wakker na 45min

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sunnyke, 6 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

mijn zoontje is al vanaf zijn geboorte een slechte slaper geweest. Aanvankelijk sliep hij amper overdag!! Gelukkig is dit ondertussen al veel verbeterd dankzij rust en regelmaat en omdat ik hem nu boven in zijn bedje leg overdag.
    Het enige wat hem nog niet lukt, is om zelf de overgang te maken tussen 2 slaapjes, dus na 45 minuten wordt hij wakker. Ik laat hem altijd wel een 5tal minuutjes eerst zelf proberen, maar dan begint hij toch wel te huilen en hoor ik dat het niet lukt. Ik ga dan naar boven, aai hem over zijn bolletje en geef zijn speentje terug. Ik blijf hoogstens een minuutje staan en ga dan weer. Soms moet ik dit 3x herhalen, vooraleer hij dan toch weer voor n volgend uurtje in slaap valt. Hij slaapt meestal ook maximum 1,5u in totaal tussen 2 voedingen.

Hebben jullie misschien tips voor me om hem hier nog beter bij te helpen? Ik weet niet of het op zijn leeftijd (bijna 4 maanden) normaal is dat hij mijn hulp nog nodig heeft om terug verder te slapen. Ik heb er zeker geen probleem mee, maar vraag me soms wel af of ik hem hierdoor niet nog meer prikkels geef waardoor hij wakkerder wordt. En hoe en vanaf wanneer kan ik hem dan leren om toch zelf terug in slaap te vallen?

Bedankt!

Sunnyke

2. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom wil je dat hij dan weer gaan slapen als hij wakker is? Hier altijd maar 45 minuten slaap. Bij beide meiden. Als ze wakker zijn gaan ze er gewoon uit en bij de volgende tekenen van vermoeidheid weer slapen.
    Dus ik heb geen tips...wakker is eruit en weer moe is weer slapen. Rond de 4,5 maanden is er ook een sprong en het kan zijn dat hij daardoor wat meer moeite heeft met slapen. En ze hebben natuurlijk ook steeds wat minder slaap nodig....

3. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België

Hoi,

omdat ik merk dat hij nog steeds moe is na 45 minuten. Hij is dan zeurderig en slechtgezind in zijn bedje, en wrijft ook nog in zijn oogjes. Als hij uiitgeslapen is, merk ik het aan hem, dan is hij vrolijk en aan het trappelen met de beentjes en zo.
    Als hij echt niet meer verder wil slapen, gaat hij er ook uit, maar dan krijg ik hem dus nadien echt niet meer terug in bed, ook al is hij na 20 minuten wakker zijn overduidelijk terug moe! Vandaar dat ik toch zo lang mogelijk probeer om hem in zijn bedje te laten.
    Aan een sprongetje heb ik ook gedacht, maar ja hij heeft het eigenlijk altijd al wel moeilijk gehad....

Toch bedankt voor je reactie hoor!
    Sunnyke

4. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

vind je dat dan niet vermoeiend elke 45 minuten eruit? dan slaap je zelf ook nooit door nachts. Emma die komt ook niet goed zelf weer in slaap. Ik merk aan mezelf dat ik er ook voor ga liggen. oo zo word ze weer wakker, waardoor ik s morgens moe ben. En als je kindje een paar maanden is is het nog heel gewoon als hij/zij niet doorslaapt. Emma is nu 6 maanden en we laten haar nu huilen. We kwamen eerst naar haar toe en dan lacht ze dus breeduit dan was het speentje erin en even later werd ze weer wakker. ze is op een leeftijd dat ze gaat begrijpen dat er iemand komt. er is dus niks aan de hand. nu gaat ze op een gegeven moment weer slapen. eerst huilen en dan slapen. we hopen dat het snel beter word en ze leert door te slapen. Je moet natuurlijk wel herkennen wanneer er wel wat is met je kindje.

maar miijn tips want ik heb begrepen dat ze pas na 5 a 6 maanden gaan begrijpen dat je komt zodra ze huilen, kijk je kindje niet aan als je het speentje indoet of een aai over de bol geeft. je kan ook eerst zeggen we gaan lekker slapen of iets dergelijks maar de volgende keer dat je heen moet niks zeggen. bouw de tijd op dat je heengaat. dus bijvoorbeeld eerst na 2 minuten heen gaan de keer erna na 5 minuten enz.
    ik kan natuurlijk niet garanderen dat het helpt maar het is het proberen waard.

5. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Wist ik de oplossing maar want hier gaat het ook zo.... 's Nachts geen enkel probleem, maar overdag ieder slaapje hetzelfde liedje. En precies wat je zegt: als ik hem er na het eerste rondje uithaal, merk ik aan alles dat hij nog moe is. Dat blijkt ook wel uit het feit dat zowel jouw als mijn zoontje zo nog drie kwartier doorslapen als ze eenmaal weer in slaap zijn.

De gouden tip is meer dan welkom ;)!

Ben hier nu trouwens wel steeds meer aan het proberen om hem toch te laten huilen. Even naar hem toe voor een kusje en een aai en dit om de paar minuten herhalen. Maar meer niet. Vind het erg zielig, maar niet door kunnen slapen overdag vind ik ook zielig voor hem. Blijkbaar hebben we per ongeluk toch iets verkeerds 'aangeleerd'. 's Nachts gaat het tenslotte wel vanaf nacht 1 zonder problemen...

6. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    De tip is: Inbakeren en de site www.inbakeren.nl

Sinds die tijd slaapt m'n meisje rustig, eerst ook telkens na 45 min. wakker, terwijl ze nog niet genoeg had geslapen.
    We werden er allebei chago van.
    Soms wordt ze nog wel eens wakker tussendoor, maar dan kan ze wel zelf weer in slaap vallen.

Liefs Huismus

7. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Ellen291982

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het om het slapen overdag gaat! Hier 's nachts geen probleem, alleen overdag "maar" 45 minuten hooguit slapen.

@ sunnyke, tja als je zoontje nog moe is, dan is het lastiger. Hier klaarwakker en super vrolijk na die paar minuten slapen.

Misschien kun je een muziekje opzetten als hij wakker wordt. Heb ik van de week eens geprobeerd bij A. toen ze na 10 minuten alweer wakker werd en dat werkte, ze sliep nog eens 45 minuten verder.....

8. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Hier hetzelfde hoor! Ondanks de rust en regelmaat en voorheen inbakeren, heeft Zoë dagelijks er nog slaapjes tussenzitten van minder dan een uur.
    Ik probeer er soms dan ook nog even een speentje in te doen, wat soms lukt maar vaak niet. Ook al is ze dan nog moe, ik haal haar er wel uit, even in de box, voeden en dan nadat haar melk is gezakt weer naar bedje. Vaak slaapt ze dan wel ietsje langer (ongeveer 1,5 uur). Ik denk dat ze zelf aangeeft waar ze behoefte aan heeft, en soms is het een kort slaapje e nsoms een wat langer slaapje. 's Morgens bijvoorbeeld, slaapt ze wel bijna 2 tot 2,5 uur!

Ik denk dat je er gewoon flexibel mee om moet gaan. Voorheen kon ik dat ook niet echt, maar het gaat nu al een stuk makkelijker!

Succes,

Lisszy

9. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Misschien totaal irrelevant hoor, maar ik heb exact dit probleem gehad toen mijn dochter zo oud was, en toen bleek dat ze te weinig voeding binnen kreeg. Ik gaf bv en ze wou steeds maar heel kort drinken, maar ik gaf niet eerder dan één keer per drie uur omdat het cb vond dat het anders te snel was. Bleek dus dat ze niet goed kon slapen doordat ze trek had... Vond ik achteraf heel shit, want ik had allemaal truukjes uit zitten proberen om haar maar te laten slapen terwijl ze me eigenlijk vertelde dat ze honger had...

10. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Sinds deze week slaapt Thijs langer dan 45 min overdag. Als hij wakker was haalde ik hem eruit en meestal ging hij een uur later weer naar bed. Hij slaapt nu voor het eerst 2 uur achter elkaar. 's Nachts kon hij wel langer slapen. Het kan dus normaal zijn bij sommige baby's.

11. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    Justin sliep tot voor kort ook overdag maar 45 min per slaapje, kon er bijna de klok op gelijk zetten.
    Hem in bed laten huilen, aai over de bol, speentje ed werkte totaal niet.
    Heb hem dus steeds maar uit bed gehaald als ie wakker was en bij de eerste vermoeidheids tekenen weer naar bed.
    Gelukkig was ie wel altijd gewoon vrolijk.
    Nu sinds 2 weken is er per dag 1 slaapje van minimaal 1,5uur. De andere slaapjes zijn nog steeds 45 min. Ga er vanuit dat ie er genoeg aan heeft en 's nachts slaapt hij wel goed. Oke hij slaapt nog niet de nacht door maar wordt 1 of 2x wakker. Geef hem dan borstvoeding en hij slaapt zonder problemen weer verder.

Sommige kinderen hebben na 45min gewoon even genoeg van slapen ookal zijn ze nog moe. Justin is nu blijkbaar aan het leren langer te slapen dan 45 min overdag.

Hij is trouwens nu ruim 6 maanden.

12. Maia

Maia Niet meer actief

ik had hetzelfde. normaal maakte ik het 's nachts donker met een extra rolgordijntje en overdag niet (wit gordijn). nu bedacht ik me opeens laatst dat het misschien gewoon te licht is voor Fleur en nu doe ik het rolgordijntje half naar beneden zodat het iets donkerder is maar niet te! En sindsdien slaapt ze ook overdag beter!

13. SunSet

SunSet Lid

18 dec 2009
    15
    0
    0
    Noord-Brabant
    Inbakeren heeft hier geholpen. Hier schrok hij elke keer wakker door zijn eigen armen. En het moet muis stil zijn, en iets donkerder inderdaad op de kamer.

Voorheen sliep hij ook niet bepaald goed overdag. Ik zou zeggen blijven uit proberen.

Deel Deze Pagina