Okay, misschien dat ik het zodoende verkeerd verwoord heb. Ik doelde op het salaris vergeleken met een uitkering. En voor hoogopgeleiden (HBO, WO) is het een stuk aantrekkelijker te gaan werken, gezien dit wel een verschil maakt. En ach, dat hoeft ook weer niet zo te zijn. Ik zag gisteren een leuke vacature HBO functie, met het salaris van, nou denk uh, net boven minimaal.. (maar die zag ik nadat ik dat bericht geplaatst had )
'Plannen zorgpremie van de baan' | nu.nl/politiek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Dat melden RTL Nieuws en NOS vrijdag. Bronnen vertellen dat de inkomensafhankelijke zorgpremie zou worden gecompenseerd via de inkomensbelasting. Dinsdag is het debat over de regeringsverklaring in de Tweede Kamer. Dan moet helder zijn op welke manier het regeerakkoord wordt aangepast. Donderdagavond hield de top van VVD en PvdA crisisberaad. Volgens de bronnen van de NOS, die uit beide partijen komen, zou ook een combinatie van inkomensafhankelijke zorgpremie en belasting mogelijk zijn. Het zou nog de vraag zijn of de partijen er vrijdag al uitkomen. Goed plan Minister van Volksgezondheid Edith Schippers wilde vrijdag voorafgaand aan de ministerraad niet ingaan op mogelijke oplossingen. Wel zegt de minister dat als het kabinet met een plan komt om de inkomensafhankelijke zorgpremie te veranderen, dat dat een goed plan zal zijn. ''Anders zetten we onze handtekening er niet onder.'' Ze zei dat het kabinet voornemens is de hele termijn uit te zitten. ''We hebben vanmorgen in het kabinet wel het een en ander te bespreken'', stelde ze over de ophef die is ontstaan rond de zorgpremie. De minister wilde niet ingaan op mogelijke oplossingen en kon ook nog niet zeggen of het kabinet er vrijdag uit zou komen. Zware woorden Ook andere ministers wilden vrijdag bij het begin van het kabinetsberaad niets zeggen. Volgens VVD-minister Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) gebruiken media wel erg ''zware woorden'', zoals crisis, om de situatie te beschrijven. Verder zei ze dat het niet aan haar is om op de zaak in te gaan. Minister Frans Timmermans (PvdA) van Buitenlandse Zaken zei bij aankomst bij de ministerraad ''geen enkele zorg'' te hebben. Net als anderen zei hij vertrouwen te hebben in de uitkomst. Zijn collega Lilianne Ploumen, minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, reageerde luchtig: ''Zie ik eruit alsof ik crisis heb?''
Alternatieven kabinet voor zorgpremie uitgelekt De alternatieve plannen die het kabinet heeft bedacht in plaats van de omstreden plannen voor de zorgpremie, liggen op straat. Dat meldt RTL Nieuws. Er wordt onder meer gekeken naar deze alternatieven: De arbeidskorting wordt verhoogd voor lage inkomens, maar voor hogere inkomens juist naar nul teruggebracht. De tarieven van de tweede en derde belastingschijf worden verhoogd. De belastingverlaging door tarief van 52 procent naar 49 procent te verlagen (die als compensatie bedoeld was voor het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek) gaat niet door Er wordt gekeken om iets te repareren voor ouderen met een klein pensioen Geld dat met de verhoging van de inkomstenbelasting wordt opgehaald, vloeit terug naar de lagere inkomens. Zo is het dus alsnog nivellerend. De nieuwe opties worden nu doorberekend zodat duidelijk wordt wat daarvan de gevolgen zijn voor de koopkracht, zo hebben fractieleiders Halbe Zijlstra (VVD) en Diederik Samsom (PvdA) laten weten. Meer volgt
Nou ja....voor alsnog wordt werken nog steeds niet beloont. Carriere maken ook niet. Het gaat nog steeds over de rug van de werkende vrouw/man.
