DIY kinderkleding

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Vero0504, 30 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Hebben jullie dat dan ook, dat je vreselijk gelukkig kan worden na de aankoop van mooie stofjes? :oops: dat maakt mijn dag echt goed :D Ik heb een pax kast van Ikea van 1 meter breed, de ondiepe, en die zit echt stampvol met stofjes :eek: daarnaast een kalkax kast met heel veel naaitijdschriften (die ik dus amper gebruik omdat ik bepaalde betaal patronen leuker vind)
    Het is voor mij echt een verslaving denk ik. Ik heb tot nu toe wel de eis dat ze niet meer kosten dan 5 euro per meter, dan blijft het financieel binnen de perken :)
     
    owly, Muisje2016, Vero0504 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Leuk topic! En wat een gave projecten komen er voorbij.

    Ik probeer af en toe ook wat te naaien, maar ik loop vast met tricot (voor kinderkleding). Ik weet niet of dit de juiste plek is om het te vragen, maar er zijn i.i.g. dames die er verstand van hebben. Als je tricot (,zeg een baby harem broekje,) met een gewone naaimachine wilt afwerken zoals je normaal met een lockmachine doet. Hoe doe je dat dan? Welke steek gebruik je? En hoever van de rand naai je dat? Bij een lockmachine snijdt de machine zelf de overige stof af, maar ik houd dus of veel stof over of de naaimachine krult de rand helemaal om (door mijn toedoen:roflmao:). Ik krijg het niet netjes voor elkaar... Heeft iemand tips?
     
  3. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Gewoon zigzaggen? Vrij dicht bij het gewone rechte stiksel. De stof glad houden (niet trekken). En als je klaar bent dicht langs de zigzag steek met een goede scherpe stofschaar het overschot aan stof afknippen.
     
    Zwierezwaai, Vero0504 en Willowl vinden dit leuk.
  4. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Ik pak meestal de steek die lijkt op steek E op dit plaatje. En dan zo naaien dat hij net op de rand valt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • steken.jpg
      steken.jpg
      Bestandsgrootte:
      3,5 KB
      Weergaven:
      65
    Willowl vindt dit leuk.
  5. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43

    Super bedankt voor je reactie! Dus je naait altijd alles eerst met een gewone ----- steek? Daar ging het dan al mis, want tot nu toe begin ik gelijk met de zigzag. En dat probeerde ik dan waarschijnlijk te dicht bij de rand.
     
  6. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Bij die steek krult bij mij de hele boel op. Hoe zorg jij dat dat niet gebeurt?

    @Vero0504 vind je het vervelend dat ik er hier op doorga? Zoja dan start ik even een eigen topic hoor...;)
     
  7. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Uhm nou in eerste instantie deed ik inderdaad de rechte steek, maar officieel moet dat weer niet met tricot dus ik zeg het eigenlijk verkeerd. Wat ik nu van mijn naai juf heb geleerd is om de zigzagsteek zo in te stellen dat hij heel lang en heel smal is (breedte 0.5 en lengte 3.0 geloof ik). Daardoor krijg je een bijna rechte maar toch telkens heel iets verspringende steek, dan behoud je de rek in het kledingstuk ook bij de naden. (Om het ingewikkeld te maken:o:) Dat is dan mijn gewone ‘stik steek’.
    En daarna afwerken met gewone brede zigzagsteek of lockmachine.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  8. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Ik zet de steek vaak wat breder en volgens mij krult hij niet heel erg op... Maar al zou hij dat wel doen... Het zit aan de binnenkant en tricot rafelt toch eigenlijk niet. Ik zou het niet eerst met een rechte steek naaien, daar zit geen rek in, niet handig bij tricot.
     
  9. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Ik ga het eens proberen, heb je toevallig een foto van hoe het er aan de binnenkant uitziet?
     
  10. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Leuk, naailes! Lijkt me heel interessant.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Nornaliter eerst je kleding stuk maken, dan pas afwerken. Alleen met linnen of ander rafel ellendigheid zet ik m eigenlijk eerst onder de lockmachine. (vroeger deed ik idd zigzag ook voor stof die voorgewassen moest worden ivm krimp maar dan deed ik de hele lap in 1x in de machine). Tricot rafelt eigenlijk nauwelijks, meningen verschillen maar in theorie kan je die ook niet aflocken maar ik vind het er zelf altijd wel verzorgder uit zien.

    Vergeet ook niet een goede naald er op te zetten anders sla je gaten in je project. Zijn jerseynaalden maar ook nog fijnere (microtex geloof ik?).

    Je hebt vast wel afknipsels, vouw of leg die gewoon dubbel als ware je project en maak proef steken voor je afwerking. De mooiste hou je. Zo test ik ook of mn naaimachine goed afgesteld staat of dat mn naald toch gewisseld moet worden.

