Liever vaste voeding dan opvolgmelk..

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Nasan, 17 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nasan

Nasan Actief lid

24 jan 2014
    181
    0
    0
    Goedenavond,

Onze zoon is nu 7,5 maand oud, en eet liever vaste voeding dan dat hij opvolgmelk drinkt. Nu is hij in 2,5 maand tijd maar 100 gram aangekomen. Punt is wel dat hij heel erg snel in zijn ontwikkeling is. Hij kruipt, gaat zelf zitten, en trekt zich overal aan op.
    Tussen zijn drukke doen, slaapt hij per 24 uur nog zo'n 18 a 19 uur.. Dit kan twee redenen hebben; Veel slapen omdat zijn koppie zijn lichamelijke ontwikkelingen niet bij kan houden, dus om alle prikkels te verwerken, maar het kan ook zijn omdat hij toch te weinig energie binnen krijgt. Ze zeggen dat hij meer energie verbruikt dan dat hij binnen krijgt en daarom dus niet groeit.
    Ze vertelden mij dat hij minimal 500cc opvolgmelk moet krijgen op een dag, en gezien zijn ontwikkeling liever zelfs nog meer. Maar ik kom maar op zo'n 400/ max 450 cc uit per dag... Hij wil gewoon niet meer! Hij drinkt zelf opvolgmelk uit een gewone plastic beker (geen tuit), dit bij zijn broodje en fruit. Als ontbijt krijgt hij grananpap gemaakt van opvolgmelk. Tussendoor wil ik hem wel eens laten drinken, maar dan draaid hij zijn hoofdje weg, dus geen dorst neem ik dan maar aan. Cb zegt dat ik ook niet moet pushen, maar ik zit er toch wat mee.. Hij moet toch wel gaan groeien..
    Kunt u me misschien nog tips geven??

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedenavond Nasan,

Bedankt voor je opmerking over je zoon van 7,5 maand oud. Je geeft aan dat hij zijn fles niet meer goed leeg drinkt. Goed dat je even contact met ons opneemt.

Het dagmenu van jouw kleine ziet er keurig uit. Je mag op deze leeftijd 3 a 4 flessen van 200 ml aanbieden en daarnaast een boterham, fruithapje, een warme maaltijd en een tussendoortje dagelijks aanbieden. Twee van die flessen mogen ook een papfles zijn.

Komen de tandjes van jouw zoon al door? We zien vaak dat kindjes in deze leeftijd de melk niet meer volledig accepteren, omdat de warme opvolgmelk gevoelig is op het tandvlees. Ik wil je dan ook de tip geven om de opvolgmelk koud of kouder aan te bieden, zodat dit minder pijnlijk is op de doorkomende tanden.

Verder zal jouw kleine zelf heel goed zijn behoefte aan geven, maak je geen zorgen als de fles een keer niet leeg gedronken wordt. Laat groei en gewicht monitoren bij het CB. Bied in ieder geval elke dag een volledig dagmenu aan en kijk wat hij er van accepteert.

Heel veel succes en laat het weten als je er niet uitkomt. We helpen je graag!

Groetjes,

Paulien - Nutricia voor Jou

3. Nasan

Nasan Actief lid

24 jan 2014
    181
    0
    0
    Bedankt voor je snelle reactie! Dit is Loek zijn dagmenu;
    08.30u granenpap gemaakt met 180+6 opvolgmelk
    11.00u 1 stuk fruit en 120+4 (drinkt rond de 90)
    13.30u rijstewafel/soepstengel
    15.00u 1boterham (incl. Korsten) met halvarine met 120+4 (gaat ook niet altijd op)
    18.00u warm eten met weer 120+4 maar hier drinkt hij een paar slokjes van.
    Ik probeer hem vaak voor het slapen gaan nog een flesje aan te bieden maar dat wil hij niet, dan gaat hij huilen.
    Hij krijgt voeding voor hongerige baby's.
    Tandjes.. Ja, hij heeft al maanden af en aan af en aan af en aan last van tandjes maar hij heeft nog niks. Het voedingsprobleem speelt dus ook al een tijdje. De opvolgmelk die hij in een beker krijgt, is ook altijd afgekoeld. Wat ik nog zou kunnen proberen misschien is om hem een papfles te geven met een smaakje? Kijken of hij dat lekker vind en dus wil? Al ben ik daar geen groot voorstander van, om een kindje gelijk al allemaal kunstmatige smaken aan te wennen, maar als het hem helpt.. Wat is jouw kijk hierop?

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Beste Nasan,

Het schema ziet er heel goed uit. Misschien kun je nog proberen om in plaats van een rijstewafel of soepstengel om 13.30 uur een fles en daarna de boterham aan te bieden. Dan heeft je kindje wellicht wat meer trek. Daarnaast in het prima om te kiezen voor een pap met een fruitsmaak, hopelijk drinkt je kindje dan wel de minimale hoeveelheid van 500 ml. Je kunt eventueel ook een klein beetje vruchtensap toevoegen.

Succes en ik hoop dat je kindje snel weer iets meer opvolgmelk zal drinken.

Groetjes,
    Anneloes- Nutricia voor jou

5. Nasan

Nasan Actief lid

24 jan 2014
    181
    0
    0
    Het probleem is opgelost! Oplossing was simpel, de grotere speen op de fles! 😄 zoonlief werd waarschijnlijk gewoon moe van de fles drinken, of geen geduld waardoor hij er geen zin meer in had. Hij drinkt de fles nu wel heel erg vlot leeg (nu binnen 10 minuten ipv rond de 20 a 30 minuten) maar dit heeft geen invloed op de verzadiging en hij gaat er niet van spugen omdat het te snel gaat. Hij red nu makkelijk de minimale 500cc en de vaste voeding.
    De opvolgmelk met een smaakje of vruchtensap door de fles weigerde hij overigens ook.

Maar bedankt voor jullie tips! Fijn dat ik hier zo mijn vraag kon stellen.

6. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedenavond Nasan,

Wat fijn om te horen dat het nu zo veel beter gaat en dat je eindelijk de juiste oplossing hebt gevonden :).

Heel veel succes verder en laat het weten als je er niet uitkomt. We helpen je graag!

Groetjes,

Paulien - Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina