Hallo, Onze kleine man wordt maandag 2 weken. Ik geef vanaf dag 1 borstvoeding. Dit gaat inmiddels wel goed, maar ik kan het echt niet meer opbrengen. Hij huilt best veel en ik vind het moeilijk te onderscheiden of hij dan wel of geen voeding genoeg heeft. Nou ja kort gezegd, het geeft mij erg veel onrust en daarom wil ik over gaan op de fles. Hoe kan ik nu het beste overgaan op de fles? Ik lees op internet dat je moet afbouwen, 1 fles per week i.p.v de borst. Maar is dit niet te langzaam? En help ik daardoor de borstvoeding niet nog meer op gang? Omdat ik pas zo kort bv geef? Wie weet hoe ik het beste over kan gaan op de fles??
Enige wat ik wil zeggen (en jij wrs niet wilt horen) doe het niet Ook fleskindjes huilen en kunnen honger hebben en soms is dat juist veel moeilijker omdat je dan aan een max per dag zit waar je je aan moet houden. Met borstvoeding ís er geen max en mag jij, altijd als je kleine huilt, de borst aanbieden. Dit is niet gek dit hoort zo! Zolang jou kleine voldoende plasluiers heeft en wekelijks goed aankomt loopt je borstvoeding hardstikke goed en hoef je je nergens zorgen over te maken. De eerste weken zijn best even pittig (maar ook bij fleskindjes hoor, die hebben bv weer veel vaker krampjes en geloof me, ook dan huilen ze veel!) maar straks ben je er vast heel blij mee dat je doorgezet hebt. Het is zo mooi dat wil je niet missen hoor Tip voor een baby die huilt; de draagdoek! Hier was dat echt wel zo'n uitkomst. De eerste 6 weken deed dochterlief weinig anders dan aan de borst of in de draagzak slapen (de nachten gingen wel heel goed trouwen). Zo had ik toch mijn handen even vrij en kwam zij aan haar slaap en mamahonger. Echt fantastisch!
ik denk ook dat je het niet moet doen. Met fles is het juist lastiger en ze krijgen vaak meer krampjes ed. Maar goed, dat vroeg je niet Ik ben na 6,5 maand in ruim een week afgebouwd en omdat jij nog maar kort borstvoeding geeft denk ik dat 1 voeding per dag wel kan. Maar je moet goed op je stuwing letten. Bij mijn dochter ben ik na 6 weken in 2 dagen afgebouwd.
Bedankt voor de berichtjes. Ik vind het inderdaad erg lastig, en het niet willen horen.. dat valt wel mee hoor. Want ik snap je wel goed Borstvoeding is het mooiste wat er is natuurlijk en het is en blijft ook altijd het beste. Voor advies heb ik toch maar contact opgenomen met het consultatie bureau. De wijkverpleegkundige is vanmiddag even langs geweest, want die zou maandag toch komen. Zij heeft me wat informatie gegeven over de flesvoeding en borstvoeding, combinatie of overstappen. We doen het nu zo dat ik de middagvoeding en 1 nachtvoeding vervang voor de fles. Dinsdag belt ze weer en dan zien we hoe dit gaat. Als dit goed gaat, hou ik dit gewoon zo lang aan en bouw ik eerst niet af. Als het heel goed gaat, kan ik des noods ook weer over gaan op volledige borstvoeding, of als nog over gaan op de fles. Hopelijk loopt de borstvoeding niet terug, maar dat is eventjes afwachten. Zij vermoedt dat het wel mee zal vallen, aangezien de borstvoeding al goed op gang is en ik maar 2 voedingen vervang. (als de kleine man s nachts doorslaapt heb ik zelfs maar 1 flesvoeding per dag) Ik hoop dat het zo eerst voldoende is en dat ik wat bij kan tanken. Ik vind het heel vervelend dat ik het niet op kan brengen, maar ik ben echt kapot. Elke voeding denk ik weer: nu al weer? Wanneer kom ik aan me rust?? Maar bedankt voor de berichtjes. Eventjes zien hoe het vannacht en morgen gaat en dan maar afwachten.. Als de stuwing te erg wordt kon ik wat afkolven zei ze, dan vries ik dat gewoon in en is de ergste druk eraf en kans op borstontsteking wat minder.
