Dochter 13 maand om 4.30/5u wakker :(

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mcm78, Jan 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mcm78

mcm78 Bekend lid

May 6, 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dag allemaal,
    wij zijn een beetje aan het einde van ons latijn met onze dochter van 13 maanden. Al maanden wordt ze om 4.30/5u wakker. Wat we ook doen, ze gaat niet weer slapen. Het begint ons echt op te breken... :(. Haar ook, ze valt iedere morgen onderweg naar de opvang in de auto in slaap (om 8u dus). Mijn zoon is ook helemaal moe, want die wordt er ook steeds wakker van.

We proberen haar niet voor 6u 'op te laten staan'. Ik lees veel op internet dat dat beter is, maar dan hebben we echt een strijd tot 6u (terug leggen, zeggen dat het nog nacht is, laten zien dat het nog nacht is, etc. 2 minuten later weer brullen, weer terug leggen etc.). Maar we hebben ook gemerkt dat als we haar eerder uit bed halen, ze steeds vroeger komt. Ik heb het gevoel dat ze dus een soort van geleerd heeft dat je eerst een uur strijd moet hebben maar dat als je volhoudt je echt wel op mag staan. :(

Wat we al geprobeerd hebben:
    - eerder naar bed en later naar bed (maakt niks uit, of ze nou om 18.30u (laatst een keer geprobeerd omdat ze haar middagslaapje weigerde) naar bed gaat of om 21u (door een kerstfeest een keer), ze wordt tussen 4.30u en 5u wakker.
    - Terug leggen en zeggen dat het nog nacht is (keertje of 10 tot 6u). Leidt meestal alleen tot grote woede.
    - Paar keer hebben we haar bij ons in bed genomen, maar dat helpt ook niet, dan wordt ze wel even stil, maar na 5 minuten is dat ook niet goed meer. Bovendien is het eigenlijk niet veilig om haar bij ons te laten slapen, ivm met zeer zware pijnstilling die mijn man moet slikken.
    - Wij eerder naar bed (omdat we dan in ieder geval iets meer slaap krijgen) maar veel eerder kan niet meer, want ze wil ook nog een avondvoeding, dus rond 21/21.30 voed ik haar nog (droomvoeding), maar veel eerder kan ik dat ook niet doen, dus daar zit ook niet veel rek in (en heel eerlijk gezegd wil/kan ik ook niet eerder naar bed, want met ook een voltijdsbaan kom ik anders echt uberhaupt niet meer toe aan dingen als emails en de afwas...).

Ze gaat normaal om ongeveer 19u naar bed (met wat mopperen, maar niks te geks). Doet nog twee slaapjes overdag (plus dus een heel kort slaapje in de auto onderweg naar opvang). Ze krijgt 's morgens als ze uit bed komt bv (na al het gedoe dus), en 's avonds voor ik naar bed ga. Verder eet en drinkt ze overdag goed. Ze heeft geen speen, wel een knuffel en een knuffeldoekje. Vaak ook een bekertje water in bed.

Iemand tips? Ik kan echt niet meer....:(

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Iets warmer aankleden?? Dit is vaak n tijdstip dat het het koudste is in huis.

En misschien bv geven als ze wakker is en dan een uurtje in bed laten zodat ze misschien nog lekker slaapt? Want misschien is t honger

3. tuc

tuc Niet meer actief

ik ben zeker voor je methode om vol te blijven houden, maar ik zou het fijner maken dan laten huilen. Onze zoon heeft een periode gehad dat hij om 5.30 wakker was......dike doei...voor 7 uur is midden in de nacht hier;) Het kostte ons 2 dagen om erachter te komen dat hij tussen ons in gelijk verder sliep. Wel heel duidelijk gemaakt dat hij bij papa en mama mag maar dat het daar wel slapen is. Hij snurkt gelijk verder tot we op moeten staan en in het weekend tot 8-9 uur. daarna was het een hele periode gewoon over en sliep hij tot die tijd gewoon in zn Eigen bed. Nu wil hij af en toe nog eerder bij ons en zo gaat het prima.

