DIY kinderkleding

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Vero0504, 30 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ja, en dan nu nog de tijd vinden om alles te naaien van je plannen. ;) Ik had eerst stof besteld voor de winter en ben toen pas gaan kijken wat de kinderen nog hadden liggen. Voor mijn dochter had ik een keer in een echt goede sale al kleding vooruit gekocht en achterin opgeborgen. Dus ik kan nu ook voor volgende winter vooruit met de stoffen. Oeps. :rolleyes:
    En ik heb mezelf echt niet onder controle, voor de stichting die naait voor kinderen van de voedselbank is de vraag naar grote maten moeilijker te vervullen dan kleine maten. Kwam ik gisteren op een online stoffenveiling een flinke stapel geschikte stoffen tegen voor echt heel weinig geld... Nu nog bedenken waar ik het moet opbergen, mijn bakken zijn echt vol...
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    #502 Hopmarjanneke, 18 nov 2020
    Laatst bewerkt: 18 nov 2020
    Ja dat is hier ook vaak lastig. Al merk ik wel dat het nu even wat makkelijker gaat. Door verkoudheidsklachten met koorts en keelpijn enzo van dochterlief (inmiddels weer naar school) mag ik tijdelijk niet op kantoor werken ... iets met corona-gedragsregels enzo. En dat scheelt natuurlijk een stuk in de reistijd per dag. Dus zodra de werktijd er op zit, schuif ik ben direct door naar de naaimachine ;)
    De machine wordt alleen ook ingepikt door mn dochters... die naaien voor elkaar een adventskalender (simpele rechthoekige zakjes) maar hebben ook nog wat begeleiding nodig enzo. Dus nu eerst heel snel de naaimachine van mn oudste dochter inrijgen en even leren kennen... dan kan zij op haar eigen masjientje aan het werk.


    Naai jij ook voor "The Foundation for Kids"? Ik had me aangemeld bij Stichting Jurk, in dezelfde week als dat ze aangaven te gaan stoppen. Dus ben direct meegegaan naar de opvolger.
    Ik heb dus nu in ieder geval eerst weer een doel waar de "resten" heen kunnen :) Maar ik heb inderdaad voornamelijk resten in de kleinere maten over. Heb me maar eens verdiept in "Colour blocking". Eens kijken of ik er dan ook grotere maten uit kan gaan maken.
    Qua grotere maten naaien niet direct een probleem voor mij, maar ik ben niet zo goed met broeken.... dus ik naai voornamelijk truien, shirts en vesten.
     
  3. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Wat leuk dat je dochters ook naaien! De klachten van je dochter is wel een wat minder leuke aanleiding, maar het voordeel van meer tijd is dan weer wel fijn. Ik heb de kinderen hier nog niet verder gekregen dan wat spelen met de steken, ze missen echt nog het geduld om iets te maken. Wie weet als ze wat ouder zijn...

    En ik naaide inderdaad eerst voor jurk en nu the foundation for kids. De kerst actie had ik even overgeslagen door gedoe op mijn werk, maar ik heb nu wel twee grotere maat verjaardagssetjes aangenomen voor februari, lekker ver vooruit. De broeken voor die sets heb ik gekocht in de uitverkoop, zeker voor een puber wil ik de plank niet mis slaan :oops:
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  4. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Met moeite heb ik tijd kunnen maken voor deze kledingstukken:

    IMG_20201108_085511123.jpg flared broekje uit de B-Trendy, valt helaas nog veel te groot.

    IMG_20201118_162801.jpg IMG_20201118_162855.jpg vestje van geel katoen borg, uit een oude Ottobre. Dit vestje heb ik eigenlijk gemaakt om op dit jurkje te kunnen dragen:

    IMG_20200710_145150.jpg
     
    nelta, Vero0504, Muisje2016 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Gisteren met mn moeder de schreuder geplunderd. Ze had cadeaubonnen gekregen van dr oude werk omdat ze met pensioen ging. (coupeuse)

    Ze heeft nog twee lappies voor dr zelf gehaald zowaar maar de rest is allemaal voor G.

