Dochter 1 jaar weigert avondeten, bied je dan wat anders aan?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Avastar, 29 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, en tuurlijk probeer ik het dan nog een keer, maar ik ga geen boterham met chocoladepasta geven, om maar een voorbeeld te noemen. En na het eten krijgt ze ook altijd een toetje, ook al heeft ze weinig gegeten, of fruit, als ze daar zin in heeft. Dus ik straf haar niet door maar helemaal niks te geven. Ik waak er alleen voor dat ik dan geen dingen aanbiedt die ze lekker vindt, maar niet zo gezond. Ik ken m'n dochter, die gaat dan geheid de volgende dag weer die boterham met chocopasta willen. En dat vind ik niet de bedoeling. Nu is ze natuurlijk al bijna 1,5, das net wat anders dan met 1, geef ik toe.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Er zijn wel kleuters van 5 die al 3 of 4 jaar geen avondeten op hebben omdat ze constant een alternatief krijgen. Ik ken er 1 die al 3 jaar crackers eet als avondeten of daarna...tja dat is niet wat ik wil.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Goh wat een aardige reactie;)
    Ik hoop dan dat jouw kindje papa en mama in de tang blijft houden en straks 3 jaar geen avondeten eet....;)

4. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Oei mijn kind gaat de laatste tijd heel vaak met een 'lege' maag naar bed (ze krijgt overigens altijd geitenyoghurt na) ... Bad mommy 🤔. Toch 'haat' ze me niet want ze slaapt werkelijk altijd als een roosje 😊😊😊! Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt! Persoonlijk pas ik ervoor om straks met een kind opgescheept te zitten dat alleen in de avond nog brood of crackers wil eten. Voor mijn dochter zijn de 'spelregels' duidelijk. Eten wat de pot schaft, zo niet, ook prima dan krijgt ze nog yoghurt en 'that's that'! TS kan uit alle tips hier toch halen wat bij haar past? Niet nodig om mensen af te branden of slechte dingen als slapeloze nachten toe te wensen toch?

5. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Bij ons eten we 's middags warm en 's avonds roerei/omelet met brood en groente (paprika, tomaat oid).

Bij beide maaltijden heeft hij momenten dat hij NIETS wilde eten. Of 1 of 2 hapjes misschien? De ene keer lijkt het iets lichamelijke, de andere keer is hij gefrustreerd omdat iets niet lukt en wil daarna geen hap meer nemen.
    Maar nee, we bieden niks anders aan, geven wel altijd een toetje. En na een paar dagen, weekje, dan is het ineens weer over en eet hij als een bootwerker.

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Avondeten (of eten in het algemeen) kan je niet afdwingen. Dat betekent dat het soms goed gaat, en soms slecht. Bij het ene kind levert het nooit een probleem op, en bij het andere kan en fase heeeeeeeeeeeel lang duren ;)

Mijn oudste at als baby echt als een bouwvakker. Vooral zelfgemaakte stamppotjes waren favoriet. Hij at alles wat ik voor hem maakte, tot... hij 1 jaar werd ;) Toen was het over. En we zijn netjes blijven aanbieden, maar er zijn heel wat avonden voorbij gegaan dat zijn bord vrijwel onaangeraakt bleef.

Dan is dat maar zo. In het begin maakte ik me er druk over, maar hij eet overdag heel goed brood en fruit. Vanaf 1 jaar verandert ook de behoefte, de groei gaat minder snel dan daarvoor waardoor de behoeftes weer veranderen of verschuiven.

Nu is hij 2,5 en hij eet nog steeds niet zijn bord leeg. Soms is het echt maar 1 of 2 hapjes, soms eet hij best goed. Ik vind het vooral belangrijk dat hij iedere keer de kans krijgt om wat te proeven en te proberen.

7. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Thanks Tuccie!!

Even beter lezen misschien; ik schrijf dat het bij ons 2 keer in de maand voorkomt!

8. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Wij geven niet iets anders.
    Hij eet nu voor 95% met de pot mee.
    Dus vers. Heel soms een potje als het zo uitkomt.

Zowel vers als potje eet hij de laatste 2 weken slecht.
    Hij krijgt wel altijd yoghurt na ongeacht of hij goed of slecht heeft gegeten.

Tot nu toe snachts niet wakker geworden van honger. Ik neem aan dat hij er nu voldoende aan heeft en weer meer gaat eten als hij daar behoefte aan heeft.

Zoals iemand eerder al zei;
    Ik bepaal wát hij eet en hij bepaald zelf hoeveel hij ervan eet.

Geen drama van maken

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Maar dan is dat toch een andere situatie als bij TS voorkomt, want dat is elke dag. Geef je dan echt elke dag een potje, terwijl je wil dat ze vers eet?

10. Lena1982

Hoi Eppo. Of ik iedere dag een potje geef? Nee joh, alleen als ze t gewone eten niet wil eten en ik zie dat er iets is. Dan geef ik een noodpotje en dat komt 2 x per maand voor.

Mijn punt is dat ik denk en vind dat als je dat heel af en toe doet er echt geen gewenning op treed zoals de meesten hier aangeven.

In geval van TS zou ik 2 x per week een potje geven denk ik of een gladde stamppot maken

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Heel veel kindjes hebben een periode dat ze minder eten. Bij de ene duurt dat wat langer dan de ander.