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Heeft onze zoon ook een maand of 4 gedaan. Als hij rond half 5 wakker werd legden we hem tussen ons in en met een beetje geluk sliep hij nog eventjes. Lukte vaak niet, soms wel. Lukte het niet dan ging hij huilen en deden we het licht aan. We lieten hem dan bij ons in de slaapkamer spelen tot minstens 6 uur. Pas dan begonnen wij de dag met aankleden en naar beneden gaan. Bij ons is namelijk de regel, niet eerder dan half 7 ontbijten. Nu sinds een paar weken slaapt hij weer netjes door tot 6 uur / half 7.

5. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    En als je haar wel direct een voeding geeft, en daarna teruglegt? Slaapt ze dan wel? (Kost minder moeite dan strijd voeren tot half 7)

Eet / drinkt ze overdag voldoende?

Ik geef sinds een dag een papfles om 18.30 (ik geef flesvoeding), misschien kan je dat een keer proberen, dus kolven en beetje pap in de fles doen? Ik gaf nooit s avonds papflessen maar mijn zoontje werd ook elke ochtend om 5.00 wakker en ik vond dat ook best vermoeiend ;)!
    Ook is hij vaker wakker snachts dus de omslag van het weer heeft vast ook invloed. Maar bij jou doet ze het al maanden toch?

6. Michelle123

Michelle123 Actief lid

May 31, 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oei, ja hier ook al maanden zo. Tussen 4 en 5 uur in de ochtend is hij wakker. Maar die van ons gaat tussen 17.00 en 18.00 uur naar bed en slaapt in 1 ruk tot 5 uur in de ochtend. Het maakt niet uit hoe laat we hem naar bed brengen.
    Soms helpt het om hem in de ochtend direct een flesje te geven in bed, dan kan het zijn dat hij weer in slaap valt voor 1 a 2 uur.
    Soms helpt het niet en leg ik hem in ons bed, maar vaak blijft hij dan ook wakker.
    Dan ga ik maar naar beneden met hem en laat hem lekker spelen. Tot het tijd is voor zijn pap tussen 7 en 8 uur. Daarna gaat hij weer naar bed (is dan echt doodop).

Waarom geef je nog een late voeding? Word ze er echt voor wakker?
    Hier namelijk niet dus wij laten hem lekker liggen en gaan zelf ook op tijd naar bed.

7. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Hier was t op die leeftijd ook zo.. geen maanden maar wel weken.. het is gelukkig zelf weer over gegaan

8. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Misschien overgaan op 1 slaapje? Dit werkte bij ons in ieder geval wel. Dan was hij echt moe en sliep ook een stuk langer (nu meestal van 19.30 tot 8.00u)
    Als ze overdag relatief veel slaapt heeft ze niet zoveel uren in de nacht nodig.

Succes!

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik zou eerst kou en honger uitsluiten.
    Hier werden de nachten langer nadat we een warmere slaapzak hadden gekocht.

10. mcm78

mcm78 Bekend lid

May 6, 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dank voor het meedenken allemaal!

Ze slaapt in de warmste slaapzak van de hema, met mouwen, in romper en een pyjama (met voeten). Heb haar gisteravond nog een extra shirtje aangedaan. Maar ze werd gewoon weer om 4.50u wakker vanmorgen. Misschien vannacht ook nog eens sokken proberen. En we gaan een klein straalkacheltje halen voor in haar kamer, want het wordt daar inderdaad best fris (zitten in Canada, verwarming is met hete lucht, en om de een of andere reden wordt haar kamer kouder dan de rest van het huis, en verwarmen per kamer gaat dus niet).

Heb haar vanochtend meteen gevoed toen ze wakker werd, maar daarna ging ze niet meer slapen, al was ze wel rustiger. Uiteindelijk bij ons in bed genomen (al is dat dus eigenlijk niet verstandig ivm de medicijnen van mijn man), ze was wel stil, maar slapen ho maar... :(

Positief: we hebben geen strijd gehad. En mijn zoon heeft tot half zeven geslapen.

Maar: dochter en wij dus weer niet geslapen vanaf 10 voor vijf... :( De zoektocht continues...

11. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    T voeden en dan terug leggen even doorzetten
    Je zegt dat ze er wel rustiger van wordt dus nu nog even het in bed doorzetten
    Ook zeggen je hebt lekker gedronken nu weer slapen

Share This Page