Eva wijst sinds kort een aantal lichaamsdelen aan: neus, oren, tanden, tenen en (trommel)buik. Heb echter deze week al drie keer de vraag gekregen of dat wel normaal is? Verontwaardigde ik: jazeker, ze ís normaal! Gekheid natuurlijk, hoor dus dat dit erg vroeg is. Dat ze een slimpie is weten we wel. Geen topic om te pochen, heb geen wonderkind en verder is m'n tut traaaaaag wat lichamelijke ontwikkeling betreft, maar ben gewoon benieuwd of dit inderdaad vroeg is.
ze is een jaar zo te zien....hier begon dat toen ook met enkele dingen. Buik kende hij heel snel en mondje (want daar gaat zn eten naar binnen) nu ook hand, arm, voet, oogjes, oortjes, neusje.
Hier begonnen de oudste en jongste daar rond de 14 maanden mee. Vlak erna volgden bijv ook ketting, armband en oorbel bij de jongste haha. Middelste deed het wat later, maar was sowieso een late en weinige prater
Begon hier rond die tijd ook, maar we hebben hier twee vlotte dames op taalgebied Het is dus snel, (wat gemiddeld is durf ik zo niet te zeggen), maar abnormaal is het iig zeker niet
Weet niet of het snel is. Hier kent ze hoofd en neus. Al wijst ze soms ipv haar neus haar mond aan, of oog.....of wang
Hier begon het rond de 13 maanden. Nu kan hij bijna alles. Handen, vingers, duimpje, voeten, teentjes, benen, knieën, armen, buik, pieleke, haren, ogen, oren, mond, tong, tandjes Dit kan hij allemaal perfect Maar als je vraagt waar zijn neusje is dan wijst hij ook zijn oren aan. Ik denk dat hij dat opzettelijk doet want dan begint hij altijd te lachen.
Mijn dochter doet precies hetzelfde, ze is nu 14 maanden en doet dat ook al een tijdje.. Weet niet of het erg vroeg is?
Mijn dochter wijst ook neus, ogen, oren, mond aan. Bij mij en bij zichzelf geen idee of dat vroeg is.
hier met 16 maanden, wees ze alles netjes aan. vond het super knap, aangezien ze dat helemaal zelf geleerd heeft. heb nooit specifieke oefeningen of liedjes daarvoor gezongen
Het is normaal met 1 jaar aantal delen aanwijzen hoor! Ken ik veeel kindjes die dat deden rond 1jaar. Dochter deed het hier met 10mnd: neus en later iets volgde mond en oren. Nu kan ze met 1.5 alle delen aanwijzen zoiezo passieve taal gaat echt rond 1 jaar in grote tempo zich ontwikkelen. Dochter tweetalig en ik dacht zelf dat het zal lastiger zijn maar ze leert twee benamingen tegelijk, echt apart hoe dat gaat. Maar hier dochter met ontwikkelingsvoorsprong dus hier gaat allee maanden vooruit heb niet eens tijd om bij te houden erg jammer is dat maar van andere kant ook trots ben ik op haar! Jou dochter is wel slim
Hier begon hij daar ook iets later mee, rond de 14 maanden. Eerst buik en neus en piemeltje, daarna volgden oren, handjes, voetjes, beentjes, hoofdje en mondje. Nu ben ik bezig met billetjes, maar dat wil soms nog niet lukken. Vaak vraagt hij als ik zijn billetjes aanwijs "kaka?"... Hilarisch hoor.
Dat doet mijn zoontje ook, haartjes, oortjes, neus, mondje, dikke buik . En ook bij ons. Hij is sowieso overal naar aan het wijzen, wil weten hoe het heet en probeert het dan te herhalen. Zo schattig!
Mijn dochter is een jaar en doet het al best een tijdje. Neus, oren, ogen. Ze wijst het ook bij ons aan, gaat ze m'n oren zoeken onder mijn haar Met 11 maanden was ik op het consultatiebureau en vertelde dat ze dierengeluiden maakt. Als ik vroeg: hoe doet de poes zei ze "aauwww". Dat vond ze wel vroeg. Ik heb er eerlijk gezegd ook geen idee van wanneer ze dit soort dingen gaan doen... Maar leuk is het wel!
Leuk om te lezen allemaal! Rozemarijke: Fjieuw *slaakt een zucht van verlichting*, gelukkig is ze niet abnormaal. Op taalgebied lijkt Eva ook wel vlot te zijn. Vind het wel grappig, volgens mijn moeder lijkt ze daarin sprekend op mij. Veel begrijpen, al aardig wat woordjes kennen etc. En wat lichamelijke ontwikkeling betreft was ik ook niet haantje de voorste. Nog steeds niet. Vind het ook erg leuk Annabel, hier ook niet bewust geoefend. Ineens wees ze van alles aan, als ik het woord noemde. Zal komen door het benoemen, tandjes poetsen, Eva heeft een nieuw tandje hè, bla bla. Ik klets wat af. Haha Dot, mooi is dat hè, die dierengeluiden. Eva kent het schaap en varken. Wanneer we het vragen doet ze dat dus, maar ze heeft geen idee dat een schaap een schaap is geloof ik. Komen we langs paarden, roept ze ook 'beeeeh' en bij de varkens riep ze laatst 'mama'. Dusss....
Leuk he, wij zijn hier beiden erg taalgevoelig, dus dat onze dochters dat ook zijn, is niet vreemd En herkenbaar: die motoriek.... (Ik kreeg altijd een 6 voor gym, maar volgens mij echt enkel omdat een onvoldoende voor gym geven gewoon een beetje taboe is ofzo. En m'n inzet heeft me mogelijk wel gered daarvoor, deed wel altijd m'n best ).
Proest Caitlyn doet en deed dat trouwens ook wel, maar die maakt onderscheid in mama's, papa's en "mimi's" (of soms ook gewoon: baby ).
volgens mij is dat toch normaal? mijn zoontje is 2 dagen later geboren dan jouw dochtertje, maar hij wijst alles al aan, zowel lichaamsdelen als andere objecten. nooit over nagedacht eigenlijk. volgens mij heel normaal toch? Hij kent echt al heel erg veel woorden.