Ik heb een Lodger Shelter, maar die beviel me niet. Is trouwens ook veel te warm met dit weer (fleece). Ik ben eigenlijk op zoek naar de ideale draagzak. Ruben is nu ruim 5 maanden, kan al redelijk zitten, en weegt misschien al wel 9 kilo. Ik zoek een zak die je op de buik én op de rug kan dragen en dat hij naar je toe en van je af kan kijken. En hij moet dus nog een tijdje meekunnen. We willen deze namelijk gebruiken op onze zomervakantie, dan is hij 7 maanden. Het lijkt ons handig met uitstapjes waar een wandelwagen niet zo makkelijk is (grotten, stadjes met hobbelige bestrating etc.). Ik heb me er een tijdje terug al in verdiept, maar zag toen door de bomen het bos niet meer. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik denk niet dat er een draagzak is waarbij het kindje van zich af kan kijken en die ook op je rug kan. Dat komt omdat het vooral ergodragers zijn die op je rug kunnen en het "van je af kijken" is juist niet ergonomisch. Als je kindje hoog genoeg op je rug zit, ziet hij genoeg. Dragers die op je buik en rug kunnen zijn oa: beco butterfly, manduca, angelpack, connecta, ergo en mei tai. Een geweven draagdoek is ook nog een optie, maar dan moet je wel knopen.
Nee, de ergonomische draagzakken dragen je kind altijd met hun buik tegen jouw lichaam....... nooit van je af!
Precies! Dat is beter voor de heupen en de rug van 't kindje. Milan wordt ook nog wel eens op m'n buik gedragen, en ook dan vindt 'ie het niet erg dat 'ie niet vooruit kijkt, terwijl het echt een heel nieuwsgierig mannetje is. Meestal doen we: op de buik als 'ie moe is en anders op de rug. En op m'n heup voor kleine stukjes.
Oh, ik wist niet dat dat ergonomisch was. Ik zal die draagzakken eens bekijken. Maar wat ik vooral wilde weten was wie er goeie ervaringen heeft.
Miepje, misschien kan je eens kijken op SSC (google) (soft structured carriers, voorgevormde dragers), die zijn ergonomischer dan bijvoorbeeld een babybjorn. Er zijn nog meer dan Linda noemt, ook in verschillende prijsklassen. Je kan ook nog een geweven doek overwegen (dus niet een rekbare doek, want dat draagt niet zo prettig meer vaak als je kindje wat zwaarder is). Die moet je wel knopen, maar dat is een kwestie van handigheid in krijgen. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met een SSC, wel met geweven draagdoeken. Ben gaan dragen toen dochtertje al een jaar was, voornamelijk op mn rug. Heerlijk en ze vond (en vindt) het heerlijk. Als ze moe is kruipt ze lekker weg in de doek en als ze vanalles wil zien zit ze rustig rond te kijken! Op youtube zijn heel veel filmpjes te vinden van verschillende manieren van knopen.
@ Miepje: misschien dat je eens bij het-draagdoek-mama's-topic kan kijken (bij clubs). Daar zijn er meerdere die een SSC hebben. Ik heb er zelf geen, wel geweven doeken en een Ringsling, en die bevallen me prima.
Hier de link: http://www.zwangerschapspagina.nl/algemene-clubs/150218-draagdoek-mamas.html @ Doekie: met zo'n naam moet jij daar natuurlijk ook eens een kijkje gaan nemen!