    Tijd absoluut geen beschikbaar, nu ook nog aan t studeren en half december examen. (nu al stront nerveus, mn laatste examen is 12 jaar geleden)

    Ik zou graag willen dat een dag 48 uur had en dat kinderen dan wel gewoon normale tijd naar bed gingen en opstaan en dat je gewoon zelf 24 uur vrij beschikbaar had. Zou ik EINDELIJK een deel van de dingen kunnen doen die ik allemaal zou willen doen.
     
    Hopmarjanneke, Muisje2016 en nelta vinden dit leuk.
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hadden ze daar veel voor kinderen? Ik vond het een poosje terug tegenvallen.
     
  7. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik heb deze pas gemaakt voor de jongste.

    241180A6-4CFE-4AE8-9E12-BF076FC97F4A.jpeg 8684679C-96DC-4EB8-AB65-D98A21FC8007.jpeg 64DE37B3-2A1D-49E8-82EA-B0393FF5EE99.jpeg
     
    Hopmarjanneke, NiVa0230, missle en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Ik vond er zelf geen f. aan. Bespaar je de moeite. Alleen de coupon bak zaten wat geinige dingetjes in. Hebben wel wat panelen maar meer dan 7 waren er bijv. ook niet. Bedrukt tricot erg beperkt. Heb online veel leukere opties gezien. Beneden wel diverse katoentjes maar ook niet heel veel spannends.

    Tule met glitters, nee moesten we op de markt zijn. (Ik ben niet de enige die niet dol is op die winkel).

    Het is dat we die bonnen hadden, wij gaan zelf liever naar Dordrecht, vlak bij het centraal station in een zijweggetje zit een redelijke grote met een behoorlijk ruime sortering en fatsoenlijkere prijzen.
     
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #509 nelta, 22 nov 2020
    Laatst bewerkt: 22 nov 2020
    Ja idd. Tricot en sweat viel mij ook vies tegen.

    Ik ga vaak naar de stoffenkraam in sliedrecht en bestel veel online, maar voor een bijpassend boordje/colorblock ga ik ff naar sliedrecht.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  10. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Vero0504 vindt dit leuk.
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Overal en nergens ;)

    De vogeltjes komen bij https://www.stoffendienst.nl/ vandaan.

    De unicorn rib (van Stenzo) en elastiek heb ik bij de stoffenkraam in Sliedrecht gehaald.
    Rokje is gewoon hetzelfde rokje als dat van de jurkjes. Zit zo in elkaar.

    De paddenstoelen zijn van Elvelyckan. https://www.hipeneigenwijs.nl/

    Mevrouw wil alleen maar zwierrokjes. Ik had ook een paar a - lijn jurkjes gemaakt, maar die wil ze niet aan o_O
     
    Vero0504 en Lafayette vinden dit leuk.
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Wat jullie allemaal maken is echt ver boven mijn niveau. Ik vind het wel heel leuk om ernaar te gluren, maar ik hou het zelf bij aanpassingen.

    Nou heb ik een dochter met flinke bovenbenen, ronde billen en een smalle taille. Dat is niet echt ideaal bij het vinden van de juiste kleding. Daarom wil ik mij erin verdiepen om passend te maken wat goed zit op haar boven benen. Hoe zouden jullie het aanpassen aanpakken? Het gaat dan voornamelijk om treggings van elastische stof met kontzakken. Gewone leggings rekken meer en hebben er een jurk overheen waardoor dat wat makkelijker is. Maar het wordt anders zo eentonig.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Ah zelfde probleem als de mijne vrees ik. Super leuke tuinbroek..of spijkerbroekjes in de winkel. Haar maat of 1 maat groter...kansloos. 2 maten groter bovenbenen goed taille verzoop ze in, broekspijpen moesten tig cm korter.

    Ik ben uit ellende de jongensafdeling op gegaan voor spijkerbroekjes. Slim fits over geslagen want dat werkt sowieso niet. Hema was dan nog de beste kans van slagen, daarna gevolgd door Zeeman.

    Als je 1 broek hebt die goed zit, haal dan een tweede (dit ga je doodzonde vinden maar wacht even).

    Die torn je helemaal uit elkaar (bij voorkeur heel voorzichtig met een tornmesje) en daar maak je je basispatroon van. Er zit dan al wel naadtoeslag op, maar wat ze in de fabriek kunnen lukt mij ook niet dus ik teken een lijntje erbij tot ik totaal 1 cm naadtoeslag er op heb staan en 2 cm voor de zoom. (zet dat ook op je patroon!)

    Daarna kan je je broekje weer in elkaar naaien (zelf of even naar een atelier brengen, tenzij t een heeel goedkope is en die kosten niet tegen elkaar opwegen).

    Als je zelf een stofje hebt (met dezelfde eigenschappen qua rek als wat je gekocht hebt!!!) en t aandurft kan je aan de hand van je patroon een broekje maken. Durf je het niet aan, teken je patroon over, haal de toeslagen er van af. Lever je stof en je kopie patroon zonder de toeslag af bij een atelier. Bewaar je eigen patroon HEILIG!

    Voor vergroten zijn er bepaalde regels voor de sprongen zodat alles in verhouding blijft. Ook dat kan je aan een atelier vragen of zij het patroon willen vergroten. Lever dan wel de maten van je dochter erbij.

    Ik rommelde dat zelf aangezien ik opgroeide in een atelier en t al zo vaak voorbij heb zien komen. Bij twijfel pakte ik een goedkoopste katoentje de meter of een coupon die ongeveer hetzelfde was qua eigenschappen als mn stof waar ik het mee wilde maken om mn aangepaste patroon te testen. Kleine kinderen werken zelden mee, dus inspelden op ze wordt nooit zo'n succes. Ik heb t geprobeerd, met veiligheidsspelden dan wel, maar die glimmen zoooo mooi...

    Vaak als je 1x een goed basispatroon hebt, dan wordt alles een eitje. De IMME (digitaal patroon voor 5 euro) is bijv. super veelzijdig.

    Het is een patroon voor een jurkje maar je kan er van alles mee: jurken, tshirts, longsleeves, rokjes. Alleen broeken gaan er niet mee, mja kan niet alles hebben :D
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Hier hoef ik ook niet met een A lijn aan te komen, tenzij t een gala jurk van mij is. Dan wordt t ineens wel een ding, kieskeurige tantes hebben we toch allemaal.

    vervolgens komt er een aliexpress schoencadeautje binnen en zijn ze in de zevende hemel...(fucsia tule rokje, 3 lagen tule en bovenste laag heeft sterretjes) probeerde die stof in NL te pakken te krijgen, mooi niet te vinden.
     
    Lafayette vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Nergens? Ik weet dat er toen mijn dochters klein waren in bepaalde winkels en op bepaalde stoffenmarkten juist een overkill was aan dat soort stoffen...

    Nu hoef ik daar niet meer mee aan het komen, het is nu zwart en donkerblauw en broeken en hoodies. :roflmao:
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    @Vero0504 Kleding die nog netjes is heb ik nog van de jongens. Maar die zijn toch wat breder. Het is wel handig als reserve. Maar ik had de treggings al aangeschaft. Het lijkt alsof het bij de taille een platte koker is. Misschien kan ik daar een elastiek doorheen trekken. Maar dan krijg je wat plof bij de kont. Ik zag ergens ook een filmpje om aan twee kanten een V in te nemen tot de lijn waar meerdere naailijnen zitten. Ik vroeg mij af of er nog een makkelijkere manier is. Zodra mijn moppie naar school gaat heb ik meer rust om een patroon te pakken, uit te voeren met een oud lakken en te verbouwen tot ik daar weer een nieuw patroon uit kan maken.

    Sowieso zou het handig zijn om wat skills te ontwikkelen. Ik heb een holle rug en vaak stof over daar. Ook zijn mijn heupen veel breder dan mijn taille (in verhouding). Naarmate ik verder af val zal het verschil weer extremer worden.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    @Zonnestralen: Ik vind zelf maken vaak minder werk dan iets ‘verbouwen’.

    Tailleband is overigens vaak inderdaad een tunnel, daar kan dus prima elastiek doorheen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  18. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja klopt idd. Ik leg altijd iets goed passend op mn patroon en dan pas ik het aan.
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Ik wou dat ik iets vormvasts had wat goed past bij haar. Ik ben al blij als een legging goed zit.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Wat is iets vormvasts? :D
     

Deel Deze Pagina