ons kleine hongerlapje

Discussion in 'Voeding' started by Sjalou, May 31, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Thirza eet nu zon 3 weken mijn eerste hapje potjes van olvarit op advies van cb.
    Ze krijgt alleen de groentepotjes omdat we hoorde dat je met groente moest beginnen.(wel bijv bruine bonen met appel, zoete aardappel met brocolli enz)
    Ze vind het HEERLIJK en eet het echt met smaak op, ze krijgt elke dag een half potje maar als we meer zouden aanbieden weet ik wel zeker dat ze dat ook op eet hahaha.
    Mijn vraag is wanneer zou ze een fruitpotje mogen??En wanneer, vanaf welke leeftijd, een broodkorstje of iets anders???

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ze is net 5 maanden nu? In principe mag ze nu al fruit hebben hoor.
    Ik gaf toen 's morgens fruit om 0930 uur en 's middags om 1630 uur de groentehap.

Broodkorstje gaf ik vanaf 6 maanden oud.

3. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Dank jewel, ik wist dat ze wel fruit mocht maar dat er word aangeraden met groente te starten omdat ze dan later beter groente eten.
    Maar hoelang dan het alleen groente volhouden?!

En geef je dan een half potje??Of hoeveel mogen ze?
    Zou ik bijv ook een appeltje kunnen pureren met de staafmixer??

Thirza is inderdaad 5 maanden en een week nu.

4. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij gaat het er meer om dat groente makkelijker verteerd en dus minder kans op krampjes en daarom dus het advies om met groente te beginnen.

Ik zou met fruit, net zo als bij de groente, rustig aan beginnen. Eerst wat kleine hapjes, om te proeven en kijken of ze er geen last van krijgt en later steeds meer uitbreiden met meer hapjes. Ik zou zelf beginnen met bijv. peer, is makkelijker pureren;).

5. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Wij begonnen ook met groente, maar hoe vaak ook proberen, t was niet echt een succes. Op een gegeven moment dacht ik: verse banaan maar eens proberen. Wilde toch eens testen of hij wel "toe" was aan vast voedsel. Nou, die halve geprakte banaan was zowat binnen 5 min weg!
    Daarna van alles ermee gaan vermengen, maar het blijft toch een mannetje dat liever fruit dan groente eet. Zoetere groente gaat nog, maar bijv broccoli is nog steeds niks. Ik maak me er verder niet zo druk om. Lust ie iets niet, dan proberen we het na een paar dagen weer. Ik begrijp die 6 maanden potjes van olvarit ook niet zo goed. Daar zit al vlees of vis doorheen. Daar is die van mij echt nog niet aan toe :)

6. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

nou qua eten heb ik tot nu toe zon makkelijk kind, elk potje vind ze lekker en elke fles is er ook altijd goed in gegaan hahaha.

En ben met die potjes begonnen op advies van cb om haar met smaakjes te leren kennis maken, maar ik wil binnenkort lekker zelf verse groente/fruit pureren en dan met wat stukjes zodat ze ook aan andere structuren went.
    Maar zou ik straks een stukje banaan kunnen prakken en dat geven ipv een half potje??

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Wij zijn met fruit begonnen, maar ze eet er niets minder groente van ;) nu geef ik geen potjes maar kook zelf maar met uitzondering van bloemkool met aardappel wat ze echt niet lekker schijnt te vinden (mama moet daar ook niets van hebben :p overigens) eet ze alles met smaak op. Doperwtjes, sperziebonen, witlof, wortel, courgette, aubergine, bruine bonen, rijst, aardappel, tomaat, broccoli.

Heel af en toe een potje, als ik geen tijd heb, maar die gaan er ook fluitend in. Gelukkig, ben benieuwd hoe lang dit goed gaat.

Overige 's ben ik gewoon op een gegeven moment meer gaan geven als ze erom "vroeg". Soms was ze zo boos dat het bordje leeg was, dat ik van lieverlede wat meer ben gaan geven.

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Waarom waren de potjes dan precies beter volgens het cb? Want vers fruit en groente lijkt mij toch uiteindelijk gezonder dan een potje. Niet dat potjes slecht zijn maar het advies van...beter een potje snap ik niet zo.

Volgens mij maakt het helemaal niet zoveel uit waarmee je begint hoor ;) fruit of groente.

Maar je mag zeker nu al fruit geven ;) gewoon eens een soort uitproberen en dat weer een paar dagen achter elkaar. Reageert je kindje ergens merk je dan snel.

Zeker die verse banaan geven hoor...juist heel erg gezond!

9. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Wij wilden met vaste bijvoeding beginnen, dit overlegd met het cb en die gaf aan dat er eerste hapjes potjes waren van olvarit dus vandaar hiermee begonnen.

De banaan was absoluut geen succes, haar hele gezichtje vertrok en ze ging echt over haar nek, arm kind.
    We proberen het een andere keer wel weer.

