Kleuterklas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door River87, 28 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. River87

River87 Fanatiek lid

28 nov 2016
    1.325
    1.064
    113
    Vorig jaar gestart op de basisschool
    Het laatste 10min gesprek vond ik 1 van de 2 juffen nogal negatief.
    Er werden wat dingen opgenoemd wat hij nog niet kon bij gym o.a. springen van de hoge kast, huppelen of hinkelen, gooien/vangen bal.
    En als hij werd aangesproken op zijn gedrag gaf hij geen reactie wat volgens de juf heel raar gedrag was.

Ik sprak onlangs een pedagoog die gaf aan dat bevriezen een hele normale reactie was. En ik zelf ook al dacht dat hij gewoon zo onder de indruk is hij dus niet weet te reageren
    Thuis of met andere reageert hij gewoon alsin, boos of verdriet o.i.d.

Het stukje gym.. ik ga thuis overgooien.. geef hem 2 tips en hij kan het.. 10min werk.
    Onlangs kochten we een nieuwe hoge harde poef
    Ik zei kom pak m'n hand, springen, nu aan 1 vinger. Ik zeg nu zonder, hij gaf aan dat spannend te vinden. Ik zeg we gaan een grapje doen doe net alsof je mama s hand vast hebt en ga je springen. Meneer sprong er zo vanaf.

De dag erna kreeg ik van de andere juf een bericht hoe lief ze het vondt dat hij complimenten gaf over dat zij een verjaardagsmuts voor hem had gemaakt. Er stond letterlijk, dit mag ook weleens gezegd worden.
    Naar mijn idee liggen ze niet op een lijn. En dit jaar zij ze dus niet meer samen voor de klas. Gelukkig is de minder sympathieke er nog 1dag en een andere juf 4 dagen.
    Zou je alsnog in het volgende gesprek dit bespreken. Of het bij iemand anders kaarten bij school o.i.d. ik wil er namelijk nog wel wat mee. Want voor me gevoel moeten ze er gewoon wat meer tijd insteken.

Daarnaast vraag ik me af wat doe je zelf als ouders, oefen je al dit soort dingen ook thuis met je kind, vraag me af of we niet te weinig doen.
    Nu heb ik een uitgebluste man thuis zitten dus veel komt op mij terecht en werk 3 dan in de kinderopvang hierdoor heb ik zelf ook helaas weinig energie om nog ff alles uit de kast te halen ook al.zou ik t wel willen

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.263
    113
    Toen zoon bij de kleuters zat konden niet alle kinderen even goed springen en vangen. Ze stelde zelf hun eigen doel wat ze wilde leren. Op school kregen ze dan tijd en ruimte om te oefenen.

Wij oefende thuis wel dingen maar meer tijdens het spelen. Legde we alle kussens van de bank op de grond en kon hij springen.

Over rollen. Overgooien, overgooien met stuit. Als hij moeite heeft met vangen kunnen beginnen met een ballon. Daar zit vertraging in. Daarna pas grote bal en als dat lukt juist een hele kleine bal.

Huppelen deden we op de weg naar school:roflmao:

Hinkelen met een hinkelpad, tekende we met stoepkrijt.

Ook al ben je druk je hoeft er geen uur over te doen. Even 10/15 min lekker samen spelen. Zelf ook lekker laten oefen. Gooien tegen de muur en vangen.

Bespreken met de juf zou ik eerder doen als wanneer het spannend is heeft hij wat meer tijd en aanmoediging nodig.

3. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Ik zou dat soort dingen niet oefenen hoor. Dan vangen ze maar geen bal, lekker boeiend. Ik heb eigenlijk ook nooit wat gehoord over hoe ze het doen met gym, toch niet zo gedetailleerd in elk geval. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat mijn kinderen er erg goed in zijn :roflmao:

Fijn dat hij de stomme juf maar één dag heeft!

MissXray en Spectre vinden dit leuk.
  4. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Vind sws een rapport voor gym echt zwaar demotiverend.

Ze willen dat alle kids meer bewegen enz, ik denk dan hou het positief en stimuleer de dingen die voor hun motoriek belangrijk zijn en hou het plezier erin.

Zoon zat in groep 3 en krijgt met gym cijfers van 1-5, 1 is dat je het helemaal niet kan/zwaar onder niveau enz en 5 is dat je het kan.
    Heeft hij dus een 1 omdat hij niet in de touwen kan klimmen denk dan echt hallooo heb je zn ouders gezien haha die kunnen het nog steeds niet, verwacht je serieus dat elk kind in de touwen kan klimmen?
    Zoon vind gym 1 van de leukste vakken maar echt ik vind dat ze het op deze manier echt verpesten voor kids, hoe maak je een kind onzeker.

Of heb ik nou zo een rare gedachte gango_O vraag mij soms überhaupt dingen af.

Zoon kon in dec nog amper een woord hakken en plakken na de kerstvakantie leest hij dus gewoon volzinnen. Zegt 1 juf van hem dat komt door het vele oefenen thuis haha ik zeg welk oefenen? Hij wordt echt boos wil geen hulp, in de corona tijd zoveel tijd ingestoken elke dag weer die strijd maar nu volg ik hem meer. Weet nu dat het gewoon goed zit en hij hetzelf heel goed aan kan geven.

Btw heb de juffen ook regelmatig gevraagd of ik iets met hem moest doen maar was verder niet nodig.

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier wordt gym gewoon beoordeeld op inzet. (Net als tekenen).

Bij de kleuters staat alleen grove motoriek voldoende of nog in ontwikkeling.

Maar dingen hinkelen en huppelen oefen je toch spelenderwijs. Tijdens het wandelen samen lekker spelen.

Moet wel eerlijk zeggen dat we bal spellen minder oefenen, omdat we daar minder ruimte voor hebben en ik zelf minder mee heb.

Niet teveel van aantrekken. Als hij maar gemotiveerd blijft om te bewegen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dit is wel heel gedetailleerd idd.
    Maar ik proef uit sommige reacties dat ze het helemaal onzin vinden, dat klopt ook niet helemaal. Een bal kunnen vangen met 2 handen, ergens vanaf kunnen springen en met 2 voeten landen lijken totaal onbelangrijk, maar zijn nodig om in de hersenen bepaalde verbindingen te kunnen leggen.
    Deze dingen zijn dus niet enkel motorisch van belang, maar voor meer gebieden.

owly, Roanna, ikkie97 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Dit inderdaad. Gym bij kleuters is niet alleen maar het bewegen op zich. De motorische ontwikkeling wordt niet voor niks specifiek gevolgd in de kleutergroepen. Wat tuc zegt inderdaad het leggen van bepaalde verbindingen in de hersenen wat gebeurt wanneer je bijvoorbeeld een koprol maakt. Deze verbindingen zijn nodig voor o.a. het leren lezen. Maar vergeet ook het schrijven niet waarvoor de motoriek echt best ver ontwikkeld moet zijn. Ontwikkelen van ruimtelijk inzicht. Maar daarnaast kan een zwakkere motoriek kinderen ook ontzettend onzeker maken wat het leren weer anderzijds kan belemmeren.

evaleana en tuc vinden dit leuk.
  8. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    O zo. Maar dat noem ik geen oefenen, dat noem ik gewoon spelen of lekker bezig zijn. Oefenen associeer ik met bewust een bepaalde activiteit doen in de hoop dat ze er dan beter in worden.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Jaa dat bedoel ik ook. Bewust gaan oefenen met als: ‘kom we gaan huppelen oefenen’ zou ik niet aan beginnen. Tenzij je vanuit de fysio ofzo oefeningen hebt gekregen.

Maar lekker bezig zijn en tijdens het spelen het gaan doen om het eens aan te bieden zonder er druk op te leggen zou ik wel doen.

10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier heeft dochter fysio gehad en werd juist benadrukt vooral ‘per ongeluk’ te oefenen, dus geen matje uitrollen en ‘nu gaan we 10x dit doen’ maar gewoon bv naar de kinderboerderij en daar hurken om konijntjes te aaien (zij moest oefenen voor haar heup, dus bv hurken en weer op staan, maar ook hinkelen, of touwtje springen, hoepelen… al dat soort dingen - vooral spelen dus ;) ).

Deel Deze Pagina