'n 2 maanden werken om zijn jaarlijkse premie te kunnen betalen. Absurt toch?

14. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Natuurlijk mag je duur wonen.

Maar het word je niet verplicht dat vind ik nogal een verschil dat is dan een keus die je zelf maakt.

En idd ik ken die situatie niet van een ander dat wil ik ook niet weten..

Maar wat k zei ik vind het een belachelijk voorstel..

15. Molitalia

Molitalia Niet meer actief

Ben wel blij met sommige dingen! Zoals gezichtbedekkende kleding die verboden gaat worden. Ook érg blij ben ik met het verbod op wilde dieren in het circus,dat is gewoon mishandeling. Wat ik erg vind is dat de AOW leeftijd zo hoog gaat worden. 67,sjees! En die Grieken dan??

16. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Dat is ook zo ja, maar velen hebben een keus gemaakt obv een situatie waarin dit mogelijk was. Nu wordt dit een stuk moeilijker, maar heeft niemand de mogelijkheid voor iets anders te kunnen kiezen.

Inderdaad belachelijk, wat tot veel nare gevolgen zal gaan leiden mocht dit goed gekeurd gaan worden.

17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je maakt bepaalde keuzes mede aan de hand van je inkomsten. Hier geen huurhuis te krijgen, dan moet je al kopen omdat particulier huren net zo duur is. Wij hebben toen een huis gekocht, hadden geen keus en echt niet de max voor hypotheek hoor! Maar jecricht je leven in op basis van salaris en ik denk ook je goed recht, je verdient het zelf. Zo hebben wij een koophuis, een (tweede) auto. Op basis van ons inkomen en budget zelfs een derde kindje gekregen. Om te besparen kunnen we niet goedkoper wonen, zie eerst je huis maar kwijt te kunnen en dan nog kom je met dit salaris en de woningmarkt in een huurhuis niet goedkoper uit. De auto kan weg, maar dan kom ik niet op mijn werk en ons derde kindje verkopen op marktplaats, lijkt me ook geen optie wel?

Mijn man verdient 70.000 even snel berekend. Dit is inclusief vak geld maar daar moet nog wel de leaseauto vanaf. Aan het eind van de maand wordt er 2500 gestort. Hier werd ergens 3500 genoemd maar dat is dus niet zo.

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Wij hebben ook moeten kopen omdat huren hier onmogelijk werd. Sta nu nog op plek 180 en sta al vanaf mn 18e ingeschreven dus dat snap ik wel.

Maar heb het over een duur huis kopen.

Als je die 70 duizend verdiend ben je niet meteen verplicht om een huis van bijv. 3/3,5 ton te kopen ( niet dat ik iemand dat heb horen zeggen dus ff een voorbeeld )
    Dat is een keus want je kunt ook voor 2 ton een huis kopen dan zijn die kosten ondanks je loon toch lager.

En wij willen hier ook heel graag weg het is eigenlijk te klein maar we raken het niet kwijt dus verplicht om hier te blijven zitten.
    En ja daar baal ik ook van maar we moeten het er mee doen helaas..

19. tulip

tulip Niet meer actief

hoe bedoel je..aan het eind van de maand wordt er 2500 gestort??

20. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Meen je dit serieus? Mijn man verdient bruto rond de 40.000 euro en krijgt netto 2150 euro gestort iedere maand. Zoveel kan een leaseauto toch niet kosten?

Deel Deze Pagina