DIY kinderkleding

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Vero0504, 30 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Iets waar niet super veel rek in zit. Anders dan krijg ik een veel te klein patroon.

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Anders gewoon de maten opnemen en dat na meten op het patroon evt de taille van een kleinere maat nemen en dat laten uitlopen naar een grotere maat op de heup. Dat moet ik voor mijn eigen jurkjes en zo ook doen :oops:

NiekeKris en Zonnestralen vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Je kunt toch opmeten? Haar eigen maten dus. En dan een patroon nameten en aanpassen zoals nelta beschrijft. Ook minder zonde dan goede kleding uit elkaar gaan halen voor een patroon. :oops:

4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Ik heb geen idee hoeveel ruimte ik voor bewegingen over moet houden en waar precies. Maar goed dat komt allemaal wanneer ik dus wat meer rust kan vinden.

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Met een stretch stofje kun je wel aardig de maat aan houden of er ietsje boven zit, maar zeker niet te veel.

Zonnestralen en NiekeKris vinden dit leuk.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Met goede stretch is er al veel meer bewegingsruimte. (Y)

Zonnestralen en nelta vinden dit leuk.
  7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Moet je voor stretch niet al gevorderder zijn met de machine? Anders knappen straks de draden. Ik ben serieus nog zo slecht dat ik een superstretch poppenshirtje maar een 50 tal hechtingen heb gegeven om te zorgen dat hij over het hoofdje van de pop kon zonder te knappen (die kwam veel te strak binnen, heb ik zelf niet vanaf niks gemaakt).

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Dat ligt dan toch niet aan jou, maar aan dat shirtje...?

Maar vooral een patroon gebruiken. En met (een kleine) zigzag werken, dan rekt ook het stiksel nog iets.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Stiksel met rek erin gebruiken. Bijvoorbeeld zigzag.

10. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Dat het shirtje niet over het hoofd kon lag aan degene die het gemaakt heeft. Maar dat ik 50 hechtingen heb gebruikt ipv een gebruikelijke naaimethode ligt wel aan mijn gebrekkige skills :p Met hechtingen bedoel ik individuele touwtjes die ik de andere kant op heb genaaid en daarna geknoopt heb. Het nek deel blijft dus wel zitten zolang de stof niet gaat lubberen, maar het is niet in de lengte genaaid.

Ik heb een Leeuwenstein zigzag. Die functie zit er wel op. Maar ik krijg hem nog niet eens recht vooruit... Dat zal ik eerst onder de knie moeten krijgen. De laatste keer dat ik dat aangedurft heb was alweer een flinke tijd terug. Mijn naalden blijven breken en de boel loopt telkens in de soep :oops: Alles wat ik repareer doe ik met de hand. Zelfs de gordijnen heb ik maar met de hand passend gemaakt.

Welk merk zou je aanraden en waar haal jij het vandaan?

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik heb een lockmachine voor tricot. Zou niet meer zonder kunnen. Op mn naaimachine heb ik op zich ook wel een fijne stretchsteek. Zal straks ff een foto maken. Ik heb trouwens een bernina b350. Super fijn ding, inmiddels 10 jaar oud en werkt nog heel fijn. Maar dat is qua prijs niet echt een instapper.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik vind een mini poppenshirtje vermaken absoluut niet vergelijkbaar met een kledingstuk in een normale maken. Juist dat gepriegel is vele malen moeilijker en dan speelt ook nog mee dat iets gewoon niet goed/kloppend is, dat maakt het nog lastiger. Een gewoon kledingstuk doe je op de naaimachine, bij poppenkleertjes vermaken kan dat niet altijd.

De zigzag is in mijn beleving niet moeilijker dan een rechte steek.

Ze bedoelt hetzelfde als ik: een zigzag steek. :) Maar je hebt ook garen van bv. Guntermann die wat rekbaar is. Maar ook dan heb je met je naaimachine een zigzag steek nodig.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Steek 8 gebruik ik als stretch steek en een halsboord doe ik op de manier van dit filmpje:

Bijgevoegde bestanden:

Vero0504 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  14. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    @Zonnestralen, ik naai juist vooral stretchstoffen op mijn naaimachine en ik ben ook nog een redelijk beginnende naaister. Ik vind het juist makkelijker omdat ik nog niet zo goed ben in knopen en ritsen en je met rekbare stof vrijwel nooit een sluiting hoeft toe te voegen. Ik gebruik veel tricot, dan met de stretch-steek op de naaimachine, die ziet er zo uit:
    III
    III
    III
    III
    en zorg dat je een naald voor stretch/tricot gebruikt. Het garen hoeft niet elastisch te zijn, wel van goede kwaliteit (Gütermann bijv.). Als je de juiste steek gebruikt, dus stretch-steek of zigzagsteek, dan is je naad ook rekbaar.

En inderdaad, poppenkleding is veel lastiger omdat het klein en priegelig is en omdat de verhouding tussen hoofd en lijf heel anders is dan bij een mens.

Gewoon gaan proberen!

15. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Een vraag aan alle ervaren naaisters hier:

Ik krijg voor mijn verjaardag van mijn man een nieuwe naaimachine, en ben op zoek naar tips voor welk merk en type.

Ik heb nu een vrij basic Singer (type 1116) die ik 8 jaar geleden tweedehands heb gekocht. Op zich kan ik er tot nu toe alles mee maken wat ik wil, maar ik ben mijn naai-vaardigheden steeds verder aan het uitbreiden en mijn man wil mij een wat groter cadeau geven dus ik wil graag een nieuwe en betere naaimachine. Ik heb overigens ook een lockmachine (te leen, maar mag deze nog wel een paar jaar lenen).

Ik maak vooral kinderkleding en dan voornamelijk van tricot / stretch-stoffen. Voor mijn dochter veel "zwierige" jurkjes, dus een optie of extra voetje erbij om te rimpelen zou wel een uitkomst zijn, dat heb ik nu niet.

Wat zouden jullie aanraden qua merk, type? En waar zou je dit kopen? Fysieke winkel of online? Welke prijsklasse heb je echt een goede machine voor? En zou je van de echt duurdere merken bijvoorbeeld ook voor een tweedehands kunnen gaan of dan eerder een nieuwe binnen het budget?
    (Ik weet nog niet wat het budget is, van mijn man mag het wel wat kosten, ik probeer eerst een beetje inzicht te krijgen in wat gangbare prijzen zijn.)

Alvast bedankt!

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik ben super blij met Bernina.

Muisje2016 vindt dit leuk.
  17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Wat een mooie opties heb jij op jouw machine! De mijne gaat alleen van recht tot steeds grotere zigzag.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @Muisje2016: Ik heb een Gritzner (precieze model zou ik na moeten kijken), omdat ik differentieel transport wilde, maar er geen 2000 euro oid aan uit wilde geven. Hij bevalt erg goed.

19. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Ik heb even opgezocht wat differentieel transport inhoudt, en dat lijkt me voor mij ook nuttig omdat ik veel met rekbare stof werk. Ik zie het alleen vooral bij lockmachines, klopt het dat jij het over een naaimachine hebt?

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Klopt. Ik heb ook een lockmachine, maar ik vond met zomen en doorstikken ed het stiksel bij tricot nooit zo mooi, daarom wilde ik graag ook differentieel transport op mijn naaimachine.

Muisje2016 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina