Ik ga volgend weekend op kraamvisite bij mijn vriendin in Belgie. Ze is 1,5 week terug bevallen van haar derde kindje. Aangezien het een heftige bevalling was en het werd uiteindelijk een spoedkeizersnede en er kwam veel bezoek langs hebben we besloten om wat later te gaan. Voor de baby is het makkelijk om wat te kopen, maar waar maak ik de kraamvrouw mee blij? Zijn er misschien bepaalde Belgische tradities hierin? Ik vroeg een paar maanden terug aan haar of ze alle spullen al had. Ze kwam toen met een lijst van een babywinkel waarop stond wat ze allemaal nodig had. Nu bleek achteraf dat we wat van die lijst moesten uitzoeken en dat aan hun geven. Is dat iets Belgisch? Nu had ze wel alle spullen bij elkaar wat op die lijst stond.
Geen idee of het leggen van een geboortelijst iets Belgisch is, maar het is hier ook nog niet zo veel generaties lang ingeburgerd hoor. Wij hebben dat voor de oudste wel gedaan omdat we dus nog alles nodig hadden, maar bij de jongste niet meer. Ook bij de oudste nam een deel van ons bezoek zelf iets anders mee. Geen probleem. Het is bij ons in de familie niet de gewoonte iets mee te nemen voor de kersverse mama, enkel voor de baby. Ik heb het in het ziekenhuis voor de mama's die naast mij lagen ook niet gezien dat zij zelf iets kregen. De papa zorgt wel voor drank op de kamer voor de visite. Ik neem aan dat in jullie geval iedereen al thuis is intussen dus uiteraard hebben ze hun eigen koffie-apparaat etc. ter beschikking nu.
Ben van België, er zijn inderdaad veel mensen die een geboortelijst leggen.. Ik zou dan daar iets van kopen, dan weet je dat ze het effectief nodig hebben Ik vind dat gemakkelijk, anders is het zo een gepieker van 'Wat ga ik toch kopen, zou ze dat niet al hebben,...' Maar ze heeft er alles al van? Das moeilijker natuurlijk.. Misschien gewoon een envelop met geld of kleertjes ofzo? En een cadeau voor de kraamvrouw? Wordt hier eigenlijk niet gedaan, enkel een cadeau voor de baby zelf.. Enige cadeau voor mezelf heb ik van mijn tante gekregen, chocolade, was ik wel blij mee natuurlijk
Het is hier enkel de gewoonte om iets voor 't kind te kopen. Van de lijst. Mijn zus is bijvoorbeeld begonnen met een "basislijst" en heeft toen die bijna leeg was de lijst aangevuld met spullen die iets minder noodzakelijk maar wel handig waren. Ik zou dus wel nog es horen of ze nog iets nodig heeft. En anders zou ik gewoon vrij iets kiezen. Wat op veel kaartjes in België ook staat als cadeautip is gewoon een rekeningnummer. Geld is vaak ook handig om voor iets groters te sparen (bakfiets, fietskar, ...). Maar heel vaak is dat pas bij kind nummer 2 en volgende, want die heeft al alles van spullen van nummer 1.
Ben in februari bevallen van mijn 1ste kindje en wij hadden een envelopje op het geboortekaartje gezet.. Hadden al veel spullen zelf gekocht of v/d ouders gekregen, hadden weinig zin om zo een lijst te openen Hebben v/h meeste bezoek geld gekregen maar van sommigen ook nog kado's
Ik ben geen Belgische, maar heb veel Belgische vriendinnen. Die geboortelijst was voor mij ook nieuw en heb uiteindelijk toch iets anders gegeven. Vond het niet zo leuk om een aerosleep hoeslaken te geven Dat vond mn vriendin overigens geen probleem! Voor de ouders hebben we een rol beschuit met muisjes meegenomen want dat kennen ze niet
inderdaad, geboortelijst is heel normaal. Maar ook een envelop met geld. Weet je echt niet wat gekocht, een envelopje is altijd welkom denk ik. Het is inderdaad niet de gewoonte om iets mee te nemen voor de mama. Als je dat toch wil doen... bloemen? Of een potje préparé! Mag je normaal niet eten tijdens de zwangerschap. Mijn mama had dit mee op het kraambezoek en ik was er super content mee! Smaakte zo heerlijk na 9 maanden! Maar ze moet het natuurlijk wel lusten hé
Geboortelijst is hier inderdaad standaard. Maar als die ondertussen al helemaal leeg is, dan kan je gewoon zelf iets kiezen. Iets voor mama kopen is hier niet nodig, maar wel leuk natuurlijk. Ik vond het altijd leuk als ik eten kreeg, want met een pasgeboren baby kwam ik niet meteen aan koken toe. Of chocomousse, omdat ik dat maanden niet had mogen eten
Choco mousse niet eten ? Waarom niet? Ik neem ook altijd iets mee voor mama of het nou gewoonlijk is of niet. Het is sowieso leuk toch.
O er zijn meerdere mogelijkheden om rauwe ei te omzeilen hoor bij het maken van een mousse �� . Dus mocht je nog eens zwanger zijn. ��