Dreumes ziek, blijven jullie thuis?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Babsien, Dec 20, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babsien

Babsien Niet meer actief

Hoi allemaal, mijn dreumes is ziek, middenoorontsteking en flinke verkoudheid met 39.7 koorts. Hij wil niets en hoest de longetjes uit zijn lijf. Vanavond met m terug gekomen van huisartsenpost. Daar ook gevraagd of hij wel naar buiten en de oppas mag, dit zou wel mogen maar niet naar de opvang. Daarnaast zei hij dat ik mijn moedergevoel hierin moest volgen. Hij is slap en huilt veel en daarom gaat hij morgen niet naar de oppas (hij zou daar ook moeten slapen ivm mijn werk) maar blijf ik thuis. Wat wel betekent dat ik dus niet kan werken en daar baal ik van, maar ja ik voel mij ook niet echt lekker. Hoe gaan jullie hier mee om als jullie kleintje ziek is?

2. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Als ze echt ziek zijn, dus alleen hangen en slapen dan blijf ik bij ze thuis. Naar oma kan wel als ze niet TE ziek zijn. Opvang niet, ik zou ook niet op zo een onrustige plek willen zijn als ik ziek ben

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Het ligt er wel aan wat voor oppas idd. Mijn moeder past op dus dat zou ik zo doen als het niet anders kan. Maar een gastouder of KDV met meer kinderen niet.
    Maar als je de mogelijkheid hebt om thuis te blijven zou ik dat lekker doen, bij mama is toch het fijnst als je ziek bent.

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Als ze echt ziek is, blijft een van ons thuis. Ik kan ook nog wat uur vanuit huis werken, als ze slaapt bijvoorbeeld.

Als het zo-zo is gaat ze naar oma.

5. Vakantieganger

Vakantieganger Fanatiek lid

Jan 4, 2016
    1,007
    4
    38
    Vinkeveen
    Ik blijf thuis als ze echt ziek is.

6. Babsien

Babsien Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties! Maar hoe doen jullie dat dan op werk? Nemen jullie dan vrij? Of ziek melden? Dat laatste doe ik nu, voel me ook niet fit maar vooral om bij hem thuis te blijven. Ik denk niet dat mijn werkgever hier zoveel begrip voor heeft in de zin van... je werkt maar 20 uur kun je voor die dagen dan geen oppas regelen.. vandaar.. maar voelt toch niet helemaal goed. Aan de andere kant is mijn ventje het allerbelangrijkst en kan t niet over mn hart verkrijgen op m met zn koortskoppie de hele dag en avond van me weg te hebben. Ik merk idd ook dat hij de hele tijd bij me wil zijn

7. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Onze zoon was 14 dgn terug ziek. Precies hetzelfde als jouw kindje.
    ik werk altijd gebroken diensten dus ik koos ervoor om hem toch de ochtenden weg te brengen. Hij was niet bedlegerig en mijn vader paste op. Dit ging redelijk. 1 ochtend ben ik thuisgebleven (1e dag).
    Ruben had vooral in de middag/avond koorts en smorgens 'slechts' verhoging.
    Helaas werd hij steeds zieker en daarom was ik blij dat ik vrijdag vrij was.

8. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

QUOTE=Babsien;20331518]Bedankt voor jullie reacties! Maar hoe doen jullie dat dan op werk? Nemen jullie dan vrij? Of ziek melden? Dat laatste doe ik nu, voel me ook niet fit maar vooral om bij hem thuis te blijven. Ik denk niet dat mijn werkgever hier zoveel begrip voor heeft in de zin van... je werkt maar 20 uur kun je voor die dagen dan geen oppas regelen.. vandaar.. maar voelt toch niet helemaal goed. Aan de andere kant is mijn ventje het allerbelangrijkst en kan t niet over mn hart verkrijgen op m met zn koortskoppie de hele dag en avond van me weg te hebben. Ik merk idd ook dat hij de hele tijd bij me wil zijn[/QUOTE]

En hier heb je speciale uren voor. Zorgverlof heet dit
    .
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,777
    18,920
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Mijn man of ik nemen dan calamiteitenverlof op. Eventueel ieder een halve dag, om 'de pijn' voor onze werkgevers wat te verdelen. Het komt gelukkig niet heel vaak voor. Als het echt niet anders kan, zijn onze ouders ook wel bereid om op te passen. Maar als het de kan lossen we het liever zelf op.

10. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Jezelf ziek melden als je kind ziek is zou ik niet doen.
    Dat is niet eerlijk. Het hangt een beetje van je werkgever al wat voor verlof je ervoor krijgt. Sommige mensen krijgen calamiteiten verlof (dit is in principe alleen voor de eerste dag geloof ik, om iets te kunnen regelen), een enkeling krijgt zorgverlof, maar volgens mij is dat daar ook niet voor bedoeld. Ik moet gewoon een vrije dag nemen. Man en ik proberen het dan een beetje af te wisselen inderdaad. Met verhoging gaan ze gewoon naar het kdv en bij echt ziek laat ik ze ook bij oma achter als het niet anders kan.

11. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Toevallig vorige maand voor het eerst vrij 'moeten' nemen voor een ziek kind. Best netjes in 2,5 jaar.
    Ik werk alleen na schooltijden dus ik was overdag thuis en toen ik wegmoest kwam mijn man (eigen bedrijf). Dus gewoon gewerkt.
    Tweede dag had man belangrijke afspraken staan en ben ik thuisgebleven.

Ik werk als gastouder aan huis en als ik vrij neem moeten andere mensen echt moeilijk gaan doen om oppas te vinden. Als mijn zoontje een beetje ziekig is neem ik hem dan ook gewoon mee, maar bij koorts en spugen niet natuurlijk.

Als één van de oppaskindjes ziek is werk ik trouwens wel gewoon, eventueel extra (schoolkind dat niet naar school kan).

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Als de kinderen ziek zijn, gaan ze over het algemeen naar oma. Daar worden ze minstens even hard vertroeteld als thuis, dus ik voel me daar niet schuldig over. Als het echt erg is, neem ik sociaal verlof (onbetaald) of gewoon verlof, omdat ik oma daar dan niet mee wil opzadelen. Zelf ziek melden om op je ziek kind te letten vind ik behoorlijk fout.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik meld mezelf nooit ziek als mijn kind ziek is.
    Ik vind dat echt not done.
    Vorige winter was dochter flink beroerd en wilde ik liever zelf bij haar blijven ipv oma.
    Ik heb gewoon een vrije dag genomen in overleg met collega's.
    We zaten dan ook boventallig en dan neem je makkelijker vrij.
    Lukt dat niet dan regel ik opvang maar mezelf ziek melden omdat mijn kind ziek is doe ik echt niet.
    Ik zou me er heel ongemakkelijk bij voelen.

14. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,570
    3,507
    113
    Mezelf ziek melden zou ik niet doen. Mijn jongste is ook ziek. Gistermorgen 39.5 graden koorts. Verder nog wel goed te pas, maar niet willen slapen en de melk spuugde ze er weer uit.

Ik werk in de zorg en kan dus niet makkelijk thuis blijven. Normaal gesproken zou ik mijn moeder kunnen vragen, maar die heeft vorige week in het ziekenhuis gelegen en moet rustig aan doen. Dus is mijn man thuis gebleven. Ik heb de oudste naar de opvang gebracht. Toen ik klaar was met mijn route ben ik, na overleg met collega, naar huis gegaan (hoefde maar tot half 11) en toen kon mijn man gaan werken.

15. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Calamiteitenverlof is alleen voor noodgevallen. Dus die eerste uurtjes dat je je zieke kind opvangt. Daarna kun je zorgverlof opnemen. Dit is 70% betaald. Dit is allebei wettelijk geregeld, dus kan/mag je baas niet moeilijk over doen. En natuurlijk kun je ook een vrije dag hiervoor opnemen.
    Ik snap wel dat je je schuldig voelt. Veel werkgevers vinden het toch al snel 'gezeur'.

Zoals je je zoontje beschrijft, zou ik ook bij hem thuisblijven. Dan kan hij toch het beste bij mama zijn, in zijn vertrouwde omgeving. Of opa/oma moet heel vertrouwd voor hem zijn. Ik zou hem sowieso niet naar de opvang brengen. Hij krijgt daar waarschijnlijk minder aandacht en de omgeving is onrustiger.

16. Miss M

Miss M Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    2,389
    597
    113
    Female
    Noord-Holland
    Als ze echt ziek zijn, blijft 1 van ons thuis.
    Het hangt een beetje van je werk(gever) af hoe je dat oplost.

Bij mijn vorige werkgever werkte ik een halve dag thuis (kon prima als ze sliepen) en een halve dag vrij.
    Bij mijn huidige werkgever is het gewoon een vrije dag.
    Ziek melden zou ik zeker niet doen, als je geen dagen meer hebt kan je evt. Kortdurend zorgverlof opnemen.

17. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

Aug 8, 2013
    939
    81
    28
    Female
    Ik werk in het onderwijs dus zomaar vrij nemen is lastig. Toch heb ik al wel eens een dag zorgverlof op moeten nemen. Bij ziekte gaan ze vaak gewoon naar oma of oma komt hier. Ga niet met ze slepen als ze hoge koorts hebben. Man heeft eigen zaak en kan eventueel direct thuiskomen als het echt niet goed gaat

18. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,367
    113
    Op mijn oude werk kon ik calamiteitenverlof opnemen, ook als ik het al van tevoren wist dat een kind de dag erna ziek was, en ik zelf al vervanging had geregeld. Dat heeft de leidinggevende zelf zo in het systeem gezet. Nou, prima, al had ik ook best vakantie uren op willen nemen. Dat was toen zoon waterpokken had en al een beetje koortsig uit het kdv kwam die dag.

Verder bleven we om beurten thuis als er 1 ziek was. meestal mijn man, omdat hij thuis kon werken, op mijn werk was er een probleem als ik niet zou komen.
    En de ene keer dat we beiden echt niet thuis konden blijven heb ik de zieke bij mijn moeder gebracht, daar zijn ze nog beter af dan thuis denk ik ;) maar echt fijn voelde het niet, omdat ik vind dat mijn zieke kind bij mij of mijn man zou moeten zijn.

19. tlc81

tlc81 Bekend lid

Jan 22, 2012
    684
    127
    43
    Mijn baas ziet me aankomen zeg. Ik kan echt niet zomaar thuis blijven (werk op een intensive care). Zijn ze te ziek voor de gastouder, dan word oma ingezet. Mijn man kan over het algemeen wel later beginnen, dus het is dan zo'n 5 uurtjes overbruggen. Het is niet anders.

20. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Natuurlijk blijf ik thuis als 1 van de kinderen zo ziek is.
    Ik denk dat er geen enkele werkgever blij van wordt, maar tja kan gebeuren. Mensen hebben kinderen en kinderen worden wel eens ziek.
    Als ze te ziek zijn voor de opvang maar wel "oke" gaan ze naar opa en oma. Die wonen schuin tegenover en die zien ze elke dag.
    Meestal komt 1 van ons dan alsnog zsm naar huis of maken een kortere dag.

Laatst werd er op de opvang een zichtbaar ziek kind afgeleverd. Met de mededeling dat ze er een paracetamol in hadden gestopt en als het echt echt niet ging ze hem wel kwamen halen.
    De leidster heeft daar een stokje voor gestoken. Het kind getempratuurd en zonder pardon weer teruggegeven aan de vader met de melding dat het verstandig was zijn zoon thuis te houden.
    Heb het hele tafereel met open mond aan staan gapen.

Share This Page