Hallo mama's (en papa's ), Mijn dochter van 1 jaar en 1 maand heeft nog steeds moeite met vast voedsel. Als ik een prakje voor haar maak dan moet het echt klontvrij zijn, anders komt alles er weer uit. Koek moet ik verkruimelen en aanmengen met water zodat het zacht word want anders spuugt ze dat ook allemaal weer uit. We blijven het proberen (bv een zacht stuk boontje waar ze aan kan knabbelen) maar het gaat keer op keer mis en geeft dan echt over en alles wat ze heeft gegeten komt eruit. Als we soms haast hebben geef ik ook wel eens een potje en dit moet echt van 6 maanden zijn want stukjes weigert ze dus. We merken ook dat ze haast niet kauwt wat natuurlijk ook weer zorgt voor kokhalzen (en uiteindelijk overgeeft). Het kromme is alleen dat brood wel goed gaat. Dat kauwt ze wel redelijk. Ze heeft verborgen reflux gehad maar na 9 weken hadden we dit door middel van medicijnen en nutriton goed onder controle. Rond 3 maanden zelfs zo goed dat ze alleen nog maar nutriton nodig had. Zou het hier misschien nog mee te maken kunnen hebben? Dat ze sneller kokhalst vanwege die reflux? Ik word er echt moedeloos van en zou zo graag willen dat ze lekker met de pot kan mee eten. Ben hierdoor zo beperkt in wat ik haar kan geven.
Och wat moeilijk hey. maar je zou een prepoloog kunnen benaderen. is een persoon die kijkt naar de mond kauwen spieren etc kijk maar eens of je iemand in je omgeving is. en verder laat het los wil ze een prakje dan doe je dat tot die persoon er is. klinkt heel raar maar wij hebben ook zon persoon gehad. uitspugen nieteten maar alles was goed met de mond ze luste alleen die kant en klare potjes niet. met 11 maanden een bord met aardappel en boontjes van ons zelf binnen 5 min had ze het op. Wel geprakt langzaam steeds minder. en iets met appelmoes er door en geprakt eet ze dat miss wel?
Prelogopedie kan helpen hiermee. Mijn zoon had het ook. Een goede oefening is om een stukje brood in de wng te stoppen, dus achter de tanden in de wang stoppen. Dan moeten ze een kauwbeweging maken om het stukje weg te krijgen en daarvan leren ze kauwen zonder kokhalzen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar wel rot voor haar zeg! En voor jullie indirect ook wel. Ik zou een prelogopedist inschakelen om mee te laten kijken en de juiste oefeningen te geven. Succes!
Hartstikke bedankt voor alle tips! Ik ga vanmiddag eerst oefenen met stukjes brood in haar wang te stoppen. Las net die tip ook op de site van prelogopedie! Mocht dat niet werken kan ik iig zeggen dat ik dat al geprobeerd hebt. Hopelijk is dat niet nodig. Mocht het niet lukken dan inderdaad langs de prepoloog (?). Nogmaals bedankt!