fruitflesje aanprijzen...

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door sunmaid, 11 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunmaid

    sunmaid Actief lid

    6 jan 2009
    184
    0
    0
    Met verbazing lees ik hier in het forum dat hier zogenaamde fruitflesjes aangeprezen worden. Omdat ik vind dat dat echt niet kan heb ik even gegoogled, tja, denk voor jezelf zou ik zeggen, de vrouw/man die hier voor Nestle zit zit hier alleen voor de verkoop, dat blijkt wel weer :x


    Nestlé: FruitFlesje Aardbei-Peer
    Ingrediënten:
    Water, magere melk, aardbeienpuree (7%), plantaardige oliën (palm,raapzaad (laag erucazuur), kokos en zonnebloem), lactose, geconcentreerd perensap (2%), gedeeltelijk gedemineraliseerde weipoeder, sucrose, maltodextrine, calciumcitraat, calciumzouten van orthofosforzuur, emulgator: sojalecithine, natriumchloride, ijzerdifosfaat, kaliumhydroxide, vitaminen (A, D3, E, K1, C, B1, niacine, B6, foliumzuur, patotheenzuur, biotine, B12), mangaansulfaat, kaliumjodide, natriumselenaat, verdikkingsmiddel: carrageen, zinksulfaat, kopersulfaat, kaliumcitraat, natriumhydroxide, magnesiumchloride.
    Voedingswaarde per 100 gram:
    Energie: 285 KJ/68 kcal, 1,35 gram eiwit, 8,18 gram koolhydraten, 3,21 gram vetten, w.v. 1,29 gram verzadigd vet.
    De misleiding:
    Nestlé noemt het FruitFlesje een kant-en-klare opvolgmelk met fruit voor kinderen van 6 tot 36 maanden. “Geschikt als 4-uurtje of bij de lunch”, adviseert de website, waarbij één pakje van 250 ml één fles opvolgmelk vervangt. De afgebeelde aardbei en peer op de verpakking, de optelsom van melk (in een flesje) + aardbeien/peren = FruitFlesje op de verpakking, samen met de naam van het product, suggereren een fruitrijke inhoud. De claim 100% opvolgmelk, suggereert bovendien dat het om een volwaardige vervanger van standaard opvolgmelk gaat.
    De waarheid:
    Nestlé noemt haar opvolgmelk zonder blikken of blozen een ‘FruitFlesje’ terwijl er maar een schamele 7 procent echt fruit in zit, slechts 12% van de dagelijkse fruitbehoefte van een kind in 1 'flesje'. Het geconcentreerde perensap is daarbij meer een soort van limonade en heeft nog weinig met echt fruit te maken. Het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld stelt bovendien dat het FruitFlesje geschikt is voor kinderen tussen de 6 en 36 maanden. Een tactiek om consumenten aan haar te binden. Erg lucratief, helemaal aangezien het met water aangelengde drankje 2 keer zo duur is als standaard opvolgmelk en 4 tot 5 keer zo duur als gewone melk. Bovendien zijn de porties als tussendoortje volgens deskundigen te groot, zowel qua omvang (250 ml) als qua hoeveelheid calorieën (170).
    Volgens deskundigen hebben baby's tot een jaar daarbij helemaal geen behoefte aan samengestelde smaken. Ze moeten juist ontdekken en leren hoe een afzonderlijke aardbei of peer smaakt. Kinderen vanaf 1 jaar kunnen vervolgens
    foodwatch Nederland | Fizeaustraat 23 | 1097 SC Amsterdam | info@foodwatch.nl
    1
    gewone koemelk drinken, ze eten dan immers ook al mee met de rest van het gezin. Op dat moment krijgen ze ook al voldoende van de door Nestlé toegevoegde vitamines en mineralen binnen. Oftewel 30 maanden volledig overbodig dus, dat 'zogenaamde' FruitFlesje.
    De achtergrond:Opvolgmelk is bestemd ter vervanging van borstvoeding voor kinderen tot de leeftijd van 1 jaar. Néstle probeert hierop mee te liften met de suggestie dat het FruitFlesje “100% opvolgmelk” bevat. Bovendien claimt het concern dat het een 'lekker frisse en fruitige afwisseling' is op gewone opvolgmelk. Klinkt wellicht interessant, maar deskundigen geven aan dat baby's helemaal geen behoefte hebben aan samengestelde smaken. De toevoeging voor kinderen van '6 tot 36 maanden’ is bovendien niets meer of minder dan een strategie om klanten te binden. Het toevoegen van aardbeienpuree en geconcentreerd perensap is zelfs een handige (legale) truc om een soortgelijk suikergehalte als moedermelk te bereiken zonder er al te veel zichtbaar toegevoegde suikers in te stoppen. Suggereer je als producent direct een toegevoegde waarde van fruit! Voeg daarbij ook nog eens water toe, wat consumenten met standaard opvolgmelk zelf doen, en voilá, cashen maar!
    De bottom line:
    Nestlé suggereert van alles dat het niet waarmaakt; Het product is volledig overbodig en wordt door deskundigen zelfs afgeraden omdat het de smaakontwikkeling van baby's niet ten goede komt. De naam FruitFlesje, gecombineerd met het fruit op de verpakking beloven ten onrechte een fruitrijke drank. En het, vooral met water aangelengde, 'flesje' kost twee keer zoveel als standaard opvolgmelk en tot 5 keer zoveel als gewone melk. Een echte melk koe dus!
     

Deel Deze Pagina