DIY kinderkleding

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Vero0504, 30 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.332
    8.336
    113
    Amsterdam
    Haha ik hou daar niet van ongeveer doen;)
    Was zelf ook beetje aan het lezen geslagen en met name op de een of andere manier is dat vooral met Nederlandse patronen. Meestal gebruiken onze buurlanden het wel gewoon. Maar ik zit ook nog te kijken naar zo’n Snijset inplaats van knippen. Vond ik ook wel een mooi idee en volgens mij een stuk preciezer en sneller.

2. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Daar mag je ook terecht trots op zijn! Op school vragen de juffen al of mama weer iets voor ze gemaakt heeft ipv alleen te vragen of ze nieuwe kleren hebben. De tweelingnaald ben ik nog niet echt goede vrienden mee, dus daar durf ik geen advies over te geven. Ik heb wel een 2e spoelhuis gekocht voor de tweelingnaald, waarbij de spanning standaard heel laag staat. Maar ik zit dus nog in de experimenteer fase. :o:

Vero0504, Lafayette en Siepie85 vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik vond dat snijden juist erg irritant. :roflmao: Je hebt ook al snel een flinke snijmat nodig... Je hebt ook magneetjes die je op je schaar kunt ‘plakken’ zodat je meer precies kunt knippen. Maar het naaien gaat ook niet 100% (bij mij niet tenminste), dus geloof ik die halve mm met knippen ook wel. ;)

4. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.332
    8.336
    113
    Amsterdam
    Moet zeggen dat precies naaien lukt eigenlijk best goed. Maar heb als klein meisje ook al met de naaimachine genaaid en nu laatste jaren alleen maar dingen ingekort. Dus weer leuk om echt met patronen aan de slag te gaan en m’n dochter is een mooi slachtoffer die vindt alles prachtig.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik vind het met een trui ook gewoon niet zo dramatisch als ik net een mm naast een naad zit oid, dat valt met dragen toch niet op. Als het moet kan ik ook preciezer naaien, maar met de kleding die mijn kinderen willen is de noodzaak er voor mij gewoon wat minder. :)

Siepie85 vindt dit leuk.
  6. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    @Siepie85 Ik knip ook met magneetjes op de schaar, dat gaat behoorlijk nauwkeurig want ik ben ook heel precies. Maar het is inderdaad vervelend dat je die naadtoeslag er nog bij moet knippen op Nederlandse patronen.

@NiekeKris Ik gebruik alleen maar gutermann, dat zou wel goed moeten zitten. Maar het is nu al drie kledingstukken achter elkaar raak, de kinderen zullen toch niet ineens veel lomper zijn geworden? Draadspanning doe ik altijd al iets losser tegen het tunnelen. Misschien ging dit met de Pfaff dan wel beter. Maar het was verder een rotmachine. Zo, die coverlock machines zijn trouwens wel echt niet-grappig duur!

Siepie85 vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @Lafayette: En met een coverlock kun je dan weer niet wat je met een overlock kan, dus dan heb je ze eigenlijk allebei nodig...

8. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.084
    1.073
    113
    Bij mij knappen / knapten die ondernaden ook vaak. Heel irritant. Het probleem is volgens mij gewoon dat je stof harder meerekt dan je naad. Het helpt om dan ipv een rechte naad een lichte zigzag te gebruiken. Of dat mooi is, ligt natuurlijk wel aan welke stof je gebruikt etc.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik vind dat echt wel een voordeel van dat differentieel transport, die ‘begeleidt’ de stof, waardoor het veel meer ‘klopt’ qua rek in de stof en naad.

10. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.332
    8.336
    113
    Amsterdam
    Ik ga hier eerst maar eens verder wat projectjes doen en als ik het blijf doen lijkt een lockmachine mij ook wel leuk ja. Alleen ja is ook wel weer even wat geld.

11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Ik ben ook helemaal klaar met die tweelingnaden. Ik zet de spanning zelfs op 4,5 of 5 (waar ik normaal gesproken mee rimpel), gutermann garen, en steeds die zomen los bij jurken van dochter. Tenminste, van de strakkere jurken, de wijde niet.

En voor naartoeslag gebruik ik ook magneetjes. Maar ik knip echt niet zo perfect, als het eenmaal in elkaar zit gaan alle randjes er met de lockmachine toch weer af en zie je er niks van. :D

Oei, het weer wordt minder mooi, dat wordt flink aan de slag voor jongste dochter, die heeft alles met lange mouwen en broek en in maat 68, maar dat past opeens niet meer, ze heeft ook zo veel weken korte broeken aangehad. Tijd om de kast leger te naaien :D

Vero0504, Lafayette en Siepie85 vinden dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    ik heb een rolsnijmes redelijk recent aangeschaft en ik moet zeggen: waarom niet eerder?!?!? Als snijmat gebruik ik gewoon een bureaustoel onderlegger van ikea, die is tenminste breed zat anders blijf je schuiven. Overweeg wel al nieuwe messen te gaan halen (vervangen) mogelijk door die mat of voor die messen al redelijk veel gesneden (nog niet heel veel ervaring na hoeveel normaal het is om te vervangen). Ik heb er eentje van 28 mm zou zelf niet snel nog groter gaan ivm bochtjes en draaien met kinderkleding.

