dochter 2,5 jaar wil niet op het potje!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nienkeeknein, 23 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    het is niet alleen dat een kind er klaar voor moet zijn maar ook de sluitspier moet aanwezig zijn
    dus al wil je nog zo graag het zijn wel 2 belangrijke factoren

Wat je wel kan doen is het potje voor de tv zetten en haar met kleren aan op het potje zetten.
    Zo went ze aan het potje en het idee dat het niet eng is
    Of als je zelf naar de wc gaat potje mee en samen plassen
    Zo doen wij het op het kdv tijdens de plas / verschoon rondes
    Kinderen met luier op het potje als ze willen zo niet dan niet maar meestal vinden ze het wel leuk om met zijn 2tjes gezellig naast elkaar te zitten.

Dus maak er iets leuks van en dalijk van de zomer zal je merken dat het ook makkelijker gaat zinderlijk worden .

2. Vooral niet forceren..

Mijn zoon heeft ook al wel eens op het potje geplast. Dan zijn we best trots ja.. Maar echt zindelijk worden..
    Hij zegt het nu af en toe, mama plassen, dan zet ik hem wel snel op de wc, en idd dan komt er idd af en toe een plas.l lDus het begin is er, maar pushen doe ik niet. het komt vanzelf wel..

En hou er rekening mee, dat al zou hij nu zindelijk worden, dat hij als de 2e er straks is, ineens weer in zijn broek kan gaan plassen.. Al is het dan maar om aandacht te krijgen. Want de komst van een 2e kindje is best een grote verandering..

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Zoals meerderen al zeiden,niet forceren!
    Blijkbaar is ze er nog niet aan toe, en vind ze het allemaal nog eng. Het komt vanzelf :).

4. Eefje28

Eefje28 Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.923
    0
    0
    Groningen
    Idd niet forceren...Mijn dochter was met ruim 3 jaar zindelijk zo spontaan. En mn zoontje ook pas met 3,5.hij is nu 4 en heeft snachts nog wel een luier ;) Komt echt goed...

5. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Verplaatst naar Peuter en Kleuter.

Lotte

6. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Potje opruimen en over een poosje weer in het zicht neerzetten.
    Het komt vanzelf maar forceren werk juist averechts

7. Jen27

Jen27 Niet meer actief

Ik was afgelopen zondag toevallig aan het googlen hoe onderweg om te gaan met zindelijkheidstraining... onze dochter loopt toevallig vanaf afgelopen zondag, van de een op de andere dag, zonder luier!

Ik kwam deze site tegen en wil hem van harte aanbevelen;

Toly helpt: met de kinderen in de auto op vakantie

De belangrijkste tip is al gegeven en zal je ook hier tegen komen;

NIET PUSHEN

Succes ermee!

8. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Tim is ook nog niet zindelijk en is 3 jr en 2mnd, ik heb het er op het cb over gehad en de vpk gaf aan dat het 90% iets van het kind zelf is en 10% iets van de ouders. Oftewel ga in op de signalen die je dochter geeft en laat het daarbij, natuurlijk kun je wel belonen als het gelukt is.
    Om haar gewend te maken aan het potje kun je het potje bij haar speeltjes zetten, dan ziet ze het staan zonder dat er wat mee moet, misschien wordt het juist dan leuk om er ook eens op te gaan zitten, met of zonder kleren...

9. Trouwens nog even iets anders.. Zag iets voorbij komen over het CB en het gemiddelde..

De logopedist waar wij een paar keer geweest zijn, omdat mijn zoontje afgelopen zomer nog niet praatte, zegt het volgende en daar heeft ze een punt:

Het gemiddelde kind bestaat niet.

Dat vind ik persoonlijk een hele goede. De ene is wat sneller of wat langzamer dan een ander..

10. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Een gemiddelde krijg je alleen doordat er kinderen zijn die met 1,5-2 jaar al zindelijk zijn en kinderen die pas na hun 3e jaar zindelijk zijn;)

Snap dat je het makkelijk vindt straks en denk dat je het goed doet om gewoon te luisteren naar de signalen van je dochtertje,hoe cliche het komt toch wel;)

Hier vindt ze het potje leuk om soms op te zitten met kleren aan of zonder. Sinds een paar weekjes is ook de wc met verkleiner helemaal leuk, het begon met erop zitten net als mama en dan het liefste ook wcpapier pakken en doortrekken:D Maar nog geen plasje hier hoor maar zolang ze dit wil en aangeeft ik vind het prima!

Wat je eventueel wel zou kunnen proberen en hoe je niets hoeft te forceren is haar van de zomer geen luier aan doen als ze in de tuin aan het spelen is. Potje in de buurt en kijken wat ze doet, mocht ze plassen geen probleem ervan maken maar vaak vinden ze dat vreemd en krijgen ze door waarvoor het potje is:)

Succes!

11. miss

miss Fanatiek lid

20 mrt 2008
    1.647
    0
    0
    hoi mijn zoontje is nu bijna 2 en ik wilde hem ook proberen op het potje te zetten dat vond hij eng. ik liep toevallig tegen een toiletverkleiner aan en heb die gekocht en dat wil hij wel! nou komt hij iedere keer naar me toe en zegt mama c ja en dan doet hij zijn broek naar beneden. heb hem altijd met broek aan erop gezet en vandaag zonder broek en luier maar da vond hij nog eng. maar misschien kun je dat proberen dat ze dat wel leuk vind? en wat ik al vanaf baby aan doe, ik neem hem altijd mee naar de wc, dus hij weet wat de bedoeling is.

12. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Je kindje is op een leeftijd dat wanneer ze er aan toe is, ze van het ene moment op het andere zindelijk kan zijn. Daar hoeft helemaal geen training, klok, potje-zitten-oefenen aan te pas te komen.

Wij hebben heel af en toe eens gevraagd of ze op het potje wilde plassen, in het afgelopen jaar. (ze plaste en poepte namelijk heel bewust op bepaalde momenten, in de luier ;)). Zitten wilde ze wel, maar dat was het.
    Prima. Potje weer in de kast.

Een aantal weken terug gaf de juf aan het eens te proberen: dochterjte toonde namelijk interesse bij het groeps-potje-plassen in de klas (dan gaan ze met een paar meisjes tegelijk, plassen, handen wassen etc.).
    Vanaf die maandag zou ze een heeeeele moooie pull-up aan krijgen. Al dagen vantevoren hebben we haar enthousiast lopen maken voor die pull-ups. "Niet in plassen hoor, dan wordt ie nat. Probeer je dan op het potje te plassen?"
    Ja!! knikte ze enthousiast.

(jaaaaja, dachten wij...)

Ze heeft 1 pull-up natgeplast.
    Eenmaal thuis kreeg ze een onderbroekje aan.
    Ze roept op een gegeven moment naar boven: "mamaaaa, ik moet plassen!!".
    Volgende dag op school hetzelfde: ze zegt tegen de juf wanneer ze moet plassen.

Nooit 1 ongelukje gehad. In 1 keer dag en nacht droog. En nog een lading pull-ups over ;)
    Het kan echt. Ik zou denk ik pas wat meer aan "trainen" gaan denken als je richting 3.5-4jr gaat.

13. miss

miss Fanatiek lid

20 mrt 2008
    1.647
    0
    0
    pull up? zijn dat luierbroekjes of is dat een stomme vraag? hahaa.
    dat is idd een mooi verhaal ja! maar toch denk ik dat het gewoon bij ieder kind anders is. de een is sneller ermee als de ander en ieder kind is anders. ik probeer het nu te stimuleren maar het hoeft niet per see. ik ga er ook nog niet intensief mee bezig, nu geeft hij het zelf aan dus geef ik daar gehoor aan en ik merk vanzelf wel hoe of wat! ik denk dat dat het beste is en dan idd wachten tot hij wat ouder word en hem eerst zelf aan laten klungelen.

14. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Oh, ja, pull-ups zijn denk ik hetzelfde als luierbroekjes. Ik woon niet in NL en ben niet bekend met de nederlandse baby en peuter-begrippen ;)
    Je hebt gelijk hoor - ik had zelf ook wel gerekend op wat dweilwerk, het ging in dit geval gewoon heel soepel.
    Als ik 2 dagen alleen maar bezig zou zijn geweest met dweilen en uk verkleden, dan had ik het potje gewoon weer lekker in de kast gezet - dat bedoel ik met "er klaar voor zijn of niet".

Ik denk wel dat je duidelijk moet zijn: het is OF een luier, OF potje. Dus niet een luier en dan ook proberen op het potje te plassen. Zo merkt een kindje dat als hij/zij plast alles inene nat is. Tenzij je het op het potje doet. Dat kwartje valt een stuk makkelijk dan bij een absorberende, comfortabele, dikke luier om je kont ;)
    Zo'n luierbroekje is een leuke oplossing voor bijv. school, waar de juf niet alle tijd heeft om steeds te dweilen - ze zien er mooi uit, gaat aan en uit als een broekje en zijn stukken dunner dan normale luiers, dus het geeft geen "luiergevoel".

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Inderdaad niet forceren! Waarom zou je als je kindje er nog niet aan toe is!! Zodra ze er echt aantoe zijn, kan dat van de 1 op andere dag ook meteen helemaal zijn. Hier 3 kindjes die alle 3 van de 1 op andere dag, dag en nacht zindelijk waren. De oudste was bijna 3, de middelste 2,5 en onze jongste is net 2. We hebben bij alle 3 dezelfde methode gebruikt. Toen ze er interesse in kregen elke keer meer naar het toilet genomen als we zelf gingen. Toen ze er zelf om vroegen ze ook op het potje gezet en dat steeds voor en na het slapen. Uiteindelijk gingen ze er zelf om vragen mama, plassen en toen dat kwam hebben w epas de luier uit gedaan en onderbroeken gekocht. Onze oudste en jongste hebben allebei in de eerste week 1 ongelukje gehad en daarna nooit meer. Onze middelste zelfs helemaal geen ongelukken.

Ieder kind is op zijn/haar eigen tijd toe aan zindelijk worden, ik ben van mening dat je ze niet kunt pushen. Al hoewel je ze wel kunt prikkelen. Boekjes kopen op het potje, stickers plakken bij elk plasje enz.

16. mamaikke0604

6 feb 2011
    75
    0
    0
    in de zorg
    Deventer
    je moet het rustig aan doen met haar.Kinderen van die leeftijd hoeven nog niet zindelijk te zijn.Die van mij is ne net zindelijk en is 3 jaar en 10 maanden en nu net zindelijk!!! Dus geen haast hebben hoor.

Groetjes

17. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Stickers plakken is ook pushen. Als je namelijk niets doet, krijg je ook geen sticker. Mijn dochter is allergisch voor stickers plakken of andere concrete beloningen want zo voelt ze de druk van dat ik kennelijk iets graag van haar zou zien, en dus wil ze het niet meer.

Ze is nu 2,5 en was met 22 maanden zindelijk, uit zichzelf. Het was toen zomer, ik heb haar luier uitgelaten en haar potje lag al een tijdje tussen haar speelgoed (ook regelmatig op hoofd gezet zelf en op een gegeven moment liet ze haar poppen en knuffels erop plassen, zelf nog niet). Ik heb er één keer ook in geplast om te laten zien hoe het werkte, vond ze helemaal fantastisch (mijn vloer iets minder toen ze wilde dat ik het nog een keer deed met een HEMA-potje, hahaha.). Daarna ging ze het zelf proberen. Ging ze even zitten en geconcnetreerd kijken en daarna kijken of er iets inzat. Ga dan vooral niet ook erboven op zitten want dat is weer druk op de ketel. Na een paar keer kwam er wat.

Na drie dagen had ze de truuk door, twee keer gedweild (dan zei ze zelf al 'o-oh.. NAT!', of ging al een doek halen), twee keer bank gesopt en daarna ging alles op de pot. Rende dan door de kamer op zoek naar de pot met handjes tussen haar benen, zo schattig om te zien. Ik heb haar expres NOOIT meer overdag een luier aangedaan want je merkte als je het toch deed, zoals in de auto ofzo, ging ze de dag erna weer per ongeluk in haar broek. Dus na één keer die fout gemaakt te hebben nooit meer luier aangedaan, nooit meer ongelukje gehad.

Ik merkte wel dat onderbroek tot verwarring leidde, want dat vond zij soort van een luier denk ik (gebruikten vóór die tijd toen al eeuwen pull-ups want liggend verschonen hoefde ik bij haar nooit te proberen, die werd woest). Dus toen nog met blote muts in joggingbroekjes laten lopen toen het ietsje kouder werd, en dan ging het gewoon goed. Vervolgens een weekje later met veel bombarie onderbroekjes met allerlei plaatjes erop die ze mooi vond gekocht bij Zeeman. Daarna laten zien wat voor onderbroek papa had, wat voor onderbroek mama had, en wat voor échte-meisjes-onderbroek zij dan aan wou. Toen had ze het ook meteen door, dat het geen luier was.

In de autostoel een tijdje een moltonzeiltje gehad want als ze in slaap viel daarin ging het sporadisch nog wel eens fout. Had dan een joggingbroekje bij voor het geval dat. Is denk ik drie keer gebeurd. Nu roept ze in de auto als ze moet plassen en ik heb een reispotje bij me (potette plus) met zo'n zakje erin en als ze het op de weg echt niet meer lijkt te houden dan zet ik haar daarop op de achterbank, knoop ik zakje dicht, klaar is kees.

's Nachts is ander verhaal, want ze werd dan om 03.00 uur wakker, riep 'plasje maken', ik rennen en ze was dan al nat, maar omdat ik moeilijk zonder veel slaap kan heb ik dat niet volgehouden, anders was het vast gelukt. Heb toen gezegd dat ze 's nachts nog in de luier mocht, omdat er geen potje in het ledikant past.

Dit zijn ongeveer de tips en tricks die wij hebben gebruikt. Oja, er was ook een tijdje dat ze duidelijk bij vlagen interesse had voor het potje, maar wij haar niet mochten helpen (21 mnd oud denk ik? Nog net niet warm genoeg ook) broek uit te doen, want ook dat ervoer ze als druk van ons uit. Toen heb ik haar leggings over haar blote kont gedaan als ze weer eens een tijdje om het potje liep rond te darren en steeds ging zitten proberen, omdat ze dan daar doorheen kon plassen en kon zien of er iets uit was gekomen; leek mij wel stimulerend en ik was stiekem nieuwsgierig of ze al iets deed erop; met luier aan erop zitten dan merkt zowel zij als wij niet of ze wel of niet al echt plaste erop. En mooi dat ze het vond als ze een paar druppels gemaakt had! Daarna gewoon nieuwe legging aan. Ik geloof dat paar weken erna inmiddels zo warm was dat alles uitkon en zie dan vervolgens dus voorgaande verloop.

Zo, heel verhaal en vast heel warrig, maar al met al waren we dus binnen 3 wkn zindelijk hier op 22 maanden oud. Overdag dan ;) En was dus vanuit haar eigen interesse naar het potje toe en wij daarop ingespeeld; was geen enkele druk vanuit ons want als ik ook maar vroeg 'moet je plassen?' dan werd ze boos en riep NEEEE! Dus ik moest het echt loslaten.

Eerlijk gezegd, ik denk dat het helemaal goedkomt als je haar potje nu tussen haar speelgoed zet en het er niet meer over hebt. Je kunt nog een keer zelf erop plassen als ze dat interessant vindt en allicht gaat ze dan haar knuffels er ook op zetten. ('Zal mama ook eens op het potje plassen?' Je merkt gauw genoeg of ze dat al storend vindt of juist leuk) En als het dan zomer is dan doe je haar gewoon geen luier meer aan, in de blote bips laten lopen voor een week (vereist wel dat je een weekje even niet zoveel ergens heen gaat want in het begin gaat het natuurlijk wel eens fout, en je wil niet luier aan luier af luier aan luier af omdat je de hele tijd naar dingen toe moet, want dan snappen ze het niet meer), potje in de buurt - maakt niet uit waar dan ook, maak vooral geen issue over dat hij per se op de wc moet staan ofzo. En dan van blote bips over naar losse broeken die makkelijk uitgaan (ook erg handig als ze niet geholpen wil worden met uitkleden), daarna pas onderbroeken. Maar omdat jouw meisje al wat ouder is, kan het zijn dat ze die laatste dingen over kan slaan hoor, maar dat merk je wel aan haar. Daar heb ik dan weer geen ervaring mee ;)

Hoop dat er iets bruikbaars tussen staat!

18. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Hier twee meiden die met 25 en 26 mnd zindelijk waren.
    Ze hadden vanaf ruim 1,5 al beide ineresse in het potje maar dat komt denk ik ook omdat ik katoenen luiers gebruikte. hierdoor voelen ze veel beer dat ze nat werden en waren er dus ook eerder vies van. (misschien dat eens proberen)
    Bij de oudste in de zomer gewoon op een dag een onderbroekje aan gedaan en potje in de kamer gezet. smorgens 3x gedweild en vanaf toen ging het goed. smiddag en dagen daarna zoveel mogelijk met onderbroekje of blote billen binnen/buiten en dat ging super.

Bij de jongste was het afgelopen november. Was een weekje thuis en toen ook gewoon geen luier meer aan. Zelfde verhaal paar keer gedweild en toen ging het goed.
    En inderdaad ook met weggaan auto/fiets etc geen lueir meer aan doen. gewoon verschoning meenemen maar met een luier aan wordt het weer verwarrend. Bij allebei maar 1 of 2 x een ongelukje gehad ergens onderweg.

succes ermee

19. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik push ook niet, maar onze dochter heeft ook interesse in de wc en potje. En als ze heeft geplast zegt ze het ook.
    Ik dacht dus vanmorgen... ik doe haar gewoon geen luier meer om. Ze zegt dat ze het zal zeggen als ze moet plassen. Ik ben benieuwd.... Geen idee of het een goede methode is.

20. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Natuurlijk zal het de eerste paar keer fout gaan en zal ze het niet zeggen, maar alleen 'oeps' denken of roepen als het fout gaat. En gewoon het potje ernaast zetten. Zo gauw ze doorheeft dat het daar op moet, is dat toch veel leuker dan op de grond of het gewoon maar laten lopen. Kinderen houden van nature ervan ons te imiteren. En ik zou zelf ook eens op dat potje gaan ;)

Deel Deze Pagina