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Koop het boek Opperdepop bij de AH. Ideaal boek met veel receptjes per periode/leeftijd.

Je kunt je eerste hapjes gewoon zelf maken, wortel pureren, bloemkool pureren etc. Dan kan ze goed aan smaken wennen. Ik vind die potjes zo naar water smaken (niet zo raar, aangezien 40% uit water bestaat. Dat maakt de smaak wat mat altijd vind ik.) ze zijn zeker niet slechter hoor, maar qua smaakverkenning is zelf maken wel handiger.

Hier ging de eerste banaan er ook niet zonder slag of stoot in hoor, ik denk dat het slijmerige heel erg wennen was, maar nu kan ik ze bijna niet aanslepen,

11. lolliebol

lolliebol Bekend lid

Nov 15, 2012
    647
    0
    0
    Dat ze later beter groente eten als je nu met groente begint, vind ik zelf echt onzin. Dat wil niks zeggen hoor.
    Waar het om draait is de reactie van de darmen. Groente is milder voor de darmen als dat fruit is, dus daarom zou ik eerst flink afwisselen met alle groente (die ze mogen) en daarna pas fruit toevoegen. Dus wortel, bloemkool, broccoli, inderdaad bruine bonen met appel (de olvaritpotjes). En ik zou als je merkt dat ze meer wilt gewoon de rest van het potje ook geven, daar is geen tijd aan gebonden. Als ze begint te jammeren en ze blijft jammeren als het op is dan is het tijd om de rest ook te geven.
    Ben je van plan om als ze het eten een beetje onder de knie heeft, het zelf te maken? (of deels potje, deels zelf). Dan is het Opperdepopboek van de AH wel een fijn boek vind ik zelf. Een heerlijk combi volgens de kleine man hier is tomaat met avocado en doperwtjes met courgette en aardappel. De aardappel zou ik voor nu nog weglaten, kan wat verstoppend werken.
    Ik heb nog een boek dubbel liggen wat je eventueel kunt ophalen (mits je in de buurt woont) of wat ik voor verzendkosten kan versturen. Bij de AH is hij een tientje, alleen verzendkosten zijn 6,75. Stuur me maar een privebericht als je interesse hebt.

12. carola1987

Apr 22, 2013
    14
    0
    1
    NULL
    NULL
    mijn zoontje is van 26 december 2013 en ik ben met fruit begonnen ongeveer 3 weken na de groente..hij eet het allebei heel graag en ook al hele potjes.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    QUOTE=Sjalou;17116424]
    En ben met die potjes begonnen op advies van cb om haar met smaakjes te leren kennis maken, maar ik wil binnenkort lekker zelf verse groente/fruit pureren en dan met wat stukjes zodat ze ook aan andere structuren went.
    Maar zou ik straks een stukje banaan kunnen prakken en dat geven ipv een half potje??[/QUOTE]

Weer zo'n raar advies van het cb, want weet niet of je ooit een hapje geproefd hebt uit zo'n potje??? Het smaakt naar alles behalve wat het zou moeten zijn...
    Banaan is echt vies (had zo'n potje in een pakket zitten...) en de bruine bonen is gewoon appelmoes.
    Aan potjes zit ook vanalles toegevoegd (oa rijstebloem en appelsap) en ze smaken bijna allemaal zoet.

Het beste kun je inderdaad pure groenten zelf maken.
    Het boek opperdepop heeft hier hele makkelijke en leuke receptjes voor!
    Fijn dat het zo'n gemakkelijke eter is!
    Groenten zijn inderdaad milder voor de darmpjes dan fruit (is vaak zuurder), dat is vaak reden om met groenten te beginnen ipv fruit.

Zacht fruit is overigens makkelijker te prakken/pureren. En anders even koken of stomen voordat je het prakt.

14. angelab

angelab Lid

Apr 17, 2013
    56
    0
    0
    Kijk eens op de site van Nutricia, daar staat een handig introductieboekje in PDF, hier staat in hoe je alles goed kunt opbouwen, starten met enkelvoudige groenten, elke week 3 soorten groenten, bij week 3 'mag' je fruithapjes introduceren, en vanaf week 6 'mag' je smaken gaan combineren. Ik vind het een fijn schema en kan me zeker vinden in de redenering, daarom volgen wij dit schema. Onze zoon is nu 18 weken en sinds 3 weken eet hij nu groenten (bloemkool, broccoli, wortels, dopertjes, boontjes) van de week gaan we starten met fruit. In het begin gebruik ik potjes van olvarit, maar straks als ie wat meer eet ga ik zeker zelf lekkere verse hapjes maken! Succes het is echt enorm leuk om te zien hoe ze reageren.

15. angelab

angelab Lid

Apr 17, 2013
    56
    0
    0
    Er staan overigens ook leuke recepten in voor voeding, dus niet alleen reclame voor olvarit ;)
    het blijft natuurlijk kijken wat jou en je kindje het beste bevalt, iedereen doet het op haar eigen manier.

Share This Page