Hoi hoi, Op 12 oktober ben ik bevallen van ons Elfje en eigenlijk was ik heel snel weer op de been en voelde (voel) me alweer vrij fit. Voor de zwangerschap sportte ik altijd graag, vooral hardlopen, maar tijdens de zwangerschap heb ik relatief rustig aan gedaan. Relatief in de zin van wel wandelen en dingen op de fiets. En ook gewoon blijven stofzuigen enzo . En voor de zwangerschap had ik ook een hele strakke buik. Nu werd er tijdens de postnatale zwangerschapsgym opgemerkt door de docent dat ok nog een redelijke diastase had! (Opening tussen de rechte buikspieren) En het dringend wordt afgeraden om te sporten en dat ik ook niet meer mag tillen. Schrok hier behoorlijk van en ben gaan googlen en het schijnt dat je hier lastig tot niet vanaf komt (mijn diastase is nog twee vingers breed). Ben zelf inmiddels weer op mijn oude gewicht en pas al mijn kleding weer, alleen zou zo graag weer actief willen sporten... We heeft dit ook gehad? Wat deed jij eraan? Hoe lang duurde het voor deze hersteld was? Wat adviseer jij? Baal er best een beetje van, want had zo graag weer willen hardlopen. Heb er de energie wel voor, maar wil mijn lijf natuurlijk niet forceren / kapotmaken... Mochten er ervaringsdeskundigen of deskundigen meelezen: alle advies/tips welkom!!
@juulzon, hier dan even antwoord van een verloskundige. Sporten kan wel, rustig opbouwen, niet direct hardcore buikspieroefeningen. Je conditie krijgt meestal een aardige tik door de bevalling, dus even goed naar eigen lijf luisteren. Die diastase zit tussen je rechte buikspieren. Wat vaak het meeste effect heeft is om je schuine buikspieren te trainen, die brengen dan als het goed is de rechte weer bij elkaar. Hoop dat je hier wat aan hebt! liefs..
Hoi Elisa, Dankjewel voor je reactie! Nu ben ik een hardloper en heb dan ook een 'hardlooppostuur'. Maar mag ik het hardlopen dan wel weer opbouwen? Rustig aan? Ga rustig aan de schuine buikspieren weer trainen, dank voor het advies. Lees jouw onderschrift en wil je heel veel sterkte wensen met het medische traject. Heb er zelf ook heel lang in gezeten en weet hoe pittig het is. Ik hoop met je mee dat jullie wens ook vervuld mag worden. Liefs!