Ik had hetzelfde, mijn kleine man heeft 6 dagen bv gehad en dat leverde hem en mij heel veel stress op. Hij had moeite met aanhappen en huilde ook veel, wilde ook vaak drinken, soms wel 7 keer in 1 nacht. Achteraf bleek dat te komen door verborgen reflux, hij groeide nl wel goed en had voldoende plasluiers. Op dag 7 zijn wij in 1 keer overgegaan op friso HA, omdat dat het meeste lijkt op bv. Gewoon 's morgens met de eerste voeding meteen een fles ipv de borst. Je moet even uitproberen welke fles en speen het beste werkt voor je kindje, dat verschilt nogal. Ze moeten gemiddeld ong 15 min over een fles doen. Hier ging het meteen goed met de flesjes die we voor de zekerheid in huis hadden. En wat betreft de krampjes, wij maakten de flessen een uur van te voren klaar en bewaarden die in de koelkast, zodat alle lucht van het schudden eruit kan. En infacol werkte hier ook als een trein en de kleine man vond het nog lekker ook. Ik heb dmv kolfen de aanmaak van melk afgebouwd en de afgekolfde melk soms gebruikt om zijn flesvoeding aan te vullen, als hij veel last had van zuur. Uiteindelijk na 2 weken volledig gestopt met kolven. Voor ons was dit de goede keuze. Ik heb de dag dat we overgingen de hele dag lopen janken, vond dat ik faalde als moeder, omdat toch iedereen probeerde me over te halen het niet op te geven. Maar mijn zoontje was eigenlijk dezelfde dag nog rustiger en tevredener, dus ik heb er verder geen moment spijt van gehad.
Ik sluit me aan bij de eerdere berichten (sorry), maar het is zo zonde om te stoppen! Ik was de eerste weken ook hartstikke onzeker of ze wel genoeg dronk, dat hoort er gewoon bij en dat gaat vanzelf over. Je zult merken dat je over een week alweer veel meer vertrouwen hebt en je helemaal niet meer zorgen maakt of ze genoeg krijgt. Ik heb tot 4 weken echt ondraaglijk pijn gehad ivm meerdere kloven, die tot bloedens toe maar niet wilde genezen. Ik vond het hartstikke zwaar, maar het is het 100% waar. Buiten dat je je kindje het beste wil geven, is het nu ook hartstikke makkelijk! En dat je kindje minder huilt door fv is echt onzin. Veel kindjes die fv krijgn hebben veel meer last van krampjes (fv is nou eenmaal moeilijker verteerbaar voor ze), dus verkijk je daar niet op. Ik zou echt nog even doorzetten en over een paar weken bekijken hoe je het vind, dan kan je altijd nog stoppen. Het is zo'n unieke band met je kleintje (vind ik), daar kan geen plastic fles of poedertje tegenop..
Wat doe je allemaal tussen de voedingen door dan? En tsja, met zo'n kleintje in huis heb je nooit echt rust (ook niet als je overstapt op kunstvoeding)...
Vervelend zeg, dat je je zo moe en onzeker voelt! Ik denk ook dat de fles geen oplossing is voor je probleem, maar dat je er teveel van verwacht. Bij flesjes moet je inderdaad tijd rekken, rekenen hoeveel hij al heeft gehad etc. En een nachtvoeding vervangen voor de fles, het word al kouder nu, en dan moet je dus naar beneden, water koken, flesje maken, terug naar boven, luier verschonen, flesje geven, flesje uitspoelen en terug je bed in. Of je verschoont de luier en legt hem aan. Snap je wat ik bedoel? Qua nachtrust zit er dus veeeeel meer rust in de borst. Je zou Di eventueel wel de avondvoeding kunnen vervangen, dat je man die kan doen, maar ik vrees zelf dat bij 2 weken bv je bv echt gigantisch snel terugloopt als je nu al voedingen gaat vervangen voor fles. Die eerste weken zijn heftig! Je bent moe, je bent net bevallen, je bent onzeker, en heel de dag draait om je baby. Rond de middag loop je nog in pyama, je vergeet te eten en te drinken, je kan geen tijd vinden om naar het toilet te gaan, en hij huilt altijd als jullie net aan tafel willen. Toch? Doe het lekker samen, maak alles wat makkelijker ( Aanrecht en wc moeten zo nu en dan schoon en elke dag een klein wasje wegwerken, dan heb je al genoeg gedaan. Ohja en je kan zo nu en dan stofzuigen, of niet. ) Sterkte met je beslissing!
Ook ik, ben het met mijn voorgangers eens, doe het niet! Je hebt het Cb ingeschakeld, hoop dat ze jouw goed einfo vershcaffen. Mijn ervaring is dat niet. Ja, die eerste weken zijn zwaar, maar da tis in mijn optiek ook met de fles. Het blijft toch zoeken, wanneer eten en hoe vaak en met de fles mag je volgens mij weer niet teveel geven. Ik heb alleen maar ervaring met BV, dus kan er ook niet teveel over zeggen, dat zal niet eerlijk zijn. Echte rje moet het zelf weten, maar ik zou het zeker nog een kans geven. Ik kan je alleen wel gelijk geven dat het pittig is. Sommige baby's huilen ook gewoon wat meer, misshcien zijn dat wel krampjes oid. Misshcien de lactatiekundige inschakelen? Zij kan je goed helpen en dan kan je alsnog later de beslissing maken. Norgmaals da tis voor mij makkleijk gezegd. Jij moet de keuze maken en je er geod bij voelen. Succes met je keuze!
