Graag zou ik wat advies willen van andere ouders die ervaring hebben met verborgen reflux. Mijn dochtertje is nu 9 weken oud. Sinds ze ongeveer 3 weken oud is vertoont ze tekenen van verborgen reflux, het lijkt alleen niet zodanig hevig waardoor we al langere tijd zitten te twijfelen wat we moeten doen. Soms lijkt het weer wat beter, maar de laatste dagen heeft ze weer meer last. Wat heeft ze dan: Slikken, hoesten, hiiiep geluiden, de hik, tongetje uitsteken, met haar hoofd heen en weer draaien en onrustig in bed. Soms een hele zure boer. Meestal boert ze moeilijk. Vaak de hik bij plat leggen, het verband tussen de hik en reflux hebben we ook echt gezien. Ze maakt dan geluiden dat er wat omhoog komt en soms komt er ook een klein mondje terug en op datzelfde moment heeft ze ineens de hik. Wat ik zelf zorgelijk vind is dat ze vaak hoest. Dit doet ze nu al zo'n 6 weken. Ze klinkt constant snotterig, alhoewel haar neusje niet zichtbaar dicht zit. Het klinkt erg zielig, vooral als ze slaapt klinkt het zo naar. Ook na het drinken klinkt ze rochelend. Toen ze 6 weken oud was heeft de huisarts nog naar de longen geluisterd en die waren goed volgens hem. Hij zei ook dat baby's met reflux echt zeer veel huilen. Dit doet ze niet, maar we kunnen wel degelijk zien dat ze er last van heeft. Ook vind ik het zielig omdat ik zie dat ze er last van heeft als we haar in de box leggen om te spelen. Ookal wachten we eerst een tijd na het drinken en houden haar rechtop. Je ziet haar gezichtje vertrekken, slikken, hese geluidjes maken en hoesten. Op die manier kan ze zich niet leuk ontspannen om te spelen. Ze wil juist graag bewegen en met haar beentjes spartelen, maar als ze zich daardoor niet lekker voelt omdat er wat omhoog komt is dat niet leuk. Nu zou je zeggen: onderneem actie, vraag medicijnen. We vragen ons nu af: wordt het dan niet erger? Want de maaginhoud is dan minder zuur, waardoor het eten langzamer verteert. En als het eten langer in de maag zit heb je weer meer kans op reflux, alleen is het dan minder schadelijk omdat het minder zuur is. Maar wordt het hoesten en snotteren dan wel minder? Medicatie om de maag sneller te ledigen zoals motilium vinden we voor een baby'tje een beetje eng. Ze gebruikt nu sinds ze 3 weken oud is Hero Comfort voeding (hier zit johannesbroodpitmeel in) en we hogen de voeding steeds heel voorzichtig op, ze krijgt nooit te veel en drinkt alles tot op de laatste druppel leeg. Ze spuugt nooit. Haar ontlasting is sinds kort wat regelmatiger geworden. Ze is minder geobstipeerd. Hier had ze voorheen wel veel last van, ook van windjes en krampjes. Vandaar dat we ook niet nog meer Nutriton of iets dergelijks willen toevoegen.. je hoort vaak dat ze daar nog meer last vd darmen van krijgen. Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie ons adviseren?
Ongeveer alle baby's hebben last van reflux. Het maagklepje is meestal nog niet helemaal volgroeid. De eerste stap is dan de leefregels volgen. Averlhach heeft zo'n mooi lijstje, maar het komt erop neer dat je alles schuin zet waarop ze ligt, veel draagt, minstens een half uur rechtop houdt na een voeding, zorgt dat ze minstens twintig minuten doet over een voeding en dat je de fv aanmaakt door te roeren ipv te schudden. Lukt het daarmee nog niet, dan kan je jbpm gebruiken. Maar opletten, want soms levert het meer onrust op dan het oplost. Pas als dat allemaal niet voldoende is, kan je medicatie overwegen. Maar dat zou ik enkel doen als je baby echt slecht groeit of als ze veel huilt. Aangezien dat niet het geval is, zou ik het zo laten. Je wilt immers liever geen zware medicatie geven aan een baby.
Ja, die leefregels doen we al. We houden haar rechtop na een voeding, haar bedje staat behoorlijk schuin, etc. Het leek een tijdje wat beter te gaan. De laatste week heeft ze weer meer last. Het gekke is dat ze soms best plat kan liggen na een voeding, bijv. als ze met de wandelwagen naar de kinderopvang gaat. En dan soms na een hele tijd heeft ze toch ineens last. Laatst had ze het bijv. nadat ze geslapen had. Het was 3,5 uur na de voeding en alweer tijd voor de volgende. Ze lag op de commode en begon te hoesten, ze er erg oncomfortabel uit. We pakten haar op en ze liet een hele zure boer. Het gekke is dat ze daarna wel volledig haar fles leeg kan drinken? Maargoed.. vooral dat hoesten en verstopte neus de hele tijd geeft voor mij toch aan dat er daarbinnen iets geïrriteerd raakt. We twijfelen inderdaad ook vanwege het feit dat we haar liever geen medicatie geven. Het is zo moeilijk te beoordelen.. we twijfelen nu al weken. Ik wil zo graag dat ze lekker kan spelen in de box en kan slapen zonder nare dingen.
Een heel herkenbaar verhaal. Ook ik zat een paar weken geleden hiermee te worstelen. Wat Shakes ook zegt inderdaad, de leefregels... Die volgde ik ook, maar het mocht niet altijd baten. Het vele spugen is verholpen met jbpm. Maar toch heb ik een paar weken geleden aan de bel getrokken, want het was niet meer te doen. Ze sliep nauwelijks en werd schreeuwend wakker door zuur die naar boven kwam. Al met al ze was doodop... En wij ook! Ze werd een paar nachtjes opgenomen ter observatie. Uiteindelijk geen medicijnen gehad (willen ze het liefst echt als allerlaatste optie gebruiken), maar bleek het een combi te zijn van verborgen reflux (zo nu en dan) en een gebrek aan rust en regelmaat. Vond het toen nergens op slaan.. Maar eenmaal thuis gekomen heb ik de rust®elmaat methode toegepast icm de leefregels en het werkt wel! Misschien doe je de rust en regelmaat methode al hoor, denk zeg het maar... en kan dit natuurlijk per baby verschillen. Ja soms slaapt de kleine heerlijk, speelt lekker plat liggend in de box, liggen in de kinderwagen en heeft ze nergens last van en soms lijkt ze weer een terug val te krijgen en is het slikken, hoesten en huilen geblazen. Maar ik heb dat maar geaccepteerd, zolang het maagklepje niet volledig is volgroeid blijft ze er soms last van houden. Wat ik ook een goede tip vond, is de kleine rechtop voeden. Zittend op je schoot zeg maar.
Los van de verborgen reflux bij mijn kleine, ze was niet zo zeer verkouden toen het zich allemaal afspeelde. Maar sinds een paar dagen wel, met hoesten en een beetje snotteren. Gisteren gaf ik dit aan bij het consultatie bureau en ze zeiden dat je voor het rochelen, na de voeding een slokje water kan geven. Dan wordt het binnen wat rustiger allemaal... Misschien kan dit ook helpen bij jou kleintje? Maar zijn er meerdere die dit wel eens hebben gedaan?
Bedankt voor de reacties. Ja, rust & regelmaat doen we al. Dat helpt best goed, we doen ook aan inbakeren (niet zelf met doeken, want ben niet zo handig, maar in van die easy swaddle dingen). Ze slaapt dan wat minder onrustig. Op zich slaapt ze best goed, vooral de laatste paar weken slaapt ze tussen de voedingen door.
Nou, qua slapen ging het een paar weken echt heel goed. Sinds zondag niet meer. Ze slaapt bijna niet. We hebben aan vanalles gedacht. Krampjes (want ze poept weer veel minder vaak), de warmte. Reflux leek juist even weer wat beter te gaan. Ze heeft vanaf zondagochtend t/m nu nauwelijks geslapen. Alleen afgelopen nacht ging wel goed en vanmorgen leek iets beter. Klein beetje extra water bij de voeding gedaan i.v.m. harde ontlasting en warmte. Echt nog niet eens 10 cc. En ze was weer zo onrustig, eerst leek ze heel rustig te gaan slapen en lachte en dan opeens weer een soort verkrampen. Heel wisselend. Maxi cosi geprobeerd ivm rechtop en meer geborgen. Want inbakeren is nu te warm voor haar. Ze had eerder al geboerd en ik nam haar nu bij me, 1,5 uur na de fles, omdat ze weer ging huilen en onrustig was. Ze lag op mijn buik en liet een grote boer waarbij er maagzuur omhoog kwam. Geen melk.. echt maagzuur en zo rook het ook. Dus ja.. toch maar medicijnen..? Heb haar nu op haar buik in bed gelegd. Moest wel even want ik had zelf niet eens wat gegeten. En nu ligt ze lekker te slapen. Maar ik vind het wel eng.