Diversiteit en opvoeding; iemand tips?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Cookies, 5 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cookies

    Cookies Actief lid

    18 jun 2016
    480
    223
    43
    Hoi allemaal!

    de demonstraties van de laatste tijd hebben me aan het denken gezet. Ik zou graag mijn kinderen bewust maken van verschil (in ras, geloof, etc. etc. etc,) en daarbij juist gelijkheid benadrukken. Ik ben eigenlijk opzoek naar speelgoed of boekjes die hierbij passen. Zijn hier ouders die er net zo in staan en misschien tips hebben?

    disclaimer; het spijt me als mijn woordkeus je tegen het verkeerde been schopt, ik heb mijn best gedaan. Ik ben ook niet opzoek naar tegenspraak of weerlegging, ik heb mijn mening hierover wel overwogen gevormd :)
     
    Louise11110, MyMiracle, Nehneh en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Ik heb er 0 verstand van maar als je nu al bv huidskleur gaat benadrukken ziet een kind iets wat ze eigenlijk nog helemaal niet zien. Mijn oudste 'ziet' pas sinds dit schooljaar dat haar vriendinnetje een donkere huid heeft. Daarvoor is dit nooit aangehaald door haar.
     
    chrystel73, spruitje80, mausi en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Oh verder zou je wel leuke boekjes van verschillende geloofsovertuigingen kunnen lezen!
     
  4. Eabeltsje

    Eabeltsje Actief lid

    11 mei 2019
    384
    380
    63
    Vrouw
    Je kinderen zijn nog zo jong, die zien nog geen verschil in kleur. Hoe relaxter jij ermee omgaat, hoe normaler het voor hun wordt.
     
  5. Cookies

    Cookies Actief lid

    18 jun 2016
    480
    223
    43
    heb je de documentaire ‘wit is ook een kleur’ al eens gekeken? Staat op YouTube. Vond ik een enorme eye-opener, en ook een groot deel van de rede dat ik juist ook kleur van de huid wil meenemen in mijn opvoeding op jong e leeftijd :)

    overigens denk ik idd ook dat kids nog weinig verschil doorhebben op die leeftijd, zoals je omschrijft
     
    Nehneh vindt dit leuk.
  6. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Nee ken ik niet, ik ga eens kijken!
    Ik vind het ook erg lastig hoor. Bijvoorbeeld, ze heeft dus wel eens gezegd dat vriendinnetje een bruine huid heeft waar haar familie bij was. Hoe leg je uit dat dit niet gewenst is?
     
  7. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.583
    6.275
    113
    Maar het is toch niet raar dat een kind dit zegt? Er zijn toch mensen met een bruine(re) huid.
    Je kan toch ook gewoon uitleggen waardoor dit komt.
     
    Wellesnietes, Maslov, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Tsja maar het benadrukken daarvan werd niet zo op prijs gesteld..
     
  9. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.287
    4.154
    113
    Bruine poppen, bruine Barbies, het boekje Nijntje en Nina van Dick Bruna. Gewoon diversiteit aanbieden in normaal speelgoed.
     
    nizzie86, Maslov, Leni88 en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    wat goed dat je hier voor je kinderen (ook al zijn ze nog klein) over nadenkt.
    Nijntje is voor die kleintjes zeker een goede. Verder is er in de bibliotheek vaak vanalles te vinden aan boeken over thema’s dus ook verschillende rassen/geloven, eigenlijk over diversiteit.

    qua speelgoed zou ik ook kiezen voor diverse kleuren poppen, en je dochter ook auto’s aanbieden en je zoon een pop.

    In de link staan ook nog wat boeken tips:
    https://www.jmouders.nl/kinderboeken-prentenboeken-diversiteit/
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  11. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.287
    4.154
    113
    Kinderen zien echt wel verschil in kleur hoor, die hangen daar alleen geen oordeel aan.
     
    Summerbelle, Vitamientjuh, nizzie86 en 8 anderen vinden dit leuk.
  12. Jori88

    Jori88 Bekend lid

    26 apr 2020
    610
    497
    63
    Vrouw
    Precies! Mijn zoon zei als net 2-jarige over 1 van mijn gastkindje: "Dat is S. zij heb bruine wangetjes". Dat is overigens het enige. Het valt hem als 6-jarige nu wel op dat ons buurmeisje niet zo goed Nederlands spreekt, maar hij speelt daarom niet minder met haar. Hij helpt haar verbeteren waar nodig, of legt uit hoe iets heet. Wij hebben een zeer gemengde "kleurengroep" vrienden. En mijn kinderen weten niet beter dan dat we niet allemaal dezelfde kleur of achtergrond hebben. Maar daarom niet minder van elkaar houden. Het valt ze zeker op, maar ze vinden het normaal. Gelukkig!
     
    MyMiracle, Nehneh en YaelStone vinden dit leuk.
  13. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Exact, kinderen zien wel verschil maar ze zijn nog blanco, kennen geen vooroordelen! Konden we wat dat betreft altijd maar een beetje kind blijven!
     
    Yonne en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Cookies

    Cookies Actief lid

    18 jun 2016
    480
    223
    43
    bedankt voor de link! Daar heb ik wat aan :D
    We bieden inderdaad divers speelgoed aan, ze mogen echt spelen met wat ze willen. Zo is mijn dochter weg van haar gereedschapskist en mijn zoon van de my little pony’s :).
     
    mamameer vindt dit leuk.
  15. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.488
    1.446
    113
    Mijn dochter is dol op de boeken over Zaza, van Mylo Freeman.

    Ik denk dat het op deze leeftijd al erg scheelt als ze veel diversiteit zíen. In boeken, in bijvoorbeeld poppen en gewoon in het dagelijks leven.
     
    citroenrasp en YaelStone vinden dit leuk.
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.497
    24.372
    113
  17. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Ik zou er geen gesprekken over voeren, maar het juiste voordoen.
    Hoeveel van jouw vriendinnen hebben een andere afkomst/cultuur/uiterlijk? Opletten hoe je praat over iemand; Benoem je de huidskleur als je iemand omschrijft bijvoorbeeld? Dat niet doen.
    Niet moeilijk doen als ze met een bruine barbie wil spelen, of een blanke baby born wil.
    Boeken en films lezen/kijken waar er veel diversiteit te zien is.

    Hoe normaler jij erover doet, hoe normaler het is voor hun :)
     
  18. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    754
    217
    43
    Precies! Mijn dochter was nog geen 4 toen ze zei dat papa bruin is en mama geel :rolleyes:dat ze in de zomer net zo bruin is als papa en dat ze dat heel mooi vindt. Dat tante donkerbruin is en papa lichtbruin. Denk dat het helemaal geen kwaad kan om al op jonge leeftijd dingen te bespreken, zouden meer mensen moeten doen.
     
  19. Yonne

    Yonne Lid

    14 mei 2011
    6
    3
    3
    NULL
    NULL
    Kinderen op zeer jonge leeftijd zíen het verschil duidelijk wel. Dat wil echter niet zeggen dat ze dit aangeven. Op de kleuterschool werd dit opeens een issue toen de juf vroeg of alle kinderen het huidskleurige potlood wilden pakken... .... Dus heel goed om vroeg aandacht te geven aan diversiteit, er zijn mensen in allerlei kleuren (en vormen...en maten...)!
     
    Maslov en citroenrasp vinden dit leuk.
  20. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Voor-leven.
    Jij bent het voorbeeld waaraan ze zich gaan spiegelen.
    Zeker als ze nog erg jong zijn.
    Onze eerste pleegdochter had de eerste 3 jaren van haar leven bij haar biologische moeder gewoond.
    Die had het in het begin ook over "die zwarte" als ze het over onze buurjongen had.
    Ik heb toen 1x verteld dat we dat hier niet zeggen en dat hij net als haar was (en ook een pleegkindje) alleen dat zijn velletje een andere kleur had.
    Ze nam dat aan en heeft het niet weer gezegd.
    Mijn ervaring is dat als je er de nadruk op legt het juist meer gaat opvallen.
    Als je zelf laat zien dat je het normaal vind, vinden zij dat ook.
    Het kan anders worden als ze ouder worden en de invloed van vriendjes gaat tellen.
    Maar ook dan is er veel te sturen.
    Ik heb zelf op een basisschool gezeten waar erg veel culturen bijeen waren. (Veel asielzoekers kinderen op school)
    Heb dus veel van alles meegekregen.
    Moeders kwamen ook soms koken op school, al die buitenlandse gerechten, super leuk en lekker!
    Vond het erg leuk en interessant en ben juist daardoor niet snel bevooroordeeld.
     
    Jori88, citroenrasp en Nehneh vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina