Dna onderzoek

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door MamaChantal, 18 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evelxx

    evelxx Lid

    16 apr 2015
    71
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier dragers van mucoviscidose. Bij mezelf en man bloed laten prikken, en 4 weken later was de uitslag al binnen (gasthuisberg leuven). Bij onze dochter duurde het langer, waarsch omdat ze toen nog niet wisten wat ze moesten zoeken ofzo :)
     
  2. Goedemorgen

    Goedemorgen Actief lid

    5 jun 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier duurde het standaard DNA onderzoek (chromosoomonderzoek) ongeveer 6 weken. Het vervolgonderzoek (WES; Whole Exome Sequencing) was afgerond na 7 maanden. Daar is uiteindelijk dan ook een afwijking in gevonden..
     
  3. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Bij algemeen onderzoek dochter duurde 12 weken, wat uitgebreider op de twee afwijkingen duurde 6 weken. En ons onderzoek 8 weken, maar dat kwam omdat er de zomer vakantie tussen zat. Was alleen op de 2 afwijkingen ook bij ons onderzoek. De algehele uitgebreide test die de geneticus toen voorstelde zou 2 jaar kunnen duren. Daar hebben we niet voor gekozen omdat het niks toevoegt.
     
  4. vertelikniet

    vertelikniet Niet meer actief

    hier bij dochter wisten ze waar te moeten zoeken binnen 4 weken bericht dat er extra bloed van man en mij nodig was en na 8 weken alle uitslagen maar wisten waar te zoeken.
     
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Bij mijn zoon hebben ze een screenend onderzoek gedaan, chromosomen en gericht gekeken naar 2-3 bekende genafwijkingen die autisme veroorzaken (fragiele-X en nog wat...? weet niet meer).

    Bij hem verder geen fysieke kenmerken of medische voorgeschiedenis die in de richting van iets wezen.

    Kregen uitslag na ruim 3 maanden, geen bijzonderheden. En ook geen aanknopingspunten (of noodzaak...) om verder te zoeken, dus toen is het afgesloten. Wij waren uiteindelijk het meest geïnteresseerd in de kans op herhaling (omdat we nog kinderwens hadden) en/of betekenis voor onze dochter.

    Ik wens je veel sterkte met afwachten, ik hoop dat het onderzoek jullie verder helpt!
     
  6. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Bedankt, het zou fijn zijn als we wat meer weten :)
    Je loopt gewoon tegen dingen aan die onverklaarbaar zijn.
    En misschien willen weten ooit nog een kindje (zijn nog jong) en willen idd weten of er kans op herhaling is
    Onze overleden dochter had overeenkomsten qua uiterlijk.
     
  7. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    En dat wachten is zo moeilijk he? Bovendien zijn er nog zoveel genetische afwijkingen die ze nog niet kennen of kunnen vinden. Mensen denken daar soms te makkelijk over. Hier op het forum laatst naar mijn hoofd gekregen waarom ik niet gewoon even een behandeling liet doen om herhaling te voorkomen. Dat was niet alleen kwetsend omdat we niet weten wat er aan de hand is, maar ook zo ongelooflijk ongeinformeerd. Ja de meest standaard chromosonale afwijkingen kunnen voorkomen worden. Maar die kans hebben wij gewoon niet. En ondanks dat toch een kinderwens die ik niet weg kan stoppen. Zo spannend en niet op een leuke manier.
     
  8. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Hoi,

    Wij lopen ook met onze jongste in het wkz.
    Hebben ondertussen twee onderzoeksdagen achter de rug.
    In het spieren voor spieren kindercentrum en het sylvia toth centrum.
    Het standaard Array duurde hier 8 weken en kwam niets uit.
    Daarna is het WES ingezet de uitslag hiervan duurde 9 maanden. Wederom kwam daar ook niets uit ook al heeft hij allerlei afwijkingen.

    Veel sterkte en sucses.
     

Deel Deze Pagina