    Vooralsnog draait mijn machine voornamelijk zwaar katoen en linnen dus dat rammel ik achter elkaar. Straks overstap naar tricot en dan wordt t weer even uitvogelen wat de mooiste instellingen zijn. Deze machine nog geen tricot op gedaan dus dit kan alle kanten uit, satijnzijde was geen succes in elk geval.

    Heb ook speciale tricot steken er op zitten, maar die ook nog nooit gebruikt, zou t eigenlijk eens moeten proberen.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Maar als je met alleen een (brede) zigzagsteek tricot aan elkaar naait, krijg je dan geen hele rare naden aan de buitenkant?

    Ik las pas ergens dat er nu eindelijk een geweldige oplossing was om al dit gedoe met tricot, ook het gebruik van de tweelingnaald te vermijden. Een of ander elastisch garen, seraflex o.i.d. Wil ik binnenkort eens gaan proberen!
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  13. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Is het ook, heb er een hoop geleerd in niet zo heel veel lessen eigenlijk:)
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Ik ben nog noob. Ik doe vooral mijn best om de kleding van de kinderen te repareren (handmatig). Nu ben ik aan het oefenen met het kort maken van kapotte broeken. Ik had bij een lading gordijnen een band gekregen waarvan ik achteraf dacht dat het misschien iets van lijm was als ik het zou strijken. Dat bleek te kloppen. Ik heb de stof een stukje (ongeveer 1,5 a 2 cm) naar binnen gestreken en geplakt. Zou dit sterk genoeg zijn of moet ik het nog door de machine proberen te halen? (ik kan echt nog niet overweg met dat ding). Daarbij komt dat de pijp breder word hoe hoger je komt, de stof die ik naar binnen heb gevouwen is dus smaller. Ik heb deze dus niet volledig over de breedte vast gezet, rond de naden heb ik wat los gehouden. Hoe kan ik dat het beste oplossen als ik het nog moet gaan naaien? Dan heb ik nog een vraag: hoe kort kan ik de kapotte knie broeken voor een jongen het beste maken?
     
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Nee hoor, ik krijg ook een opfriscursus. Zat ook al te tikken eerst recht dan afwerken, toen bedacht ik me ohja deze heeft tricot steken...Hmmmm zal vast een reden hebben, ohja rek. Laatste keer dat ik tricot had was eeuwen geleden voor mn gevoel (zal 20 jaar geleden zijn, zat op mn 8e al te naaien op een huishoudmachine voor poppen en paarden dan wel). Proeflapjes altijd proeflapjes.
     
    Willowl vindt dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Ik voorzie een groepsles aankomen? :roflmao:
     
    Willowl vindt dit leuk.
  17. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Ik had het over een brede locksteek, iemand anders had het over een flauwe zigzag. Volgens mij zie je het niet echt aan de naden als je een heel flauwe zigzag gebruikt. Maar ik vind die locksteek lekker stevig. Wel hel als je die los moet halen haha.
     
  18. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Haha geef jij hem?;)
     
  19. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Ja, daar hoorde ik ook van. Dat wil ik ook eens uitproberen.

    Ik gebruik met rekbare stoffen nu altijd de stretchsteek. Die heeft 3 'lijntjes'naast elkaar
    III
    III
    III
    III

    Zoiets zeg maar. En dan afwerken met de lockmachine. Kan ook alleen met de lockmachine maar ik krijg die nooit zo goed ingesteld dat je dan aan de buitenkant geen draad ziet.

    Welke machine hebben jullie? Ik heb nu een Brother Innovis 15, 2 jaar terug nieuw gekocht, maar ik zou zo graag een zwaardere willen met heel erg veel siersteken. Ik heb maar een spaarpotje aangelegd om te sparen voor een nieuwe :D
     
    Muisje2016 en Vero0504 vinden dit leuk.
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    De mijne hangen in de volle zon met alleen die band en die hangen na 3 jaar en een paar wasbeurten nog steeds zo. Was voornamelijk te lui om mn machine erbij te pakken.

    Bij een jongen zou ik m tot de bovenkant van de knieschijf laten vallen (als dat kan aangezien je aangeeft dat de knieën kapot waren. 2 cm daar onder zigzaggen, dat is wel belangrijk bij spijkerstof, in de naden evt een knipje geven dat die open staat en op t punt waar de naad weer verder loopt even met de hand verstevigen. Stof omvouwen naar binnen en dan rondom vastzetten. Inspelden vind ik t makkelijkste werken als de spelden in de beenlengte lopen zeg maar (heb ik niet elke keer een speld in mn hand en je trekt ze er dan zijwaards (naar rechts) er uit terwijl jij doorrammelt). Vandaag toevallig voor t eerst zo gespeld met een mouw (wat ik een rotwerk vind) wat een verademing!
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina