Ik lees dit ook echt met mijn ogen wijd open. Er is geen haar op mijn hoofd die erover denkt mijn dochter van 11.5 zo lang alleen te laten.
Dit! Zo sta ik er ook in.zelf ff bellen voor de nacht en even doornemen wat ze moet doen als bv brandalarm gaat
En volwassenen ook niet wat dat betreft.niemand is opgewassen tegen impact van huisvredebreuk en met brand maken veel volwassenen ook onverstandige keuzes. Als je uitgaat van t slechtste scenario, komt niemand er goed uit vrees ik. Tuurlijk met 13 zijn er meer beren op de weg qua hersenontwikkeling en snap ik echt wel dat niet elke ouder t kind alleen thuis laat (ook omdat niet elk kind er geschikt voor is), maar bij uitgaan van t ergste kun je dat ook trainen: brandalarm af laten gaan bv in de nacht als training (sowieso goed om te oefenen hoe in t donker uit huis te komen, ook voor volwassen)
Tsja, 13 jaar. Het ene kind is het andere niet. Ik ging vaak 's avonds oppassen op de overbuurkinderen op die leeftijd. Dan beef ik daar slapen zodat de ouders niet vroeg thuis hoefde te zijn. In geval van ziek kind o.i.d. kon ik hen direct bellen en in geval van nood mijn ouders aan de overkant natuurlijk. Als je dochter het ziet zitten zie ik geen probleem, mits jullie niet te ver zijn en er back up is vanburen o.i.d. Het is natuurlijk wel gezelliger met een vriendinnetje 's avonds. Film kijken, lekker wat te snoepen. Als ze eenmaal slaapt, dan slaapt ze. Of jullie er nu zijn of niet.
Ik zie het eerder met 15/16 jaar gebeuren, maar nu niet. Ook omdat ze het absoluut niet zou durven. Zelf was ik met 16voor het eerst alleen toen mijn ouders op vakantie waren en ik vond het doodeng ,s nachts als ik geluiden hoorde. Dus tegen die tijd mag ze het zelf bepalen.
Voor zover ik het nu in kan schatten zou ik het niet doen. Maar mijn oudste is pas bijna 12 en die loopt wel in 7 sloten tegelijk sowieso gaat hij vergeten de deuren op slot te doen enzo. Dochter is veel verantwoordelijker, maar ik kan me nu nog niet voorstellen dat 1 van beiden zelf akkoord zou gaan met een nacht alleen thuis. Ook mijn oudste niet, die heel nuchter en no nonsense is, maar hij vindt het toch wel heel fijn dat 1 van ons even een kus komt geven als hij in bed ligt Maargoed, ze zijn dus beiden nog geen 13, ik weet niet wat ik dan zou zeggen.
Hier bleef ik op die leeftijd ook wel eens alleen. Net zoals ik ook wel eens alleen was op een studiedag van school of wanneer ik vroeg uit was. Met de leeftijden die worden (15, 16) genoemd was is ook wel eens een weekend en ook eens een midweek alleen thuis.Met de oudste zou ik dat straks ook prima aandurven. Maar dan niet met oppassen op dr zusjes. Die verantwoordelijkheid wil ik haar nog niet geven totdat ze zeker 16,17 jaar is. Met een back-up of zelfs 2 en gewoon bereikbaar zijn zie ik geen probleem.
Dat mag je vinden. Ik ben heel erg afgelegen opgegroeid en fietste op mijn 11e langs donkere bossen sochtends vroeg 45 minuten lang om naar school te gaan. Wij wonen nu in een tussenwoning, heb een hele goede band met alle buren hier op de rij dus tja misschien is het mijn opvoeding geweest maar vind dat je kinderen ook bang kan praten. Mijn dochter kan mij altijd bereiken. Opa en oma die op 5 minuten wonen.
Het ligt een beetje aan het kind, maar mijn dochter zou dit wel mogen. Mijn zoon houdt er niet van om lang alleen thuis te zijn. Mits er een goede achterwacht in de buurt is zoals een buurvrouw.
Mijn zoon is ook weleens alleen van 8.30 uur tot 16.00 uur omdat wij beide moesten werken. (Dus vorig jaar toen was hij nog 11 want nu al vanaf maart thuiswerken dus niet meer voor gekomen). Hij vind het heerlijk om alleen te zijn en vermaakt zich prima. Hij wil niet eens meer naar opa en oma dus ja dan maar thuis. Een nacht alleen zou hij zeker nog niet mogen en ook niet met 13 jaar maar loslaten hoort er ook bij en ja af en toe alleen thuisblijven vind ik echt niks raars aan als je 11 bent.
Ja hier dus hetzelfde, ze maakt haar ontbijt en lunch, zorgt dat ze gewoon aangekleed en verzorgd is. Haalt soms nog de vaatwasser leeg voor ons. Ze red zich prima. Snachts zou ik haar ook echt niet thuis laten alleen maar ze zou het niet erg vinden als we maar pizza bestellen voor haar
Nou mijn zoon zorgt idd voor zijn ontbijt en lunch maar zit over het algemeen de hele dag in zijn boxershort te gamen of belt even als hij naar buiten gaat en dan kleed hij zich uiteraard aan en gaat netjes de deur uit.
Ik heb niet alles gelezen, dochter van 13 een nachtje alleen, daar ga ik niets over zeggen. Ik weet niet zo goed hoe "volwassen" ze op die leeftijd zijn. Daarentegen vind ik dat je "verantwoordelijk" bent voor de veiligheid van mensen die je in jullie huis uitnodigd. (Ik vind het moeilijk uitleggen, natuurlijk zijn mensen verantwoordelijk voor zichzelf, maar dat ze bijvoorbeeld niet door de hond gebeten worden, dat ze niet uitgleiden op de natte keukenvloer, etc) Dus ook voor het vriendinnetje dat je eventueel wil uitnodigen (vooral omdat ze ook nog minderjarig is). Omdat jullie er niet zijn, is dochter dan verantwoordelijk vind ik. Dat vind ik echt niet kunnen voor een 13 jarige.
Ik denk dat ik het wel zou aandurven als mijn dochter 13 is. (Zoon niet, die kan best roekeloos zijn) ik zou wel regelen dat zij bij oma (of als er een vriendinnetje blijft logeren, dat ze als back up plan nog naar het huis van vriendinnetje) kunnen om daar te slapen zodat ze op ieder willekeurig tijdstip toch kan besluiten om daarheen te gaan, mocht ze zich ineens niet meer prettig voelen om zonder volwassene te slapen. (Geld voor een taxi zou ik er dan ook bijleggen) aantal whatsapp updates afspreken en aan de bevriende buren vragen of mijn dochter ook bij hen aan zou mogen kloppen als daar behoefte aan is. en alle calamiteiten die kunnen gebeuren als ze ‘s nachts alleen is, kunnen ook gebeuren als ze een half uurtje alleen thuis is als ik een boodschap doe. Dus voor dat punt zie ik niet zo’n groot verschil
't ene kind is het andere natuurlijk niet.. Maar zelf zal ik dit later niet aandurven... Ik vindt 13 gewoon nog echt heel jong voor 'n hele nacht alleen..
Hier is de oudste afgelopen zomer( toen 16 jaar) voor het eerst een nacht alleen thuis geweest. Er bleven ook 2 vrienden logeren. Hij is een dag eerder naar huis gegaan vanaf ons vakantie adres. Is allemaal heel goed gegaan maar die is natuurlijk een stuk ouder. Met 13 jaar had ik het echt niet gedaan. Dan maar ergens anders logeren. Hier hadden ze het trouwens ook echt niet gewild met 13 jaar en ik zou geen moment rust hebben
Ik vind 13 nog erg jong. Het hangt natuurlijk van het kind af, maar hier zou het geen goed idee zijn. De oudste zou zich echt wel goed gedragen, maar bang zijn zodra het donker wordt. Ik mocht zelf een weekendje alleen thuisblijven toen ik 16 was. Overdag was er niets aan de hand, maar 's avonds voelde ik me toch behoorlijk onbehaaglijk. Heb zelfs de film Romeo en Juliet onder de tafel gekeken.
Denk dat het heel erg afhankelijk is van het kind. Ik was zelf 14, bijna 15, toen ik 2 weken alleen thuis was (zus op kamers, ouders op vakantie, ik wilde absoluut niet mee). En dat vond ik helemaal niet erg. Kon toen al prima zelf eten maken, naar mijn bijbaantje etc. Daarvoor vast ook al vaker wel een dag alleen geweest, kan ik me niet zo goed herinneren. Als ik kijk naar mijn dochter, dan zie ik dat nog niet heel snel gebeuren. Die durft, met 10 jaar, de tosti nog niet eens uit de contactgrill te halen, of zelfstandig een eitje te bakken. Ze heeft vorig jaar al wel eens gezegd dat ze graag een nachtje alleen thuis wilde zijn, maar daar wachten we nog wel mee tot ze wat zelfredzaamheid heeft ontwikkeld. Maar dat kan snel gaan in 3 jaar, lastig om nu te zeggen.