kinkhoest.. dochter 1,5 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Olicha, 21 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olicha

Olicha Niet meer actief

Ons dochter van 1,5 jaar heeft de afgelopen maanden kinkhoest gehad.
    Ondanks meerdere bezoeken naar de dokter en Hp heeft men geen aanstalte gemaakt bloed te prikken en werden wij maandenlang weggestuurd met de mededeling dat het slechts een verkoudheid was en de hoest normaal was. ( maandenlange intense hoest met braak en stikneigingen).

Ons dochter had last van elk symptoom in de volgorde die je bij kinkhoest had en toch werd er geen aandacht aan geschonken. Ze gaf meerdere keren over ( niet zo een klein beetje) en stikte ( werd blauw) van het hoesten enz. Ik heb meerdere keren in angst gezeten, gehuild omdat ik mij zo machteloos voelde. Omdat ik hierdoor best geschrokken ben wilde ik het even afschrijven en ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Hoelang heeft het geduurd? Kan je kinkhoest nog eens krijgen? Werd je direct serieus genomen door de dokter? Was je, je kind, hiervoor gevaccineerd? Kan je nogmaals kinkhoest krijgen?

2. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Wat naar dat er zo slecht gekeken is, hopelijk gaat het ondertussen beter. Eens je kind kinkhoest heeft doorgemaakt, kan ze dit niet nogmaals krijgen. Kinkhoest krijgen werkt beter dan een vaccin en levert levenslange immuniteit op. Was je kindje gevaccineerd? Soms werkt dit niet voldoende en kan een kind alsnog de ziekte krijgen (zo kreeg mijn man als kind mazelen en bof ondanks vaccinatie).

Beterschap!

3. Olicha

Olicha Niet meer actief

Hai Laravelk,

Dank je voor je reactie. Ja ze was wel gevaccineerd.
    Een geruststelling overigens dat ze het niet nog eens kan krijgen.

Vandaag gesproken met consultatie erover en die zei dat we van geluk mogen spreken dat het een milde???!?!?!? Vorm was. Onze dochter hoefde immers niet aan de zuurstof.

Haar blauw zien worden, naar adem snakken en stikkende geluiden maken terwijl ze hoestte en overgaf was dus niet het uiterste. Bah!

H

4. Olicha

Olicha Niet meer actief

Heeft je man wat overgehouden aan de bof en mazzelen?

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Nee, hij zat wel in de risicoleeftijd voor onvruchtbaarheid bij de bof maar we hebben een gezonde zoon gekregen ;)
    Kinkhoest kan inderdaad heel naar verlopen, maar wat je dochter heeft doorgemaakt lijkt me al naar zat inderdaad.

6. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Beide kinderen van mijn zus hebben afgelopen jaar kinkhoeat gehad. Bij de oudste hebben ze het dmv bloedprikken vastgesteldm De jongste had op een gegeven moment dezelfde symptomen. Daar heeft ze geen bloed bij laten prikken. Huisarts doet er niks aan. Moet vanzelf weer overgaan. Kan wel ff duren. Tot 3 maanden geloof ik. Hoesten echt de longen uit hun lijf.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oudste dochter heeft het mogelijk ook gehad toen ze 6 jaar was.
    Ze heeft zeker 2 maanden zich kapot lopen hoesten tot brakens toe midden op straat.
    Ventolin hielp bij haar goed voor de benauwdheid.
    Ik vond het toen bij mijn dochter al eng maar bij zo'n heel kleintje lijkt me echt heel eng.
    Ze is overigens gewoon gevaccineerd maar wel met het oude vaccin.

8. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Kinkhoest kun je altijd krijgen. Ook als je gevaccineerd bent ( net als alle andere ziektes waarvoor je gevaccineerd bent).

Als kind heb ik de bof en de rode hond gehad, terwijl ik wel gevaccineerd was. Mijn neef heeft kinkhoest gehad, ook terwijl hij gevaccineerd was.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoe lullig het ook klinkt, maar dat klopt idd wel. Dat ze het op eigen kracht door heeft kunnen maken, betekent idd dat ze een milde vorm heeft gehad. Dat zie je meestal, als ze het wel krijgen ondanks vaccinatie, dat ze dan een milde vorm doorlopen.
    Aan kinkhoest kun je niet zoveel doen als je het eenmaal hebt. Als het hoesten echt te naar wordt, is extra zuurstof soms nodig, maar er is verder geen behandeling voor. Ook als je huisarts het wel had erkend, was het dus weinig anders geweest...

10. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    Ik heb zelf kinkhoest gehad toen ik 29 was, en wel gevaccineerd als kind. Ik ben ermee bij een longarts geweest en die dacht aan astma. Op aandringen van mij is er bloed geprikt en bleek het toch kinkhoest te zijn geweest.
    Ik heb er een lange tijd last van gehad, ben echt nog maanden ermee zoet geweest, hoesten, keelpijn en snel moe. En nu, 7 jaar later merk ik nog steeds met een fikse verkoudheid dat ik weer dezelfde eerste symptomen krijg. Gelukkig ben ik zelden verkouden.
    Het zal bij je dochtertje wel anders verlopen, omdat zij nog zo klein is, maar misschien heb je hier iets aan. Ze zal in ieder geval nu beter beschermd zijn ertegen.

11. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dit is helaas niet waar. Kinkhoest kun je meerdere keren krijgen en is ook besmettelijk. Zie dit stuk op site van RIVM:

Besmetting en preventie

Mensen kunnen elkaar besmetten via het hoesten. De grootste besmettingsbron voor pasgeboren baby’s is de moeder, gevolgd door oudere broertjes en zusjes.
    Iemand kan meerdere keren in zijn leven kinkhoest krijgen, een infectie met de kinkhoestbacterie beschermt dus niet tegen een volgende infectie met deze bacterie.

Vanaf 1957 krijgen alle kinderen in Nederland vaccinatie tegen kinkhoest aangeboden via het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Van de Nederlandse bevolking is 97% gevaccineerd tegen kinkhoest.

Vaccinatie geeft bescherming gedurende een aantal jaar maar niet volledig. Daarom worden niet alleen zuigelingen maar ook jonge kinderen gevaccineerd tegen kinkhoest. Sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw neemt kinkhoest toe, ook onder volwassenen. Onderzoek naar betere kinkhoestvaccins is van belang. Bij jonge baby’s kan de ziekte heel ernstig verlopen, soms zelf met overlijden als gevolg. Daarom worden aanpassingen in het vaccinatieschema bestudeerd om de jonge baby’s beter te beschermen.

TS: klinkt echt vreselijk :( Ik hoop ook echt dat kinkhoest hier nooit komt.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik heb het zelf paar jaar geleden gehad, en als je er meteen bij bent dan kan je wel medicatie krijgen en ben je minder lang ziek. Helaas herkennen niet alle huisartsen de symptomen. Om de zoveel jaar is er altijd een soort epidemie, dus als iemand in gezin het heeft moet je direct bloed test eisen voor de rest. Die kunnen dan medicatie krijgen zodra ze gaan hoesten. (is vaak een typisch, gierend geluid bij aan het eind).

13. yoghurt

yoghurt Bekend lid

31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Mijn kids hebben het allebei gehad. Met 3 jaar en mijn jongste met 6 weken!!
    Vooral mijn jongste met 6 weken was heel heftig. Werd ook blauw en moest overgeven. Bij een kindje van 6 weken kan je helemaal niks, die ligt maar op aan rug. Hij heeft het heel erg gehad omdat hij dus ook nog niet gevaccineerd was, heeft zeker 3 maanden geduurd. Ik durfde bijna niet meer weg omdat hij zo te keer ging en elke keer bijna stikte.

Maar meerdere keer bij huisarts geweest, antibiotica gehad en twee keer met de kinderarts aan de telefoon. Ze kunnen hier niks aan doen, je kind stikt niet zomaar. Hoe eng het ook is om aan te zien, de kinderarts had hier een goed verhaal over, hoe en wat met stikken etc.

Als mijn zoontje opgenomen zou worden zou dit zeker 6 weken zijn omdat de ziekte zeker zolang op het heftigst is, het was beter voor ons en het kind om thuis te zijn, als wij het niet aan konden mochten we hem op laten nemen maar dan wel voor zolang.
    We hebben dat niet gedaan, gelukkig konden we beide goed rustig blijven,
    Sterkte ermee, hopelijk is het ergste achter de rug!

Deel Deze Pagina