Inkomstenbelasting omhoog in plaats van zorgpremie De inkomensafhankelijke zorgpremie is definitief van de baan. VVD en PvdA hebben nu afgesproken om de inkomensverschillen te verkleinen via een aanpassing van de inkomstenbelasting. Dat zei premier Mark Rutte op een ingelaste persconferentie. Hij bood zijn excuses aan voor de verwarring die is ontstaan rond de omstreden plannen rond de zorgpremie. Rutte zei dat het een fout was om akkoord te gaan met inkomensafhankelijke zorgpremie. Minder nivellerend Fractievoorzitter Diederik Samsom van de PvdA meldt dat de arbeidskorting en de heffingskorting zullen worden verhoogd voor de lage inkomens, en worden verlaagd voor de hoge inkomens. Het plan is minder nivellerend dan het plan voor de inkomensafhankelijke zorgpremie. Samsom zegt dat hij geen belofte doet over de koopkracht, maar dat hij steeds zal proberen beleid te maken dat acceptabel is voor Nederland. VVD-fractieleider Halbe Zijlstra vindt de aanpassing van de belastingen beter dan een nivellerende zorgpremie. "Het kabinet in kan dan in goede samenwerking doorgaan, omdat de nivellering meer plastgeslagen wordt." RTLNieuws.nl
je an wat veranderd er bij gezinnen? bijster weinig. Ik krijg straks mee en vriend misschien iets minder. dus achter de streep geen verschil
En nu heeft het Nibud het oorspronkelijke plan doorgerekend, en blijkt dat het voor de meeste groepen wel meeviel. Wat een hoop gebler en geschreeuw van allemaal politici en achterbannen, zonder dat ze wisten wat er nu echt ging gebeuren. Uiteindelijk ben ik voor nivellering via belasting en niet via zorgpremie, maar voor het koopkrachtverlies (m.u.v. VUT-ters) had het voor mij niet gehoeven, dat hele gedoe.
Met die doorberekening van het Nibud zouden wij er tussen de 8 a 9 procent op achteruit zijn gegaan.. dat vind ik toch wel reden om te brullen hoor Bri.. want 8 tot 9 % is een behoorlijk bedrag dat wij per maand niet kunnen missen met 4 kids waarvan 2 opgroeiende tieners zjin. ik ben erg benieuwd of dat nieuwe plan er dan iets beter uitziet..
Ach, het is heel simpel. Als wij er straks op achtuit gaan, gaan we ook minder besteden. Denk alleen niet dat dat nou zo best is voor Nederland. Ik werk momenteel in een sector waar mensen al op bezuinigde, waardoor ik flink wat uren heb moeten inleveren. Ik vrees straks echt mijn baan kwijt te raken, maar goed, dan heb ik heel de pvda achter me staan en ga ik er als het goed is juist op vooruit.
Kan iemand in jip en janneke taal uitleggen wat er nu gaat gebeuren? Begreep iets over de IB omhoog en heffingskorting omhoog voor lage inkomens. En voor hoge gaat het omlaag? Maar wat houdt dat precies in?
@saja: Dat de hogere inkomens netto minder overhouden van hetzelfde brutosalaris. @limmeke: Dat we erop achteruit zullen gaan lijkt me logisch. Er moet namelijk nog eens 16 miljard worden bezuinigd, bovenop de 30 miljard die het vorige kabinet en het lenteakkoord al hebben bezuinigd. Natuurlijk doet dat pijn, maar het zal wel moeten, aangezien we een enorm tekort hebben nu.
En hoe zit het dan met de lage in komens? En de modale inkomens? Gaan de lage inkomens er alsnog op voor uit? Want over de modale inkomens heb ik niks gehoord namelijk.. ( heb t nieuws nog niet gekeken hoor maar ben wel benieuwd )
Dat weet ik niet precies. Feit is wel dat die IAP werd afgetopt bij 70k per jaar, en de inkomstenbelasting gewoon doorloopt. De heel hoge inkomens zullen dus vast meer kwijt gaan zijn dan in het oorspronkelijke plan.
Maar is het dan nu zo dat de IB die omhoog gaat voor de lage inkomens gecompenseerd gaat worden met de heffingskorting? Of zie ik dat verkeerd
ik snap nooit zo waarom de inkomensverschillen zo nodig verkleind moeten worden.. als je toch een betere baan heb mag je toch ook meer verdienen als iemand met een meerdere baan.. mijn man zijn bruto is heel hoog maar omdat het allemaal toeslaguren zijn betaald hij ook meer belasting van dat bruto.. en de belachelijk hoge alimentatie die wij betalen wordt ook nooit ergens rekening gehouden als het inkomens afhankelijk is... ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de hypotheek rente.. gaat er ook wat gebeuren met de huurtoeslag?? ik was van plan om volgend jaar minder te werken of te stoppen maar als ik dit allemaal lees weet ik niet of het lukt..