DIY kinderkleding

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Vero0504, 30 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Nou Stella is af.
    Had nog nooit wat met biaisband gedaan dus moest eraan geloven. Had er stiekem zin in om wat nieuws te proberen. Goed gelukt al zeg ik het zelf. Echter waar ik tegen aanliep waar je het lusje tussen moet zetten voor knoopje was het te dik voor m’n naaimachine en daar is het dus echt niet mooi gestikt. Ik heb een redelijke van husqvarna, maar kom je nou met een zgn duurdere machine wel beter door dikke lagen heen?
    E4B353D9-63D0-4C1C-8F0B-4D13E0D831CF.jpeg
     
    Roanna, Lafayette, riean en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    @Siepie85: Heel leuk geworden! :thumup: Mbt door lagen stikken: ik merk wel verschil tussen mijn Toyota (oude naaimachine) en mijn Gritzner (nieuwe naaimachine).
     
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Ziet er super gaaf uit!!!

    Ik ken het patroon niet, maar het lijkt me goede zijde, beleg zijde en dan t touwtje er tussen in de naad? Dat zou je in principe moeten kunnen redden met die machine. Allicht door met de hand er doorheen halen ipv je pedaal.

    Met zo'n soort constructie maakte ik linnen chemises op een singer machine van de lidl. En dat was behoorlijk zware linnen, niet dat lichte waaispul. Welliswaar met de hand draaiend op die punten maar mn machine kwam er doorheen. Enige tricky punt is dat je voet van je machine een berg en een dal doormoet en dan scheef gaat staan wat vervolgens je naald kan kosten (al of niet met een hele berg herrie erbij), maar dat loste ik op met een dubbelgevouwen stuk knutselkarton om m zo veel mogelijk recht te houden. Heb nu een brother f410 en dat soort stukken haal ik m ook door met de hand, wil nog niet mn machine in de prak.

    denk dat dit lusje over elkaar gekruisd is bij t einde? Naast elkaar proppen zo strak mogelijk is wel makkelijker maar moet net gaan met je knoop.

    Voor mn black dress gebruikte ik een elastiekje voor de knoopsluiting. Beetje te vergelijken met wat je voor je haar gebruikt elastiek met een kleurtje omwonden maar dan de dunne variant. Even geklooi om DIE goed vast te krijgen (knoopje leggen in de eindjes doet wonderen, anders trok je t kreng zo weer uit de naad) maar dat is aanzienlijk minder belastend voor je machine.

    Maar er zijn ook bijzonder doordachte patronen hoor. Dat achtelijke berenpak (wat ongebruikt de bak in gaat, ik maak weer eens wat) was ook zo'n fijne. Daar moest echt een rechtstik industrie machine van Global aan te pas komen, met een ervaren coupeuse die volledige controle heeft over dat pedaal. En ook die had moeite...:|
     
  4. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Nou het beleg is daar drie keer dubbel. Je hebt van het beleg van het knoopje en de kraag bij elkaar en dan nog een keer dubbel plus de laag van het jurkje. Zelfs met de hand stikken met de machine was complete faal.

    is van ikatee, wel Frans maar heeft een Engelse uitleg.
     
  5. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    dank je!
    Het is een machine van 2 jaar oud maar wel relatief goedkoop heb er toen 360 voor betaald. Maar vraag me af of je dat met een duurdere nou beter zou kunnen. Verder ben ik er super tevreden over hoor.
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Dan zou ik volgende keer voor de elastiekjes methode gaan. Sommige patronen zijn niet over nagedacht lijkt wel. Althans niet vanuit de visie van een huishoudmachine.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik heb het even opgezocht, de mijne was vijf jaar terug 600 euro. Ik ging voor het model eronder, maar deze werd aangeraden. Hij heeft differentieel transport (had die andere ook), daar ben ik echt fan van! :thumup:
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  8. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Hoe bedoel je elastiekjes methode? Ik heb toevallig nu een elastiek gebruikt omdat ik niks anders in huis had;))
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Lusje maken van een dun haar elastiekje en die als knoopssluitingslusje gebruiken. In de regel krijg je die er wel tussen gepropt, desnoods achteraf met een naald, maar ik naai die twee uiteindjes nooit aan elkaar, ik leg er een knoop in, die houd ik voorbij mn zoom.
     
  10. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    O das Idd wel slim, zal hem onthouden. Heb namelijk nog meer hydrofiel liggen waarmee ik er nog eentje ga maken.
     
  11. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Een baby setje gemaakt voor de verkoop, de slofjes vragen eigenlijk te veel tijd om echt rendabel te zijn. Het aller lastigste aan gaan verkopen vind ik toch wel de prijs bepalen. Ik lees wel eens de prijs van het verbruikte stof x3, maar van de stofprijs uitgaan bij zo een mutsje en slofjes is niet te doen, want er zit amper stof in. :rolleyes:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    NiVa0230, NiekeKris, Muisje2016 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Klopt maar wel machine afschrijving, garen, elektra, arbeid. Dat maakt t bij die kleine dingen inderdaad wel lastig.

    In geval van twijfel, zoek een middenklasse winkel (dus geen primark maar ook geen petit bateau (of hoe die ook heet) en kijk naar de prijzen) spiek bij highend, aangezien je wel oekotex stof hebt doorgaans en verantwoorde productie. Dan ga je daar een beetje tussenin zitten op je gevoel.

    Winst, nouja voordeel, behaalde ik eigenlijk alleen doordat ik patronen handiger kon leggen omdat ik meerdere items in diverse maten had van dezelfde stof. Als je voor jezelf naait koop je x stof en je haalt je ding er uit en wat doe je met de rest dan... Ik had extreem weinig restafval, daarin zat een groot deel van mn marge.

    Arbeidsloon, ehm dat haalde ik er dan weer niet uit maar goed, t betaalde mn weekendje weg naar een evenement met kampvuurtje etc..
     
    missle vindt dit leuk.
  13. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik moet in ieder geval onder de streep in de plus eindigen met de verkoop :) Ik zat zelf te denken aan de prijzen bij Prenatal als vergelijk. Daar kost een boxpakje ook al snel rond de 20 euro, slofjes 7,99 en een mutsje met print 5,99. Mijn extra hobby is het ook om zo voordelig mogelijk met stof om te gaan en zo min mogelijk afval te hebben.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Lijkt me geen onrealistische prijs. Allicht van de reststofjes nog antikrabwantjes?
     
    missle vindt dit leuk.
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Hier momenteel nog even geen kinderkleding, ben nog bezig met een deken haken met de deathly hallows in fucsia.

    G. wilde dezelfde deken als die ik gemaakt had toen ik nog zwanger was van M.* (realiseert zij zich niet), maar dan in HAAR kleurtjes alles is roze wat de klok slaat. Moest stevig onderhandelen voor paars en wit.:roflmao:
     
    Muisje2016 en Siepie85 vinden dit leuk.
  16. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Ik ga hier even 2 jurken dit weekend in elkaar zetten. Want er is weer een groeispurt maar pak dan even ferias en Regina van sofilantjes die zitten zo in elkaar hehe. Maar punt daarna is dat we ook haar kleding kast uit moeten gaan zoeken en dingen weg moeten doen….
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  17. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Wel heel leuk dat ze precies weet wat ze wil!
     
  18. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Oh ja, dingen weg doen is hier ook een probleem... En ik snap het wel, ik vond het als kind ook vreselijk als mijn favoriete jurk of trui te klein was.

    Scheelt dat ze een klein zusje heeft, alles wat niet meer past moet voor zusje bewaard worden. Uiteraard bewaar ik alleen wat nog mooi is, maar dat hoeft ze niet te weten :D
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    Oef weg doen is hier ook zo'n ding. Nu heeft ze een broertje dus daar hoeven we t niet voor te bewaren...pfhew!

    Maar met een geheugen van een olifant hoef je t ook niet te proberen op te ruimen zonder haar. Sommige items geen probleem maar dingen die iemand voor haar gemaakt heeft koestert ze tot de laatste draad. Behalve als t aansluitende rokjes zijn, daar heeft ze niks mee.

    Berust me soms maar in technicalities anders had ze nu nog een bumba jurk aangetrokken.

    G: Ehm mama waar is mijn....xyz
    Ik: Ik heb hem niet in je kast gezien.

    Ik in gedachten: Fluit fluit fluit

    Bij eventueel doorvragen zou ik wel aangeven dat ik m dan waarschijnlijk opgeruimd heb omdat ze veels te groot is geworden maar voorlopig volgt die doorvraag zelden tot nooit.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  20. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.811
    113
    Amsterdam
    Hier bewaren we het nu voor der nichtje dus dat vindt ze dan helemaal leuk!
     
    Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina