dochter 2.5 is panisch voor wc en potje

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Imke24, Apr 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Imke24

Imke24 Actief lid

Jan 31, 2011
    350
    1
    16
    Limburg
    Mijn dochtertje van 2 jaar en 8 maanden is panisch voor de wc en potje. Ze weet wel heel goed wanneer ze moet plassen en poepen... Hoe kunne we dit oplossen... ?? Afwachten.. Of doorzetten? Ze word al hysterisch als we wc of potje benoemen...

2. adi

adi Niet meer actief

Dan zou ik het gauw opbergen (potje dan) en nog even wachten. Angst moet je echt niet hebben bij dingen als zindelijkheid, of poepen en plassen. Peuters kunnen erg snel bijv. poepangst ontwikkelen en dat ben je ver van huis.

Ik zou het dus voorlopig niet gaan aanbieden of vragen. Misschien wel mee in aanraking laten komen door haar mee te nemen als jij naar de wc gaat, en uitleggen hoe het precies werkt (mijn kindjes hebben mij ooit van de wc getild om te spieken hoe mijn poep in de wc eruit ziet :( ).

Als het straks warm is kun je haar buiten in een onderbroekje laten lopen en een potje klaar zetten. veel kinderen gaan dan vanzelf op de pot plassen.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Weet je zeker dat ze al heel goed vantevoren weet wanneer ze moet plassen/poepen? Mijn zoontje begint ook te huilen als ik begin over wc/potje, maar volgens mij komt het omdat hij heel goed weet wat de bedoeling is van een wc/potje, maar erg bang is dat hij het niet goed doet... een soort faalangst dus eigenlijk.
    We proberen het potje nu zo leuk mogelijk te maken (wc vindt hij sowieso te eng) we gaan gezellig leuke boekjes lezen op het potje, of heel even spelen op de telefoon... om de nare associatie met "moeten presteren" even weg te halen.

4. diddi

diddi Bekend lid

Jan 1, 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou dan nog even wachten, want angst hiervoor moet je niet gaan hebben. Als ze er echt aan toe is dan komt ze van zelf en dan gaat het echt goed. Ze kan het nu heel goed aangeven en dat is al een heel goed begin.
    Laat het even voor wat het is en dan komt het misschien sneller dan je denkt helemaal goed!

5. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Misschien heb je mijn topic al gelezen. Dat probleem speelt hier ook (ook al toen mijn kind een stukje jonger was). Een stappenplan dat ik op internet las was als volgt (maar dan moet je echt zeker weten dat je kind het echt kan aangeven en ophouden en in die zin zindelijk is)

Stap 1: als je kind moet plassen met luier om in wc of badkamer neerzetten. Als hij/zij geplast heeft belonen en de luier weer af.
    Stap 2: in badkamer/toilet met luier op de wc of het potje.
    Stap 3: in badkamer/toilet met luier 1 strip los op wc of potje
    Stap 4: twee strippen los
    Stap 5: luier in de wc of het potje leggen
    Stap 6: luier vervangen voor toiletpapier

Alle stappen moeten een paar dagen goed gaan voor je met de volgende kunt beginnen. Heb het hier geintroduceerd maar mijn kind kan -helaas- te goed ophouden... :) frustrerend he? Succes!

6. misa

misa Niet meer actief

Mee eens. Angst kun je zeker niet gebruiken dus ff on hold!

7. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,659
    1,419
    113
    Ze heeft de tijd nog dus ikzou zeggen hup,potje in de kast en over een maand weer proberen, na rustig zo nu en dan er over praten en boekjes lezen.

Share This Page