Onze dochter is momenteel 12 dagen oud en weegt 3770 gram. Ze is geboren met een gewicht van 3710 gram. We hebben vrij snel opgebouwd qua voeding waardoor ze al vanaf de 7 dagen op 6/7 flessen zit van 90 cc. Maar sinds 2 dagen slaapt ze door waardoor ze maar 5 flessen krijgt van 90 cc. De kraam adviseerde ons de laatste kraamdag (dag 10) om die avond op te hogen naar 100 cc maar dit krijgt ze niet weg. Soms is 80 cc zelfs al voldoende voor haar. Ik vind het heel lastig want volgens mij is dit echt te weinig voeding, maar ik kan het er slecht tegen haar zin er in gaan wurmen. Het is overigens ook een flink gulzige drinker waardoor we haar momenteel voeden met de Dr. Brown fles met een prematuurspeen. Dit gaat een stuk beter betreft verslikken e.d. maar een nadeel is dat de fles nu heel erg vermoeiend is waardoor ze tijdens de fles in slaap valt. Dit is natuurlijk ook niet bevordelijk. Tevens hebben we de dental speen van Difrax al geprobeerd om haar wat rustiger te laten drinken maar daarmee had ze de fles binnen 5 minuten leeg, met het gevolg dat alles er weer uit kwam. Hebben jullie advies betreft de hoeveelheid en fles/speen?
Volgens mij moeten ze per kilo lichaamsgewicht 150 cc per dag krijgen. Dus als je kindje 4 kilo weegt is het 4 X 150 = 600 cc. Dus als ze 6 voedingen krijgt is dit 100 cc per keer. In jou geval zou ze dus iets te weinig krijgen. Misschien toch wakker maken 's nachts voor een flesje? Ik heb nooit een gulzige drinker gehad. Maar ik ben fan van de flessen van mam-baby.
En op een ander tijdstip de 100 cc geven. Hier ook wel eens geprobeerd de laatste fles op te hogen maar daar is ze te moe voor. Maar overdag heeft ze momenten dat ze best meer lust.
We maken nu al 2 dgn 120 cc voeding maar ze drinkt echt maar 80/90 cc op, dus het tijdstip maakt helaas weinig verschil. Betreft de nachtvoeding, dat zouden we inderdaad kunnen proberen maar heeft natuurlijk niet mijn voorkeur. Ik denk dat we toch moeten proveren om 3 uur tussen de fles te laten en dan 90 cc om 7.00 - 10.00 - 13.00 - 16.00 - 19.00 - 23.00 uur Ze krijgt dan 540 cc per etmaal binnen. Dit zou genoeg moeten zijn met een gewicht van 3770 gram toch?
De maaginhoud van een baby van 12 dagen is zo'n 50 ml ongeveer. Zie dit schema. De maag is rekbaar dus er past altijd meer in dan dat, maar dan ben je dus wel de maag aan het oprekken wat én problemen kan geven op latere leeftijd (hogere kans op overgewicht) en gewoon niet zo prettig is, zelf eet je ook niet door als je maag vol is dus waarom wel in een baby meer melk proberen te proppen dan de inhoud van de maag? Ik zou dus zelf nu 50 à 60 ml per flesje aanhouden, dan komt ze daarna eerder (om de 1,5 uur ongeveer is het natuurlijke drinkpatroon van een baby). En de kans is groot dat ze dan wel aan de hoeveelheid komt die ze per dag nodig heeft.
Hier ook een meisje wat minder drinkt en dronk dan dat ze zou moeten drinken. Heel vaak bij het cb aangegeven en daar zeggen ze elke keer dat zolang ze tevreden oogt, slaapt en voldoende plasluiers heeft, het prima is! Ieder kindje is uniek en niet een beschrijving op een doos nutrilon, aldus het cb Ik maakte en maak me er druk over, maar dan probeer ik maar aan bovenstaande te denken. Als ik het zo lees, heb je een tevreden meisje dus dan is het prima zo! Ze gaat vanzelf meer drinken. En het schema van Linnaea is ook wel iets om in gedachten te houden. Baby's hebben helemaal niet zo'n groot maagje!
Ik heb me ook zo vaak druk gemaakt dat ze te weinig dronk, maar 80 per keer is al best veel hoor. En nachtvoeding zou ik ook echt wel geven! Ik zou me niet druk maken, echt, het komt goed. Ze is nu 13,5 mnd en een gezonde meid
Dit inderdaad. Waarom heb je zo snel opgehoogd? Kleine flesjes passen bij een pasgeborene. 120cc is echt veel voor zo'n kleintje...
Jullie halen bv en fv door elkaar. Het officiële advies van een kraamverzorgster is elke dag met 10 ml ophogen mits de baby dat aangeeft. Tussen 80 en 100ml per voeding elke drie uur ongeveer is na twee weken prima. Het totaal is idd aan de lage kant maar niet perse een probleem als ze wel aankomt. Wat betreft doorslapen: advies van cb is max 6_7 uur ertussen op deze leeftijd maar dat is iets van deze tijd (ik sliep op dag drie schijnbaar al door op bv!), ik zou haar niet wakker maken Zit flesduur well tussen 12 en 20 min? Als het langer is dan zou ik beginnen met nr 1 speen en halverwege naar prematuur overstappen Succes!
De dr Brown fase 1 speen die bij de fles geleverd wordt drinkt moeizamer/langzamer dan de losse dr Brown fase 1 speen. Bij ons was dit erg handig om te weten, want wij moesten juist de losse speen hebben ivm iets dikkere voeding.