Wat ik tussen de voedingen door doe?? Mijn kleine mannetje proberen stil te houden. Hij doet ongeveer 3 kwartier over het drinken omdat hij zoveel pauzes heeft en ik heb telkens weg moet leggen omdat hij in slaap valt en niet wakker te krijgen is.. Dan heeft ie eindelijk wat gedronken en voelen me borsten wat minder gespannen aan (ik controleer door na te kolven hoeveel die heeft gehad). Als die genoeg heeft gehad, en een boertje heeft gelaten, begint ie met huilen na 5 minuten. Dat gaat door tot ongeveer 1,5 uur na de voeding. Vervolgens valt ie in slaap voor 30 minuten, en wil die al weer aan de borst!! Maar goed, de wijkverpleegkundige is langs geweest en de bv door fles vervangen was geen probleem. Vannacht om 1 uur de fles gegeven en hij sliep door tot 6 uur..!!!!!! en hij heeft ook niet gehuild, wat een verademing zeg.. Nou moet ik zeggen, het blijkt dat ie spruw heeft, en daar waarschijnlijk zo van huilt na de voeding. Hier hebben we iets voor gekregen, dus hoop dat het snel over gaat. Het lijkt al wat minder te worden, hij huilt ook minder na het voeden. Natuurlijk hoop ik bv te blijven kunnen geven op deze manier. Misschien als de nachtvoeding er af is, hoef ik niet eens meer flesvoeding te geven. Ik moet het allemaal maar eventjes zien. Ik vind sommige reacties van mensen een beetje raar, en ik moet zeggen dat ik dat wel erg jammer vind. Dat bv het beste is en dat het zonde is om over te gaan weet ik ook wel. En ik heb ook ontzettend veel gehuild omdat ik niet weet wat ik moet. Maar goed, mijn energie is vandaag al weer wat meer als gister, en misschien morgen wel nog beter. We zien het gewoon per dag aan en ik doe gewoon wat mij en de kleine het beste voelt.
Ohh ja over het gedoe van het flesje klaar maken en schoonmaken: Mijn vriend heeft een flessen verwarmer naast bed staan, de kraan 1 deur verder en de flessenvoeding naast bed staan. Het is in nog geen 5 minuten klaar. Flesje schoon maken doe ik de volgende dag, dan kook ik het meteen uit met de magnetronsterilisator incl. speen en kolf. Daarbij scheelt het dat mijn vriend de fles kan geven en ik dus rustig kan blijven liggen. Daarbij ervaart iedereen de bv of fv naar mijn idee anders
Meid, je moet echt doen wat jij wil hoor! Flesvoeding is helemaal niet zo'n gedoe als iedereen zegt idd. Als jij je goed voelt bij je keuze dan doe je echt het juiste!
Nou wat heerlijk!! Mijn dochtertje sliep ook al heel gauw 5 a 6 uurtjes achter elkaar 's nachts, en met 7 weken sliep ze al door van 23.00 uur tot 08.00 uur. Dat scheelt wel hoor! En wat naar dat hij spruw heeft, kan me voorstellen dat je doodop bent als hij na elke voeding 1,5 uur huilt en er uiteindelijk maar 2 uur tussen de voedingen zit. In je eerste bericht schreef je trouwens dat je je onzeker voelt of hij nou honger heeft of niet, en begrijp dat hij nu om de 2 uur komt? Misschien zoekt hij gewoon troost en kun je hem een speentje of pinkje geven ipv gelijk weer aanleggen.. (misschien geldt het voor jou mannetje niet hoor, maar mijn dochtertje kwam de eerste 2 dagen ook om de 2 uur maar ze zocht gewoon troost, dus op aanraden van de kraamzorg heb ik haar een speentje/pinkje gegeven en was ze zo weer rustig. Anders kun je straks amper de deur uit als hij om de 2 uur komt..) Hopelijk is het beter voor je vol te houden, al blijft het gewoon zwaar en vermoeiend een kleine baby
Domme vraag misschien hoor, maar waarom ga je nog kolven na de voedingen? Je kunt op die manier toch ook niet controleren hoeveel hij heeft gehad? Overigens zit je rond de 10 dagen ook met regeldagen he.
Fijn dat je energie al wat meer op peil is, een nachtje langer dan 3 uur slapen doet echt wonderen (althand dat vond ik toen) Nogmaals succes!
Ben blij te lezen dat je een beetje hebt kunnen bijtanken. Het is en blijft een moeilijke beslissing om van bv af te stappen als je het wel graag wil geven. Maar je moet maar zo denken: als mama gestresst is, is je baby dat ook. Dus zorgen voor rust in je lijf en je hoofd is ook beter voor je kind, ook al houdt dat in dat je over moet op fles. Zoals ik al zei, ik kreeg ook heel veel negatief commentaar en dat zorgde de eerste dagen ervoor dat ik me een slechte moeder voelde. Maar mijn zoontje is nu ruim 6 maanden, sliep door met 8 weken, groeit goed, eet goed, is altijd vrolijk en behalve verkouden (door de kdv) verder nooit ziek geweest. Dus wat mij betreft hebben wij de goede keuze gemaakt. Wij maakten de nachtflessen trouwens klaar voordat we gingen slapen en bewaarden die in de koelkast. Als meneer dan wakker werd, was het uit bed, fles in de magetron, meneer verschonen, voeden en terug het bed in. We doen dat nu nog steeds met de eerste fles van de dag, 's morgens om 6 uur ben ik meestal niet zo helder dat ik secuur de voeding kan afmeten. Succes met je beslissing verder en laat je door niemand ompraten. Vertrouw op je eigen instinct, niemand anders kan je vertellen wat voor jullie de beste optie is.
Ach arm ventje! Spruw doet hartstikke pijn.... logisch dat hij zo vaak kwam, drinken is niet fijn als je spruw hebt maar hij bleef honger houden! Mag ik vragen wat je gekregen hebt tegen de spruw? En heb je iets voor jullie allebei? Ik denk dat als de spruw over is het veel beter zal gaan, ook de nachtvoedingen! Overigens zou ik snel ophouden met nakolven hoor. Dat is helemaal niet nodig en het zegt ook helemaal niks over de hoeveelheid melk die je kleintje gedronken heeft. Tijdens en vlak na het voeden wordt namelijk de meeste nieuwe melk aangemaakt... Je loopt alleen het risico dat je productie niet afgestemd raakt op de behoefte van je kleintje en dat je zometeen overproductie hebt met alle vervelende gevolgen van dien! Dikke knuffel voor jou! Hoop dat de spruw snel over is, tank wat bij en waarschijnlijk zie je het dan allemaal heel anders... die eerste weken zijn gewoon zwaar!
TS, Ik herken je verhaal. Ik ben begonnen met borstvoeding, of beter gezegd ik heb het geprobeerd. De eerste dagen wou de kleine totaal niet aanhappen, in verband met een te kleine tepel. In overleg met de verloskundige 'tijdelijk' overgestapt op kolven omdat de kleine toch veel afviel en het hem veel energie kostte. Hij was namelijk elke keer vreselijk gefrustreerd als het hem weer niet lukte melk uit mijn borsten te krijgen. Op dag 6 heb ik als laatste redmiddel een tepelhoedje geprobeerd, dit werkte maar hij kwam eigenlijk continue om te drinken! Kon niet eens even onder de douche staan.. Heb het een paar dagen aangezien maar het ging me erg moeilijk af, ik zat er emotioneel en lichamelijk (slaapgebrek) compleet doorheen en we hebben besloten over te stappen op flesvoeding. Een dag of 2 heb ik fles met afgekolfde borstvoeding gecombineerd, daarna compleet overgestapt. Hij heeft er een dag of 2 krampjes van gehad, maar dat is nu over gelukkig. Kleine man poept wel maar een keer in de twee dagen, maar dat is volgens CB geen probleem. Hij is wel nog steeds erg hongerig. Long story short; ik vind het jammer dat de borstvoeding niet gelukt is, maar ik ben nu gelukkiger en de kleine ook, aangezien hij nu ook gewoon kan slapen overdag. Voel je absoluut niet schuldig, je kindje heeft ook niks aan depressieve moeder.
Ik denk dat je het jezelf alleen maar moeilijker maakt door je kind te gaan flessen. Onzekerheid en vermoeidheid hoort bij het moederschap! Voor goede tips en een hart onder de riem: BEL met VBN of LLL, dat is helemaal gratis! La Leche League: 0111-413189 Borstvoeding Natuurlijk: 0343 - 57 66 26
Ik ben ook toen mijn dochtertje 2 weken was overgestapt op flesvoeding. Ook veel huilen en ik wist niet of ze genoeg binnen kreeg. Werd hier erg onzeker van en kon alleen nog maar aan voedingen denken... Uiteindelijk bleek dat ik niet genoeg voeding had en mijn dochtertje ook echt honger had. Overgestapt naar flesvoeding en had meteen een tevreden meid Ik had graag bv willen geven maar als het niet gaat dan gaat het niet. Doe vooral waar JIJ je fijn bij voelt!