owly vindt dit leuk.
  13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Twee potloden aan elkaar doen met elastiekjes (eventueel een paar stukjes gum er tussen) oud trucje wat met goedkope bic balpennen t prima deed met strafregels schrijven. Trek je lijn en je trekt gelijk je toeslag erbij :D

owly, Lafayette, NiekeKris en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    burda heeft nu ook een simpel patronen boekje, vond er zelf deze maand niet heel veel spannends in zitten maar smaken verschillen. Staat wel heel uitgebreid uitgelegd.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Voor de lewenstein 700de lockers die gewoon locken voor t afwerken ik heb een tijdje geleden die extra voetenset gekocht. Vanavond ff snel wat getest (workshopje komt nog, maar handleiding en youtube doen het ook voor nu)

Ik doe t ook voor t eerst dus geheid kan t nog veeeeeel mooier maar als beginner kom je er ook nog fatsoenlijk mee uit de voeten (niet zoals een verkoop filmpje door iemand die er al heeeeeel wat uren in heeft zitten).

Rimpelvoetje
    Je kan dit dus met een rimpelvoetje op je lockmachine. (foto met twee lapjes aan elkaar)

Voorbeeldje is zo'n katoenlapje van de action voor van die diy knutselprojecten. Vrij licht en wat stijfjes.

Met tricootje ook snel geprobeerd maar was nog niet tevreden. T idee is er maar nog niet wat ik voor ogen had. Ik probeer t later nog een keer met iets meer licht en lichtere stof. Zag nu amper wat (donkerblauw), dus dat was ook geen succes.

Voor katoentjes rimpelen aan elkaar (instellingen die ik had):

Alle spanningsknoppen op 4,
    Differentieel op 2
    Steeklengte 4
    Steekbreedte 4.5 (4.5-5) - was een youtube tip handleiding bij de voeten set zegt niks over steekbreedte.

Twee lapjes aan elkaar verbonden van origineel 45.5 cm wordt dan zoals de foto. T stukje wat uiteindelijk voorzien is van rimpels is 25 cm (om je een idee te geven hoeveel stof er "weggewerkt" is)

Werkt wel makkelijk maar in de avond met donkere stof is het dus wat lastig om te kunnen zien of alles nog goed gaat. Niet getreurd, je kan ook 1 lap stof er onderdoor trekken om te rimpelen. En die alsnog met je naaimachine vastzetten bijv. (iets meer zicht ruimte voor de later op de avond naaisters/last minute spoedprojecten die echt af moeten voor je naar bed wilt).

Elastiekvoetje
    Elastiekvoetje heb ik met dezelfde stof uitgeprobeerd (wederom alle op 4) en dan differentieel 1, lengte 4, breedte 5. 0.5 cm elastiek (Sorbo uit de supermarkt) beetje priegelen met het er in krijgen van mn elastiek (voet omhoog werkt zoveel beter...blond...) en de goede spanning op t schroefje krijgen, eerst volgende project staat hij nu goed voor (heb hier bijna alles met 0.5 elastiek ongeveer voor die ballerina in de dop).

Maar t zit wel netter en gelijker uit dan met mn naaimachine. (andere twee foto's) Kom dan op ongeveer 23 cm uit, maar dat hangt er vanaf hoeveel spanning je op je elastiek zet.

Voor een eerste keer testen niet algeheel ontevreden in elk geval. Dan heb ik nog de blindzoomvoet, de paspel-/koordvoet en de parelbandvoet in die set zitten. Blindzoomvoet zal ik denk ik nog wel gebruiken, paspelvoet verwacht ik niet zo snel, parelvoet hoef ik hopelijk nooit te gebruiken of het moet voor een toneelvoorstelling zijn dan stijk ik over mn hart.

Bijgevoegde bestanden:

Siepie85 vindt dit leuk.
  16. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    @Vero0504 die foto van het werkje met het rimpelvoetje, die twee stukken stof aan elkaar, dat is toch wel een mooi resultaat hoor! Ziet er zeker niet verkeerd uit.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Leuk! Ik kreeg zo’n setje voetjes bij de machine, gebruik ze zelden of nooit. :roflmao: Misschien moet ik er een cursus voor volgen, maar is er nog niet van gekomen. :)

owly vindt dit leuk.
  18. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Met elastiek op je spoel van de naaimachine kun je ook makkelijk rimpelen.

https://blog.bernina.com/nl/2018/07/naaien-elastisch-garen/

Die techniek heb ik ook al gebruikt om een jurk met rimpelrok te maken. Eerst de rok bovenaan een rondje met elastiek als onderdraad naaien en daarna pas aan elkaar zetten.

Vero0504 vindt dit leuk.
  19. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113

Ontzettend bedankt voor de tip! Ik heb rimpelelastiek liggen , morgen eens kijken of ik daar een tule rokje wel normaal mee kan maken, want dat rimpelen vind ik zo'n ellende. Ook met jurken met rimpelrok idd.

20. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.332
    8.336
    113
    Amsterdam
    Dames even een vraagje waar halen jullie de stoffen vandaan? Ik zelf woon in Amsterdam en dan moet je eigenlijk al meteen de Albert cuyp op en daar heb ik niet altijd zin in. Dus zijn er nog redelijk websites etc?
    Of de Noordermarkt hier maar die is alleen op maandag met stoffen en dan werk ik helaas...

Deel Deze Pagina