Wij hebben altijd gezegd; je MAG eten, maar moet niet. Wij bepalen wat we eten, kindjes bepalen hoeveel ze eten.
    Tot 3 jaar kregen ze altijd een toetje na. Gewoon yoghurt of fruit en in het weekend soms wat anders.

Ik heb nooit, uitzondering ziekte, iets anders gegeven. Mijn kinderen waren dan ook zo standvastig dat ze gerust een hele week niets van groente aten. En misschien dat als het 2x in de maand was dat ik anders erover zou denken, maar juist omdat het de hele week was vind ik het geen optie.
    Ik ga geen boterham aanbieden oid als ze geen groente aten, want dan leren ze dat als ze maar lang genoeg 'zeuren' ze wel iets anders krijgen.

Wel zorgde ik ervoor dat we 1 a 2x per week iets aten waarvan ik wist dat ze het wel eten. Zoals pasta met veel verstopte groente.

Gingen ze met een lege maag naar bed? Nee, ze kregen een toetje. En mijn kinderen zijn ook niet wakker geworden 's nachts omdat ze geen avondeten op hadden.

@ Lena, dat jouw kindje maar 2x in de maand weigert zegt niets over alle andere kindjes in deze leeftijd. Jouw opmerking vind ik dan ook niet zo netjes. Jij mag anders denken, maar anderen ook. Om dan anderen maar wakkere nachten toe te wensen....

12. shoshana

shoshana Niet meer actief

Een kind kan vaak met veel minder eten dan dat je zelf denkt. Het kost wat moeite vertouwen te hebben, maar je kind weet zelf hoeveel eten hij nodig heeft. Het is belangrijk dat je het op de juiste tijd en manier aanbied. Wanneer je je kind met een maaltijd discipline gaat bij brengen, dan haal je twee zaken door elkaar. Je 'hoort' niet te eten, je eet omdat je trek hebt. Eten is eten geen straf of een beloning. Eten verpakken in bijvoorbeeld appelmoes omdat hij per se moet eten... daar geloof ik niet in.

Misschien kan je proberen om je dochter bij het bereiden van het eten te betrekken. En zelf te laten experimenteren met zelf eten..

13. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Wauw, wat een reacties en wat een fijne tips, ik heb er erg veel aan, dank jullie wel!

14. Lena1982

Ik ben het absoluut met je eens dat het niet netjes van me is maar komt uit frustratie vam het feit dat ik het gewoon zo zielig vind dat er dan kindjes zonder eten naar bed gaan. Maar goed.. ik lees dat er gelukkig weinig tot geen kindjes snachts wakker worden van de honger maar ik blijf het zielig vinden..

15. tuc

tuc Niet meer actief

het is niet zielig, het is niet dat ze geen eten krijgen. Er is eten, maar ze willen niet. Ik vind het zielig als een kind geen goede eetgewoonten aangeleerd krijgt, een kind kan daar nl niet over beslissen en het is aan de ouders om daar grenzen in aan te geven zodat een kind leert hoe het hoort en wat gezond is.
    Je avondmaaltijd laten staan en in plaats daarvan brood en crackers eten is niet hoe het hoort en niet gezond. Dit is de periode waarin je investeert in het aanleren van van een gezond eetpatroon en ik vind het zielig dat sommige ouders dat niet doen.

16. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Juist, precies dit dus! Opvoeden is meer dan er alleen eten in stoppen.

17. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Het gewicht zou voor mij uitmaken voor wat ik zou doen. Onze dreumes is niet licht dus dan is het een kwestie van pech. Hier is het slechte eten net begonnen overigens. Ik blijf zijn gewicht in de gaten houden en verder bied ik hetzelfde aan als normaal.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Precies.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wie zegt dat zijn kind zonder eten naar bed moet?

Ts dr kindje krijgt nog een fles voor het slapen gaan. Ook anderen geven aan dat er nog een fles gegeven wordt.
    Vele anderen, inclusief mijzelf, gaven of geven op die leeftijd een toetje onafhankelijk van wat ze hebben gegeten.

Er is hier niemand die zegt "mijn kind krijgt geen avondeten", iedereen biedt avondeten aan, maar kindjes eten het niet.
    Laat ik je dit vertellen; wij eten ook patat, pannenkoeken of pizza. En nee, uiteraard gebeurd het niet vaak, maar soms eet een van onze kindjes 5 patatjes en verder niets.
    Niet eten is niet per definitie met honger naar bed, maar grote kans van geen trek (honger hebben).

Door een baby/dreumes/peuter de kans te geven zelf te leren hoeveel het mag eten leren ze verstandiger te eten dan wanneer eten opgedwongen wordt. En nee ik zal niet zeggen dat jij dit doet, maar de kans is er wel wanneer een ouder elke keer iets anders aanbied net zolang tot er wel gegeten wordt. Een kindje leert dan namelijk "ik moet eten om mama blij te maken". Dan kun je de basis leggen van een verkeerde relatie met voeding, wat uiteindelijk juist gevolgen kan hebben.

Dus stel het eens andersom, ik vind het zielig als een kindje gedwongen wordt te eten (tenzij medisch noodzakelijk ;) )

20. Boommm

Boommm Niet meer actief

Haha mochten ze willen. Hier krijgen ze gewoon wat de pot schaft. Dat is soms vers en soms een potje. Eten ze het niet dan hebben ze pech en gaan ze zonder eten naar bed. Is er nog nooit een wakker geworden van de honger.
    Toetje (yoghurt/Danoontje) is hier niet standaard en verdienen ze bij goed eten.

Deel Deze Pagina