DMSA scan dochter van 6

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door kimr1, 6 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Mijn dochter van 6 moet komende woensdag een DMSA scan laten maken in het ziekenhuis. Dit omdat ze vaak terugkerende urineweginfecties heeft.
    Zijn er mensen met ervaring met deze scan bij een kind?
    Moet ze stil blijven liggen? En kan ze dan wel praten of luisteren naar een boekje of zo?
    Kan ze haar kleding aanhouden?
    Ik heb vanuit het ziekenhuis echt weinig info gekregen......

is het verstandig haar van te voren alles uit te leggen? Ze moet ook een infuus.

2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft dit onderzoek ook gehad toen ze zes was. Ze kan geen boekje lezen, moet behoorlijk lang stilliggen maar kan wel praten en luisteren. Ze kon mij gewoon zien. Mijn dochter had toen een vervelende kriebelhoest wat het stilliggen lastig maakte maar het hoesten was niet te erg geweest voor het onderzoek.
    Het infuus vond mijn dochter wel lastig en ze moest een beetje huilen. Maar dat kwam omdat ze de dag van te voren haar handen had ondergeklad met watervaste stift bij een vriendin :) en ze een aantal keer hebben moeten prikken voor het infuus erin zat daardoor.

3. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Dank je wel!
    Had je haar van te voren verteld wat de bedoeling was?
    Zodra ik iets vertel over het infuus wordt ze al opstandig ;)

4. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Zou wel aanraden om van te voren over het onderzoek te vertellen. Niet te ver van tevoren, maar bijvoorbeeld 1 dag.
    Je dochter krijgt een infuus waardoor de radioactieve stof gespoten wordt. Dat stofje moet 2 uur inwerken en daarna krijgt ze de scan (foto's). Daarvoor moet ze wel stil liggen en meestal mag 1 ouder mee naar binnen. Kleren mag ze gewoon aanhouden, maar geen sieraden. Mocht stilliggen echt niet lukken, dan hebben ze nog een vacuümkussen om daarbij te helpen.
    Als je dochter bang is voor prikken is emlazalf en een emlapleister te gebruiken. Daardoor wordt de huid verdoofd. Is dat al geregeld? Anders zou ik hier zeker even over bellen met het ziekenhuis. De zalf moet 1 uur inwerken, dus die moet op tijd opgeplakt worden.

Als je trouwens googled op DMSA scan vind je aardig wat informatie. Hopelijk heb je daar wat aan. Sterkte!

5. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ik heb het haar van te voren wel verteld maar hoe en wat weet ik niet meer precies. Ik heb even opgezocht wanneer het precies was, ze was nog 5, alweer 3 jaar geleden.
    Ze kreeg ook die zalf op haar hand welke Yesera zegt en daar hadden we zelf niet naar gevraagd.

6. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Ziekenhuizen hebben meestal beleid om kinderen jonger dan 6 op de kinderverpleegafdeling te laten prikken. Kinderen van 6 en ouder worden op de afdeling nucleaire geneeskunde zelf geprikt. Dochter van TS is al 6, dus zal waarschijnlijk ook op de afdeling zelf geprikt worden. Meestal wordt daar inderdaad ook wel emla gesmeerd of geplakt, maar dit moet wel even inwerken. Dus mogelijk is het dan slim om af te spreken iets eerder te gaan.

7. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    ik moet om half twaalf op de kinderafdeling zijn voor het infuus.
    Om half een wordt de vloeistof pas ingespoten.
    Het zou goed kunnen inderdaad dan dat ze dat emla gaan gebruiken.

8. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Fijn dat dat geregeld is!

Deel Deze Pagina